View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 08:57



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar? 
Author Message

Joined: 17 Jul 2012, 22:18
Posts: 214
Post Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
Jag köpte ett blivande projekt, som väl är billigt, med bl a låsbara Gotoh stämskruvar. Schysst, bara de var värda 1/3 av gitarren, men... plötsligt skruvar muttern som låser strängen upp sig, och jag märker att muttrarna skruvas fast moturs. För att de inte ska stränga upp sig måste jag sätta på strängarna på det här udda viset. De är ju inga vänsterskruvar heller, så vad tusan är de? Kinesiska felgjorda kopior eller finns det någon gitarr dessa hör hemma på?


Attachments:
gotoh bak.jpg
gotoh bak.jpg [ 78.01 KiB | Viewed 1632 times ]
gotoh fram.jpg
gotoh fram.jpg [ 81.37 KiB | Viewed 1632 times ]
15 Apr 2014, 21:55
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
Är det inte 3+3? Dvs som monteras på varsin sida av huvudet. ..

Ändra: äsch, nu såg jag ju att alla strängar är åt fel håll. ..ingen aning mao

Matte

_________________
the older I get, the better I was


15 Apr 2014, 23:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
NelsonVandal wrote:
Jag köpte ett blivande projekt, som väl är billigt, med bl a låsbara Gotoh stämskruvar. Schysst, bara de var värda 1/3 av gitarren, men... plötsligt skruvar muttern som låser strängen upp sig, och jag märker att muttrarna skruvas fast moturs. För att de inte ska stränga upp sig måste jag sätta på strängarna på det här udda viset. De är ju inga vänsterskruvar heller, så vad tusan är de? Kinesiska felgjorda kopior eller finns det någon gitarr dessa hör hemma på?

Det enda jag kan komma på är att de stämskruvarna kan vara gjorda för ett reverse-huvud typ Firebird-kopia, eller tänker jag helt fel då...?

Som på min Tokai här....
Image

Har även en Squier Showmaster med reverse-huvud som skulle kunna vara svaret.
Image

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


16 Apr 2014, 11:56
Profile

Joined: 22 Sep 2009, 17:29
Posts: 115
Location: Stockholm
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
Jag har likadan låsning på mina Gotoh och de är lite speciella. Skruva upp låsskruven och vrid vredet så att du får in strängen, det är en liten pinne i stolpen som låser fast strängen. Veva sedan strängvredet tills stolpen börjar rotera, det kan ta några varv. Stäm sedan strängen och dra åt låsskruven. Jag lindar upp 3/4 varv på stolpen, funkar klockrent! Men du kanske redan har gjort så och då har jag ingen förklaring.

_________________
_______________________________________________________
"I Finspång får man vara som man vill, det är ingen som skiter i det."


16 Apr 2014, 13:16
Profile

Joined: 17 Jul 2012, 22:18
Posts: 214
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
Sterra58 wrote:
Jag har likadan låsning på mina Gotoh och de är lite speciella. Skruva upp låsskruven och vrid vredet så att du får in strängen, det är en liten pinne i stolpen som låser fast strängen. Veva sedan strängvredet tills stolpen börjar rotera, det kan ta några varv. Stäm sedan strängen och dra åt låsskruven. Jag lindar upp 3/4 varv på stolpen, funkar klockrent! Men du kanske redan har gjort så och då har jag ingen förklaring.


Jo, jag vet hur de borde funka. Jag har liknande Gotoh låsbara skruvar på en annan 6-i-rad-gitarr. Skillnaden är att på den skruvas låsmuttrarna på medurs som sig bör och fungerar därmed utmärkt. Låsmuttrarna på bilden ovan skruvas på moturs och det liknar ju ingenting. Dessutom är gängorna inte desamma vilket får mig att bli litet misstänksam. Är de plagierade missfoster tro, eller har man skruvat på vänster låsmuttrar på högerstämskruvar av misstag?

Skulle man använda dem till en vanlig högergitarr med reverse headstock skulle det förvisso funka, men vreden skulle inte vara placerade "bort" från gitarren. Man borde väl använda vanliga vänsterskruvar till det? Så de liknar ju fortfarande ingenting, eller är det jag som är trög?


16 Apr 2014, 19:36
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
NelsonVandal wrote:
Sterra58 wrote:
Jag har likadan låsning på mina Gotoh och de är lite speciella. Skruva upp låsskruven och vrid vredet så att du får in strängen, det är en liten pinne i stolpen som låser fast strängen. Veva sedan strängvredet tills stolpen börjar rotera, det kan ta några varv. Stäm sedan strängen och dra åt låsskruven. Jag lindar upp 3/4 varv på stolpen, funkar klockrent! Men du kanske redan har gjort så och då har jag ingen förklaring.


Jo, jag vet hur de borde funka. Jag har liknande Gotoh låsbara skruvar på en annan 6-i-rad-gitarr. Skillnaden är att på den skruvas låsmuttrarna på medurs som sig bör och fungerar därmed utmärkt. Låsmuttrarna på bilden ovan skruvas på moturs och det liknar ju ingenting. Dessutom är gängorna inte desamma vilket får mig att bli litet misstänksam. Är de plagierade missfoster tro, eller har man skruvat på vänster låsmuttrar på högerstämskruvar av misstag?

Skulle man använda dem till en vanlig högergitarr med reverse headstock skulle det förvisso funka, men vreden skulle inte vara placerade "bort" från gitarren. Man borde väl använda vanliga vänsterskruvar till det? Så de liknar ju fortfarande ingenting, eller är det jag som är trög?


Maila Gotoh?


16 Apr 2014, 20:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Jul 2012, 22:18
Posts: 214
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
Cabretta wrote:
Maila Gotoh?


Bra idé, mail skickat. Undrar om de bryr sig om en liten människa i Sverige, vi får se.


16 Apr 2014, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
NelsonVandal wrote:
Cabretta wrote:
Maila Gotoh?


Bra idé, mail skickat. Undrar om de bryr sig om en liten människa i Sverige, vi får se.

8)

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


16 Apr 2014, 22:38
Profile

Joined: 17 Jul 2012, 22:18
Posts: 214
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
Gotoh bryr sig, och de svarar snabbt och korrekt. Ibland blir man positivt överraskad. Tyvärr finns ingen lösning på problemet, utan stämskruvarna är sannolikt specialbeställda. Själva huset höger och inanmätet vänster. Frågan är till vad något sådant här specialbeställts.

Jag kom på att de kommer att funka perfekt till det här miffot - bara det att man måste komma ihåg att skruva åt fel håll när man stämmer gitarren. En kollega frågade om jag hade dragit gitarren genom ett grisarsle när han såg huvudet på den.


Attachments:
erlewine front.jpg
erlewine front.jpg [ 47.8 KiB | Viewed 1291 times ]
18 Apr 2014, 07:28
Profile

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
Jag ärver gärna dom svarta från grisarselpassagen om dom blir över. :arrow:


18 Apr 2014, 11:11
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Jul 2012, 22:18
Posts: 214
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
DNS wrote:
Jag ärver gärna dom svarta från grisarselpassagen om dom blir över. :arrow:


Jag skickar ett pm när de blir "lediga". Hoppas att du inte har bråttom.


19 Apr 2014, 07:50
Profile

Joined: 20 Mar 2005, 19:19
Posts: 1037
Location:
Post Re: Vad tusan är det här för Gotoh stämskruvar?
Gärna det, ingen ko på isen!


19 Apr 2014, 09:51
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.