Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Bogner Alchemist ... igen.
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=94916
Page 1 of 1

Author:  crybaby [ 17 Jun 2014, 21:49 ]
Post subject:  Bogner Alchemist ... igen.

Ok, jag har ju en Alchemist som jag gillar som f...n.

Vad jag undrar är:
Vilken/vilka stärkare kan låta likadant ?

Alltså:
Jag kan känna igen min gamla VibroKing på gainkanalen ... ish.

Vilka andra stärk kan vara av intresse om man gillar Alchemisten ?
Vilka har den sneglat på ?

Jag frågar för jag har ingen koll på Fender/Marshall/Mesa ... - djungeln.

Author:  Freppezon [ 17 Jun 2014, 21:58 ]
Post subject:  Re: Bogner Alchemist ... igen.

Blues Deluxe kanske med ett par overdrives? bör du komma hyffsat nära.
Annars tror jag Hotrod Deluxe (George Benson-modellen) har ganska mycket gain (eller rejält med gain).

Hotroden är med baltiskt björk (har lite tightare bas). Annars är det väl hugget som stucket.

Author:  Tom-Andrew [ 18 Jun 2014, 08:43 ]
Post subject:  Re: Bogner Alchemist ... igen.

Bogner Shiva? ;)
Tre ggr så dyr som en Alchemist...

Köp en till Alchemist?
Eller egentligen, varför köpa en till stärkare om du är så nöjd med den du redan har? (Dum fråga, jag vet; alltid kul med nya prylar.)

Det finns en Shiva till riktigt bra pengar på Säljes.
Där finns också en Bogner Duende.
Eller så kollar du in valfri gammal Fender, sen kryddar du anrättningen med Bogners blå pedal.

Ang. vad Bogner tittat på när han designade Alchemisten så tror jag, om jag tillåts spekulera, att han utgick ifrån någon av sina tidigare kretsar, sen kokade han ihop nåt nytt baserat på sin erfarenhet som mästermoddare. :)
Tydligen är kretsen uppbyggd med en hel del omkopplingar i kretsen när man byter ljud. Eftersom Alchemisten är ett samarbete mellan Bogner och Line6 känns det som att Bogner tog chansen att använda deras/annan teknologi än vad han brukar göra i sina egna stärkare.

Är det bara gainkanalen du är intresserad av?

Edit: Hittade servicemanual och schema: http://bmamps.com/Schematics/Miscellane ... ist_sm.pdf
Det är mkt skit på ett spett!
Jag blev trött bara av att titta på det hela. :)
Kan du beskriva vad det är du gillar med stärken? Hur använder du den och till vad?

Author:  Richard Lainegard [ 18 Jun 2014, 09:00 ]
Post subject:  Re: Bogner Alchemist ... igen.

Fender Showmaster med Bogner Ectasy-pedaler vore nog väldigt nära.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/