View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 07:09



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Söker täcklock/täckbricka. 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Söker täcklock/täckbricka.
Om man nu vill vara lika cool som Malcolm Young och ta bort halsmicken finns det då lock att köpa för att täcka det fula hål som blir ?
Söker även täckbrickor till borttagna potar.

Lägg gärna med en länk vid svar.


01 Oct 2014, 19:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Söker täcklock/täckbricka.
Ingen ? :(


02 Oct 2014, 20:20
Profile WWW

Joined: 13 Oct 2008, 21:03
Posts: 510
Location:
Post Re: Söker täcklock/täckbricka.
Ibland har jag problem med "felplacerade" volympottar som jag slår lillfingret i när jag spelar.
Kan jag offra en tonpot så brukar jag flytta volympoten och plugga med såna där plast proppar
som finns till rör, typ såna här :
http://www.wiberger.se/templates/sfl.htm
Det blir ju inte lika snyggt som träplugg och omlack, men det är enkelt att reversera om man
ångrar sig eller ska sälja.

_________________
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...


02 Oct 2014, 21:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Söker täcklock/täckbricka.
Jag har en Viking som byggdes om för länge sedan. Då biltillbehörsfirmorna sålde trimkammar, avgassystem och täckbrickor. Biltema tycks ha liknande brickor i sortimentet. Men de har kanske lite korta skruvar/gängor numera. De som säljer tillbehör till amerikanska bilar har nog ett bättre sortiment. Bor du inte nära Biltema finns ju Mekonomen och liknande. De senare brukar ha både idéer och rekommendationer.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... -st-31215/

:?
Roger

Image


03 Oct 2014, 00:47
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Söker täcklock/täckbricka.
Köp ett plektrumskyddsämne, och tillverka en täckbricka för att täcka mickkaviteten av. Finns ju i många färger.
Har för mig att man kan måttbeställa av Gitarrdelar.se.

Annars kan man ju alltid gå till en plåtslagere.

_________________
http://www.pigsinspace.se


03 Oct 2014, 08:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Söker täcklock/täckbricka.
Vad är det för gitarr?

Blir svårt att ge råd utan att ha den uppgiften

_________________



03 Oct 2014, 08:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Söker täcklock/täckbricka.
Mike Leaf wrote:
Vad är det för gitarr?

Blir svårt att ge råd utan att ha den uppgiften

335 modell.


03 Oct 2014, 08:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Söker täcklock/täckbricka.
Skavis wrote:
Mike Leaf wrote:
Vad är det för gitarr?

Blir svårt att ge råd utan att ha den uppgiften

335 modell.


Ja då är det ju hålet i själva toppen på gitarren du ska täcka?
Jag tror inte det finns färdiga lösningar för detta då det nog är en rätt ovanlig lösning.

Är det permanent eller ska det gå att ta loss?

Är det solid kulör eller cherry/sunburst?

Vad man skulle kunna försöka med är något träliknande fanér som sågas ut och lackas i samma färg som gitarren
sen får man försöka få dit det på bästa sätt , ev med lite överhäng eller fixa något i själva hålet den kan vila på.

Alternativt montera i själa p-u ramen , men det förutsätter ju att gitarren är svart annars ser det nog konstigt ut

Man kan också tillverka ett annat plektrumskydd som svänger upp och täcker främre kaviteten helt , typ som på en Junior

Vad gäller borttagna potar kan man täcka underifrån om du kommer åt , men det gör du väl inte på en 335
Samma sak där , ska det gå att ta bort eller vara permanent?

Sen är det ju frågan om det ska vara snyggt också, jag ser ingen anledning att täcka hålen alls om det inte blir snyggt gjort

_________________



03 Oct 2014, 09:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Söker täcklock/täckbricka.
Skall man göra detta rätt; så att det blir snyggt: Är det pluggning och omlackering som gäller här. Jag har gjort en del av dessa jobb åt kunder och mina erfarenheter är följande:

- Är det ett mick hål som skall pluggas i välvd topp ala 335; är detta ett ganska pilligt fräsjobb. Först måste man fräsa en yta över mickhålet som är ungefär lika stor som en humbucker ram. Hålet har en rak botten och blir lite djupare i mitten på den välvda kroppen. Djupet i kanterna behöver inte vara mer än kanske 2 till 3 millimeter. För att fixa detta måste man ha kroppen perfekt balanserad på ett kordinatfräsbord -alternativt att man tillverkar en custom fräsmall och kör med en vanlig överhandsfräs. Sedan till verkar man en passande, tunn träbit för det frästa hålet -och limmar fast den under tving -tryck. När det har torkat slipar man manuellt ner ytan för att passa den välvda toppen.

- Eventuella switch + pot hål pluggas bäst med riktig svarvad träplugg; inte med pressade träpluggar av den vanliga typen som man hittar Ex i möbler. Jag har sådana pluggar och kan eventuellt avvara; men vill man beställa själv: Är ett bra ställe Ex: http://www.plugitdowel.co.uk
Det viktigaste att tänka på när man skall plugga är att se till att man verkligen har fina, oskadade kanter i kroppen. Detta brukar innebära att man blir tvungen att om-borra hålen lite bredare alternativt fina till dem -och anpassa tjockleken på pluggen efter det nya, friska hålet. Förfarandet på en välvt hollow lock; är att få pluggen så rätt som möjligt på undersidan. Limma dit den utan tryck; låta torka -och slipa till ovansidan att passa det välvda locket.

- I ett plugg jobb av denna typ behöver man inte lacka om hela gitarren; utan endast hela locket. Alla förhoppningar om en see-trhu -lack går bort direkt: Det är endast en solid kulör som gäller. Har gitarren en kantlist; är detta bara en fördel då man endast behöver maskera av -alternativt skrapa ovansidan av kantlisten efter att man är klar med nyanslacken. Den sista klarlacken sprutas som vanligt sist.

Jobbet kräver en hel del tålamod och fingerfärdighet. Ett jävligt bra tips är: När man inte känner skarvarna när man drar med fingret på ytan; då syns inte heller skarvarna när man börjar lacka. Porfyllare eller klarlack före nyanslack = Your choice.


/ Jonken


03 Oct 2014, 13:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.