View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:28



Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
ett meddelande från helges håla :-( 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Haraldrig wrote:



I övrigt så är frågan också lite vad man är ute efter. En LPsom låter LP eller en viktlättad schweizerost som låter apskit. Problemet här är nog att de flest inte vet hur en riktig LP ska låta och att Gibson kommer undan med det (av förklarliga skäl).


Jag tror att det är mer åt att det inte finns något problem, möjlighet undantaget konservatism.

Att gitarren inte låter LP är ju långtifrån samma sak som att den inte låter bra.
Alla LP låter ju ganska långt ifrån likadant heller, så vilken av dem är den som låter rätt? Som låter LP?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Apr 2016, 18:06
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Magnus Olsson wrote:
Haraldrig wrote:



I övrigt så är frågan också lite vad man är ute efter. En LPsom låter LP eller en viktlättad schweizerost som låter apskit. Problemet här är nog att de flest inte vet hur en riktig LP ska låta och att Gibson kommer undan med det (av förklarliga skäl).


Jag tror att det är mer åt att det inte finns något problem, möjlighet undantaget konservatism.

Att gitarren inte låter LP är ju långtifrån samma sak som att den inte låter bra.
Alla LP låter ju ganska långt ifrån likadant heller, så vilken av dem är den som låter rätt? Som låter LP?

/Magnus



Det är såklart den Haraldrig säljer för tillfället 8)

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


02 Apr 2016, 20:32
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Magnus Olsson wrote:
Haraldrig wrote:



I övrigt så är frågan också lite vad man är ute efter. En LPsom låter LP eller en viktlättad schweizerost som låter apskit. Problemet här är nog att de flest inte vet hur en riktig LP ska låta och att Gibson kommer undan med det (av förklarliga skäl).


Jag tror att det är mer åt att det inte finns något problem, möjlighet undantaget konservatism.

Att gitarren inte låter LP är ju långtifrån samma sak som att den inte låter bra.
Alla LP låter ju ganska långt ifrån likadant heller, så vilken av dem är den som låter rätt? Som låter LP?

/Magnus


Klart att det inte finns något problem då smaken är som baken.
för in del går Gibsons standardmodeller bort då de i mitt tycke är felbyggda, slarvigt byggda och av dåligt trä.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


02 Apr 2016, 21:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
När det gäller modellen Les Paul så köper jag alla hellre japantillverkat än en Gibson och när man talar om Gibson får man vara noga med vad för modeller man pratar om, såklart att olika MIJ kan vara dyrare, Gibson har släppt en massa billiga gitarrer de också, att sedan det finns de som hårdnackat tycker att bara det står Gibson på huvudet så SKA det vara bättre och dyrare är en annan sak, men lite barnsligt om man frågar mig. Gibson idag har lite gemensamt med det Gibson som tillverkade de ikoniska Les Paul gitarrerna på 50-talet och det vet alla som läst på lite om hur produktionssättet förändrats över åren och även ägarstrukturen, fabriksflytt till låglönestat..

Att MIJ blev stort är att de fokuserade på att få Les Paul gitarrer som skulle vara som de på 50-talet, något som Gibson inte erbjöd..och inte heller KUNDE göra, kunskapen fanns inte längre. Det var ju inte heller enbart japanarna som var missnöjda med Gibsons produktion av gitarrer på 80-talet utan det var allmän åsikt att Gibsons kvalité var rätt ojämn på 70-80-talet. Ju även därför det dök upp replikatillverkare i staterna. Någon som hört talas om slashs Derring Les Paul, som Gibson idag kopierar 8)

Ta en MIJ från 80-90 tal för runt 5000kr o uppåt och titta på konstruktionen, topcarv, halsinfästning mm och jämför med vilken Gibson standard som helst sedan 70-talet och framåt så förstår man grejen, hypen eller vad man nu vill kalla det, i min värld handlar det om att få en jävlig bra gitarr att spela på.


Last edited by SLA on 22 Apr 2016, 11:41, edited 1 time in total.



05 Apr 2016, 06:58
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Image


På översta ser ni hur det brukar se ut för en Gibson standard

På de nedre 2 hur det brukar se ut för MIJ les Pauls


05 Apr 2016, 16:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
SLA wrote:

På översta ser ni hur det brukar se ut för en Gibson standard

På de nedre 2 hur det brukar se ut för MIJ les Pauls

Nu generaliserar du väl hårt. De allra flesta Japs LP har ju skruvad hals.

_________________



05 Apr 2016, 17:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Det är bara de allra billigaste som har skruvad hals, men det är knappast "de flesta" Jag pratar om de MIJ som man generellt brukar prata om, Greco, Burny, Tokai, Orville. och vad du kan få från runt 5000 och uppåt.


05 Apr 2016, 18:43
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Mike Leaf wrote:
SLA wrote:

På översta ser ni hur det brukar se ut för en Gibson standard

På de nedre 2 hur det brukar se ut för MIJ les Pauls

Nu generaliserar du väl hårt. De allra flesta Japs LP har ju skruvad hals.


Du tänker på det billiga skitet som såldes till svenskar.
I Japan är merparten av de som såldes limmade och då ofta med long-tenon som Gibsons 50-talare eller CS.
De flesta japanska LP som såldes i Sverige back in the days skulle vara billiga och då blev kvaliteten därefter.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


05 Apr 2016, 22:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Whatever. Påståendet att de flesta MIJ LP hade eller har Long neck tenon känns inte korrekt. De bästa har det, liksom för Gibson där CS modellerna har LNT. Bilden är de dessutom missvisande. Den Rocker joint dom syns hsä har inte använts på väldigt många år. Inte av Gibson i alla fall. Om jag kommer ihåg rätt är det en ' EPI som visas...

_________________



06 Apr 2016, 06:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Du får gärna visa en bild på hur Gibson gör sin vanliga tenon de senaste 30 åren, upp till bevis.
Men måste göra dig besviken när det gäller MIJ. De har long eller medium long


Last edited by SLA on 22 Apr 2016, 11:43, edited 1 time in total.



06 Apr 2016, 07:44
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Mike Leaf wrote:
Whatever. Påståendet att de flesta MIJ LP hade eller har Long neck tenon känns inte korrekt. De bästa har det, liksom för Gibson där CS modellerna har LNT. Bilden är de dessutom missvisande. Den Rocker joint dom syns hsä har inte använts på väldigt många år. Inte av Gibson i alla fall. Om jag kommer ihåg rätt är det en ' EPI som visas...



Japanska kopior som byggdes för japanska marknaden går inte att jämföra med skitet man byggde för små köpsvaga marknader som Sverige. Jag antar att du baserar ditt uttalande på de japanska kopior som såldes här förr. Inte samma sak.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


06 Apr 2016, 16:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Haraldrig wrote:

Japanska kopior som byggdes för japanska marknaden går inte att jämföra med skitet man byggde för små köpsvaga marknader som Sverige. Jag antar att du baserar ditt uttalande på de japanska kopior som såldes här förr. Inte samma sak.


Nä, jag baserade det på att jag inte helt höll med om att 'de flesta MIJ LP har long neck tenon' .

Om man utvecklar påstående som Ni nu gjort med specifika marknader, olika prismodeller osv detaljer.. såblir det ju mer
lätt att köpa. Finns inget jag inte redan känner till i ämnet i sig.

OT:

Vad sägs om följande citat angående Fender stratocaster läst på gitarrforum:

"Jag tycker 90-talare känns stumma i tonen jämfört med 70-talare"

Ok.

_________________



07 Apr 2016, 19:46
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Mike Leaf wrote:
Haraldrig wrote:

Japanska kopior som byggdes för japanska marknaden går inte att jämföra med skitet man byggde för små köpsvaga marknader som Sverige. Jag antar att du baserar ditt uttalande på de japanska kopior som såldes här förr. Inte samma sak.


Nä, jag baserade det på att jag inte helt höll med om att 'de flesta MIJ LP har long neck tenon' .

Om man utvecklar påstående som Ni nu gjort med specifika marknader, olika prismodeller osv detaljer.. såblir det ju mer
lätt att köpa. Finns inget jag inte redan känner till i ämnet i sig.

OT:

Vad sägs om följande citat angående Fender stratocaster läst på gitarrforum:

"Jag tycker 90-talare känns stumma i tonen jämfört med 70-talare"

Ok.


90-talare är vanligen bättre än sena 70-talare men 70-73 har många bra ex. Nog ganska jämnt skägg mellan 90s och tidiga 70s. Fender 74-81 är gräsligt dåliga vanligen.
fast det är iofsg så att om man gillar mycket trä och sustain så är sena 70s inte så dumma.

Det är som med LP, smaken varierar.
jag föredrar lätta alstrator och LP utan lättviktning m.m men andra föredrar annat.
som tur är finns det så att vi alla både kan spela på sådana vi gillar och gnälla på de vi inte gillar.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


07 Apr 2016, 21:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Vad jag reagerat på och svarat är inlägg ovan om hypen för MIJ äntligen är över typ. Den hypen har gällt MIJ för japanska marknaden så diskussionen har rört gitarrer med ett visst kvalitetsomfång. Hypen har aldrig gällt billiga skräpgittarrer ägnat den europeiska marknaden.


07 Apr 2016, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
En liten blogg angående gibson tenon, även här ser vi Gibsons " rocker" tenon i en Gibson Les Paul standard, visst, epiphone hade säkert likadana...;)
rocker står inte för "rock" som i musik, utan att man lätt kan röra "rucka på" halsen när man installerar den, mellanrummen som alltid blir fyller man med klister...

http://wackerman.blogspot.se/2009/10/gi ... comes.html

Image


ca 2008 ändrade halsinfästningen till gibsons nyare så idag ska det väl vara bättre just där då..

En annan sak som jag gillar med MIJ är dessutom att de får till formen på toppen rätt, "topcarve". har alltid retat mig på att de gibson jag haft är rundade hela vägen så att micksargarna böjer sig, visst..en estetisk fråga kanske men ändå. På de gamla 50-talarna var toppen längst upp flat och inte rundad.
Är känt att det varit ett problem för Gibson att få till, vilket har med deras tillverkningsprocesser att göra.
Nedan en jämförelse, men vill tillägga att de flesta standards jag stött på har topcarven ungefär som den övre, fast rundad hela vägen och inte flat vid mickpositionerna..

Image


08 Apr 2016, 09:17
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Fast alla icke customshop har väl inte rockertenon ?
Attachment:
trad_tenon.jpg
trad_tenon.jpg [ 30.76 KiB | Viewed 8471 times ]

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


08 Apr 2016, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
De är sjuka de där Japanierna. De kopierar omsorgsfullt en liten detalj som halsinfästningen, men så går de åstad och drar på ett tjock lager plastlack eller sätter rosewood där det borde vara ebeholtz. :lol:


08 Apr 2016, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Detta är den nya tenon som jag nämnde innan som Gibson började med ca 2008.. ;)

Jag tar hellre en välbyggd gitarr med rosewood, bra trä och tunn plastback än något som i sin grund inte är lika välbyggt, och så har det blivit för min del. Dessutom så låg MIJ gitarrerna på 80-talet prismässigt ungefär som en studio, gick du upp lite i pris fick du både cellulosalack och ebenholz. Och detta under ett årtionde då motsvarande Gibson customshop inte ens var påtänkt..


08 Apr 2016, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
SLA wrote:
Och detta under ett årtionde då motsvarande Gibson customshop inte ens var påtänkt..

Gibsons Custom Shop fanns redan i ingången av 80-talet som en del av Kalamazoo innan man stängde 84 , Senare i Nashville på samma sätt innan man blev en egen business unit 1992 och Historic serien introducerades.

Man gjorde LP modeller som var baserade på 58-60 modellen redan 1980 med CS logo eller utan.

_________________



08 Apr 2016, 14:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Brutalisator wrote:
De är sjuka de där Japanierna. De kopierar omsorgsfullt en liten detalj som halsinfästningen, men så går de åstad och drar på ett tjock lager plastlack eller sätter rosewood där det borde vara ebeholtz. :lol:


Ha, ha! Det är rätt intressant. När jag letade Les Paul Custom så tittade jag även efter japaner, men nästan alla jag stötte på hade rosewood-greppbräda istället för ebenholz och då är det ju egentligen en pimpad Standard och inte en Custom. Skulle de sedan vara tjock plastlack på så är det ju snarare en Epiphone-kopia än en Gibson-kopia. :)

/CM


08 Apr 2016, 21:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
ok jag tog löst ur minnet, visst gjorde de custom beställningar, men den sysslade inte primärt med att
återskapa 50-tals les pauls utan med customiserdade gitarrer för övrigt. Gibson själva gjorde ju inga försök
att gå tillbaka till 50-tals specar själva så enskilda gitarraffärer som tex Guitar Trader, kände sig tvugna
att specialbeställa Les Paul gitarrer och gav då även Gibson instruktioner om hur de skulle göra, vad de
skulle tänka på när det gäller konstruktion, detaljer osv..

först på slutet av 80-talet beslöts att Gibson Custom shop skulle bli en egen division i företaget och först i
början av 90-talet genomfördes planerna och 93 kom den första officiella Les Paul ’59 Historic Reissues med long tenon...
så jag var inte helt fel på det, ca 10 år efter 1980

ett urdrag ur en inteview med Tom Murphy 1995, som beskriver tidiga versioner av 'custom shop' ca 1991:
---------
In 1991, Murphy was asked to move into “custom work” as there was no custom work available to the public at that time. Says Murphy, “I was asked to join a small staff that became known as the 'Dealer Custom Shop'. Its purpose was to process and produce the one-of-a-kind and custom run orders requested by Gibson dealers. This area was where a lot of the fancy banjos and art guitars were being made, it was just an area in the shop sort of off to the side with me and a few other people and there was no well-defined direction or focus. It was the orders that came in which dictated our direction and most of what I did was finish (painting) work on special order guitars but we didn’t really have a whole lot of orders at that time. I did a little experimental work on a Les Paul and gave it an more of a vintage style old-looking finish. The ideas and projects that we were coming up with caught on especially as we showcased them at guitars shows and the orders started coming in and I mixed up other colors for custom ordered guitars. It was during this time I took the opportunity to experiment with and reformulate and re-establish some of those classic old custom colors like Pelham Blue, Kerry Green, and Heather Poly. And I accomplished an important objective and re-established the authentic TV yellow, both the single cutaway color and the later double cut 'banana yellow' colors. During this period that I feel we established our vintage cherry sunburst as opposed to the production heritage cherry sunburst. I experimented with several different versions but eventually arrived at a process that would be applied exclusively to the '59 Reissue Les Paul."
---------


09 Apr 2016, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
CarlM wrote:
Brutalisator wrote:
De är sjuka de där Japanierna. De kopierar omsorgsfullt en liten detalj som halsinfästningen, men så går de åstad och drar på ett tjock lager plastlack eller sätter rosewood där det borde vara ebeholtz. :lol:


Ha, ha! Det är rätt intressant. När jag letade Les Paul Custom så tittade jag även efter japaner, men nästan alla jag stötte på hade rosewood-greppbräda istället för ebenholz och då är det ju egentligen en pimpad Standard och inte en Custom. Skulle de sedan vara tjock plastlack på så är det ju snarare en Epiphone-kopia än en Gibson-kopia. :)

/CM


haha du får inte vara så snål och får kolla de dyrare istället ;)


09 Apr 2016, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
SLA wrote:
CarlM wrote:

Ha, ha! Det är rätt intressant. När jag letade Les Paul Custom så tittade jag även efter japaner, men nästan alla jag stötte på hade rosewood-greppbräda istället för ebenholz och då är det ju egentligen en pimpad Standard och inte en Custom. Skulle det sedan vara tjock plastlack på så är det ju snarare en Epiphone-kopia än en Gibson-kopia. :)

/CM


haha du får inte vara så snål och får kolla de dyrare istället ;)


Tro mig jag var inte snål... Jag hade sålt en grym Navigator, en vintage Martin och en bra förstärkare, så gitarrkassan var påfylld, även om jag nu inte vill bränna allt på en Custom. Men varenda japansk Custom jag stötte på som var till salu under den period jag letade hade rosebräda och då är det ju ingen LP Custom. Det är ju konstigt att de använder fel greppbrädematerial när de nu ska vara så noggranna med sina Gibson-kopior.

Någon gång kanske det blir en Custom 54, d v s ebenholz-bräda, single coil och ingen lönntopp och då kommer jag faktiskt titta efter japaner. Det ska finnas japaner med rätt C54-specar. Jag vet en medlem här som har (eller har haft) en fin japansk C54-kopia som verkar ha helt rätt specar.


09 Apr 2016, 17:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
SLA wrote:
ok jag tog löst ur minnet, visst gjorde de custom beställningar, men den sysslade inte primärt med att
återskapa 50-tals les pauls utan med customiserdade gitarrer för övrigt. Gibson själva gjorde ju inga försök
att gå tillbaka till 50-tals specar själva så enskilda gitarraffärer som tex Guitar Trader, kände sig tvugna
att specialbeställa Les Paul gitarrer och gav då även Gibson instruktioner om hur de skulle göra, vad de
skulle tänka på när det gäller konstruktion, detaljer osv..

först på slutet av 80-talet beslöts att Gibson Custom shop skulle bli en egen division i företaget och först i
början av 90-talet genomfördes planerna och 93 kom den första officiella Les Paul ’59 Historic Reissues med long tenon...
så jag var inte helt fel på det, ca 10 år efter 1980

ett urdrag ur en inteview med Tom Murphy 1995, som beskriver tidiga versioner av 'custom shop' ca 1991:
---------
In 1991, Murphy was asked to move into “custom work” as there was no custom work available to the public at that time. Says Murphy, “I was asked to join a small staff that became known as the 'Dealer Custom Shop'. Its purpose was to process and produce the one-of-a-kind and custom run orders requested by Gibson dealers. This area was where a lot of the fancy banjos and art guitars were being made, it was just an area in the shop sort of off to the side with me and a few other people and there was no well-defined direction or focus. It was the orders that came in which dictated our direction and most of what I did was finish (painting) work on special order guitars but we didn’t really have a whole lot of orders at that time. I did a little experimental work on a Les Paul and gave it an more of a vintage style old-looking finish. The ideas and projects that we were coming up with caught on especially as we showcased them at guitars shows and the orders started coming in and I mixed up other colors for custom ordered guitars. It was during this time I took the opportunity to experiment with and reformulate and re-establish some of those classic old custom colors like Pelham Blue, Kerry Green, and Heather Poly. And I accomplished an important objective and re-established the authentic TV yellow, both the single cutaway color and the later double cut 'banana yellow' colors. During this period that I feel we established our vintage cherry sunburst as opposed to the production heritage cherry sunburst. I experimented with several different versions but eventually arrived at a process that would be applied exclusively to the '59 Reissue Les Paul."
---------


Det finns en väldigt fin "Les Paul '59 Flame Top reissue" tillverkad i juli 92 med long tenon i min närhet. Så det gjordes nog en del kul vintage-aktiga Les Pauler lite innan november 92 då de väl formellt öppnade Custom Shop:en. Man kanske kan anta att om nu Tom Murphy började göra "Custom work" 91, så gjordes det nog en och annan ambitiös Les Paul under 91-92. Eller finns det anledning att tro något annat?


Last edited by CarlM on 09 Apr 2016, 22:21, edited 1 time in total.



09 Apr 2016, 18:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
CarlM wrote:
Det finns en väldigt fin "Les Paul '59 Flame Top reissue" tillverkad i juli 92 med long tenon i min närhet. Så det gjordes nog en del kul vintage-aktiga Les Pauler lite innan november 92 då de väl formellt öppnade Custom Shop:en. Man kanske kan anta med om nu Tom Murphy började göra "Custom work" 91, så gjordes det nog en och annan ambitiös Les Paul under 91-92. Eller finns det anledning att tro något annat?


Det gjordes LP Reissues under hela 80-talet, började med 'Standard 80' 1980.
Precis som japanerna fick dom aldrig riktigt till det med detaljer mått mm.

När Gibson fick nya ägare 1987 var ett reissue-program högst på listan, det tog dock 5 år innan byggt upp en helt ny produktionslinje.
Under dessa år gjordes ett antal reissues, och det var inte bara specialbeställningar , fanns i katalogerna från de åren
Är man intresserad av detta så beskrivs det väldigt utförligt i Robb Lawrence andra bok om 'The Les Paul Legacy' , the modern years.

_________________



09 Apr 2016, 19:24
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:
Det finns en väldigt fin "Les Paul '59 Flame Top reissue" tillverkad i juli 92 med long tenon i min närhet. Så det gjordes nog en del kul vintage-aktiga Les Pauler lite innan november 92 då de väl formellt öppnade Custom Shop:en. Man kanske kan anta med om nu Tom Murphy började göra "Custom work" 91, så gjordes det nog en och annan ambitiös Les Paul under 91-92. Eller finns det anledning att tro något annat?


Det gjordes LP Reissues under hela 80-talet, började med 'Standard 80' 1980.
Precis som japanerna fick dom aldrig riktigt till det med detaljer mått mm.

När Gibson fick nya ägare 1987 var ett reissue-program högst på listan, det tog dock 5 år innan byggt upp en helt ny produktionslinje.
Under dessa år gjordes ett antal reissues, och det var inte bara specialbeställningar , fanns i katalogerna från de åren
Är man intresserad av detta så beskrivs det väldigt utförligt i Robb Lawrence andra bok om 'The Les Paul Legacy' , the modern years.


Då är frågan om det är specarna eller träbitarna som är viktigast?
jag har några LP som är byggda av honduras och braz, bl.a japanska och Gibson.
I mitt tycke får man aldrig till det där specifika ljudet med en LP som är byggd av exempelvis afrikansk mahog.
jag röstar på att träbitarna avgör mer än karven i toppen eller vinkeln hålen till potarna är borrade i gentemot stall och stränghållare.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


10 Apr 2016, 06:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Haraldrig wrote:
Då är frågan om det är specarna eller träbitarna som är viktigast?

jag röstar på att träbitarna avgör mer än karven i toppen eller vinkeln hålen till potarna är borrade i gentemot stall och stränghållare.


Det beror ju på vad man är ute efter.
För en del är utseendet viktigast, andra värderar priset högst.
'Spelbarhet' är ju inte att förkasta heller.

Detaljerna är uppenbarligen väldigt viktiga för kundgruppen som köper dessa gitarrer (Historic Reissues)

_________________



10 Apr 2016, 08:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
jepp alla tycker ju olika, tjock hals, smal osv.. viktigt för spelbarheten är hals som man trivs med, bra hals/kropp vinkel, bandtjocklek och en bra balans i vikten. Poly vs nitrolack har jag helt lämnat nu för tiden. När det gäller trä så finns det även de med afrikansk maho som låter bra, trät skiljer sig från ett ex till ett annat..

o inte att glömma, varje gitarr är ändå unik, finns inte en Gibson eller MIJ som varit lika..
Detta med kort o lång tenon är ju inte heller en jättegrej egentligen. hittar du en grym gitarr så är den grym oavsett tenon, lack, topcarve etc..
För mig är priskillnaden för stor för att fortsätta med Gibson, men så känns det just nu, jag brukar kunna ändra mig..;D


Last edited by SLA on 22 Apr 2016, 11:50, edited 1 time in total.



13 Apr 2016, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Jag har blivit skadad av alla kassa japanare och andra asiater som vi körde med på 90-talet. Så nu om jag plockar upp en gitarr och det inte är den där sträva nitrolackskänslan, så viskar mitt undermedvetna "skräpgitarr!" även fast det kanske är en PRS för 30 papp :(


14 Apr 2016, 15:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: ett meddelande från helges håla :-(
Har sålt mina nitrolackade gitarrer. Aldrig mera nitroklet i näven! (Säger jag nu tills GASen kommer på nåt nitrolackat igen...)

_________________
Mats


14 Apr 2016, 15:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.