View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:03



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Köra med helt obehandlad hals? Inte så bra va? 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Köra med helt obehandlad hals? Inte så bra va?
Köpte en kinahals för att finslipa min ombandningsteknik, och den blev faktiskt så jäkla bra att jag ska börja använda den på ett av mina huvudinstrument. Dock är den helt obehandlad, och jag fattar att det inte är så jäkla lämpligt. NÅGON form av ytbehandlning brukar väl rekommenderas? Jag har färdigblandad linolja/balsamterpentin i en plastflaska som jag brukar använda, men jävelskapet slutar ju aldrig lukta snickeri så det är liksom inte ett alternativ. Finns det något annat lämpligt, billigt och enkelt alternativ? Gärna något man bara kan fläska på utan att ens ta av halsen. Fort och snabbt, "tvåtakt" style. 8)

Halsen har rosewoodbräda så framsidan är redan oljad, kanske jag ska nämna.


16 Oct 2014, 14:54
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 02:34
Posts: 402
Location:
Post Re: Köra med helt obehandlad hals? Inte så bra va?
Jag behandlar halsar med att par lager Truoil. Stryk på några lager och låt torka. Sen kör fin stålull och sen vaxa. Blir kalasfint 8)


16 Oct 2014, 15:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Aug 2009, 02:34
Posts: 402
Location:
Post Re: Köra med helt obehandlad hals? Inte så bra va?
Image


Kan bli såhär fint


16 Oct 2014, 15:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Köra med helt obehandlad hals? Inte så bra va?
Borde bero på två saker (åtminstone): mängden transpiration från händerna, luftfuktigheten där halsen kommer att vistas. Rannsaka dig själv :? .

Men gillar du den som den är så är det väl inte hela världen om en kinahals skulle kröka sig efter ett tag.

Har för mig att Warmoth skriver någonstans att det är ytterst få halsar som kröker sig pga. obehandlad yta, dock givetvis fler än de som behandlats. Man lämnar ingen garanti på obehandlade halsar, men avråder inte heller. Så i princip, kör på om du gillar det :mrgreen: .

EDIT.) Hittade Warmoths rekommendation, citat:

We strongly recommend you apply a hard finish to all Maple, Mahogany, Walnut, Korina, and Koa necks. Oils do not validate our warranty requirements. We understand the attraction of raw or lightly oiled necks. They feel fast and are not sticky. Unfortunately, they are much more susceptible to moisture related warping and twisting. Our experience is that hard finished necks seldom warp. Raw or oiled necks don't fare as well. About 10% are rendered useless from the torture. The more acidic your perspiration, the higher the odds are against you.

If you must play a raw neck, that's cool; it's ok. A neck is just a tool. Just be aware of the risk.


Så man anser i princip inte att oljade halsar heller har ett så bra skydd. Vax säger man inget om här. Men som sagt, typ 10% risk, rätt bra odds att klara sig.

Rosewood borde väl klara sig bättre än ren maple, borde bli som något slags sandwich-konstruktion när man limmar på rosewooden, eller? Beror väl på om halsen i övrigt också är ihoplimmad av flera bitar. Ju mer lim desto bättre i detta fall :lol: (tror jag) .


16 Oct 2014, 15:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Köra med helt obehandlad hals? Inte så bra va?
Tack! Jag tror helt enkelt jag chansar. Om inte ens Warmoth anser att det är någon större skillnad mellan en oljad hals och en som är helt obehandlad så tror jag att jag kan ta risken när det handlar om en kinahals för 175 kr inkl frakt till dörren.


16 Oct 2014, 23:00
Profile

Joined: 12 Nov 2005, 16:30
Posts: 506
Post Re: Köra med helt obehandlad hals? Inte så bra va?
Groth wrote:
Tack! Jag tror helt enkelt jag chansar. Om inte ens Warmoth anser att det är någon större skillnad mellan en oljad hals och en som är helt obehandlad så tror jag att jag kan ta risken när det handlar om en kinahals för 175 kr inkl frakt till dörren.


175:-!? ebay?


17 Oct 2014, 10:52
Profile
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Köra med helt obehandlad hals? Inte så bra va?
Ja. Priserna varierar lite, billigaste jag hittar nu är denna:

http://www.ebay.com/itm/ST-Electric-Strat-Guitar-Replacement-Maple-Neck-Rosewood-Fingerboard-/131306373827?pt=Guitar_Accessories&hash=item1e927842c3

Dvs hela 243 kr inkl frakt.


17 Oct 2014, 12:13
Profile

Joined: 12 Nov 2005, 16:30
Posts: 506
Post Re: Köra med helt obehandlad hals? Inte så bra va?
ah. billigt ändå...

var det ombandningen som höjde spelbarheten, eller var hyffsad kvalitet från början?


17 Oct 2014, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Köra med helt obehandlad hals? Inte så bra va?
maltjik wrote:
ah. billigt ändå...

var det ombandningen som höjde spelbarheten, eller var hyffsad kvalitet från början?


För mig som inte kan spela på sytrådsband så är ALLA halsar fullkomligt ospelbara innan de får Dunlop 6000 eller ekvivalent, så jag har svårt att göra en vettig bedömning. Jag provspelade den faktiskt inte ens med de gamla banden, jag rev av dem direkt.


17 Oct 2014, 15:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.