View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 18:53



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Jeep Wrangler Unlimited någon? 
Author Message

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
Svullo wrote:
Du behöver en Cayenne...


Ingen behöver en Cayenne.

lpstd wrote:
Retade mig också på sånt när jag var yngre. Försökte hålla ett avstånd på två cm i köer så ingen skulle tränga sig in. Nu när jag uppnått mogen ålder har jag insett att jag kommer fram ändå och det är deras problem om de tränger sig. Jag vinner ju ändå ingen tid om jag kör in i någon, och det brukar nästan alltid vara det upphinnande fordonet som får skulden. Har jag alltför bråttom är det mitt eget fel för att jag startat för sent.

Det blir faktiskt mycket mer behagligt att köra bil under dessa förutsättningar. Dessutom blir det billigare. Jag behöver ju inte kosta på mig en bil som skräms...


Jag är mycket noga med att hålla avstånd, ge tecken och köra korrekt i allmänhet, men jag börjar känna mig rätt ensam om det. Tyvärr är det alldeles för lätt att få och att behålla ett körkort, det har nästan blivit en mänsklig rättighet att få köra bil trots att långt ifrån alla är lämpliga bilförare eller ens besitter egenskaperna för att kunna bli det.


04 Feb 2015, 06:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
Jag kör också som "en gubbe". Följer trafikrytmen (i den mån det finns någon), håller avstånd, anpassar hastighet efter rådande väglag o.s.v.
Men det är ett jävla elände med en viss kategori av bilister som vägrar se helheten i trafiken. Det är liksom bara "JAG, här och nu". Och bland det mest irriterande tycker jag är just när de kastar sig in framför en, utan att blinka, när man avser att hålla avståndet till framförvarande fordon.

_________________
Gud finns inte.


04 Feb 2015, 07:32
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
DrSlim wrote:
Jag kör också som "en gubbe". Följer trafikrytmen (i den mån det finns någon), håller avstånd, anpassar hastighet efter rådande väglag o.s.v.
Men det är ett jävla elände med en viss kategori av bilister som vägrar se helheten i trafiken. Det är liksom bara "JAG, här och nu". Och bland det mest irriterande tycker jag är just när de kastar sig in framför en, utan att blinka, när man avser att hålla avståndet till framförvarande fordon.


Värst tycker jag är de som kryssar, man ligger i ytterfil, håller avstånd till framförvarande, och så är det nån bakom som tycker att man kör för långsamt och kör om på insidan för att sedan bara slänga sig ut framför och börja stressa nästa bil som då ligger framför honom och kör för "långsamt", livsfarligt.
Helljus stressarna är också oerhört irriterande, det som borde kunna stressa ned dylika galningar är ju att det inte är så svårt att inse att det tjänas kanske några sekunder på såna livsfarliga manövrer.

//BMW fjant :wink:


04 Feb 2015, 08:40
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
holmis63 wrote:
BMW fjant :wink:

Nu tar vi inte det där med BMW-fjant så bokstavligt.

_________________
Gud finns inte.


04 Feb 2015, 09:16
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
Håller med om att det är jobbigt med dessa kryssande idioter i trafiken, men är övertygad om att det inte gör någon som helst nytta för trafiksäkerheten att tro att man kan provocera eller skrämmas till säker körning. Det kommer ändå att finnas bilar som försöker köra slalom. Det enda som hjälper är att inte reta sig på att slalombilen kommer fram först. Den som måste ha mest bråttom har ju förlorat.

Däremot kan man ju tycka att en stor tuff bil ser cool ut men det är ju en helt annan sak.


04 Feb 2015, 10:37
Profile

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
lpstd wrote:
Håller med om att det är jobbigt med dessa kryssande idioter i trafiken, men är övertygad om att det inte gör någon som helst nytta för trafiksäkerheten att tro att man kan provocera eller skrämmas till säker körning. Det kommer ändå att finnas bilar som försöker köra slalom. Det enda som hjälper är att inte reta sig på att slalombilen kommer fram först. Den som måste ha mest bråttom har ju förlorat.

Däremot kan man ju tycka att en stor tuff bil ser cool ut men det är ju en helt annan sak.


+1. Är det nånstans man måste tänka så,är det i Stockholmstrafiken,gott om dåliga och slarviga förare
Man får försöka göra vad man kan för att må bra själv i kaoset
Stora bilar är kul,det har ju bara blivit så dyrt att ha och äga dom tyvärr,så nu är det Vw Up som gäller för jobbpendling...får se hur länge jag orkar :?


04 Feb 2015, 11:22
Profile
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
En VW Touareg kanske? Ser väl inte så respektingivande ut men uppenbarligen måste den hålla sej kvar på vägen bättre än andra bilar. I modden och snöyran i morse gick en sån i alla fall i 130-140 när vi andra höll oss i ca 100 km/h på motorvägen.

Personligen gillar jag Jeep Patriot, en ganska liten men rätt kaxig suv som går rätt snålt. Inga stora motorer dock.

Micke

_________________
javelin70 [at] hotmail.com
"Life is hard and then you die!"
Proud sponsor of Ljudbojen


04 Feb 2015, 11:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
lpstd wrote:
Håller med om att det är jobbigt med dessa kryssande idioter i trafiken, men är övertygad om att det inte gör någon som helst nytta för trafiksäkerheten att tro att man kan provocera eller skrämmas till säker körning. Det kommer ändå att finnas bilar som försöker köra slalom. Det enda som hjälper är att inte reta sig på att slalombilen kommer fram först. Den som måste ha mest bråttom har ju förlorat.
.


Det var underförstått detta jag mendade med mitt inlägg, men det är svårt att bortse från livsfara när man är ute i trafiken, man reagera automatiskt, vore nog farligt om man inte reagerade på något sätt.
Naturligtvis är det ju vår stressade tillvaro som ligger bakom i princip hela fenomenet, vi borde anta en något mer laidback attityd till vår tillvaro över huvudtaget, lite mer manana så att säga, inte köpa en pansarvagn för att bemöta det hela :mrgreen:


04 Feb 2015, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
Bumbi wrote:
lpstd wrote:
Håller med om att det är jobbigt med dessa kryssande idioter i trafiken, men är övertygad om att det inte gör någon som helst nytta för trafiksäkerheten att tro att man kan provocera eller skrämmas till säker körning. Det kommer ändå att finnas bilar som försöker köra slalom. Det enda som hjälper är att inte reta sig på att slalombilen kommer fram först. Den som måste ha mest bråttom har ju förlorat.

Däremot kan man ju tycka att en stor tuff bil ser cool ut men det är ju en helt annan sak.


+1. Är det nånstans man måste tänka så,är det i Stockholmstrafiken,gott om dåliga och slarviga förare
Man får försöka göra vad man kan för att må bra själv i kaoset
Stora bilar är kul,det har ju bara blivit så dyrt att ha och äga dom tyvärr,så nu är det Vw Up som gäller för jobbpendling...får se hur länge jag orkar :?


Ni har ju givetvis rätt båda två, rent förståndsmässigt. Men jag är bara ute efter att få sitta ifred i mitt stora as till bil och slippa bekymra mig så mycket för att behöva panikbromsa när nån idiot viker in framför mig utan att blinka.
Och ja, lite tufft är det med en stor bil. Jag har alltid haft små förnuftiga bilar. Nu vill jag ha en som tar sig fram när jag inte orkar skotta och som man sitter säkert i om det smäller.

javelin70 wrote:
En VW Touareg kanske? Ser väl inte så respektingivande ut men uppenbarligen måste den hålla sej kvar på vägen bättre än andra bilar. I modden och snöyran i morse gick en sån i alla fall i 130-140 när vi andra höll oss i ca 100 km/h på motorvägen.


Touareg verkar inte så dum. Har smygtittat lite på dem faktiskt.

_________________
Gud finns inte.


04 Feb 2015, 11:52
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
holmis63 wrote:
Naturligtvis är det ju vår stressade tillvaro som ligger bakom i princip hela fenomenet


Jag tror snarare det beror på låg intelligens hos "idioterna", förmågan att förstå orsak och verkan. Hade de förstått att varje gång hela kön på motorvägen måste bromsa och försinka dem så beror det på att en av deras gelikar trängt sig in i en lucka som inte fanns och tvingat resten av bilarna bakom att bromsa hade de nog kört på ett annat sätt för att vinna tid, inte bara åt sig själv utan åt alla andra också. Ser man inte det uppenbara sambandet är man vad vi i vardagstal kallar "dum i huvudet".


04 Feb 2015, 11:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
Jesperado wrote:
holmis63 wrote:
Naturligtvis är det ju vår stressade tillvaro som ligger bakom i princip hela fenomenet


Jag tror snarare det beror på låg intelligens hos "idioterna", förmågan att förstå orsak och verkan. Hade de förstått att varje gång hela kön på motorvägen måste bromsa och försinka dem så beror det på att en av deras gelikar trängt sig in i en lucka som inte fanns och tvingat resten av bilarna bakom att bromsa hade de nog kört på ett annat sätt för att vinna tid, inte bara åt sig själv utan åt alla andra också. Ser man inte det uppenbara sambandet är man vad vi i vardagstal kallar "dum i huvudet".


Jag är inte så säker på att det är intelligensen det hänger på. Snarare egoism och brist på empati. I trafiken kan man vara sin egen vardagspsykopat.

_________________
Gud finns inte.


04 Feb 2015, 12:14
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
Tänk att det på Bojen bara hänger felfria förare! (Well, förutom idén om att köpa stor bil för att "skrämmas" i trafiken då.) Eller iofs, jag har nog aldrig hört om någon som identifierar sig som en av de där aggressiva, empatilösa, farliga, egoistiska förarna. De ni benämner som sådana här i tråden är nog även de rätt övertygade om att de är utmärkta förare och att det är andra som är "idioterna"...


04 Feb 2015, 17:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
Vad är det för snack om att skrämmas?

_________________
Gud finns inte.


04 Feb 2015, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
DrSlim wrote:
Vad är det för snack om att skrämmas?
DrSlim wrote:
Jag vill ha ett stort fyrhjulsdrivet as med riktiga kofångare. Nåt som får BMW- och Audifjantar att tänka sig för en gång extra innan de slänger sig in framför en utan att blinka.

Jag antar att det inte handlar om att "fjantarna" ska vara oroliga över att råka repa det "stora fyrhjulsdrivna aset"?


04 Feb 2015, 18:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Jeep Wrangler Unlimited någon?
ChronicTown wrote:
Jag antar att det inte handlar om att "fjantarna" ska vara oroliga över att råka repa det "stora fyrhjulsdrivna aset"?

Jag avser inte att köra aggressivt, nonchalant eller vara en buffel i trafiken. Det har aldrig varit min grej. Däremot så tror jag att en och annan dryg, arrogant och nonchalant bilist "som äger världen" låter sig avskräckas från att kasta sig in framför en stor tung SUV. Och gör han inte det så sitter jag åtminstone någorlunda säkert ifall jag inte skulle hinna bromsa.

_________________
Gud finns inte.


04 Feb 2015, 18:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.