View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:15



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Återställa förlorade filer PC? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Återställa förlorade filer PC?
LENOVO PC som ofrivilligt "uppgraderats" till Microsoft/Windows Edge efter vanlig omstart: Nästan helt rensad och "återställd": Det enda som finns kvar är personlig bild på startsidan, innehållet i papperskorgen och externt hämtade Thunderbird e-postklient men utan serverinställningar eller innehåll/tidigare mejltrafik osv. I övrigt alla dokument, sparade filer och så vidare plus Word/Office raderat.

Så tips och råd är välkomna, går det att ta tillbaks mina egna inställningar och återskapa dokumenten?

På jag har backup på egna bilder, viktiga dokument går att plocka hem i stor utsträckning, några pågående arbeten plus en del viktig kontaktinformatin förlorad. På ett sätt har kan jag ta det som en i och för sig ofrivillig städning av mejl och dokument man bara sparar för att spara, och starta med en ren PC.


16 Mar 2017, 09:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Återställa förlorade filer PC?
Det kan gå att hitta raderade filer med rätt program. Spara för fasen inget mer på datorn just nu. Här är ett: http://www.r-undelete.com/?GGLA

Finns säkert flera. När en datafil "raderas" tas egentligen bara två flaggor bort, en i början av filen och en i slutet och den ytan däremmellan betraktas som ledig. Men själva filen finns kvar tills den skrivs över. (lite förenklat)

Den där "uppgarderingen" var en uppgradering från helvetet och det är sånt sån får en att sluta använda Microsoft. Testa Linux istället.

_________________
##################


16 Mar 2017, 10:01
Profile

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Återställa förlorade filer PC?
Microsoft Edge är en webbläsare... en "uppgradering"(finns inget att uppgradera f.ö.) där ska inte rensa hela datorn.
Så exakt vad är det som hänt egentligen?
Har datorn uppdaterats med Windows 10?

Med lite tur så finns ju en mapp med sparat material isåfall.
Men oavsett gör exakt som valvetubes säger. Spara inget på datorn, använd den så lite som möjligt(helst inte alls) och skaffa ett program för återskapning av borttagna filer. Det finns mängder av olika, bara hitta något som verkar vettigt, å använd sedan det för att återskapa borttagna filer.


16 Mar 2017, 22:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Återställa förlorade filer PC?
Tack för svar. Det är Windows 10. Jag tog återställningsprogrammet Valvetubes tipsade om. Inte livsavgörande och inget att förlora mer än licensen för programvaran. Så långt har en av mina personliga inställningar kommit tillbaka, några namn på filer jag känner igen dykt upp. Rapport kommer under fredagen.


17 Mar 2017, 02:53
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Återställa förlorade filer PC?
Eftersom det är en uppdatering till Windows 10 ska allt gammalt innehåll finnas kvar på datorn någonstans.
Det kan finnas en mapp som heter Windows.old under C:\ som kan innehålla det som upplevs vara borta.
Vissa andra har rapporterat att det finns gammalt innehåll i C:\Users, andra under "Network".

Lättast är ju att söka efter någon unik fil(som du kommer ihåg namnet på) och se om Windows hittar den åt dig. Hittar Windows den så lär allt annat som är förlorat finnas på samma ställe.

Eller så fortsätter du med återställningsprogrammet :)


17 Mar 2017, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Återställa förlorade filer PC?
+1 på Ohjay

_________________
##################


17 Mar 2017, 18:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Återställa förlorade filer PC?
Det var ingen vanlig uppdatering av Windows den här gången, det gick inte att hitta en enda fil mer än vad som skickades med datorn när den levererades, inga återställningspunkter eller tidigare versioner. Men r-undelete var ett bra val. Nu är i stort sett allt tillbaka igen. Framför allt mina egna inställningar, foton, e-post, Word/Office, sparade audiofiler, tidigare sökvägar och dokument. Bra tips r-undelete alltså, tack!


17 Mar 2017, 22:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Återställa förlorade filer PC?
Gött! Vissa filer är oersättliga. Kul att det funka.

_________________
##################


17 Mar 2017, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Återställa förlorade filer PC?
Jag har, för att göra data lite säkrare, olika diskar för operativsystem och personliga data. Det är inte hundraprocentigt, men jag har åtminstone kvar mina data (som t.ex. bilder) om operativsystemet skulle gå sönder.


17 Mar 2017, 23:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.