View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:09



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgitarr? 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgitarr?
Frågan kanske kräver förtydligande?

Jag är sedan jag började spela en hängiven elgitarrist dock har det på gamla dagar smugit sig in
en och annan nylon- och stålsträngad akustisk gitarr i arsenalen. Min fråga gäller spelbarhet på
respektive instrumentgrupp. Jag har aldrig haft problem med att få mina elgitarrer med justerbara
stall spelbara som jag vill. Kanske har jag för höga förväntningar men jag blir inte nöjd med resultatet
med mina nylon- och stålsträngade instrument. Möjligheten till justering är ju inte densamma men jag
har justerat såväl översadel som stallsadel men upplever ändå instrumenten bångstyriga och svårspelade.

Att jag dessutom med stigande ålder drabbats av artros i tumleder och senast det som kallas Vikingasjukan
(Dupuytrens kontraktur) där vänstra handens lillfinger viker sig in mot handflatan gör ju inte saken bättre
precis. Detta hoppas jag ändå få åtgärdat då jag numera fått en remiss till ortopeden.

Åter till frågan - är jag ensam om att uppleva dessa skillnader eller finns det några andra lirare därute som
känner som jag? Kanske ska man avyttra sina nylon- och stålsträngade och hålla sig till elgitarrerna?
Vad tycker du?

Undrar....
//Bob


12 Jul 2021, 15:53
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Mitt förhållande till nylon/stålsträngad vs elgitarr är numera helt ok. Det tog dock sin lilla tid... :?

Min erfarenhet är att om man hittar BRA instrument, och får dem proffsjusterade efter sin smak, så kan slutresultatet bli riktigt lyckat.

Ett par saker att tänka på: ofta tjockar man på strängarna eller tension för att få bra klang och då blir det normalt tyngre att spela än på en elgitarr. På många ackar är det även segt att spela högre upp på halsen trots cutaway. Det kan kort sagt bli en kompromiss där man förlorar en sak och vinner en annan.

Själv fick jag tag på ett par bra acckar och hittade rätt strängar och stränghöjd, så nu tycker jag det funkar bra både med stål och nylon. Men ärligt talat, lika smörspelande som t ex min LP har jag inte lyckats få till ackarna.


14 Jul 2021, 20:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Tack för dina synpunkter!
//BoB


15 Jul 2021, 21:41
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Om du inte redan hittat rätt, mina två favoriter för sound, spelbarhet och pris/prestanda:

https://www.youtube.com/watch?v=GYhHPak2sFQ

https://www.youtube.com/watch?v=4b2lJynvT48


16 Jul 2021, 20:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Verkar vara fina instrument men ligger över min budget,
tack för tipsen!


17 Jul 2021, 12:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Jag har inget förhållande till akustiska gitarrer alls!

Hade en Yamaha 12:a ett tag men spelade nästan aldrig på den så den såldes iväg.
Samma med en sunkig nylonare som någon satt stålsträngar på. Den åkte också iväg.

Nu har jag faktiskt en Yamaha Guitalele (Sex strängar och stämd med A som lägsta.) som är riktigt rolig att spela på men den hänger mest på väggen och samlar damm!

När jag började spela i 11-års åldern var det elgitarr och dist som gällde!
Nu efter 45+ år är det fortfarande så.


20 Jul 2021, 11:54
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Jag håller med dig och känner igen mig i din beskrivning och min elgitarr karriär
började än tidigare, redan 1960 då jag var 13 år.
Jag hade hoppats på tips hur man hanterar bångstyriga gitarrer utan justerbart
stall för varje sträng. Borde finnas en hel del kunskap bland Bojens deltagare hur
man får stål-/nylonsträngade gitarrer att bli mer spelvänliga. Hoppas att det finns
mer att göra än mina försök med översadel och stallsadel? Detta utan att bli riktigt
nöjd med resultatet. Ser fram mot ytterligare tips!
//BoB


20 Jul 2021, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Spelar max runt 30 minuter per år på akustisk. Oftast inte alls.
När barnen var små blev det typ 30 minuter om dagen, minst. Hade då en Martin, som sålts för länge sen, numera endast en Cort, med Elexsir, annars blir ju strängarna kass av ålder ospelade.
Gillar inget hos akustiska utom ljudet.


22 Jul 2021, 08:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Har ägt ett par simpla billiga nylonare, men om jag minns rätt så har dessa gått i bitar. Började spela på elgitarr, och det har aldrig blivit av att spela akustiskt. Hade en tolva som jag köpte här på bojen, och den var rätt kul, men den fick gå vidare pga platsbrist.

Samtidigt så får jag ibland för mig att jag är lite ensam om att ha börjat på elgitarr, att de flesta faktiskt börjat med akustisk, men kanske har jag fel.

En annan fundering, varför i all världen ligger denna högst relevanta tråd i off-topic?


22 Jul 2021, 22:17
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Kanske blev galet det där, ska kolla om Admin kan flytta tråden!


23 Jul 2021, 06:33
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Jag har förlikat mig med att det är helt olika instrument med olika syften och möjligheter. Spelar och meckar med elgitarrer allra helst, men har både nylon och stålsträngat. Nylonaren funkar fint som köksgitarr och för Taubelåtar på midsommar, typ. Elgitarrerna är vad jag skriver och giggar med, medan den stålsträngade finns för akustiska jam och tillfällen då det inte passar med förstärkardist. För att få stålacken mer lättspelad och typ 'giggvänlig' tog jag den till gitarrmakaren (Åke Björnstad) som sänkte stränghöjden och gav den lite övrig omtanke, och nu är den nästan på samma kravnivå som en elgitarr. Men faktum kvarstår (här hos mig och subjektivt alltså): det är olika gitarrer som jag inte förväntar mig samma saker av, utan spelar på olika sätt i de sammanhang jag tycker de passar.


27 Jul 2021, 00:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Jag köpte en japansk Fender Balboa, stålsträngad med cutaway, runt 1983. Den har varit med om tillkomst av många låtar och riff; när jag numera (för sällan) lirar på den så blir jag alltid glad av vilket skönt ljud den har! Skulle vilja få det ljudet och en aning skitigt ur en vanlig elgura! Sedan några år har den fått Dr Thomastik Plectrum strängar som gjort den mer lättspelad och givit ett lite rundare ljud.

Under mina mer fattiga år i Skåne så blev den inlämnad på pantbank ett par gånger, men aldrig att jag skulle överge den.
Den är i skriande behov av rengöring av greppbrädan, men är fortfarande en klippa att grabba tag i och upptäcka nya och gamla låtar på :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


28 Jul 2021, 12:04
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Jag tycker att el- respektive akustiska gitarrer är så pass olika att de ska betraktas som olika instrumenttyper. Visst, tonerna sitter på samma ställe, men de kräver lite olika approach för att låta bra.

Akustiska gitarrer kräver mer engagement med strängarna. Eftersom klangen kommer från kroppen kan man behöva ge sig på och slita och dra lite mer för att få klangen att blomma ut. Inte på ett våldsamt sätt såklart, men det krävs att man verkligen förstår gitarren som en helhet för att magin ska uppstå.
Elgitarrer är generellt mer lättspelade. Att slå an strängarna på samma sätt som en akustisk framkallar en rätt ful klang när den går ut genom mickarna. Den blir ranglig och skränig eftersom den är så direkt, och inte har något att resonera mot.
Man får också lite olika problem att förhålla sig till. Jag är mer noga med min fingersöttning när jag spelar akustisk gitarr, eftersom bristen på förstärkning gör att man lätt tappar all sustain om man råkar dämpa vissa strängar bara lite. Elgitarr är tvärt om. Där måste man istället vara noga med att aktivt dämpa de strängar som inte ska låta, för att undvika gnissel och annat oljud.

Svårt att beskriva skillnaden i ord, men i korthet skulle jag säga att du ska behandla dem som olika instrument, och har du mindre erfarenhet av det ena kan det vara värt att betrakta dig själv lite som nybörjare igen, och försöka utforska det lite närmare än du gjort tidigare.


12 Sep 2021, 19:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Tack för dina synpunkter Robert, jag ska försöka ta till mig dina tips och se om jag kommer vidare
i mina försök att "tämja" mina nylon- och stålsträngade akustiska gitarrer.

Trevligt att höra från dig!
//BoB


12 Sep 2021, 19:20
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Här är några tips för stålsträngade ackar att testa...

Gitarrmodell - många kör Dreadnaught, men skulle trivas bättre med parlor eller OM modell. Mindre modeller har ofta kortare mensur, och då blir spelkänslan mer som elgitarr. Sen är de ofta mer dynamiska också.

Stämma ner till Eb eller D.

Det är stor skillnad på olika typer av akustiska strängar, värt att sondera.

Heavy plektrum.

Jag tycker mitt elgitarrspelande blivit mer dynamiskt tack vare mer speltid på stålsträngat, så man kan ju ha glädje av det åt det hållet också :)

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


07 Mar 2022, 20:52
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Tack för tipsen Dacka. Vi får se hur det går att komma tillbaka efter operationen av Vikingasjukan
(Dupuytrens kontraktur) som jag inledningsvis skrev om. Det har gått en vecka efter operation
och så här ser handen ut vid omläggning idag - före och efter avtvättning. Blir intressant och se
hur man får igång vänsterhanden igen?

https://delafil.se/aef101eb50237b23/Op_hand_3.png
https://delafil.se/f1aceff94e1e95ea/Op_hand_4.png

Hälsningar
//BoB


10 Mar 2022, 18:55
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Ouch, ser inte så mysigt ut. Hoppas rehab går bra!

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


10 Mar 2022, 23:22
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Aj, aj får ont av att bara titta... :?


11 Mar 2022, 19:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Till dacka och zorrk_1 kan jag ge denna info! En operation man aldrig skulle göra
om man inte måste! I mitt fall fanns tyvärr ingen återvändo!

Som lök på laxen så fungerar inte värktabletter och smärtlindrande för mig och
har aldrig gjort det. Följden är naturligtvis att smärtan är både intensivare och
mera långvarig. Märkligt nog så lär man sig att uthärda det mesta.

Återkommer kanske så småningom och rapporterar hur rehabiliteringen går och om
det blir möjligt att få vänsterhanden spelbar igen.

Hälsningar
//BoB


11 Mar 2022, 21:18
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Håller med om att nylon-, ståsträngad och elgitarr bör accepteras som helt olika instrument för att komma till sin rätt.
Den spanska gitarren ska helt enkelt ha en annan stränghöjd, alltså väsentligt högre än elgitarren, för att fungera och låta bra. Nylonsträngarna kräver helt enkelt större spelrum. Man vänjer sig!

Jag har alltid spelat på alla tre gitarrtyperna, men det beror nog mest på att jag har gitarren först och främst som låtskrivarverktyg. Med åren har de akustiska fascinerat mig allt mer då tonen så helt bygger på valet av tonträ, byggkonstruktionen och vad jag gör med vänster- och högerhanden.

Bäst och mest inspirerande har jag på senare år tyckt att riktigt gamla ackar varit.
Gamla Gibson och Martin kan kosta en förmögenhet, men det finns annat som inte stått i samma rampljus.
Själv har jag en Kalamazoo KG11 från 1934. En slags dåtida lågprisgitarr byggd av Gibson i en era då de
flesta annars inte hade råd. Hör saknas tjusiga dekorationer men det är samma fina träval som i samtida Gibsons.
Min spanska gitarr en Telesforno Julves, också den byggd på 30-talet. Galet inspirerande, stor ton.
Svenska Levin och Bjärton är som blyga violer i jämförelse…

Sen tror jag att det i mitt fall underlättar att växla mellan gitarrtyperna beroende bl a på att
jag aldrig använder plektrum och att jag föredrar rent ljud framför distat i elgitarrspelet.
Hoppas du blir bättre gällande handproblem!


https://www.vintage-guitar-world.com/sh ... ulve-1939/

https://reverb.com/p/kalamazoo-kg-11-1933-1943

_________________
Lasse


17 Jun 2022, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Hej Lasse, tack för dina synpunkter. Tyvärr så rör jag mig inte inte i din prisklass utan har en mera blygsam budget.
Hursomhelst så har idogt arbete med mina gitarrer resulterat i bättre spelbarhet som gör att de akustiska får mera
speltid än tidigare. Vid min ålder är det också väl sent att tänka på allt för stora investeringar för att kunna lira gitarr
i olika sammanhang.

Vad det gäller min hand så får jag vara nöjd med utvecklingen även om jag inser att ingenting blir vad det varit.
Operationen är inget jag önskar någon som vill ha en daglig relation med sina instrument!

Tack för visat intresse!
/Roland


18 Jun 2022, 21:25
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Jag lägger inga jättesummor på instrument.
Kalamazoon köpte jag för halva Reverb-priset av en renoverare i Holland.
Spanska Julves-gitarren är av enklare modell och kostade ca 5 000 kr, renoverad även den.

_________________
Lasse


18 Jun 2022, 23:52
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Ditt förhållande till nylon/stålsträngad gitarr vs elgit
Jag började spela på både spansk gitarr (nylon) och Les Paul-kopia, så dom känns hemma för mig.
Kan sakna en nylon ibland nu, att spela jazz o sånt på.


31 Oct 2022, 08:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.