View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 13:30



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Jävlars vilka hagel! 
Author Message

Joined: 03 May 2008, 19:56
Posts: 410
Location:
Post 
Det gick en kraftig tromb över Sjulsmark strax norr om Piteå igår. Slet med sig och välte ett hundratal tallar och hagel stora som golfbollar föll ner på bilar och hustak. Trodde sånt bara förekom "over there"!

Samtidigt var jag på väg norrut från Umeå och hade kört i kanske 45 minuter när jag åkte in i det värsta åskvädret jag skådat. Det ljungade var tionde sekund i en halvtimmes tid och jag var övertygad om att få en blixt rätt genom vindrutan för alla orena tankar man haft. [8D]

Smoke on the water - and fire engine guy.


01 Aug 2008, 20:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Feb 2005, 18:42
Posts: 1118
Location: Boden
Post 
Det här låter som nåt liknande

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... Id=3878417


01 Aug 2008, 20:26
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

sol för en halvtimme sedan. Sen kom det en hagelskur grande (från Bilton-hållet) och smattrade ner på ägorna

Jag har faan aldrig nånsin sett i närheten så mycket och stora hagel! De flesta var typ 1,5-2 cm i diameter. D största mätte ca 4-5cm tvärsöver. Både hustrun och min bil stod mitt i dånet, jag vågar inte gå ner och titta på bilarna (undrar om sånt går på fösäkringen förresten)

Och nu skiner solen igen[8D]

Nån mer som drabbats?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Jag vet inte hur det funkar med bilarna och försäkring men jag vet att när stormen "Gudrn" härjade i södra Sverige så ersatte inte försäkringsbolagen den skog som föll. Man vart tvungen att ha en speciell stormförsäkring.


01 Aug 2008, 21:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Igår drog ett av de värsta regn- och åskvädren över Övik. Först solsken (så jag "snodde" yngsta dotterns moppe när jag skulle på jobbet!) halvvägs till jobbet var det som en kant tvärs över vägen - och jag åkte in i världens oväder... När jag kommit fram till jobbet sken solen igen, men jag såg ut som en dränkt katt! [:(]

Där fick man för att man norpade moppen... [:I]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


01 Aug 2008, 21:22
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Nov 2004, 14:43
Posts: 1679
Location:
Post 
Som insatt så kan jag säga att det täcks av bilens vagnskadeförsäkring...


------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


01 Aug 2008, 21:45
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
top5rec wrote:

Som insatt så kan jag säga att det täcks av bilens vagnskadeförsäkring...


------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


DÅ är de snällare mot bilägare än skogsägare.
Då vet jag vad jag ska köpa i framtiden[8D]


01 Aug 2008, 22:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Haraldrig wrote:

top5rec wrote:

Som insatt så kan jag säga att det täcks av bilens vagnskadeförsäkring...


------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


<font color="red">DÅ är de snällare mot bilägare än skogsägare</font id="red">.
Då vet jag vad jag ska köpa i framtiden[8D]

Aha, nu vet jag hur det funkar för dig! <b>Kapa en fura och köp en gura</b>![;)]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


01 Aug 2008, 23:01
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

top5rec wrote:

Som insatt så kan jag säga att det täcks av bilens vagnskadeförsäkring...


------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


<font color="red">DÅ är de snällare mot bilägare än skogsägare</font id="red">.
Då vet jag vad jag ska köpa i framtiden[8D]

Aha, nu vet jag hur det funkar för dig! <b>Kapa en fura och köp en gura</b>![;)]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


Ja så är det kanske[;)] Farfar hade inte bara en massa skog i Skåne och småland utan även en massa guror och jag var den enda som var intresserad av att spela gitarr när det begav sig[8D]


01 Aug 2008, 23:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

undrar om sånt går på fösäkringen förresten
Som sagt så går det på vagnskadeförsäkringen (om man kostat på sig att teckna en sådan försäkring)

Haraldrig wrote:
när stormen "Gudrn" härjade i södra Sverige så ersatte inte försäkringsbolagen den skog som föll. Man vart tvungen att ha en speciell stormförsäkring.

Bullshit!
Se ovan ang bilförsäkring.
Du kunde välja på:
1. Fullständig skogsförsäkring = Ersättning
2. Endast försäkring mot skogsbrand = Ingen ersättning
3. Ingen försäkring = Ingen ersättning
Det kan väl inte vara så svårt att fatta? Att du får vad du betalar för även när det gäller försäkringar.
Dessutom så betalade vi (If) miljardersättningar efter "Gudrun". Samma sak torde gälla för våra konkurrenter. Så det var en och annan skogsägare som hade förstått...


02 Aug 2008, 01:09
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
helmik wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

undrar om sånt går på fösäkringen förresten
Som sagt så går det på vagnskadeförsäkringen (om man kostat på sig att teckna en sådan försäkring)

Haraldrig wrote:
när stormen "Gudrn" härjade i södra Sverige så ersatte inte försäkringsbolagen den skog som föll. Man vart tvungen att ha en speciell stormförsäkring.

Bullshit!
Se ovan ang bilförsäkring.
Du kunde välja på:
1. Fullständig skogsförsäkring = Ersättning
2. Endast försäkring mot skogsbrand = Ingen ersättning
3. Ingen försäkring = Ingen ersättning
Det kan väl inte vara så svårt att fatta? Att du får vad du betalar för även när det gäller försäkringar.
Dessutom så betalade vi (If) miljardersättningar efter "Gudrun". Samma sak torde gälla för våra konkurrenter. Så det var en och annan skogsägare som hade förstått...



Det är absolut så som du skriver. Men inte enligt era kunder. har pratat med några arga smålänningar om det. Men jag låter det vara osakt om ni eller dom har rätt för jag har inte studerat fallet.

Ännu surare blev smålänningarna när jag sa att det är bara att anpassa sig efter verkligheten.

Det drabbade inte mig i alla fall för vi sålde i princip all vår skog 3-4 månader inna stormen kom. Farsan skrattade gott åt alla tokiga och snåla bönder.


02 Aug 2008, 01:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
Haraldrig wrote:

Det är absolut så som du skriver. Men inte enligt era kunder. har pratat med några arga smålänningar om det. Men jag låter det vara osakt om ni eller dom har rätt för jag har inte studerat fallet.

Ännu surare blev smålänningarna när jag sa att det är bara att anpassa sig efter verkligheten.

Det drabbade inte mig i alla fall för vi sålde i princip all vår skog 3-4 månader inna stormen kom. Farsan skrattade gott åt alla tokiga och snåla bönder.

Edit: Därmed tycker jag vi släpper denna utvikning

Mmm, vi drog faktiskt en slutsats av Gudrun. Numera kan man inte teckna skogsbrandsförsäkring hos oss. Nu är det fullständig försäkring eller ingen försäkring alls som gäller. Allt pga att snålheten bedrog visheten för så många. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det var snålhet det handlade om för de som inte hade en täckande försäkring. En skogsförsäkring kostar normalt sett inte många hundralappar per år för ett skogsskifte med miljonvärden. Skillnaden mellan en heltäckande försäkring och en skogsbrandsförsäkring är naturligtvis ändå mindre...


02 Aug 2008, 09:44
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
helmik wrote:

Haraldrig wrote:

Det är absolut så som du skriver. Men inte enligt era kunder. har pratat med några arga smålänningar om det. Men jag låter det vara osakt om ni eller dom har rätt för jag har inte studerat fallet.

Ännu surare blev smålänningarna när jag sa att det är bara att anpassa sig efter verkligheten.

Det drabbade inte mig i alla fall för vi sålde i princip all vår skog 3-4 månader inna stormen kom. Farsan skrattade gott åt alla tokiga och snåla bönder.

Edit: Därmed tycker jag vi släpper denna utvikning

Mmm, vi drog faktiskt en slutsats av Gudrun. Numera kan man inte teckna skogsbrandsförsäkring hos oss. Nu är det fullständig försäkring eller ingen försäkring alls som gäller. Allt pga att snålheten bedrog visheten för så många. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det var snålhet det handlade om för de som inte hade en täckande försäkring. En skogsförsäkring kostar normalt sett inte många hundralappar per år för ett skogsskifte med miljonvärden. Skillnaden mellan en heltäckande försäkring och en skogsbrandsförsäkring är naturligtvis ändå mindre...


Va, menar du att bönder är snåla[8D]
Det är väl för deras eget bästa får jag anta.


02 Aug 2008, 12:10
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.