View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 15:51



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Annika Östberg-trams 
Author Message

Joined: 25 Jan 2003, 12:02
Posts: 441
Location:
Post 
Utan att vara insatt i detaljer kan man tycka att hon suttit länge för att ha varit på platsen där mord begåtts av någon annan.



Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">


19 Sep 2008, 14:22
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Nov 2002, 22:56
Posts: 297
Location:
Post 
Jag tycker du har en tuff inställning i frågan och håller inte med. Hon har tills nu suttit i fängelse i 27 år för morden som hennes pojkvän begick. Hon har straffats för medhjälp till mellan 25 år och livstid. Det är dags att skicka hem henne tycker jag.
Den i Sverige som suttit längst i svensk fängelse har har avtjänat 30 år, Östberg är snart den svensk som suttit längst i fängelse.
Är hon då den värsta brottsling Sverige haft alla kategorier?


19 Sep 2008, 14:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Erin wrote:
Är hon då den värsta brottsling Sverige haft alla kategorier?


Nej, det är hon naturligtvis inte. Men frågan är hur hennes handlingar bedöms i USA. De måste (i vart fall juridiskt) rimligen bedömas utifrån att de begicks i USA, och i det rättssystem och utifrån det rättsmedvetande som där råder. Det är också det rättssystemet som nu fattar beslut kring henens framtid, vilket är fullt rimligt med den utgångspunkten.

Ur ett svensk rättsmedvetande är dock naturligtvis straffet på många sätt oproportionerligt till handlingarna. Dessutom kan MAN utifrån det svenska rättsmedvetandet (och trimligen från en del moraliska synvinklar) ifrågasätta processen där exempelvis anhöriga till brottsoffret vittnar och påverkar besluten kring tidsbestämmande etc. I Sverige görs ju en sådan bedömning knappast alls utifrån moraliska grunder, utan endast samhällsmässiga sådana (risk för återfall etc).

Slutsatsen blir att jag på en massa sätt kan fördöma såväl henens straff som den juridiska processen, utifrån mitt svenska rättsmedvetande och mina moraliska synvinklar. Rent juridiskt finns dock inte särkilt mycket att invända, inte heller mot idén att det är just är amerikanska regler och amerikanskt rättsmedvetande som ska tillämpas på fallet.

/David


19 Sep 2008, 15:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Utan att vara direkt påläst i fallet, så har jag fått uppfattningen att hon redan suttit 27 år för länge...

/Sixten


19 Sep 2008, 15:40
Profile WWW

Joined: 19 Nov 2002, 22:56
Posts: 297
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Erin wrote:

Jag tycker du har en tuff inställning i frågan och håller inte med. Hon har tills nu suttit i fängelse i 27 år för morden som hennes pojkvän begick. Hon har straffats för medhjälp till mellan 25 år och livstid. Det är dags att skicka hem henne tycker jag.
Den i Sverige som suttit längst i svensk fängelse har har avtjänat 30 år, Östberg är snart den svensk som suttit längst i fängelse.
<font color="blue"><b>Är hon då den värsta brottsling Sverige haft alla kategorier?</b></font id="blue">


Absolut inte, men mitt inlägg handlade inte om huruvuda hon är en tung brottsling eller ej, det handlar om huruvida vi har rätt att sätta oss över och döma det amerikanska rättssystemet. Vi kan tycka vad vi vill om deras straffpåföljder men brottet begicks i USA och det är där hon ska dömas.

Såvida man inte begår brott mot internationella avtal har vi ingen rätt att lägga oss i och moralisera över deras inställning till brottet och påföljden.

ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Jag förstår vad du menar men jag tycker absolut att vi ska lägga oss i och moralisera över det Amerikanska rättssytemet.

“If we want our young Texans to learn to make correct choices, the consequences of bad behavior must be certain and must be clearâ€Â


19 Sep 2008, 16:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 16:27
Posts: 122
Post 
Annika Östberg kan ruttna för evigt, vem bryr sig? Hon hjälpte någon att avrätta en annan människa. Hon bör sitta där för evigt. Att jämföra med det extremt mesiga och tramsiga svenska rättsväsendet (som är det mest komiska på planeten) är väl inte rätt på något sätt. I Sverige får mördare och våldtäktsmän kortare straff än narkotikabrottslingar. Dvs folk som inte skadar någon annan än sig själv får längre straff än de som skadar och mördar andra.

Det är egentligen bara synd att USA ska behöva betala för att hålla henne inlåst.


19 Sep 2008, 16:48
Profile
Online

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post 
World Of Robots wrote:

Annika Östberg kan ruttna för evigt, vem bryr sig? Hon hjälpte någon att avrätta en annan människa. Hon bör sitta där för evigt. Att jämföra med det extremt mesiga och tramsiga svenska rättsväsendet (som är det mest komiska på planeten) är väl inte rätt på något sätt. I Sverige får mördare och våldtäktsmän kortare straff än narkotikabrottslingar. Dvs folk som inte skadar någon annan än sig själv får längre straff än de som skadar och mördar andra.

<font color="red"></font id="red">Det är egentligen bara synd att USA ska behöva betala för att hålla henne inlåst.

Det är väl klart, om hon begått ett brott i USA så får väl dom stå för kostnaderna för sin straffpåföljd som USA tillämpar....[^]


19 Sep 2008, 17:08
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post 
Det framställs ofta som att hennes pojkvän sköt och hon bara var där:

Från Wiki:

<i>I slutet av april 1981 rånade Östberg och hennes pojkvän Bob Cox restaurangägaren Joe Torre. Östberg hotade mannen med orden: "Ge upp nu, annars kommer den här mannen att skjuta dig!" Det hela slutade med att Cox sköt ihjäl Torre. Östberg och Cox flydde, men nästa dag fick deras bil punktering. Polismannen Richard Helbush stannade för att hjälpa dem, utan att ha en aning om att de var efterlysta för mord. Paret trodde att de var på väg att bli gripna. Senare sade Östberg i förhör: "Vi hade inte råd att låta snuten kolla bilen eftersom den var köpt med en svart check. Om han gjorde fel rörelse vid fel tidpunkt så skulle vi satsa allt på att slippa åka in på kåken." Medan Östberg distraherade polismannen genom att leta i handväskan efter sitt icke-existerande körkort, gick Cox upp bakom polismannen och sköt ihjäl honom med tre skott i ryggen. På Östbergs uppmaning rullade Cox ner polisens kropp i ett dike, varefter paret fortsatte flykten i polisbilen. När de stoppades av ett polisuppbåd utbröt en häftig skottlossning, där Östberg hjälpte till att ladda om vapnen medan Cox sköt. Till slut blev de båda gripna."]



//Patrik


19 Sep 2008, 18:20
Profile
User avatar

Joined: 17 Feb 2008, 21:13
Posts: 815
Location: Gävle
Post 
Trevlig debatt inom ett område som hur man än vrider och vänder aldrig kommer skapa rättvisa för någon av offren.(som är det viktiga inom detta ämne,tyvärr glöms de bort och bara brottslingarna skall straffas)
Har själv låst i tjyvar och bös i snart 20 år,
genomsnittsbrottslingen tycker nog att Sverige är ganska hårt att begå brott i ,då med tanke på själva häktningstiden.
Straffen i Sverige är dock inte straff utan vård,om det hjälper eller
inte får ngn annan utala sig om.
Men långa strafftider och hårt klimat i finkan skapar hårda känslokalla brottslingar.
I Sverige har vi det väldigt bra,tunga brott är sällsynta.
På senare tid har grova brott tyvärr ökat.
Kan tycka att ett par år i finkan för sexuall brott är i underkant,hade det vart en egna barn så hjälper varken 10000 år för förövaren eller plågsam död,smärtan för en själv är dock densamma.
Att skapa ett vettigt samhällsklimat är viktigt och jag skulle inte vilja byta med USA eller ngt annat land.
Tyvärr börjar samhället vi lever i förändras och inställningen till medmänniskor att bli gräslig,behöver bara titta på ..ja vad fan som helst egentligen..rap kanske med hores & bitches,usch.
Men skall vi straffas i utlandet så bör självklart även utlänningar som begår brott i Sverige dömas lika som svenskar,eller ?.
<font color="red">Fram för bättre hjälp till offren</font id="red"> och låt förövarna känna mer skuld om de kan.
Jobbig fråga och tråkigt att ta upp en fredag kväll när man skall kolla på fina gitarrer och kolla youtube :).
Och självklart skall Annika sitta inne,hon har begått ett brott och blitt dömd för det.
Kommer Flink att släppas ut....eller Myran.


19 Sep 2008, 19:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 16:27
Posts: 122
Post 
texas wrote:
I Sverige har vi det väldigt bra,tunga brott är sällsynta.
På senare tid har grova brott tyvärr ökat.

Sällsynta är väl att ta i, det mördas och rånas värdetransporter och våldtas småtjejer dagligen i Sverige. Anledningen till att brottsligheten dessutom ökat handlar om att folk mer och mer inser att straffen är så milda att det är värt risken att råna en värdetransport.

Samtidigt kan HA och Bandidos och andra organiserade brottsorganisationer verka helt utan ingrepp, eftersom den svenska lagstiftningen är så mild och tafatt.

När sedan fängelsena är som fritidsgårdar för tuffingarna i rökrutan där man får ha Playstation 3 på rummet och allmänt daltande, så är det ju inte direkt avskräckande för Mustafa, 23, som i sitt hemland blivit straffad med handavhuggning om han snor ett äpple. I Sverige är straffet på sin höjd att någon höjer rösten åt honom för samma brott.

Brottslingar som skadar eller mördar andra har förlorat sin rätt till medlemskap i samhället, så enkelt borde det vara. Lås in dem för evigt. Man behöver inte ha dödsstraff, men de ska fanimig förlora sin rätt att röra sig fritt. Det minsta ett land ska kunna garantera sina medborgare är säkerhet från galna människor.


19 Sep 2008, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Mar 2006, 15:30
Posts: 1263
Location: Ekeby
Post 
Med tanke på att hon lämnade Sverige vid två års ålder har jag svårt att se hur Sverige kan vara "hem" för henne. Låt dem behålla henne.
Kalle

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues


19 Sep 2008, 21:57
Profile WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Så har då Annika Östbergs nådeansökan avslagits igen. Snyft snyft

Själv tycker jag att hon ska avtjäna sitt straff som alla andra, hon blir säkert benådad när det är så dags. Eller inte

Hon har via sitt juridiska ombud begärt att få sitt straff tidsbestämt alternativt avtjäna resten av sitt straff i Sverige, men sanningen är ju den att när hon i så fall kommer hit så kommer hennes straff att tidsbestämmas och hon blir fri inom ett par år. Helt OK tycker vi med svenska mått mätt, men enligt USA-norm är detta allt annat än ok, så jag förstår mycket väl att hon inte får avtjäna resten av sitt straff i Sverige

För oss gamlingar som kommer ihåg hade vi ett parallellfall (många l där..) i Sverige för en massa år sedan. Sotiris Riganakos, hette han och det var en ovanligt ful fisk i knarksammanhang. Han fick, vill jag minnas, 12 års internering för grovt narkotikabrott men blev efter bara ngt år utlämnad till Grekland där han skulle få avtjäna resten av sitt straff. Han mutade sig dock loss inom ngn månad och lever sedan dess som en fri man i Grekland. Upprörande tyckte svenska tidningar och Svensson på den tiden. Samma Svensson och aftonblad som nu blöder för att Annika Östberg ska få komma "hem"

Näe låt hon sitta i fängelset där hon är tills hon ev. blir frisläppt. Sedan kan vi antagligen inte förhindra att hon kommer hit

eller har jag fel nu igen?

/arga farbrorn[}:)]





ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Ingen som klagar på narkotikasmugglande svenskar i Thailändska fängelsen..... Trots att mord är ett allvarligare brott än narkotikasmuggling, i alla fall mina ögon.

Som man bäddar får man ligga och som jag förstått det så är den där Annika i den situation hon själv skapat.

Ingen sympati från mig.


19 Sep 2008, 22:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Feb 2008, 21:13
Posts: 815
Location: Gävle
Post 
Sällsynt var att ta i,inte allt för ofta, passar bättre.
Hsh så bedriver inte Sverige straffverksamhet utan vård,men tyvärr så funkar det inte alls när *95 % av brottslingarna är återfall.
(*En siffra tagit helt i luften) med endast egna erfarenheter som bas.
Hur många inom kriminalvården som heter "Mustafa" eller "Slobodan"vill nog inte Kriminalvården svara på.
Större delen av svensk brottslighet(tillgrepp,stölder,inbrott) kommer i från narkotikamissbruk och som sagt tidigare från återfallsbrottslingar.
Att låsa in folk på evighet i allmänpreventivtsyfte vet jag inte om det skulle funka,ngn måste ta hand om alla.Eller om man inte säger som Brynolf (hette han vent,kommer inte ihåg) Vent,skicka alla brottslingar till svalbard.
Mc-gängen har tack och lov startat krig med varandra,och polisen tittar på eller bedriver förföljning.Roligt med många brottslingar med "FTW" "FTP""XXX" tatuerat här och var är att när de själv blir utsatta för brott så då är dom inte sena att söka hjälp.
USCH VAD TRÖTT JAG BLEV PÅ KRIMINELLA ELEMENT,JAG SOM ÄR LEDIG.[xx(]


19 Sep 2008, 22:46
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1611
Location: Säter
Post 
Att Annika Östberg avtjänar ett straff i ett amerikanskt fängelse för ett brott som är begått i USA är väl både rätt och logiskt.

Att hon söker nåd och försöker få komma hem till Sverige är väl inte heller konstigt? Det är hennes rätt och hon vore en idiot om hon inte försökte med jämna mellanrum.

Men att svenska tidningar tar upp hennes försök som en stor nyhet...[xx(]


20 Sep 2008, 07:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 16:27
Posts: 122
Post 
texas wrote:
Att låsa in folk på evighet i allmänpreventivtsyfte vet jag inte om det skulle funka,ngn måste ta hand om alla.

Dvs = fler jobb och ett säkrare samhälle. Finns inga nackdelar alls förutom för den inlåste.


20 Sep 2008, 12:24
Profile

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post 
Jag tycker det är fel att ett gång gitarr-nördar sitter och har åsikter kring två mord som begicks för 20 år sedan.

Det enda vi vet är väl det som står i tidningar och vad som sägs på radio eller TV, och det vet vi ju alla hur en del saker framställs där.

Visst, det är en OT-tråd och det är tillåtet att skriva nästan vad man vill där, men jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att ha en åsikt i fallet. Ingen här vet väl egentligen vad som hände och det amerikanska rättssystemet skiljer sig markant från vårt.


20 Sep 2008, 12:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 16:27
Posts: 122
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

nuffe wrote:

Jag tycker det är fel att ett gång gitarr-nördar sitter och har åsikter kring två mord som begicks för 20 år sedan.

Det enda vi vet är väl det som står i tidningar och vad som sägs på radio eller TV, och det vet vi ju alla hur en del saker framställs där.

Visst, det är en OT-tråd och det är tillåtet att skriva nästan vad man vill där, men jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att ha en åsikt i fallet. Ingen här vet väl egentligen vad som hände och det amerikanska rättssystemet skiljer sig markant från vårt.


OAvsett hur det ligger till med vad hon har gjort eller inte så är hon dömd i domstol för ett brott begånget i USA, då ska hon självfallet också sitte inlåst just i USA

VAd vi sedan anser om själva caset och om amerikanska straffsatser etc är ju irrellevant i det sammanhanget

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


Solidariskt att ta bort mitt inlägg, men inte nuffes (som var exakt likadant i en annan tråd). [;)]

Konsekvens AB, är det ditt företag?


20 Sep 2008, 16:24
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Medhjälp till mord i USA ger mellan 15-25 års fängelse. Annika har suttit 27 år... Sen har man i Kalifornien antagit den så kallade "adaptivlagen", som ger staten rätt att döma medhjälparen till ett brott om utövaren befinns omöjlig att döma. Mördaren, Annikas pojkvän, tog sitt liv innan rättegången. Annika dömdes som mördare och inte som medhjälpare. Därför kan hon inte få sitt straff tidsbestämt. Rätt eller fel? Vete f*n, personligen är jag avigt inställd mot att en person kan dömas för en brottsrubricering man inte gjort sig skyldig till...

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">


23 Sep 2008, 01:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
World Of Robots wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

nuffe wrote:

Jag tycker det är fel att ett gång gitarr-nördar sitter och har åsikter kring två mord som begicks för 20 år sedan.

Det enda vi vet är väl det som står i tidningar och vad som sägs på radio eller TV, och det vet vi ju alla hur en del saker framställs där.

Visst, det är en OT-tråd och det är tillåtet att skriva nästan vad man vill där, men jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att ha en åsikt i fallet. Ingen här vet väl egentligen vad som hände och det amerikanska rättssystemet skiljer sig markant från vårt.


OAvsett hur det ligger till med vad hon har gjort eller inte så är hon dömd i domstol för ett brott begånget i USA, då ska hon självfallet också sitte inlåst just i USA

VAd vi sedan anser om själva caset och om amerikanska straffsatser etc är ju irrellevant i det sammanhanget

ImageThe beat goes on and I´m so wrong


Solidariskt att ta bort mitt inlägg, men inte nuffes (som var exakt likadant i en annan tråd). [;)]

<font color="red">Konsekvens</font id="red"> AB, är det ditt företag?


Konsekvens eller konsekvent? I min bok är det en viss skillnad! [;)]

Att ta konsekvensen för något, eller att vara konsekvent. [}:)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">


23 Sep 2008, 01:13
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 16:27
Posts: 122
Post 
FenderBender wrote:
Konsekvens eller konsekvent? I min bok är det en viss skillnad! [;)]

Att ta konsekvensen för något, eller att vara konsekvent. [}:)]

Nej men herregud. Ur Svenska Akademiens Ordbok:

motsv. KONSEKVENS 7: som innebär l. vittnar om konsekvens, följdriktig; äv.: orygglig, genomförd utan undantag, genomgående; äv. i utvidgad anv., om person: som tänker l. hand lar följdriktigt l. med konsekvens.


23 Sep 2008, 01:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.