View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jul 2026, 17:07

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Cameron hype 
Author Message

Post Cameron hype
Kollar runt lite och läser om mästemoddarna. Mark Cameron hissas ju till skyarna för sina Marshalls-mods, inte minst till Doug Aldrich. Rättar in mig i ledet och tycker att han verkligen får till ett grymt bra sound i sin genre.

Så frågar man sig förstås vad han egentligen gör!? Ingen lägger ju ut scheman, av förståelig respekt för Marks business. Men jag kan ju ändå inte tro att han infört rymdteknik i apparaterna. Är det vanliga fyrstegskretsar utan katodföljare (vilket hävdas här och var)? Eller någon helt annan lösning? Du som vet eller har bra idéer - kasta upp så att vi kan få testa hur nära man kan komma!!

http://www.youtube.com/watch?v=kZdfwJCCTDg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4gqMMmCK4Yo&feature=related

/Gunnar

02 Jan 2010, 00:52
Profile

Okej jag tycker inte det låter så bra men?
Det är ju väldigt grötigt även på andra klipp jag lyssnade in mig på. Jag tycker det har det där typiska ljudet när man kör alldeles för mycket av ett steg. Totalt fyrkantat. Påminner mycket om Engl powerball.

Ja nu var jag lite surkuk men allvarligt?

Planka en Engl Powerball så är du nog hemma.

02 Jan 2010, 09:46
Profile

Jag tycker att dessa verkar intressanta när det gäller Marshalls med mer gain: http://www.youtube.com/watch?v=dWDPiRABvRs (mycket snack i denna video men men...).

02 Jan 2010, 11:59
Profile

Okej jag tycker inte det låter så bra men?
Det är ju väldigt grötigt även på andra klipp jag lyssnade in mig på. Jag tycker det har det där typiska ljudet när man kör alldeles för mycket av ett steg. Totalt fyrkantat. Påminner mycket om Engl powerball.

Ja nu var jag lite surkuk men allvarligt?

Planka en Engl Powerball så är du nog hemma.

Ja, nu var du ovanligt grinig [:D][;)]

Tycker du att det är så mkt en-stegs-dist? Jag tycker det klart mer komplext än en 1959 eller 2203. Det känns som minst ett steg till, men inte så torrt och platt. Rätt mkt hårighet och det där lilla sprättet i strängarna som jag gillar. Men man får ju inte känslan av att det är ngt extremt märkligt.

Får väl kolla lite Engl powerballe dårå.

Intressant klipp TUF! Låter i mina öron ännu mer som "något upphottad low gain-Marshall på fullt blås".

/Gunnar

02 Jan 2010, 12:40
Profile

Menade inte att det var bara ett steg utan att ett steg är totalt bottat hela tiden. Som i en Powerball. Powerballen består av fyra steg utan katodföljare.
Jo det är allt sprätt och inte torrt någonstans i en powerball.
Men det låter jobbigt och allt grötar sig.
Mycket odd harmonics gissar jag. Blir som en bottad distpedal.

02 Jan 2010, 15:01
Profile

Det tredje steget i en Powerball är väll med ett anodmostånd på 330k om nu inte schemat ljuger, och där blir det ju lite "distpedal" precis som Tubis säger speciellt med en katodkonding på samma steg.
Men dom där Cameron stärkarna har väll dioder med i spelet, snackas om dem lite på metroamp ibland så där kanske det finns lite information.

<font color="purple">Den man vinner i gain förlorar man i hörsel!</font id="purple">

02 Jan 2010, 18:32
Profile ICQ WWW

En annan moddare som verkar veta vad han gör i grannlandet öster ut:
http://www.youtube.com/watch?v=34TkIFUGWpM

02 Jan 2010, 21:22
Profile

Det tredje steget i en Powerball är väll med ett anodmostånd på 330k om nu inte schemat ljuger, och där blir det ju lite "distpedal" precis som Tubis säger speciellt med en katodkonding på samma steg.
Men dom där Cameron stärkarna har väll dioder med i spelet, snackas om dem lite på metroamp ibland så där kanske det finns lite information.

Jo, jag har följt de där trådarna. Men jag vet faktiskt inte om Camerons Doug Aldrich-mod innefattar dioder. Tveksamt. Tycker mig läst någonstans att Mark hävdar att det inte är så.

Icke desto mindre talas det om diod-moddning i samma Cameron-veva här och var på Metros forum. Den mod som framför allt återges är Larry Grohmans diod-mod. Eftersom den är väl dokumenterad och publicerad av Larry själv tar jag mig friheten att återge den här. Har ingen aning om hur det låter. Verkar lätt att testa.

"For a MV Marshall (2203/2204) as follows:

Use a 1N5231B as for the zener with a 1N4007 in series as mentioned above from the gain pot's wiper to ground. Then throw out the 470K/470p going to the input of the gain pot, snipe off the .001 bright cap, sitting on the gain pot's lugs. Increase the gain of the 2-nd stage by swapping in a 3.9...4.7K cathode resistor and bypass the plate resistor of this stage with a 470p ceramic cap of at least 400V or a 500p Silver Mica.

Although there's a .022 to the gain pot, there's no problem with muddy sound due to the zener's influence! And if you'd like to do some more 'fine shape', then change the voltage divider between the 2-nd and 3-rd stage from 470K/470K to 680K/220...330K, but keep the 470p across the 680K (the upper resistor).

That's all - killer sound, if the slightly solid state rustling doesn't bother you too much." (Quotat från Larry G)

Image

/Gunnar

03 Jan 2010, 00:13
Profile

Izzy wrote:

cruBB wrote:

Jo, jag har följt de där trådarna. Men jag vet faktiskt inte om Camerons Doug Aldrich-mod innefattar dioder. Tveksamt. Tycker mig läst någonstans att Mark hävdar att det inte är så.

Icke desto mindre talas det om diod-moddning i samma Cameron-veva här och var på Metros forum. Den mod som framför allt återges är Larry Grohmans diod-mod. Eftersom den är väl dokumenterad och publicerad av Larry själv tar jag mig friheten att återge den här. Har ingen aning om hur det låter. Verkar lätt att testa.

"For a MV Marshall (2203/2204) as follows:

Use a 1N5231B as for the zener with a 1N4007 in series as mentioned above from the gain pot's wiper to ground. Then throw out the 470K/470p going to the input of the gain pot, snipe off the .001 bright cap, sitting on the gain pot's lugs. Increase the gain of the 2-nd stage by swapping in a 3.9...4.7K cathode resistor and bypass the plate resistor of this stage with a 470p ceramic cap of at least 400V or a 500p Silver Mica.

Although there's a .022 to the gain pot, there's no problem with muddy sound due to the zener's influence! And if you'd like to do some more 'fine shape', then change the voltage divider between the 2-nd and 3-rd stage from 470K/470K to 680K/220...330K, but keep the 470p across the 680K (the upper resistor).

That's all - killer sound, if the slightly solid state rustling doesn't bother you too much." (Quotat från Larry G)

Image

/Gunnar

Nice, kanske borde testas. Fast får nog bli efter att jag lyckats med min Engl clone, vilket kanske tar ett tag.[8)]

<font color="purple">Den man vinner i gain förlorar man i hörsel!</font id="purple">

03 Jan 2010, 00:27
Profile ICQ WWW

Kollar runt lite och läser om mästemoddarna. Mark Cameron hissas ju till skyarna för sina Marshalls-mods, inte minst till Doug Aldrich. Rättar in mig i ledet och tycker att han verkligen får till ett grymt bra sound i sin genre.

Så frågar man sig förstås vad han egentligen gör!? Ingen lägger ju ut scheman, av förståelig respekt för Marks business. Men jag kan ju ändå inte tro att han infört rymdteknik i apparaterna. Är det vanliga fyrstegskretsar utan katodföljare (vilket hävdas här och var)? Eller någon helt annan lösning? Du som vet eller har bra idéer - kasta upp så att vi kan få testa hur nära man kan komma!!

/Gunnar

För min del tycker jag att DA låter väldigt mkt som John Sykes gjorde under whitesnake-eran. Han körde väl JCM800 då det begav sig?

http://www.myspace.com/gudarsskymning

03 Jan 2010, 11:52
Profile WWW

Izzy wrote:

/Gunnar

För min del tycker jag att DA låter väldigt mkt som John Sykes gjorde under whitesnake-eran. Han körde väl JCM800 då det begav sig?

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Under Whitesnake tiden körde han en Mesa stärkare...
JCM800 körde han med under tiden med Blue Murder och numera med Lizy som han väl hoppade av för något år sedan...

ang. modden, det är vad jag förstått inte i "Aldrich modden" (samma som Norum-modden) som det används dioder, utan i "Jose High Gain"-modden...

i denna är det fyra steg och ingen katodföljare...

80's tone *blizzz*

03 Jan 2010, 16:01
Profile

de topppar aldich kör live med är suhr-moddar.

.

03 Jan 2010, 16:51
Profile ICQ WWW

Jag sticker ut hakan här lite och påstår helt frankt att jag inte tror att dessa amerikanska "monstermoddare" vet ett dugg mer om förstärkare än vad de mest kunniga herrarna på detta forum gör!

Det är givetvis så att det inte alls får samma genomslag när tex El Olo gör en förstärkare som Staffan Astner lirar en del på, eller när Izzy bygger en topp åt Micke "Nord" Andersson, som det får när någon förstärkartekniker i det stora landet i väster byter värde på några komponenter i en förstärkare tillhörande en gitarrist i ett internationellt storband.

Att det skulle låta bättre än om någon av er <i>kunniga herrar"] här hade gjort modden tror jag dock inte [8D]

ps Då jag redan brutit mot det goda rådet <i>"ingen nämnd ingen glömd""] så tar jag några namn till: Amp Healer, Martin Kuhn, Sustain, Tubis, VacuumVoodoo mfl.
Listan kan göras väldigt lång och förlåt till alla som borde stått där och som jag glömde... ds

04 Jan 2010, 14:18
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]