View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Jul 2026, 04:33

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Dessa Hagströmtrafos - Bassman 50 + "buzz" 
Author Message

Post Dessa Hagströmtrafos - Bassman 50 + "buzz"
Startade upp min gamla Bassman 50 '65 för ett par dagar sedan och la märke till ett ganska högt "buzz" från nättrafon. Det var inte något mekaniskt brum, typ stomljud, utan just ett "buzz" som hördes tydligt genom kabinettet.

Förstärkaren i fråga har en Hagströmtrafo, men 220V-problemet är avlöst sedan sex år tillbaka (på den tiden jag inte kunde skruva själv fixade Janjo en Zenerdiodslösning på centertappen och trimmade förstärkaren till toppskick). Hur som...

Jag lyfte ur chassiet, mätte B+, men inga förändringar där. Alla spänningar ligger inom nominella gränser. Det spelar heller ingen roll om trafon är lastad eller inte.

Vad tror ni - är nättrafon på upphällningen?

Felsökningstips efterlyses!

--Olle

29 Dec 2009, 15:00
Profile

Olle,

Jodå, det är ett känt problem, redan under 60 talet, men kan bli värre med tiden, och det blir inte bättre av att vi idag har 230 volt gämfört med 220 v på den tiden.

Du kan försöka med några av dessa åtgärder, men det är inte säkert att det hjälper.

Lossa trafons chassimuttrar och dra till muttrarna som klämmer ihop plåtarna i kärnan.

Du kan också försöka dra och släppa på dessa 4 muttrar när du har igång förstärkaren, för att hitta ett tyst läge.
Alternativt att även slå med en hammare på sidorna av kärnan för att flytta plåtarna något.

OBS! OBS! SE UPP FÖR SMÄLTSÄKRINGEN PÅ UTSIDAN AV TRAFON, om det finns en sådan, denna har nätspänning på sig.

Om inte dessa muttrar finns, så sätt dit muttrar, så att det blir ett mellanrum mellan trafon och chassit.

Ett "höftskott" är att ta ut hela trafon och låta en transformatorfirma eller lindningsverkstad för motorer tryck-imprengera trafon med lack.
Jag har aldrig prövat detta, men kanske kan vara ett uppslag ???

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

29 Dec 2009, 21:32
Profile ICQ YIM WWW

När du kämpat klart med ditt surrande åbäke kan detta måhända locka [;)]

http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_46&products_id=107

På så vis får du en mkt bra trafo med många olika kombinationsmöjligheter för "rätt" spänningar i stärkaren. Tre primärer och två sekundärer.

Surrande powertrafos är ett jäkla elände. Tyvärr är man inte garanterad att slippa det ens med nya grejor. Men då kan man i alla fall reklammera. Knepigare med grejor från 1960-talet...

/Gunnar

30 Dec 2009, 00:55
Profile

Skall prova samtliga tips. Ger det sig inte ändå blir det helt enkelt till att byta trafo. Det märkliga är dock att det är först nu efter alla år jag lagt märke till surret.

Tycker jag borde noterat något tidigare, även om det kan ha ökat. Har ju till och med kört utan kabinett vid diverse laborationer...

Fortsätter jakten - och återkommer!

--Olle

09 Jan 2010, 01:09
Profile

du kan få köpa exakt en sådan trafo " TAD " av mig för samma pengar helt ny !! men inklusive frakt!!! du sparar 250:-

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

09 Jan 2010, 11:44
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]