View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 08:44

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Skärma av mickar 
Author Message

Post Skärma av mickar
Jag har en Kramer baretta med ett fruktansvärt drag i humbuckern, det finns dock ett problem. Den rundar värre och mer än någon annan gitarr jag har testat. Jag vill helst behålla råheten som i soundet men få bort lite rundgång, kan någon typ av avskärmning på micken vara lösningen? Hjälp mig bullen, hur ska jag gå tillväga på enklaste sättet? [;)]

08 Feb 2010, 10:20
Profile WWW

Du kanske har att göra med lös lindning och då kanske det hjälper med att
vaxa den, men då kanske råheten försvinner...Mina 5 cent![:)]

08 Feb 2010, 10:44
Profile

Tack för svaret! Följdfrågan blir; hur vaxar jag micken? [:)] Kanske finns någon video på youtube eller något som jag kan kolla när jag inte är på jobbet.

Jag läste någonstans om att klä in utrymmet där micken sitter med folie, är det någon som testat det? Om så, hur var resultatet?

08 Feb 2010, 11:14
Profile WWW

Tack för svaret! Följdfrågan blir; hur vaxar jag micken? [:)] Kanske finns någon video på youtube eller något som jag kan kolla när jag inte är på jobbet.

Jag läste någonstans om att klä in utrymmet där micken sitter med folie, är det någon som testat det? Om så, hur var resultatet?

Vaxa själv skall du nog inte ge dig på om du aldrig gjort det, inte på en mick som du gillar iallafall.

Foliegrejen gör ingen nytta alls.
Det är för att skärma bort störningar i singlecoil, har ingenting med det du tänker göra att göra.

/Magnus

08 Feb 2010, 11:46
Profile WWW

Ulfern wrote:

Vaxa själv skall du nog inte ge dig på om du aldrig gjort det, inte på en mick som du gillar iallafall.

Det är för att skärma bort störningar i singlecoil, har ingenting med det du tänker göra att göra.

/Magnus

Ok så ingen enkel/billig lösning i sikte mao. Nåja ska försöka sänka micken rejält och se jag får bukt med lite av rundgången.

08 Feb 2010, 12:04
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:

Ulfern wrote:

/Magnus

Ok så ingen enkel/billig lösning i sikte mao. Nåja ska försöka sänka micken rejält och se jag får bukt med lite av rundgången.

Har du provat det jag skrev först, att fästa micken hårt?

/Magnus

08 Feb 2010, 12:13
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:

Ulfern wrote:

/Magnus

Om det är riktig rundgång (dvs sån du skulle få även utan strängar) så hjälper det inte att sänka den, vaxning är det enda som hjälper.

Om det är det man brukar kalla för "feedback" så hjälper det om du sänker den, men det hjälper INTE om du vaxar den.

Det är två helt olika saker, och bra att veta vad som är vad. [:)]

08 Feb 2010, 12:42
Profile

Har du provat det jag skrev först, att fästa micken hårt?

/Magnus
[/quote]

Hmm nej, jag hittar inget om att du skrev det.... Hmmm i denna tråd?

08 Feb 2010, 13:30
Profile WWW

Om det är riktig rundgång (dvs sån du skulle få även utan strängar) så hjälper det inte att sänka den, vaxning är det enda som hjälper.

Om det är det man brukar kalla för "feedback" så hjälper det om du sänker den, men det hjälper INTE om du vaxar den.

Det är två helt olika saker, och bra att veta vad som är vad. [:)]
[/quote]

Coolt, tack, det hade jag faktiskt ingen aning om! Nyttigt att veta minst sagt![:D]

08 Feb 2010, 13:31
Profile WWW

Låter som du borde vaxa den, väldigt enkelt särskilt om du någon gång stöpt ljus. Samma princip.

It´s all in the ears of the beholder

08 Feb 2010, 14:14
Profile WWW

Hittade en länk http://www.fagerlund.biz/forum2/index.php?cat=9

Verkar ju rätt lätt (verkar rätt lätt är dock inte detsamma som är rätt lätt). Smälta vax, hålla en konstant tempratur, ha i micken i 20 min, ta upp den, torka av & klart!

Är det något jag bör tänka på innan jag gör detta tror ni? Är lite orolig att paja min favorit humbucker...

08 Feb 2010, 15:37
Profile WWW

Är det något jag bör tänka på innan jag gör detta tror ni? Är lite orolig att paja min favorit humbucker...

09 Feb 2010, 09:50
Profile WWW

Det är inte svårt om man är lite försiktig. Jag brukar köra med 80% paraffin (finns på ica) och 20% bivax (finns på hobbyaffärer, panduro etc). Jag har några bilder från min första vaxning, se nedan.

Först smälter du blandningen i en liten kastrull, helst i vattenbad i en större kastrull för att undvika ojämn temperaturfördelning.

Image

Image

När allt är smält kan du stänga av plattan och slänga i micken i blandningen. Om du märker minsta tendens till att vaxet börjar stelna kan du slå på plattan en stund igen.

Det vita är mickens eget vax som ännu inte hunnit smälta.

Vicka och vrid på micken så vaxet kommer in överallt och luftbubblor strömmar ut. Försök sträva efter att få ut all luft.

Image

Efter 15-20 minuter är det klart, och du ska då kunna vrida runt micken i alla upptänkliga vinklar utan att det kommer ut mer luft.

Image

Ta upp micken, torka omedlbart av ytan med hushållspapper, och låt den sedan ligga och rinna av på mer papper. Det här momentet var jag orolig för då jag trodde att micken skulle se ut som ett nystöpt ljus när den kom upp men det var inga problem alls.

Sen låter du den ligga och vila tills den känns rumstempererad. Klart!

09 Feb 2010, 11:18
Profile

Supersvar! Tackar! Då har man lite helgpyssel att se fram emot. [:)]

09 Feb 2010, 11:28
Profile WWW

Har en ytterligare fråga... Ska man försöka rengöra micken på något sätt innan man ger den en vaxbehandling? (sista frågan i ämnet jag lovar ;-))

18 Feb 2010, 09:44
Profile WWW

Hade det varit min mick hade jag testat med lite mindre tid till att börja med.

Tycker att micken känns lite mer "levande" om den bara är lätt vaxad.

I mina öron låter både mickar och annat som bäst när de är på gränsen.

18 Feb 2010, 12:37
Profile

Hade det varit min mick hade jag testat med lite mindre tid till att börja med.

Tycker att micken känns lite mer "levande" om den bara är lätt vaxad.

I mina öron låter både mickar och annat som bäst när de är på gränsen.

Där är vi helt överens och de fina med denna micken är just att den är på gränsen (eller ja, nu är den över gränsen!). Så bra förslag, lite mindre tid.

18 Feb 2010, 13:17
Profile WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]