View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Jun 2026, 23:21

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Hemmabygge, nu med hemska stipp bilder.... 
Author Message

Post Hemmabygge, nu med hemska stipp bilder....
Fick igång det gamla hemma bygget som jag och brorsan gjorde för ca 15 år sen, och dra på trissor, men den rackaren hostade till och ylar utav bara tusan.
Den består av ett rörslutsteg klass-A en QUAD 2 (GZ34-KT66-EF86) för er som minns dom stegen ett mono block på ca 15 watt, försteget (3XECC83) är ett schema som vi hittade på nätet, har för mig att snubben hette Soldano och moddade marshalls åt storfräsare som EVH på den tiden.
Och det är ett hottat fender bassman steg med nämde mans modifikationer, sen gjorde vi lite extra moddar och lät linda en extra biffig ringkärnetrafo och kondingar alla overkill för att det skulle bli tyst och fint, och det blev det...tror Soldano kallade stärkaren Basswoman.

Hur som helst låter den rätt speciellt, lite som en korsning mellan
fender/marshall och en gammal bogner.

Jaja ville bara dela med mig av lite nostalgi lycka...

Lyckade däremot inte lägga in bilden men klistrar en länk till den.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/bX ... directlink

Image

Image

08 Feb 2010, 22:13
Profile ICQ YIM WWW

------
Dom låter alla lika

08 Feb 2010, 22:19
Profile

nu med bild :)

08 Feb 2010, 23:24
Profile ICQ YIM WWW

"som vi hittade på nätet" - fanimej bra jobbat! 1995 fanns egentligen bara textbaserade newsgroups (typ alt.guitar.amps) där man av o till kunde hitta grejor (om man stod ut med all pajkastning och politiskt skitsnack från jänkarna). Att hitta Soldanogrejor där och då får anses vara en prestation vid en tid då de flesta (av de några tusen i Sverige som hade Internet) körde med max 14.400-modem och sökte grejor via Gopher och Mosaic var den enda webbläsaren...*ler vid minnet*

Snyggt bygge. Hur låter det? Ljudklipp, tack....

09 Feb 2010, 00:30
Profile

Ballz wrote:

"som vi hittade på nätet" - fanimej bra jobbat! 1995 fanns egentligen bara textbaserade newsgroups (typ alt.guitar.amps) där man av o till kunde hitta grejor (om man stod ut med all pajkastning och politiskt skitsnack från jänkarna). Att hitta Soldanogrejor där och då får anses vara en prestation vid en tid då de flesta (av de några tusen i Sverige som hade Internet) körde med max 14.400-modem och sökte grejor via Gopher och Mosaic var den enda webbläsaren...*ler vid minnet*

Icke då, Netscape 0.9 släpptes i Oktober 1994, och jag skaffa det på direkten. Stop och Reload knappar var ett måste ju, om någon i huset skulle lyfta telefonluren så man fick ringa upp igen. =)
Jag minns det eftersom det var bara några veckor efter vi bytt ut 2400 modemet till ett 28800 US Robotics Sportster.

På den tiden visste jag inte vad en rörförstärkare var dock,
(förutom att idolerna Smashing pumpkins hade sånna där stora häftiga Marshall JCM800-vaddetnuva, och Kurt Cobain hade ofta nån sorts Marshall förstärkare på scen (som han dock så vitt jag vet idag aldrig använde))
än mindre varför eller var man kunde hitta krets-scheman.

Ursäkta tråd-kapningen,
sånt här väcker minnen bara [:D]

Tidigare kännd som Toolfreak på gamla planket, för dom som minns =)

09 Feb 2010, 02:15
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror tyvärr att <b>Ballz</b> har helt rätt, de är nog mitt minne som sviker. För jag snackade just med brorsan och hans minne var att vi hittade schemat i en gammal Guitar Player, han trodde omslaget var vitt och neon grälligt...så det blir till att goggla på det, för jag har tyvärr inte kvar schemat idag.

09 Feb 2010, 09:42
Profile ICQ YIM WWW

Det var lite dåligt med tålamodet på slutet när stärken färdigställdes, så invändigt är det ingen skönhet tyvärr

Image
Image
Image

10 Feb 2010, 20:11
Profile ICQ YIM WWW

Hasse.

10 Feb 2010, 22:17
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]