View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Jun 2026, 23:48

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Alternativ till keeley kompressor 
Author Message

Post Alternativ till keeley kompressor
Säker ett alternativ till en keeley kompressor. Tycker den klämmer ihop signalen lite för mycket. Man förlorar attack vid funkkomp och lite top. Men till rena plockkomp och country funkar den bra.

Har hört bra om demeter compulator, stämmer den in på vad jag söker kanske?

http://www.myspace.com/southbeck

05 Apr 2010, 10:15
Profile

Jag bytte ut min Keeley mot en Demeter och är mycket nöjd. Tyckte precis som du att Keeley kompressorn färgade för mycket och jag upplevde även att jag tappade en del volym. Fick använda en Tim pedal efter för att bibehålla volymen. Har inte provat Diamonds compressor men den ska också vara bra.

05 Apr 2010, 10:39
Profile

Jag tycker själv att Keeleys kompressor är ruskigt överskattad.
En som jag verkligen gillar är Mad Professor Forest Green. Den gör allt det där man förväntar sig av en kompressor utan att bli blaskig. Kostar dock sina modiga tre papp.

http://www.myspace.com/billmusik

05 Apr 2010, 13:08
Profile

Nu är jag inte helt på läst men är inte Keeley kompressorn "bara" en dynacomp med finare komponenter typ?

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

05 Apr 2010, 13:12
Profile ICQ WWW

Jag tycker att det är såpass stor skillnad på kompressorer att man behöver två. En mer vanlig och där är mitt val en Barber Tone Press. Det fina med den är att den har möjlighet att mixa in originalsignalen vilket ger långt fler möjligheter till ljudvariationer.
Sedan är det bra att ha en optisk och där är det många som tycker att Demeter är bra men själv väljer jag en Diamond som fungerar mycket bra och den har dessutom en ratt för EQ som är väldigt välgörande. Dessutom passar Tone Press och Diamond väldigt bra ihop om man vill köra seriell kompression. Speciellt om man kör Barbern först med rätt mycket originalsignal. Hur kul som helst.

/Mats N

Mina BT King backing tracks finns hos:
http://nermark.articulateimages.com

05 Apr 2010, 13:15
Profile ICQ WWW

Jag gillar MPs Forrest Green Compressor väldigt mycket. Annars skall du nog leta efter nån med blend-funktion mellan det "rena" och det kompressade ljudet, t.ex. barbers Tonpress eller Wampler Ego-compressor om du vill behålla attack i ljudet. FGCn har ett switchbart läge där den släpper igenom attacken mer men jag gillar comp-läget bättre. FGCn är ju ganska dyr men jag gillar den mycket mer än alla andra compressors jag haft på senare år (AM Comprossor, Keeley, Hartmann och BYOC 5-knob).

06 Apr 2010, 09:14
Profile

En annan kompressor som fått bra kritik i diverse recensioner och som ska vara "transparent" är Rothwell's Love Squeeze:
http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/love_squeeze.html
Och den är rimlig i pris, 129£ från deras onlinebutik.

Tycker också Keeleyn färgar ljudet lite för mycket. Dock så har den varit den som varit bäst av de olika Rosskloner jag testat.
När jag använder kompressor så vill jag att den ska funka så att man får stärkaren att låta bra på låg volym, dvs ge en "Sag-liknande" komprimering utan att döda dynamiken. Det tycker jag annars är vanligt hos kompressorer att den dödar dynamiken en smula, vill ha kvar det anslagskänsliga + att den ska vara helt ofärgad.
Spelar en del funk och då är ett visst mått av kompression att önska för att få en jämn attack. Men vill inte ha den där gummibandsaktiga kompressionen som tex Dyna Comp ger.

Så de jag är mest nyfiken på själv om jag skulle köpa en kompressor igen, så är det Diamond och Rothwell, men även kanske Barbero ch visst låter MP FGC intressant om än lite dyr.
Men just nu känner jag att jag klarar mig utan en kompressor:-)

/Thomas

06 Apr 2010, 09:59
Profile

Jag har en AnalogMan compressor byggd av en MXR DynaComp, funkar sktibra som boost med bara liite, liite kompression. Den färgar ljudet, visst, men ger ett skimmer som bara är snyggt. Med dist så trycker den på gainen som en boost gör. Ibland sätter jag den efter dist och det lyfter hela soundet. Funkar kanon för mig.

Annars tipsar jag åter om den billiga Danelectro Surf and Turf. Står man ut med plastigheten så låter den faktiskt hur bra som heslt för den lilla peng den kostar. Min höll i fem år, sen sprack skalet. Går dock att bygga in i en plåtlåda.

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se

06 Apr 2010, 11:41
Profile

Guyatone Comp från 1984 4knobs made in japan

Men den klart bästa jag testat!

Dock blir det ju helt tokfel om man
ska ha ( ultrarätt i tiden typ av pedalbord)

Den här ger ett " skimmer" som lägger sig över
soundet ungefär som stärkaren helt plöstligt börjat
gått på Steroider eller något[:D]

Den är lite av en limeter / compressor

Den enda negativa är att den brusar något..fast det gör ju
Keeleyn oxå!

http://www.remingtonsteele.se

06 Apr 2010, 15:36
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]