View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 06:06



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Min första Mad Professorpedal... 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Min första Mad Professorpedal...
...blev en handbyggd Sweet Honey Overdrive. Hade kollat in den och andra dist/od i serien, men på nåt sätt fastnat för SHO:s dynamiska egenskaper.
I förrgår kom den och har nu spelat hemma på rätt låg nivå, men jag är mäkta imponerad!Ville åt en pedal man kan ha på hela låten igenom och variera mängden gain och volym bara med anslaget och i viss mån gitarrens volym. Tjong-där satt den! Vilken dynamik! Spela mjukt och den smyger, markera ett ackord och den ryter, attackera solosträngen och den sjunger! Hela spektrat finns där och det bara i anslaget.

Den jobbar så fint ihop med grundljudet också. Ingen egentlig eq finns, bara en focuskontroll som jobbar med det lägre mellanregistret och där finns mycket av hemligheten med dynamiken.
Har haft svårt att hitta od's som funkar både från rent ljud och från ett ngt gainat ljud, men SHO lägger sig fint till båda och ger en tydlighet i hårt gainade ljud, strängseparation trots mängder med gain (till en viss gräns, förstås).

Jag vet att det är en s k (sweet)honeymoon, men jag har ju letat så länge efter just dessa egenskaper i en od.

Nu blir jag ju sugen på fler pedaler i serien...dyrt blir det!

Tack till Roger för en smidig affär!

Matte

mslcases@gmail.com


02 Sep 2010, 06:38
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Grattis till nya pedalen! Har själv länge gått och suktat efter en sån, man kanske borde slå till? [:p]


02 Sep 2010, 08:09
Profile
Post 
Stort grattis!

Jag vet precis hur det känns!
[:I]


02 Sep 2010, 10:01
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Grattis Matte till ett kanonköp!

Sålde min precis och börjar inse att jag nog måste köpa en ny igen snart:-) Svårslagen dynamik som satt som handsken i min Vibrolux. Nu är Vibroluxen såld och en Ceriatone OTS HRM har ersatt men tror att SHOD:en skulle funka minst lika bra till den.

Så länge får min Lovepedal Kalamazoo funka lika bra då de har liknande egenskaper. Men det är något med hur SHOD är Eq:ad som funkar så bra.

/Thomas


02 Sep 2010, 10:03
Profile

Joined: 27 Aug 2008, 08:52
Posts: 227
Location: Mariehamn
Post 
Tjena.

Jag fick hem en Little Green Wonder tidigare i veckan och upplever samma glädjerus som du... Makalöst skön pedal...

J


02 Sep 2010, 10:13
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Välkommen i klubben [:D] Har några rackare sen tidigare. Själv prisar jag Mighty Red Distorsion högst och så till den grad att jag skaffade mig en till som reserv. Fixar 80 talsdist makalöst bra. Har väl gått igenom ett 50 tal distpedaler innan jag fastnade för denna. Man är väl lite knäpp men på ett okey sätt [;)]

"Det är aldrig försent att ge upp"


02 Sep 2010, 10:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Jag hade Fire Red Fuzz ett tag men gillade den inte speciellt, som fuzz betraktad. Därmed inte sagt att den är dålig, men den var inte vad jag vill ha av en fuzz.


02 Sep 2010, 11:52
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Tja Red Fuzz har jag också ägt och den vart man som aldrig nöjd med men smaken är som baken.

"Det är aldrig försent att ge upp"


02 Sep 2010, 15:54
Profile WWW

Joined: 06 Jul 2008, 20:33
Posts: 85
Location:
Post 
Jag har provat lite fram och tillbaka och tycker själv att SHOD stackar väldigt bra innan min RAT och även Timmy. Tar med sig en hel del dynamik till de pedalerna. Tillsammans med RAT:en blir det (enligt min skala) härligt vräkigt ljud! Dra ned volymen på gitarren och du får ett helt annat ljud. Kalas.

Daniel


02 Sep 2010, 19:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Håller med om att SHOD stackar bra fast jag tycker då att Skye Blue gör det ännu bättre och att föredra som OD eftersom den är mer potent och har större bredd men det är ju en smaksak. Båda är ju bra pedaler.

"Det är aldrig försent att ge upp"


02 Sep 2010, 22:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1609
Location: Kumla
Post 
Grattis!
Det är alltid kul när man hittar en pedal som är precis vad man vill ha. [:)]
Själv har jag inga MP-pedaler....än.....

http://www.pigsinspace.se


03 Sep 2010, 07:35
Profile WWW
Post 
1331 wrote:

Grattis!
Det är alltid kul när man hittar en pedal som är precis vad man vill ha. [:)]
Själv har jag inga MP-pedaler....än.....

http://www.pigsinspace.se

Har inte heller någon MP-pedal,
men dom låter ruskigt bra.

Det som är det sura är att dom låter
ännu bättre när man stackar dom (dom små rackarna).
[:I]


03 Sep 2010, 10:38

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Jag har MP FRF, LGW och TOP. Tycker de är riktigt bra. Är mest nöjd med TOP. Har även haft BJF BBOD, BPB och DRD som var bra men passade inte riktigt i min rigg. Är sugen på att skaffa en MP SWAW också.


03 Sep 2010, 16:16
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Skulle kanske vara enklare med Mad Professor att tala om svagheterna eftersom fördelarna är så övervägande (en tanke). Har inte testat alla men det flesta och jag tycker att den svagaste pedalen i samlingen som överlag är grymt stark är DBD där MXR Carbon Copy är snäppet bättre i mina öron.

"Det är aldrig försent att ge upp"


03 Sep 2010, 21:52
Profile WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Fast CC och DBD är väl två helt väsenskilda pedaler? CC är ett analogt delay medan DBD ska efterlikna ett bandeko. Gillar man analog delay så föredrar man nog CC, ja [:)]


04 Sep 2010, 10:04
Profile
Post 
Jag skulle nog föredra att stacka en:
-BB PRE, följt av en MP LGW, samt avsluta med en MP FGC.
[:I]
(sorry kunde inte låta bli med alla apokryfer!)

Ni får gärna skriva det lite längre namnet,
jag tycker inte att det gör något!
[:D]


04 Sep 2010, 11:12

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
jazzfromhell wrote:

Fast CC och DBD är väl två helt väsenskilda pedaler? CC är ett analogt delay medan DBD ska efterlikna ett bandeko. Gillar man analog delay så föredrar man nog CC, ja [:)]


Japp så är det men det var en mer generell jämförelse men jämför man försök att imitera bandeko så handlar det ju till en väsentlig del om att varje repetering får mer och mer distorsion, och gör vi den jämförelsen då tycker jag Carl Martin Red Repeat gör det jobbet bättre än DBD och är bra mycket billigare i pris. För att vara tydlig så tycker jag att DBD är en bra pedal men kanske inte det starkaste kortet på MP himlen. Överlag finns nog ingen tillverkare som ett lika starkt produktsortiment som MP vilket är lite häpnadsväckande.

"Det är aldrig försent att ge upp"


04 Sep 2010, 11:24
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Freppezon wrote:

Jag skulle nog föredra att stacka en:
-BB PRE, följt av en MP LGW, samt avsluta med en MP FGC.
[:I]
(sorry kunde inte låta bli med alla apokryfer!)

Ni får gärna skriva det lite längre namnet,
jag tycker inte att det gör något!
[:D]


I vilken ända kopplar du in gitarren? Kan vara båda[;)]
Själv skulle jag köra gitarr-FGC-LGW-BBPRE-stärk (gör faktiskt det, men har en annan kompressor), men du kanske kör tvärtom?

Image


04 Sep 2010, 12:39
Profile WWW
Post 
kjelle wrote:

Freppezon wrote:

Jag skulle nog föredra att stacka en:
-BB PRE, följt av en MP LGW, samt avsluta med en MP FGC.
[:I]
(sorry kunde inte låta bli med alla apokryfer!)

Ni får gärna skriva det lite längre namnet,
jag tycker inte att det gör något!
[:D]


I vilken ända kopplar du in gitarren? Kan vara båda[;)]
Själv skulle jag köra gitarr-FGC-LGW-BBPRE-stärk (gör faktiskt det, men har en annan kompressor), men du kanske kör tvärtom?

Image

Det där med kompressor är högst intressant!

Varför är det ingen tillverkare som har kommit
på en reglerbar bas/diskan ratt.
Det skulle underlätta enormt mycket.

Jag har mejlat Wampler EGO-Compressor,tillverkaren
om detta problemet.
Jag anser att EGO Compressor är åtminstone 20-30%
bättre än Keeley Kompressorn (på båda höga volymer).
Varför den höga procentdelen?
-Aningens mera transparant samt låter lite
renare, utan den "Keeley-puckel" som infinner sig.

I vilken ända jag petar in den i?
Det ska väl du skita i!
[;)]

Jag sätter alltid boosten först,
och läser inte alltid så noga!
Hahahahah...[^]
Jag är ju gammal hårdrockare och vill ha
boostad gain, inte en volymhöjning av mjöden.
[8D]


04 Sep 2010, 13:48

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Freppezon wrote:

kjelle wrote:

Freppezon wrote:

Jag skulle nog föredra att stacka en:
-BB PRE, följt av en MP LGW, samt avsluta med en MP FGC.
[:I]
(sorry kunde inte låta bli med alla apokryfer!)

Ni får gärna skriva det lite längre namnet,
jag tycker inte att det gör något!
[:D]


I vilken ända kopplar du in gitarren? Kan vara båda[;)]
Själv skulle jag köra gitarr-FGC-LGW-BBPRE-stärk (gör faktiskt det, men har en annan kompressor), men du kanske kör tvärtom?



Det där med kompressor är högst intressant!

Varför är det ingen tillverkare som har kommit
på en reglerbar bas/diskan ratt.
Det skulle underlätta enormt mycket.

Jag har mejlat Wampler EGO-Compressor,tillverkaren
om detta problemet.
Jag anser att EGO Compressor är åtminstone 20-30%
bättre än Keeley Kompressorn (på båda höga volymer).
Varför den höga procentdelen?
-Aningens mera transparant samt låter lite
renare, utan den "Keeley-puckel" som infinner sig.

I vilken ända jag petar in den i?
Det ska väl du skita i!
[;)]

Jag sätter alltid boosten först,
och läser inte alltid så noga!
Hahahahah...[^]
Jag är ju gammal hårdrockare och vill ha
boostad gain, inte en volymhöjning av mjöden.
[8D]


Det där var ju mindre trevligt svar, när det är helg och allt ...[;)]

Jag kör ju inte BBPRE som en volymhöjare bara, utan gainratten står på ca kl 3. Därav frågan. Men nu vet jag hur du gör, din gamla hårdrockare.[}:)]

Image


04 Sep 2010, 20:49
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post 
Har haft Mighty red och sweet honey samt Deep blue delay och
samtliga har varit riktigt bra! Inte 2-3 tusen krono bra men
bra[:)] Fast jag måste erkänna att jag köpte dom mest för att
det då va så hipp att ha dessa i bordet...sen tar det inte lång
tid innan man hittar en annan lösning[:D]

Fast visst är det bra skit det där...helt klart ( som en idrottsman hade sagt)

http://www.remingtonsteele.se


05 Sep 2010, 14:30
Profile ICQ WWW
Post 
laros wrote:

Har haft Mighty red och sweet honey samt Deep blue delay och
samtliga har varit riktigt bra! Inte 2-3 tusen krono bra men
bra[:)] Fast jag måste erkänna att jag köpte dom mest för att
det då va så hipp att ha dessa i bordet...sen tar det inte lång
tid innan man hittar en annan lösning[:D]

Fast visst är det bra skit det där...helt klart ( som en idrottsman hade sagt)

http://www.remingtonsteele.se


Intressant vilken annan lösning har herren hittat på?
[:p]


05 Sep 2010, 14:53

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post 
Freppezon wrote:

laros wrote:

Har haft Mighty red och sweet honey samt Deep blue delay och
samtliga har varit riktigt bra! Inte 2-3 tusen krono bra men
bra[:)] Fast jag måste erkänna att jag köpte dom mest för att
det då va så hipp att ha dessa i bordet...sen tar det inte lång
tid innan man hittar en annan lösning[:D]

Fast visst är det bra skit det där...helt klart ( som en idrottsman hade sagt)

http://www.remingtonsteele.se


Intressant vilken annan lösning har herren hittat på?
[:p]


[:D]

Finns många vägar att gå men att ha många MP BJF i bordet
blir ju så boring:)) gäller iof alla märken..

http://www.remingtonsteele.se


05 Sep 2010, 16:45
Profile ICQ WWW
Post 
laros wrote:

Freppezon wrote:

laros wrote:

Har haft Mighty red och sweet honey samt Deep blue delay och
samtliga har varit riktigt bra! Inte 2-3 tusen krono bra men
bra[:)] Fast jag måste erkänna att jag köpte dom mest för att
det då va så hipp att ha dessa i bordet...sen tar det inte lång
tid innan man hittar en annan lösning[:D]

Fast visst är det bra skit det där...helt klart ( som en idrottsman hade sagt)

http://www.remingtonsteele.se


Intressant vilken annan lösning har herren hittat på?
[:p]


[:D]

Finns många vägar att gå men att ha många MP BJF i bordet
blir ju så boring:)) gäller iof alla märken..

http://www.remingtonsteele.se


Ja det är högst intressant kommentar!

Stannade vid en Wampler Cranked AC.
Har inte hittat någon bättre od ännu,
tänkte att en kompressor kunde underlätta,
men icke, den lilla rackaren komprimerar även basen (det gillar jag inte).
Således bestämde jag mig för att inte köpa den,
utan mejla tillverkaren för att se om det går
att få en steglös/ställbar komprimering på basregistret.

Den riktiga anledningen till att jag inte köpte den
var när jag läste Micke Nords slutkommentar i tidningen Fuzz.
-Bli din egen kompressorpedal!
[:D]


05 Sep 2010, 17:05

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post 
Freppezon wrote:

laros wrote:

Freppezon wrote:

[quote="laros"]

Har haft Mighty red och sweet honey samt Deep blue delay och
samtliga har varit riktigt bra! Inte 2-3 tusen krono bra men
bra[:)] Fast jag måste erkänna att jag köpte dom mest för att
det då va så hipp att ha dessa i bordet...sen tar det inte lång
tid innan man hittar en annan lösning[:D]

Fast visst är det bra skit det där...helt klart ( som en idrottsman hade sagt)

http://www.remingtonsteele.se


Intressant vilken annan lösning har herren hittat på?
[:p]


[:D]

Finns många vägar att gå men att ha många MP BJF i bordet
blir ju så boring:)) gäller iof alla märken..

http://www.remingtonsteele.se


Ja det är högst intressant kommentar!

Stannade vid en Wampler Cranked AC.
Har inte hittat någon bättre od ännu,
tänkte att en kompressor kunde underlätta,
men icke, den lilla rackaren komprimerar även basen (det gillar jag inte).
Således bestämde jag mig för att inte köpa den,
utan mejla tillverkaren för att se om det går
att få en steglös/ställbar komprimering på basregistret.

Den riktiga anledningen till att jag inte köpte den
var när jag läste Micke Nords slutkommentar i tidningen Fuzz.
-Bli din egen kompressorpedal!
[:D]
[/quote]

Kompressor kan ju göra ett bra overdriveljud lite krämigare!
Dvs om man har en bra kompressor men dom flesta riktigt bra
gitarrister jag känner spelar utan kompressor vilket jag tror
är att sikta på egentligen, dessutom tycker jag alla som är något
att ha låter och väsnas så jävligt så fort man trycker på dem!
Har man en riktigt bra stärkare, så behöver man ingen kompressor
är mitt motto, även om jag faktiskt har en just nu...som funkar
till Andy summers riff...

http://www.remingtonsteele.se


05 Sep 2010, 17:15
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Köpte precis en Little Green Wonder av Hoffe som låter riktigt underbart i min tiny terror här hemma. När jag kör den i repan låter den inte alls som jag vill dock. Synd, för det är en väldigt unik pedal med ett grymt sound. Tyvärr är jag rädd att den måste gå.. [:(]

/ Calle


05 Sep 2010, 18:22
Profile WWW

Joined: 08 Apr 2008, 21:29
Posts: 926
Location:
Post 
Kör du den i samma stärkare i repan, fast på högre volym? Eller helt annan förstärkare?

Jag vill minnas att jag tyckte att LGW:n var löjligt flexibel (och jag kunde aldrig bestämma mig var jag skulle sätta bodyn. Oftast kl. 9 och med drive på 11, samt volym efter smak.) Däremot kunde jag ibland sakna lite mer kompression (varför LGW:n tillsammans med en kompressor torde vara en snygg kombination). Anyway, jag var mest nyfiken på vad det är som är annorlunda (förutom volymen) i replokalen.

Peace out.


07 Sep 2010, 12:40
Profile ICQ YIM WWW
Post 
Comfortableman wrote:

Kör du den i samma stärkare i repan, fast på högre volym? Eller helt annan förstärkare?

Jag vill minnas att jag tyckte att LGW:n var löjligt flexibel (och jag kunde aldrig bestämma mig var jag skulle sätta bodyn. Oftast kl. 9 och med drive på 11, samt volym efter smak.) Däremot kunde jag ibland sakna lite mer kompression (varför LGW:n tillsammans med en kompressor torde vara en snygg kombination). Anyway, jag var mest nyfiken på vad det är som är annorlunda (förutom volymen) i replokalen.

Peace out.

En jäkla massa midd är vad det är i replokalen!
[:D]
Det där är ju en svår kompromiss (tror jag)
från många Botiqué-tillverkare med klass.
Att göra en pedal med midd (låter mycket maffigare)
än att hitta frekvenser som låter bra i trio/grupp/band.

Wampler Cranked AC låter nästintill exakt som
komp/leadljudet till Bryan Adams/Scott-ljudet.
Hur den låter i gruppsammanhang vet jag dock inte,
men så är det ju ofta.
Dom som har råd att köpa en Botique-pedal
har ju ofta inte tid att spela, men råd
att köpa dyra pedaler, och drömma
sig om "gamla tider" i replokalen,
men en skiten D4-D5 Germanium-moddad Ds:1-a,
(som för övrigt lät lysande i bandsammanhang)
just för att den inte hade någon midd,
samt återhållen,svagt komprimerad bas och diskant.
[8D]


07 Sep 2010, 13:17

Joined: 08 Apr 2008, 21:29
Posts: 926
Location:
Post 
Huh?! Jag tappade dig någonstans mellan den första och den sista smileyn... =)

Men jag antar att din generalisering är intressant, även om du just satte en kniv i ryggen på 99% av Ljudbojens medlemmar, inklusive undertecknad. Oschysst, säger jag!

Jo, det är såklart olika i olika situationer. Men vad gäller LGW:n finns det ju en del musiker som upplever att den är det bästa sedan skivat bröd, både i gruppsammanhang och någonstans i hemma i sovrummet. Och sedan är det ju givetvis alla andra faktorer som spelar in, hur förstärkaren jobbar och var den är placerad o.s.v.

Dock är jag fortfarande nyfiken på hur det var med förstärkaren!


07 Sep 2010, 13:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Jag tycker LGW är en kanonpedal men får inte till det med gainratten uppvriden över 0. Det låter för mycket pedal och lite för mycket mellanregister i min förstärkare. Som clean boost låter den kanon dock med gain på 0 och body fullt uppvriden. Jag har därför börjat använda min Klon Centaur som overdrive istället. Den låter mer som en del av förstärkaren och fungerar lika bra till både distade och rena kanalerna.


07 Sep 2010, 14:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.