View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:18



Reply to topic  [ 28 posts ] 
BILDER - Wah wah problem, hjälp! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post BILDER - Wah wah problem, hjälp!
Köpte en Whipple wah för drygt ett halvår sen. Har allt mojo man kan tänka sig. Men nu har den börjat trillskas och verkar ha gått sönder. Sist jag repade så kom och gick ljudet lite emellanåt och jag trodde att det var någon annan pedal som spökade alt stärken. Men ikväll när jag skulle lira lite så märkte jag att det är wah wah:n som gör detta. Och det blev bara värre och värre. Nu funkar den knappt alls...

Det som händer är att när jag aktiverar den så går den igång direkt (oftast) men när man sveper så är det som om poten har "döda" punkter i sig. Ljudet kommer och går, högre och lägre, sprakar och fräser lite ibland. Kan även hända när man sveper men den fast den inte är på. Mycket konstigt.
Switchen är en Fulltone 3 dpt eller något sånt. Sex ställen att fästa sladdar i iaf. Pedalen är true bypass, så då vet ni kanske vilken typ av switch det är. Men poten vete fan. Den har en svart gummihätta över sig och är öppen upptill om man tar bort gummit så att man kan smörja, eller nåt. Jag testade att köra i lite elektronikrengörning och svepa fram och tillbaka ett par gånger, men inget hände.

Vad tror ni att det kan vara? Byta poten eller switchen fixar jag lätt sälv om jag bara vet att det är det som är felet, bara jag får tag i rätt grejer. Vill ju inte sunka ned en i övrigt så bra och välbyggd wah wah. När den funkar låter den grymt.

Kan jag ha trampat sönder poten, dvs att den gått förbi sitt stopp? Kom i skrivande stund på att jag justerade av/på switchen sist när vi repade. Behövde trycka så hårt tidigare så jag justerade upp den lite, kan det vara switchen då... Hmm, hjälp från den som orkat läsa och tror sig veta mottages tacksamt. [?]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


25 Nov 2010, 20:58
Profile WWW

Joined: 26 Sep 2010, 23:15
Posts: 48
Post 
Eftersom du säger att den har true bypass så låter det väldigt konstigt att ljudet ändrar sig då den är av. Kolla kablarna till switchen så att du inte fick ett glapp när du justerade switchen eller att någon kabel nu ligger mot något.

http://www.tinypedals.com


25 Nov 2010, 22:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Tiger1024 wrote:

Eftersom du säger att den har true bypass så låter det väldigt konstigt att ljudet ändrar sig då den är av. Kolla kablarna till switchen så att du inte fick ett glapp när du justerade switchen eller att någon kabel nu ligger mot något.

http://www.tinypedals.com


Det har du ju rätt i, tb borde ju inte påverka den i avslaget läge, annars är det rejält skumt. Att jag inte tänkte på det. Det sitter ju ett stereojack som input (tror jag, kan vara out) och det såg ut som om den var lite slapp på den som ligger i urfasningen för toppen på hanen. Det kan ju vara så enkelt att när jag trycker på pedalen så rörde sig sladden i inputjacket lite och tappade kontakt. Ska kolla det i morgon. Man kan ju hoppas att det är så enkelt...

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


25 Nov 2010, 23:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Testade snabbt att trycka ihop inputjackets fjädrande delar lite och det verkar som om det hjälpte vid en snabb test. Hoppas det. Har varit ute för det tidigare på en gammal pedal. Kan det vara så att om pedalen sitter i ett pedalbord med sladden i hela tiden att den blir lite uttänjd kanske och inte ger kontakt? Speciellt om det är på gränsen och man trycker på en wah wah som man har kvar foten på och rör fram och tillbaka, att pedalbordet sviktar lite och att det gör att det blir glapp?

Nu har jag ett pedaltrain som är stabilt som fan, men wah wah´n sitter med pedal-kardborre och den i sig sviktar lite lite.

Om så är fallet, hur kan man komma runt detta, byta till nya inputjack, trimma dem lite genom att böja in eller kan man rent av dra ett buntband runt dem när sladden är i och sen skruva tillbaka bottenplattan på pedalen? De sitter ju i ett pedalbord och flyttas inte runt och skulle man göra det så är det ju bara att klippa buntbandet.

Någon annan som har tips kring detta?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


26 Nov 2010, 11:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Har testat nu igen och har kommit fram till följande. När jag kör pedalen själv som enda pedal med batteri eller ström så går den klockrent. Men i pedalbordet så blir det knas. Inga sladdar som är kass, inga sladdar i pedalen som är kass eller lösa. Däremot så kom problemet när jag höjde switchen. Mycket konstigt då den funkar ensam... En tanke är att något hänt med switchen och att den kortsluter på något sätt då det händer även när pedalen är av.

Sen en annan sak. När jag köpte pedalen så såg det ut som om det fanns inputjack för strömförsörning, men när pedalen kom hem så var det endast batteri. Så det har jag löst med en batteriklämma och ett honuttag för 9v med minus i mitten. Kan det vara det som börjat spöka, att den inte klarar av att sitta i kedja med andra pedaler som får ström med minus på mitten? Den kanske är byggd så att det ska vara plus på mitten iom att den saknade strömjack? I så fall, hur fan löser jag det? Driver pedalbordet med en cioks big john, räcker det med att jag köper en sladd som är plus på mitten i stället eller kommer problemet att kvarstå? (om det är det som är problemet vill säga) Eller måste den byggas om?

Om någon har idéer så blir jag jätteglad. Vill verkligen kunna använda pedalen, den låter så sjukt bra...

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


26 Nov 2010, 14:09
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hmmm problemet är nog att du försöker strömförsörja WahwWhan via 9 voltsströmförsörjningen (batteriet clipet) och känner igen problemet. Du behöver nog modda strömförsörjningen som säkert någon bland många kunnniga på bojen kan tipsa om. Har själv undrat över detta hur man fixar dettta problem!




"Det är aldrig försent att ge upp"


27 Nov 2010, 02:17
Profile WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
Blir det samma fenomen om du kör den på batteri?


27 Nov 2010, 14:46
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

Har testat nu igen och har kommit fram till följande. När jag kör pedalen själv som enda pedal med batteri eller ström så går den klockrent. Men i pedalbordet så blir det knas. Inga sladdar som är kass, inga sladdar i pedalen som är kass eller lösa. Däremot så kom problemet när jag höjde switchen. Mycket konstigt då den funkar ensam... En tanke är att något hänt med switchen och att den kortsluter på något sätt då det händer även när pedalen är av.

Sen en annan sak. När jag köpte pedalen så såg det ut som om det fanns inputjack för strömförsörning, men när pedalen kom hem så var det endast batteri. Så det har jag löst med en batteriklämma och ett honuttag för 9v med minus i mitten. Kan det vara det som börjat spöka, att den inte klarar av att sitta i kedja med andra pedaler som får ström med minus på mitten? Den kanske är byggd så att det ska vara plus på mitten iom att den saknade strömjack? I så fall, hur fan löser jag det? Driver pedalbordet med en cioks big john, räcker det med att jag köper en sladd som är plus på mitten i stället eller kommer problemet att kvarstå? (om det är det som är problemet vill säga) Eller måste den byggas om?

Om någon har idéer så blir jag jätteglad. Vill verkligen kunna använda pedalen, den låter så sjukt bra...

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


Kör du en fuzz framför eller efter wahwahn som du har igång? För fuzzar och wahwahs är en dålig ide utan buffer


28 Nov 2010, 15:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Vibrolux wrote:

Blir det samma fenomen om du kör den på batteri?


Nej, inte om jag kör den helt själv. Ska testa igen i morgon med batteri samt batteri och i pedalbordet. Ska även ta ett foto på den invändigt och lägga upp här.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


28 Nov 2010, 22:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
remus wrote:

Shoegazers Anonymous wrote:

Har testat nu igen och har kommit fram till följande. När jag kör pedalen själv som enda pedal med batteri eller ström så går den klockrent. Men i pedalbordet så blir det knas. Inga sladdar som är kass, inga sladdar i pedalen som är kass eller lösa. Däremot så kom problemet när jag höjde switchen. Mycket konstigt då den funkar ensam... En tanke är att något hänt med switchen och att den kortsluter på något sätt då det händer även när pedalen är av.

Sen en annan sak. När jag köpte pedalen så såg det ut som om det fanns inputjack för strömförsörning, men när pedalen kom hem så var det endast batteri. Så det har jag löst med en batteriklämma och ett honuttag för 9v med minus i mitten. Kan det vara det som börjat spöka, att den inte klarar av att sitta i kedja med andra pedaler som får ström med minus på mitten? Den kanske är byggd så att det ska vara plus på mitten iom att den saknade strömjack? I så fall, hur fan löser jag det? Driver pedalbordet med en cioks big john, räcker det med att jag köper en sladd som är plus på mitten i stället eller kommer problemet att kvarstå? (om det är det som är problemet vill säga) Eller måste den byggas om?

Om någon har idéer så blir jag jätteglad. Vill verkligen kunna använda pedalen, den låter så sjukt bra...

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


Kör du en fuzz framför eller efter wahwahn som du har igång? För fuzzar och wahwahs är en dålig ide utan buffer


Nej, endast en Boss TU-2, så det bör det inte vara heller.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


28 Nov 2010, 22:51
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

remus wrote:

Shoegazers Anonymous wrote:

Har testat nu igen och har kommit fram till följande. När jag kör pedalen själv som enda pedal med batteri eller ström så går den klockrent. Men i pedalbordet så blir det knas. Inga sladdar som är kass, inga sladdar i pedalen som är kass eller lösa. Däremot så kom problemet när jag höjde switchen. Mycket konstigt då den funkar ensam... En tanke är att något hänt med switchen och att den kortsluter på något sätt då det händer även när pedalen är av.

Sen en annan sak. När jag köpte pedalen så såg det ut som om det fanns inputjack för strömförsörning, men när pedalen kom hem så var det endast batteri. Så det har jag löst med en batteriklämma och ett honuttag för 9v med minus i mitten. Kan det vara det som börjat spöka, att den inte klarar av att sitta i kedja med andra pedaler som får ström med minus på mitten? Den kanske är byggd så att det ska vara plus på mitten iom att den saknade strömjack? I så fall, hur fan löser jag det? Driver pedalbordet med en cioks big john, räcker det med att jag köper en sladd som är plus på mitten i stället eller kommer problemet att kvarstå? (om det är det som är problemet vill säga) Eller måste den byggas om?

Om någon har idéer så blir jag jätteglad. Vill verkligen kunna använda pedalen, den låter så sjukt bra...

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


Kör du en fuzz framför eller efter wahwahn som du har igång? För fuzzar och wahwahs är en dålig ide utan buffer


Nej, endast en Boss TU-2, så det bör det inte vara heller.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Testa att ta bort TU-2'n ur kedjan eller placera wahwahn först i kedjan


29 Nov 2010, 17:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
remus wrote:

Shoegazers Anonymous wrote:

remus wrote:

[quote="Shoegazers Anonymous"]

Har testat nu igen och har kommit fram till följande. När jag kör pedalen själv som enda pedal med batteri eller ström så går den klockrent. Men i pedalbordet så blir det knas. Inga sladdar som är kass, inga sladdar i pedalen som är kass eller lösa. Däremot så kom problemet när jag höjde switchen. Mycket konstigt då den funkar ensam... En tanke är att något hänt med switchen och att den kortsluter på något sätt då det händer även när pedalen är av.

Sen en annan sak. När jag köpte pedalen så såg det ut som om det fanns inputjack för strömförsörning, men när pedalen kom hem så var det endast batteri. Så det har jag löst med en batteriklämma och ett honuttag för 9v med minus i mitten. Kan det vara det som börjat spöka, att den inte klarar av att sitta i kedja med andra pedaler som får ström med minus på mitten? Den kanske är byggd så att det ska vara plus på mitten iom att den saknade strömjack? I så fall, hur fan löser jag det? Driver pedalbordet med en cioks big john, räcker det med att jag köper en sladd som är plus på mitten i stället eller kommer problemet att kvarstå? (om det är det som är problemet vill säga) Eller måste den byggas om?

Om någon har idéer så blir jag jätteglad. Vill verkligen kunna använda pedalen, den låter så sjukt bra...

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


Kör du en fuzz framför eller efter wahwahn som du har igång? För fuzzar och wahwahs är en dålig ide utan buffer


Nej, endast en Boss TU-2, så det bör det inte vara heller.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Testa att ta bort TU-2'n ur kedjan eller placera wahwahn först i kedjan
[/quote]

Får väl testa det oxå. Ikväll när jag skulle prova igen så funkade det bra. Jävligt märkligt. Jag börjar tro att det är switchen som fått sig en känga när jag justerade den. Har läst att de där switcharna är känsliga. Jag kanske drog åt den för hårt eller något så att något gick sönder eller blev glapp så att det funkar ibland. Har beställt hem en ny switch och kan ju alltid byta om det skulle börja strula igen. Mycket går ju genom den. Det låter ju som om det skulle vara poten, men iom att det händer även när pedalen är avslagen när den inte funkar som den ska så känns det som om det blir kortis i switchen eller ngt sånt. Bara en teori.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


29 Nov 2010, 22:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


29 Nov 2010, 22:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:29
Posts: 506
Location:
Post 
Hur gick det?

Cool wah föresten. Var köpte du den och pris?

/Chris


30 Nov 2010, 14:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
AxxChild wrote:

Hur gick det?

Cool wah föresten. Var köpte du den och pris?

/Chris


Köpte den på ebay och gav väl runt 1500:- inkl frakt till slut. Har inte löst det än, för igår när jag testade så funkade den. Misstänker starkt att jag drog åt switchen för hårt när jag höjde den och att något gick sönder som glappar eller så. Har hört att dessa switchar är lite känsliga, men det vet jag ju inte. Nästa alternativ är att ha den först i kedjan, det ska jag testa nästa gång den strular. Någon som vet något om switchen, kan det vara det som är problemet?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


30 Nov 2010, 14:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:29
Posts: 506
Location:
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

AxxChild wrote:

Hur gick det?

Cool wah föresten. Var köpte du den och pris?

/Chris


Köpte den på ebay och gav väl runt 1500:- inkl frakt till slut. Har inte löst det än, för igår när jag testade så funkade den. Misstänker starkt att jag drog åt switchen för hårt när jag höjde den och att något gick sönder som glappar eller så. Har hört att dessa switchar är lite känsliga, men det vet jag ju inte. Nästa alternativ är att ha den först i kedjan, det ska jag testa nästa gång den strular. Någon som vet något om switchen, kan det vara det som är problemet?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Pajjar den ljudet när den är avstängd? Isf är det switchen eller jacken som strular. Testa att skruva isär den ikopplad och dra lite i kablarna i den. Låter den konstigt aktiverad kan det nog vara nåt annat som är på haj svaj också.

Eftersom du beställt en ny switch så hade jag testat byta den ändå, bara för att det är kul att löda[:)]


30 Nov 2010, 15:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
AxxChild wrote:

Shoegazers Anonymous wrote:

AxxChild wrote:

Hur gick det?

Cool wah föresten. Var köpte du den och pris?

/Chris


Köpte den på ebay och gav väl runt 1500:- inkl frakt till slut. Har inte löst det än, för igår när jag testade så funkade den. Misstänker starkt att jag drog åt switchen för hårt när jag höjde den och att något gick sönder som glappar eller så. Har hört att dessa switchar är lite känsliga, men det vet jag ju inte. Nästa alternativ är att ha den först i kedjan, det ska jag testa nästa gång den strular. Någon som vet något om switchen, kan det vara det som är problemet?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Pajjar den ljudet när den är avstängd? Isf är det switchen eller jacken som strular. Testa att skruva isär den ikopplad och dra lite i kablarna i den. Låter den konstigt aktiverad kan det nog vara nåt annat som är på haj svaj också.

Eftersom du beställt en ny switch så hade jag testat byta den ändå, bara för att det är kul att löda[:)]




Ja, när den strular så gör den det även när den är av, men mest när jag rör på pedalen som om jag skulle wah wah med den och när tåpartiet av "gas"-pedalen når switchen så dör det helt. Låter ju när man beskriver det som poten, men jag blir mer och mer övertygad om att det är switchen. Även att det är true bypass. Om det är något som gått sönder så kanske det kortsluter eller något. Mycket går ju igenom den. Allt började när jag höjt switchen. Det funkade som det skulle innan... Har varit med om samma grej en gång innan, oxå en wah, men den var sönder och jag fick en ny på garantin. Löda om switchen är ju piece of cake. Får ta det till helgen när jag ska löda lite annat. Men att ha den först i kedjan tror jag att jag gör ändå. Bör ge bäst wah-ljud.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


30 Nov 2010, 15:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:29
Posts: 506
Location:
Post 
Alright, låter som det är nåt vajsing med switchen eller jacken.

Good luck[:)]


30 Nov 2010, 15:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
AxxChild wrote:

Alright, låter som det är nåt vajsing med switchen eller jacken.

Good luck[:)]

Tack!

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


30 Nov 2010, 15:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Tiger1024 wrote:

Eftersom du säger att den har true bypass så låter det väldigt konstigt att ljudet ändrar sig då den är av. Kolla kablarna till switchen så att du inte fick ett glapp när du justerade switchen eller att någon kabel nu ligger mot något.

http://www.tinypedals.com


Kanske en dum fråga, men ska switchen ligga emot staget för poten? Under switchen så är det ju metall och det kanske går till jord eller något? Syns bäst vad jag menar på bild nr 2 om man räknar ovanifrån.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


30 Nov 2010, 16:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:29
Posts: 506
Location:
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

Tiger1024 wrote:

Eftersom du säger att den har true bypass så låter det väldigt konstigt att ljudet ändrar sig då den är av. Kolla kablarna till switchen så att du inte fick ett glapp när du justerade switchen eller att någon kabel nu ligger mot något.

http://www.tinypedals.com


Kanske en dum fråga, men ska switchen ligga emot staget för poten? Under switchen så är det ju metall och det kanske går till jord eller något? Syns bäst vad jag menar på bild nr 2 om man räknar ovanifrån.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Det vette tusan. Men bägge sakerna är väl när chassit=jord?


30 Nov 2010, 17:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Nu har jag haft pedalen inne på felsökning hos en duktig kille - som givetvis inte kunde hitta något fel. Men han trodde på switchen ändå.

Själv är jag skeptisk iaf. När jag kom hem pluggade jag in den med nätadapter som ensam pedal. Spelade länge, kopplad in och ur, av och på osv. Funkade klockrent. Sen kopplade jag in den i pedalbordet och då funkade den, men det skrapar när jag använder den. I svepet lixom och det är samma skrap som blir värre med tiden och gör att ljudet försvinner. Den funkar helt enkelt inte när den delar ström och sitter i kedja.

När jag kopplade ur den så gjorde jag en upptäckt. Strömmen var på och bordet var inkopplat till stärkaren. Den ger ett jävla oljud när man drar ut jacket från out på pedalen. Mycket mer och högre än på alla andra pedaler och min andra wah wah som är byggd med strömförsörjningsjack från fabrik. Jag öppnade den och tittade lite till och såg att den bruna sladden går från out-jacket till in-jacket vidare till pottens första öra, vidare därifrån till switchen. Kan det vara något med den kopplingen ändå?

Jag tror inte på switchen längre då den bara strular i kedja med andra pedaler och lät som fan när man rörde out-jacket.

Snälla, om någon vet eller bara tror sig veta så är jag jätteglad för tips. Känns dyrt att betala felsökningar som inte säger mer än jag vet. Det är ju något med de här gamla voxkretsarna och strömförsörjning men jag hittar noll info... Vill ju kunna använda den när den låter så jävla bra som den gör. Surt.[:(]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


20 Dec 2010, 23:23
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

Nu har jag haft pedalen inne på felsökning hos en duktig kille - som givetvis inte kunde hitta något fel. Men han trodde på switchen ändå.

Själv är jag skeptisk iaf. När jag kom hem pluggade jag in den med nätadapter som ensam pedal. Spelade länge, kopplad in och ur, av och på osv. Funkade klockrent. Sen kopplade jag in den i pedalbordet och då funkade den, men det skrapar när jag använder den. I svepet lixom och det är samma skrap som blir värre med tiden och gör att ljudet försvinner. Den funkar helt enkelt inte när den delar ström och sitter i kedja.

När jag kopplade ur den så gjorde jag en upptäckt. Strömmen var på och bordet var inkopplat till stärkaren. Den ger ett jävla oljud när man drar ut jacket från out på pedalen. Mycket mer och högre än på alla andra pedaler och min andra wah wah som är byggd med strömförsörjningsjack från fabrik. Jag öppnade den och tittade lite till och såg att den bruna sladden går från out-jacket till in-jacket vidare till pottens första öra, vidare därifrån till switchen. Kan det vara något med den kopplingen ändå?

Jag tror inte på switchen längre då den bara strular i kedja med andra pedaler och lät som fan när man rörde out-jacket.

Snälla, om någon vet eller bara tror sig veta så är jag jätteglad för tips. Känns dyrt att betala felsökningar som inte säger mer än jag vet. Det är ju något med de här gamla voxkretsarna och strömförsörjning men jag hittar noll info... Vill ju kunna använda den när den låter så jävla bra som den gör. Surt.[:(]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Wahwah'n kanske har omvänd polaritet jämtemot andra pedaler du använder?

om wahwah'n har center positive-polaritet och dina andra pedaler har center negative så kan du inte driva dem från samma strömförsörjning såvida inte varje utgång är isolerad från varandra

Det blir jordfel mellan pedalerna då


21 Dec 2010, 15:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
remus wrote:

Shoegazers Anonymous wrote:

Nu har jag haft pedalen inne på felsökning hos en duktig kille - som givetvis inte kunde hitta något fel. Men han trodde på switchen ändå.

Själv är jag skeptisk iaf. När jag kom hem pluggade jag in den med nätadapter som ensam pedal. Spelade länge, kopplad in och ur, av och på osv. Funkade klockrent. Sen kopplade jag in den i pedalbordet och då funkade den, men det skrapar när jag använder den. I svepet lixom och det är samma skrap som blir värre med tiden och gör att ljudet försvinner. Den funkar helt enkelt inte när den delar ström och sitter i kedja.

När jag kopplade ur den så gjorde jag en upptäckt. Strömmen var på och bordet var inkopplat till stärkaren. Den ger ett jävla oljud när man drar ut jacket från out på pedalen. Mycket mer och högre än på alla andra pedaler och min andra wah wah som är byggd med strömförsörjningsjack från fabrik. Jag öppnade den och tittade lite till och såg att den bruna sladden går från out-jacket till in-jacket vidare till pottens första öra, vidare därifrån till switchen. Kan det vara något med den kopplingen ändå?

Jag tror inte på switchen längre då den bara strular i kedja med andra pedaler och lät som fan när man rörde out-jacket.

Snälla, om någon vet eller bara tror sig veta så är jag jätteglad för tips. Känns dyrt att betala felsökningar som inte säger mer än jag vet. Det är ju något med de här gamla voxkretsarna och strömförsörjning men jag hittar noll info... Vill ju kunna använda den när den låter så jävla bra som den gör. Surt.[:(]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Wahwah'n kanske har omvänd polaritet jämtemot andra pedaler du använder?

om wahwah'n har center positive-polaritet och dina andra pedaler har center negative så kan du inte driva dem från samma strömförsörjning såvida inte varje utgång är isolerad från varandra

Det blir jordfel mellan pedalerna då


Det var min tanke oxå och det framförde jag fler än en gång när jag lämnade pedalen till servicen. Men jag vet inte om det gick fram. Det är det som är lite jobbigt. Får väl lämna in den på ett nytt ställe kanske. Men den funkar ju med center negative när jag kör den ensam, borde väl inte funka då heller i så fall? Men den är byggd på en gammal krets från vox och jag vill minnas att jag läst någon stans att det inte funkar med ström då. Men kan inte hitta det. [xx(]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


21 Dec 2010, 16:21
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

remus wrote:

Shoegazers Anonymous wrote:

Nu har jag haft pedalen inne på felsökning hos en duktig kille - som givetvis inte kunde hitta något fel. Men han trodde på switchen ändå.

Själv är jag skeptisk iaf. När jag kom hem pluggade jag in den med nätadapter som ensam pedal. Spelade länge, kopplad in och ur, av och på osv. Funkade klockrent. Sen kopplade jag in den i pedalbordet och då funkade den, men det skrapar när jag använder den. I svepet lixom och det är samma skrap som blir värre med tiden och gör att ljudet försvinner. Den funkar helt enkelt inte när den delar ström och sitter i kedja.

När jag kopplade ur den så gjorde jag en upptäckt. Strömmen var på och bordet var inkopplat till stärkaren. Den ger ett jävla oljud när man drar ut jacket från out på pedalen. Mycket mer och högre än på alla andra pedaler och min andra wah wah som är byggd med strömförsörjningsjack från fabrik. Jag öppnade den och tittade lite till och såg att den bruna sladden går från out-jacket till in-jacket vidare till pottens första öra, vidare därifrån till switchen. Kan det vara något med den kopplingen ändå?

Jag tror inte på switchen längre då den bara strular i kedja med andra pedaler och lät som fan när man rörde out-jacket.

Snälla, om någon vet eller bara tror sig veta så är jag jätteglad för tips. Känns dyrt att betala felsökningar som inte säger mer än jag vet. Det är ju något med de här gamla voxkretsarna och strömförsörjning men jag hittar noll info... Vill ju kunna använda den när den låter så jävla bra som den gör. Surt.[:(]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Wahwah'n kanske har omvänd polaritet jämtemot andra pedaler du använder?

om wahwah'n har center positive-polaritet och dina andra pedaler har center negative så kan du inte driva dem från samma strömförsörjning såvida inte varje utgång är isolerad från varandra

Det blir jordfel mellan pedalerna då


Det var min tanke oxå och det framförde jag fler än en gång när jag lämnade pedalen till servicen. Men jag vet inte om det gick fram. Det är det som är lite jobbigt. Får väl lämna in den på ett nytt ställe kanske. Men den funkar ju med center negative när jag kör den ensam, borde väl inte funka då heller i så fall? Men den är byggd på en gammal krets från vox och jag vill minnas att jag läst någon stans att det inte funkar med ström då. Men kan inte hitta det. [xx(]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Om du bara har en pedal inkopplad så är den isolerad kan man säga.

Enklare kretsar som fuzzar/treble boosters är ofta omvänd polaritet
men fungerar även om polariteten är fel på strömförsörjningen så länge de inte delar ström med en pedal med motsatt polaritet.

Det gäller eventuellt för wahwahs med.

Problemet uppstår dock när du kopplar ihop två pedaler som har olika polaritet med icke-isolerad strömförsörjning.

Varför det fortfarande är problem när pedalen är avslagen är för att den är ihopkopplad med en pedal som har en annan polaritet via en icke-isolerande strömförsörjning.. då får du en kortslutning mellan kopplingen till strömförsörjningen och jord på kabeln som kopplar ihop pedalerna.

I värsta fall kan man ha sönder pedaler på det sättet.

Hur som helst.. Gör detta:

Koppla ur wahwah'n från strömförsörjningen och driv den på batteri
sätt den FÖRST i din kedja. Ingen Boss TU-2 eller någonting annat innan ( gitarr -> kabel -> wahwah -> vad du vill )

Sedan kör du resten av ditt pedalbord som du vill. Om det är omvänd polaritet som är problemet så försvinner det problemet om du kör den på batteri.

Om det fungerar fint så kan du testa att sätta tillbaks Boss TU-2'n, om det fungerar fint så är det strömförsörjningen som är problemet.

Vad för strömförsörjning använder du till pedalerna?


21 Dec 2010, 21:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
remus wrote:

Shoegazers Anonymous wrote:

remus wrote:

[quote="Shoegazers Anonymous"]

Nu har jag haft pedalen inne på felsökning hos en duktig kille - som givetvis inte kunde hitta något fel. Men han trodde på switchen ändå.

Själv är jag skeptisk iaf. När jag kom hem pluggade jag in den med nätadapter som ensam pedal. Spelade länge, kopplad in och ur, av och på osv. Funkade klockrent. Sen kopplade jag in den i pedalbordet och då funkade den, men det skrapar när jag använder den. I svepet lixom och det är samma skrap som blir värre med tiden och gör att ljudet försvinner. Den funkar helt enkelt inte när den delar ström och sitter i kedja.

När jag kopplade ur den så gjorde jag en upptäckt. Strömmen var på och bordet var inkopplat till stärkaren. Den ger ett jävla oljud när man drar ut jacket från out på pedalen. Mycket mer och högre än på alla andra pedaler och min andra wah wah som är byggd med strömförsörjningsjack från fabrik. Jag öppnade den och tittade lite till och såg att den bruna sladden går från out-jacket till in-jacket vidare till pottens första öra, vidare därifrån till switchen. Kan det vara något med den kopplingen ändå?

Jag tror inte på switchen längre då den bara strular i kedja med andra pedaler och lät som fan när man rörde out-jacket.

Snälla, om någon vet eller bara tror sig veta så är jag jätteglad för tips. Känns dyrt att betala felsökningar som inte säger mer än jag vet. Det är ju något med de här gamla voxkretsarna och strömförsörjning men jag hittar noll info... Vill ju kunna använda den när den låter så jävla bra som den gör. Surt.[:(]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Wahwah'n kanske har omvänd polaritet jämtemot andra pedaler du använder?

om wahwah'n har center positive-polaritet och dina andra pedaler har center negative så kan du inte driva dem från samma strömförsörjning såvida inte varje utgång är isolerad från varandra

Det blir jordfel mellan pedalerna då


Det var min tanke oxå och det framförde jag fler än en gång när jag lämnade pedalen till servicen. Men jag vet inte om det gick fram. Det är det som är lite jobbigt. Får väl lämna in den på ett nytt ställe kanske. Men den funkar ju med center negative när jag kör den ensam, borde väl inte funka då heller i så fall? Men den är byggd på en gammal krets från vox och jag vill minnas att jag läst någon stans att det inte funkar med ström då. Men kan inte hitta det. [xx(]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


Om du bara har en pedal inkopplad så är den isolerad kan man säga.

Enklare kretsar som fuzzar/treble boosters är ofta omvänd polaritet
men fungerar även om polariteten är fel på strömförsörjningen så länge de inte delar ström med en pedal med motsatt polaritet.

Det gäller eventuellt för wahwahs med.

Problemet uppstår dock när du kopplar ihop två pedaler som har olika polaritet med icke-isolerad strömförsörjning.

Varför det fortfarande är problem när pedalen är avslagen är för att den är ihopkopplad med en pedal som har en annan polaritet via en icke-isolerande strömförsörjning.. då får du en kortslutning mellan kopplingen till strömförsörjningen och jord på kabeln som kopplar ihop pedalerna.

I värsta fall kan man ha sönder pedaler på det sättet.

Hur som helst.. Gör detta:

Koppla ur wahwah'n från strömförsörjningen och driv den på batteri
sätt den FÖRST i din kedja. Ingen Boss TU-2 eller någonting annat innan ( gitarr -> kabel -> wahwah -> vad du vill )

Sedan kör du resten av ditt pedalbord som du vill. Om det är omvänd polaritet som är problemet så försvinner det problemet om du kör den på batteri.

Om det fungerar fint så kan du testa att sätta tillbaks Boss TU-2'n, om det fungerar fint så är det strömförsörjningen som är problemet.

Vad för strömförsörjning använder du till pedalerna?
[/quote]

Åh, tack! Äntligen någon. Exakt det du beskrev ovan beskrev jag att jag misstänkte när jag lämnade in den på kontroll just för att få det bekräftat men fick det inte. Jag tror inte att det riktigt gick fram. En hundring fattigare och utan lösning fick jag åka hem. Men jag har hela tiden misstänkt det du beskriver men med min ringa elektronikkunskap så kan jag inte mäta mig till det eller så själv. Om så är fallet, går det att enkelt bygga om tror du? Annars får det bli batteri, för det räcker väl inte att ändar sladden till just wah wahn har jag för mig. Driver pedalbordet med en Cioks Big John och den är ju inte isolerad.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


21 Dec 2010, 23:11
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2010, 11:32
Posts: 517
Location:
Post 
Det du kan göra är antingen att köpa en strömförsörjning där alla utgångar är isolerade en gång för alla

alternativt så kan du köra med en reglerad transformatorbaserad 9VDC-adapter
jag föreslår att du inte använder en s.k. "switchande" adapter till wahwah'n då dessa skapar mer oljud i pedalen

Switchande nätadaptrar är oftast väldigt lätta, de med trafos i väger en del
men alla trafo-baserade väggadaptrar är inte reglerade.

Köp en Boss PSA-adapter, de är reglerade och trafobaserade och väldigt bra. Kostar 150-200kr dock.
Väggadaptrar på kjell&co och clas ohlson bör undvikas om du inte har bra koll på vad som är vad
så pass billiga strömförsörjningar kan mäta precis hur som helst

Om du vill modifiera pedalen så kan du bygga en liten krets med en DC-DC omvandlare till wahwah'ns dc-ingång
vilket gör pedalen isolerad - men det är rätt komplicerat.

Det bästa är att du helt enkelt biter ihop och köper en strömförsörjning där varje utgång är isolerad
du kommer behöva göra det förr eller senare.


22 Dec 2010, 08:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Lite av ett genombrott i förrgår. (tror jag...)
Körde pedalen på batteri efter att ha gett upp och trott att det var omvänd polaritet på den, vilket det kan vara iaf. Men hur som. Nu betedde den sig konstigt med batteri och som enda pedal mellan gura och stärk. Så nu gällde det att passa på. Lade den upp och ned och kollade inuti den. När jag rörde switchen så var problemet ofärändrat. Jag tog min elektronikspray och gav potten en omgång och då försvann problemet och allt funkade klockrent igen.
Med min enkla uteslutningslogik så måste det vara potten som är problemet trots allt.

Om man har en wah som är moddad och fixat till allt mojo som finns, vad sitter det för pot i då? (se bilderna) Eller, vad ska man plocka i om man vill ha det bästa?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


02 Jan 2011, 14:40
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.