|
| Author |
Message |
|
46821
|
 Slash Gibson?
Blev lite frågande när jag läste senaste nummret av Fuzz angående den gitarr som Slash har använt till sina inspelningar.Dom skriver att det är en kopia av en 59 Les Paul som är falskloggad? Hur ställer sig Gibson corporation i en sådant läge tro? Det är ju som sagt i det närmaste kriminellt att falsklogga en gitarr har man ju förstått[:0][:0]
|
| 10 Dec 2010, 18:19 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
I just hans fall så kastar de sig nog på marken och kysser hans fötter iallafall. De han gjort för försäljningen på Les Paul går ju inte ens att överblicka.
/Magnus
|
| 10 Dec 2010, 18:44 |
|
 |
|
46821
|
Du menar alltså att dom skiljer på folk och folk[:D]
|
| 10 Dec 2010, 18:47 |
|
 |
|
gorilla
|
Gibson har tillåmed gjort en exakt kopia av hans fakegibson[:D]
|
| 10 Dec 2010, 18:50 |
|
 |
|
FaQed
|
gorilla wrote: Gibson har tillåmed gjort en exakt kopia av hans fakegibson[:D]
En kopia av en kopia... Blues for the red sun Mariehamn, Åland
|
| 10 Dec 2010, 18:53 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
46821 wrote: Du menar alltså att dom skiljer på folk och folk[:D]
Ja, det gör det nog i hans fall [:D] Troligen med ett leende också. Från det ena till det andra. Han ger verkligen ett sympatiskt intryck Slash. Man gillar honom trots att man inte gillar hans spel. /Magnus
|
| 10 Dec 2010, 18:55 |
|
 |
|
46821
|
Magnus Olsson wrote: 46821 wrote: Du menar alltså att dom skiljer på folk och folk[:D]
Ja, det gör det nog i hans fall [:D] Troligen med ett leende också. Från det ena till det andra. Han ger verkligen ett sympatiskt intryck Slash. Man gillar honom trots att man inte gillar hans spel. Håller med till fullo[:)] /Magnus
|
| 10 Dec 2010, 19:15 |
|
 |
|
Före detta Gibson
Joined: 01 Mar 2008, 21:29 Posts: 1106 Location: Nedre Norrland
|
FaQed wrote: gorilla wrote: Gibson har tillåmed gjort en exakt kopia av hans fakegibson[:D]
En kopia av en kopia... Blues for the red sun Mariehamn, Åland +1[:D] http://www.tinypedals.com
|
| 10 Dec 2010, 19:36 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Magnus Olsson wrote: 46821 wrote: Du menar alltså att dom skiljer på folk och folk[:D]
Ja, det gör det nog i hans fall [:D] Troligen med ett leende också. Från det ena till det andra. Han ger verkligen ett sympatiskt intryck Slash. Man gillar honom trots att man inte gillar hans spel. /Magnus +1 Han är en av få rockstjärnor som faktiskt fortfarande verkar vara ödmjuk och så nära en "vanlig kille" det går komma.
|
| 10 Dec 2010, 21:45 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det är ju inte Slash som byggt den, det var numer avlidne Cris Derrig som byggde gitarren i Jim foots gitarrverkstad i Redondo beach, Slash var frustrerad under inspelningen av AFD plattan gör att hans BF Arich inte lät tillräckligt bra.
Producenten jagade en Sunburst LP och det var inte lätt på den tiden.När Slash fick den + den berömda hyrda stärkaren (moddad PA plexi)uppstod magi......
Strax efter köpte han den 89 LP som han själv anser vara hans Nr 1 , den är en 'second' från fabrik..... och han har ett dussin 58-60 LP också + en 58 Flying och Explorer....
|
| 10 Dec 2010, 22:57 |
|
 |
|
HRJ
|
Det var en av de mest fascinerande, galna, hysteriska, idiotiska, värdelösaste, underbaraste trådarna på MLP när den historien benades ut. Har för mig att det var en bra bit över 100 sidor...
|
| 11 Dec 2010, 00:15 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
HRJ wrote: Det var en av de mest fascinerande, galna, hysteriska, idiotiska, värdelösaste, underbaraste trådarna på MLP när den historien benades ut. Har för mig att det var en bra bit över 100 sidor...
Det är ju ingen nyhet direkt , jsg hsr känt till det sen 93 i alla fall, det var en stor artikel i Guitar player då med denna gitarr Slash hjälpte Gibson mer än någon annan i slutet 80 och början av 90-talet att sätta LP´n på kartan igen som en het gitarr. Spelar ingen roll om det var en riktig eller ej....
|
| 11 Dec 2010, 14:30 |
|
 |
|
guitarman66
Joined: 02 Sep 2004, 15:08 Posts: 74 Location: Skogen i Norrland
|
Det är väl ingen hemlighet att många kända gitarristers instrument byggs av privata byggare typ Bolin, med tillstånd av t e x Fender och Gibson. Dom får t o m använda orginal loggor.
HA DE GUITARMAN66
|
| 12 Dec 2010, 11:38 |
|
 |
|
JJ Jones
|
Jag e kompis med honom på fajsbok! [:)]
Jag och 2 miljoner andra...[:D]
Jag har alltid gillat Slash, både som gitarrist och snubbe. Han är ju smart som inser värdet i allt snack om vad han använde för prylar på AFD. Men det står alltid att han använde Derrig-LP'n till overdubs, så då finns väl andra gitarrer med i ljudbilden väl? Hans BC Rich kanske?
Förresten vad använde Izzy? [;)]
|
| 14 Dec 2010, 12:34 |
|
 |
|
HRJ
|
Nja, fritt ur minnet så skrev han i sin biografi att han använde LP:en till allt utom "My Michelle". Till den hade han en SG.
|
| 14 Dec 2010, 13:11 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Quote: Förresten vad använde Izzy? [;)]
Vem bryr sig [:)] Du får vänta till hans bok kommer ut (om den gör det) Skämt åsido, han spelade både på Gibson LP custom och Gretsch om jag kommer ihåg rätt , men exakt vad han hade på AFD vet jag tyvärr inte, en SG kanske ?[8)]
|
| 14 Dec 2010, 13:38 |
|
 |
|
JJ Jones
|
Jag lyssnade mycket på Izzys spår, tyckte det var lättare att planka. Solon och grejjer har jag aldrig gett mig in på! [:)]
|
| 14 Dec 2010, 16:20 |
|
 |
|
Groth
|
Jag har en gammal Guitar Player från tidigt 90-tal nånting med stort reportage om Slashs gitarrer å utrustning. Kan scanna om intresse finnes.
|
| 14 Dec 2010, 16:38 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
JJ Jones wrote: Jag lyssnade mycket på Izzys spår, tyckte det var lättare att planka. Solon och grejjer har jag aldrig gett mig in på! [:)]
Enligt Google: <i>I´m pretty shure Izzy used for the most of his gnr days a Mesa/Boogie Top and 4x12 Box. You can see the stack in many Live footage, look at the ritz 88 look in the 91 performences. It´s even mentioned in the Reckless Road Book that Izzy and Slash has gotten some Mesa Boogie Amps i guess Slash stayed by Marshall Izzy also used a Marshall before, look at all the photos in the book!!! Guitars: I never seen Izzy with a Es-175 during the time apetitte was recorded. yes he used a 175 later in the ritz... I believe he only had his Gibson Les Paul Custom (Black Beauty), and a Gibson ES-125 TCD wich could be an ES 225 also during apetitte. The ES 125 or 225 were built in many different variations and some of them look pretty much like a 135 wich is a newer model it´s production only started around 1990... Izzy also used a Gibson Howard Roberts Fusion 1 (The Fusion 1 has a Les Paul alike Hardware not the "organ pipe" look alike ones) You can see the Howard Roberts Fusion in the Welcome to the Jungle video.... Thank you"]
|
| 14 Dec 2010, 16:55 |
|
 |
|
Walain
|
Ja, det gör det nog i hans fall [:D] Troligen med ett leende också. Från det ena till det andra. Han ger verkligen ett sympatiskt intryck Slash. Man gillar honom trots att man inte gillar hans spel. /Magnus Blir lite nyfiken här. Obs, jag blir inte provocerad eller så, alla får givetvis tycka exakt vad de vill. Men vad exakt är det "man inte gillar med hans spel"? Vem är man? Du själv eller alla som "borde fatta grejen"? Om jag utgår från att du talar för dig själv så undrar jag, tycker du att han spelar dåligt, eller bara att han är överskattad? Om dåligt, vad är det som är dåligt? Att tekniken/precisionen är lite svajig, eller sätter han tonerna fult? Undrar bara, för personligen tycker jag att han har en nästan helt oklanderlig stil, och att han (garanterat bland gitarrister som haft samma mått av framgång, men även överlag) har bland det mest uttrycksfylla, dynamiska och vackra gitarrspelet jag har hört. Kan ju jämföras med t ex Hendrix som också lugnt sagt hade svajiga dagar rent precisionsmässigt men hade ett uttryck som icke ska förringas (och inte heller görs). Med andra ord, jag kan inte förstå hur någon som gillar någon form av bluesbaserad musik, kan ogilla Slash´s spel (generellt sett menar jag då, man behöver självklart inte gilla 100% av hans repertoar, men det gör man/jag ju sällan med någon musiker överhuvudtaget). Sen kan man ju tycka att han är överskattad och får oförtjänt hög status som gitarrgud, men det är ju en annan fråga än att inte gilla hans spel. Och, jag tycker också han verkar trevlig, äkta och ödmjuk. Men tycker även han spelar (inte alltid men oftast) fantastiskt bra gitarr. Men alla får ju tycka olika så klart. Känns bara som att han är en sån snubbe som M.O kanske dissar per automatik för att han har en tydlig rock n roll image, har gitarren (gibson lp) långt ner, är väääääldigt framgångsrik osv. Lite som att jag automatiskt tycker att (typ) alla som spelar Ibanez går fetbort. Man har ju sina fördomar, är ju bara människa osv. Hård rock n roll: http://www.myspace.com/ironlambofficialSlafsig death metal: http://www.myspace.com/generalsurgeryOfficiell Fender-artist http://www.fender.com/artists/artist.php?id=432
|
| 16 Dec 2010, 15:53 |
|
 |
|
Nofire
|
Mike Leaf wrote: JJ Jones wrote: Jag lyssnade mycket på Izzys spår, tyckte det var lättare att planka. Solon och grejjer har jag aldrig gett mig in på! [:)]
Enligt Google: <i>I´m pretty shure Izzy used for the most of his gnr days a Mesa/Boogie Top and 4x12 Box. You can see the stack in many Live footage, look at the ritz 88 look in the 91 performences. It´s even mentioned in the Reckless Road Book that Izzy and Slash has gotten some Mesa Boogie Amps i guess Slash stayed by Marshall Izzy also used a Marshall before, look at all the photos in the book!!! Guitars: I never seen Izzy with a Es-175 during the time apetitte was recorded. yes he used a 175 later in the ritz... I believe he only had his Gibson Les Paul Custom (Black Beauty), and a Gibson ES-125 TCD wich could be an ES 225 also during apetitte. The ES 125 or 225 were built in many different variations and some of them look pretty much like a 135 wich is a newer model it´s production only started around 1990... Izzy also used a Gibson Howard Roberts Fusion 1 (The Fusion 1 has a Les Paul alike Hardware not the "organ pipe" look alike ones) You can see the Howard Roberts Fusion in the Welcome to the Jungle video.... Thank you"] Har för mig att jag sett bilder på Izzy, både gamla och nya, spelandes på en telecaster. Har jag inte helt fel är den med i "boken" till Use your illusion-plattorna. Eller om det är på Tokyo '92 konserten när man får se klipp från när Izzy fortfarande var med. Tycker även att ganska många spår på Live Era plattan låter tele, även fast jag kanske inte har det bästa örat för sånt.
|
| 16 Dec 2010, 23:14 |
|
 |
|
ramjac
Joined: 05 May 2007, 22:30 Posts: 763 Location: mitt i småland
|
Nofire wrote: Har för mig att jag sett bilder på Izzy, både gamla och nya, spelandes på en telecaster. Har jag inte helt fel är den med i "boken" till Use your illusion-plattorna. Eller om det är på Tokyo '92 konserten när man får se klipp från när Izzy fortfarande var med. Tycker även att ganska många spår på Live Era plattan låter tele, även fast jag kanske inte har det bästa örat för sånt.
 i programmet från globenkoserten '91 (eller var det '92?) 5 bilder på LP custom och en tele. mer nörederi: vad är detta? jackson? esp? 
|
| 16 Dec 2010, 23:40 |
|
 |
|
notuern
|
Mike Leaf wrote: moddad PA plexi)uppstod magi......
*Moddad Marshall 1959T (Utfördes av Tim Caswell.) Tremoloröret användes som ett extra gainsteg. George Lynch försökte stjäla den under "Under Lock and Key"-turnén med Dokken för att den lät så bra. [:D] <hr noshade size="1"> <u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u> <h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>
|
| 16 Dec 2010, 23:42 |
|
 |
|
HRJ
|
ramjac wrote: mer nörederi: vad är detta? jackson? esp?  ESP, Eclipse - tro det eller ej! Eclipse hade Teleform till en början innan man gick över till Les Paul-form. Har dock aldrig sett Izzy med den gitarren annat än i videon bilden är tagen ifrån. En likadan på ESP-forumet: http://bbs.espguitars.com/showpost.php? ... ostcount=1
|
| 17 Dec 2010, 00:20 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Nofire wrote: Mike Leaf wrote: JJ Jones wrote: Jag lyssnade mycket på Izzys spår, tyckte det var lättare att planka. Solon och grejjer har jag aldrig gett mig in på! [:)]
Enligt Google: <i>I´m pretty shure Izzy used for the most of his gnr days a Mesa/Boogie Top and 4x12 Box. You can see the stack in many Live footage, look at the ritz 88 look in the 91 performences. It´s even mentioned in the Reckless Road Book that Izzy and Slash has gotten some Mesa Boogie Amps i guess Slash stayed by Marshall Izzy also used a Marshall before, look at all the photos in the book!!! Guitars: I never seen Izzy with a Es-175 during the time apetitte was recorded. yes he used a 175 later in the ritz... I believe he only had his Gibson Les Paul Custom (Black Beauty), and a Gibson ES-125 TCD wich could be an ES 225 also during apetitte. The ES 125 or 225 were built in many different variations and some of them look pretty much like a 135 wich is a newer model it´s production only started around 1990... Izzy also used a Gibson Howard Roberts Fusion 1 (The Fusion 1 has a Les Paul alike Hardware not the "organ pipe" look alike ones) You can see the Howard Roberts Fusion in the Welcome to the Jungle video.... Thank you"] Har för mig att jag sett bilder på Izzy, både gamla och nya, spelandes på en telecaster. Har jag inte helt fel är den med i "boken" till Use your illusion-plattorna. Eller om det är på Tokyo '92 konserten när man får se klipp från när Izzy fortfarande var med. Tycker även att ganska många spår på Live Era plattan låter tele, även fast jag kanske inte har det bästa örat för sånt. UYI och de senare turnéerna är en helt annan femma, just här var frågan vad han använde på AFD. När de stora pengarna började rulla in (ja inte för Izzy kanske) så köptes det in en massa gitarrer och stärkare på löpande band.
|
| 17 Dec 2010, 09:09 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
notuern wrote: Mike Leaf wrote: moddad PA plexi)uppstod magi......
*Moddad Marshall 1959T (Utfördes av Tim Caswell.) Tremoloröret användes som ett extra gainsteg. George Lynch försökte stjäla den under "Under Lock and Key"-turnén med Dokken för att den lät så bra. [:D] Och Slash stal den ju faktiskt på riktigt.... eller rättare sätt lämnade dom aldrig tillbaka den, och räknade kallt med att det skulel sluta med en faktura till Geffen för 'lost property' men ägarna hämtade tillbaka Stärken när läge uppkom, när Gnr repade på samma ställe hyrstärkaren kom ifrån. Han försökte få köpa den flera ggr , men fick inte. Slash lyckades aldrig hitta en som lät lika bra , så han började med de modernare topparna istället och accepterade den ljudskillnad som blev. Men enligt hans bok så hittade han aldrig tillbaka riktigt till AFD ljudet , och han ville väl dessutom utvecklas vidare ljudmässigt
|
| 17 Dec 2010, 09:12 |
|
 |
|
JJ Jones
|
Här kan ni läsa storyn om Marshallen: http://www.slashsworld.com/equipment/am ... marshall-o’-mine-part-2-the-breakthrough-case-closed/
|
| 17 Dec 2010, 11:32 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Walain wrote:
Blir lite nyfiken här. Obs, jag blir inte provocerad eller så, alla får givetvis tycka exakt vad de vill. Men vad exakt är det "man inte gillar med hans spel"? Vem är man? Du själv eller alla som "borde fatta grejen"?
Om jag utgår från att du talar för dig själv så undrar jag, tycker du att han spelar dåligt, eller bara att han är överskattad? Om dåligt, vad är det som är dåligt? Att tekniken/precisionen är lite svajig, eller sätter han tonerna fult?
Undrar bara, för personligen tycker jag att han har en nästan helt oklanderlig stil, och att han (garanterat bland gitarrister som haft samma mått av framgång, men även överlag) har bland det mest uttrycksfylla, dynamiska och vackra gitarrspelet jag har hört. Kan ju jämföras med t ex Hendrix som också lugnt sagt hade svajiga dagar rent precisionsmässigt men hade ett uttryck som icke ska förringas (och inte heller görs).
Med andra ord, jag kan inte förstå hur någon som gillar någon form av bluesbaserad musik, kan ogilla Slash´s spel (generellt sett menar jag då, man behöver självklart inte gilla 100% av hans repertoar, men det gör man/jag ju sällan med någon musiker överhuvudtaget).
Sen kan man ju tycka att han är överskattad och får oförtjänt hög status som gitarrgud, men det är ju en annan fråga än att inte gilla hans spel.
Och, jag tycker också han verkar trevlig, äkta och ödmjuk. Men tycker även han spelar (inte alltid men oftast) fantastiskt bra gitarr. Men alla får ju tycka olika så klart. Känns bara som att han är en sån snubbe som M.O kanske dissar per automatik för att han har en tydlig rock n roll image, har gitarren (gibson lp) långt ner, är väääääldigt framgångsrik osv.
Lite som att jag automatiskt tycker att (typ) alla som spelar Ibanez går fetbort. Man har ju sina fördomar, är ju bara människa osv.
Din fråga är lite "hur kan man tycka illa om basilika, det som är så gott? Det är nog bara för att du bestämt dig för att inte gilla gröna grejer, att egentligen så tycker du att det är gott men du vill inte säga det för att vara tuff", att förklara subjektiv smak är inte helt lätt, men jag skall försöka svara ändå. Bara kort till att börja med, faktum är att jag inte ens dissar honom överhuvudtaget, jag gillar bara inte hans spel. I min värld är det stor skillnad mellan "inte gillar" och "dissar". Jo, självklart så pratar jag bara för mig själv. Snubben är ju en av världens mest uppskattade gitarrister, så hur skulle jag ens kunna göra något annat? Hur som. Det är inte en "dissar per automatik för att han har en tydlig rock n roll image..." grej (som sagt, jag dissar inte alls). Händer det att du själv tycker illa om en musiker för att de är framgångsrika, har en utstuderad image eller nått? Jag menar, kom igen, det är väl ingen vuxen människa som baserar sin smak på såna saker? Hur som helst. Helt ärligt så bryr mig inte om image åt något håll (alltså om man har den eller inte). Däremot tycker jag att de är en rätt kul grej att skämta om alla identitets dräkter och klichéer i alla olika stilar av musik image. Som till exempel alla svartrockare som bara skall vara så extremt sig själv och stör sig på alla "mainstream apor" (vanliga människor), klä sig exakt som de vill och vägrar kompromissa med det. Och ändå ser exakt likadana ut som alla andra svartrockare. Det är hundra gånger mer mode styrda än någon mainstream människor där ute. Det kan väl inte finnas någon vuxen som inte kan se förbi image och se det lite komiska i det hela? Tillbaka till hans spel (pratar om han solospel). Jag har till att börja med aldrig varit attraherad av stilen han spelar i (vad man nu än skall kalla det, jag kallar det rock'n'roll). Alltså inte de snubbar som han tagit det ifrån heller. Det finns snubbar i den stilen som jag gillar mer än andra, men ingen av dem är i närheten av några favoriter. Det är en spelstil som på det stora hela inte säger mig något (stilen har blivit så fastlåst i myten om sig själv att det slutat vara intressant, den försöker inte säga något nytt*). Det finns snubbar som lyckas "klämma in något nytt" (eller bara säga det som redan fanns på ett eget sätt) även i stilar som är så kliché tyngda*. Slash är inte en av dem i mina öron. Om jag skall överdriva mycket, för att göra det tydligare (jag överdriver, alltså), så låter det som någon som tagit stilens abc-bok och spelar den utan att tillföra något som man inte redan hört 100 gånger från dem som skrev boken (och i många fall gjorde de det bättre också). * Så blir nästan alla stilar efter att de en gång blivit stora, så det är inte unikt för rock'n'roll. Jag menar, många stilar av jazz eller blues skall vi inte prata om. Musik är subjektivt tyckande. Jag skulle sätta rätt mycket på att det finns musik, stilar, snubbars spel osv som du inte gillar. /Magnus
|
| 17 Dec 2010, 11:51 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Magnus Olsson wrote: Walain wrote:
Blir lite nyfiken här. Obs, jag blir inte provocerad eller så, alla får givetvis tycka exakt vad de vill. Men vad exakt är det "man inte gillar med hans spel"? Vem är man? Du själv eller alla som "borde fatta grejen"?
Om jag utgår från att du talar för dig själv så undrar jag, tycker du att han spelar dåligt, eller bara att han är överskattad? Om dåligt, vad är det som är dåligt? Att tekniken/precisionen är lite svajig, eller sätter han tonerna fult?
Undrar bara, för personligen tycker jag att han har en nästan helt oklanderlig stil, och att han (garanterat bland gitarrister som haft samma mått av framgång, men även överlag) har bland det mest uttrycksfylla, dynamiska och vackra gitarrspelet jag har hört. Kan ju jämföras med t ex Hendrix som också lugnt sagt hade svajiga dagar rent precisionsmässigt men hade ett uttryck som icke ska förringas (och inte heller görs).
Med andra ord, jag kan inte förstå hur någon som gillar någon form av bluesbaserad musik, kan ogilla Slash´s spel (generellt sett menar jag då, man behöver självklart inte gilla 100% av hans repertoar, men det gör man/jag ju sällan med någon musiker överhuvudtaget).
Sen kan man ju tycka att han är överskattad och får oförtjänt hög status som gitarrgud, men det är ju en annan fråga än att inte gilla hans spel.
Och, jag tycker också han verkar trevlig, äkta och ödmjuk. Men tycker även han spelar (inte alltid men oftast) fantastiskt bra gitarr. Men alla får ju tycka olika så klart. Känns bara som att han är en sån snubbe som M.O kanske dissar per automatik för att han har en tydlig rock n roll image, har gitarren (gibson lp) långt ner, är väääääldigt framgångsrik osv.
Lite som att jag automatiskt tycker att (typ) alla som spelar Ibanez går fetbort. Man har ju sina fördomar, är ju bara människa osv.
Din fråga är lite "hur kan man tycka illa om basilika, det som är så gott? Det är nog bara för att du bestämt dig för att inte gilla gröna grejer, att egentligen så tycker du att det är gott men du vill inte säga det för att vara tuff", att förklara subjektiv smak är inte helt lätt, men jag skall försöka svara ändå. Bara kort till att börja med, faktum är att jag inte ens dissar honom överhuvudtaget, jag gillar bara inte hans spel. I min värld är det stor skillnad mellan "inte gillar" och "dissar". Jo, självklart så pratar jag bara för mig själv. Snubben är ju en av världens mest uppskattade gitarrister, så hur skulle jag ens kunna göra något annat? Hur som. Det är inte en "dissar per automatik för att han har en tydlig rock n roll image..." grej (som sagt, jag dissar inte alls). Händer det att du själv tycker illa om en musiker för att de är framgångsrika, har en utstuderad image eller nått? Jag menar, kom igen, det är väl ingen vuxen människa som baserar sin smak på såna saker? Hur som helst. Helt ärligt så bryr mig inte om image åt något håll (alltså om man har den eller inte). Däremot tycker jag att de är en rätt kul grej att skämta om alla identitets dräkter och klichéer i alla olika stilar av musik image. Som till exempel alla svartrockare som bara skall vara så extremt sig själv och stör sig på alla "mainstream apor" (vanliga människor), klä sig exakt som de vill och vägrar kompromissa med det. Och ändå ser exakt likadana ut som alla andra svartrockare. Det är hundra gånger mer mode styrda än någon mainstream människor där ute. Det kan väl inte finnas någon vuxen som inte kan se förbi image och se det lite komiska i det hela? Tillbaka till hans spel (pratar om han solospel). Jag har till att börja med aldrig varit attraherad av stilen han spelar i (vad man nu än skall kalla det, jag kallar det rock'n'roll). Alltså inte de snubbar som han tagit det ifrån heller. Det finns snubbar i den stilen som jag gillar mer än andra, men ingen av dem är i närheten av några favoriter. Det är en spelstil som på det stora hela inte säger mig något (stilen har blivit så fastlåst i myten om sig själv att det slutat vara intressant, den försöker inte säga något nytt*). Det finns snubbar som lyckas "klämma in något nytt" (eller bara säga det som redan fanns på ett eget sätt) även i stilar som är så kliché tyngda*. Slash är inte en av dem i mina öron. Om jag skall överdriva mycket, för att göra det tydligare (jag överdriver, alltså), så låter det som någon som tagit stilens abc-bok och spelar den utan att tillföra något som man inte redan hört 100 gånger från dem som skrev boken (och i många fall gjorde de det bättre också). * Så blir nästan alla stilar efter att de en gång blivit stora, så det är inte unikt för rock'n'roll. Jag menar, många stilar av jazz eller blues skall vi inte prata om. Musik är subjektivt tyckande. Jag skulle sätta rätt mycket på att det finns musik, stilar, snubbars spel osv som du inte gillar. /Magnus Personligen dubbade jag GnR till <i>världens rikaste garage-band"] efter de slagit igenom. Kunde inte fatta grejen med dem överhuvudtaget, och har inte fattat den sen heller.[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymning<b>Knut</b>: NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!! även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring... <b>Aleksander Niemand</b>: <i>Kan ni kanske ta era personliga gnäbb till en sandlåda någonstans och lösa dem över en sockerdricka? Det påminner mig om när en puckelrygg på besök i djurparken skrek åt en kamel: Driver du med mig!?"] <b>nilo</b>: "Knut, I don't deserve this shit! I paid for a first class ticket! You've unleashed the fucking christmas!"
|
| 17 Dec 2010, 12:03 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
knut wrote: Personligen dubbade jag GnR till <i>världens rikaste garage-band"] efter de slagit igenom. Kunde inte fatta grejen med dem överhuvudtaget, och har inte fattat den sen heller.[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymning<b>Knut</b>: NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!! även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring... <b>Aleksander Niemand</b>: <i>Kan ni kanske ta era personliga gnäbb till en sandlåda någonstans och lösa dem över en sockerdricka? Det påminner mig om när en puckelrygg på besök i djurparken skrek åt en kamel: Driver du med mig!?"] <b>nilo</b>: "Knut, I don't deserve this shit! I paid for a first class ticket! You've unleashed the fucking christmas!" Lite är det så för mig med. Fast jag har kunnat ta till mig att somliga av låtarna faktiskt är bra låtar på senare år. Jag tror att Slash är samma grej som Kirk Hammet (fast Kirk är verkligen dålig i mina öron, Slash gillar jag bara inte), att folk tycker att han är superbra för att han varit (Kirks fall är) i ett så känt band. /magnus
|
| 17 Dec 2010, 12:39 |
|
|