View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 15:05



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Får inte till det med volympedalen 
Author Message

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post Får inte till det med volympedalen
Tjenna
Har tidigare inte haft nån loop i stärkaren utan kört min Boss volympedal innan stärkaren. Men nu så har ja en Engl screamer med fx loop och kopplade in den där. Grejen är att jag tycker att den inte fadar volymen utan det e mer pang på. Har ja kopplat fel eller där e nått vajsing me fxloopen eller min volympedal.

Pedalen e den där stora aset i metall.


08 Feb 2011, 16:48
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jul 2008, 20:33
Posts: 85
Location:
Post 
Jag kan tänka mig att det sitter en 250k pot i din volympedal och att det skulle låta bättre i loopen om det var en 25k pot istället. Boss och även Ernie Ball säljer volympedaler med olika värden på potarna lämpliga för olika ändamål. Jag är inte säker på detta men en rimlig (eller orimlig) förklaring.

Daniel


08 Feb 2011, 23:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post 
hmm ok ska kolla exakt vilken jag har...
Ser att det finns en FV-500H ( den ja tror att ja har) som är en mono pedal å sen en 500L som är en stereo pedal men low impedance.
Man kanske skulle skaffat en sådan ist. Ernieballarna e lite för dyra tycker jag.


09 Feb 2011, 08:59
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
jag har aldrig haft en sådan boss själv men på mina EB så finns det en liten switch där du kan ändra just svepet.kanske att det finns något liknande på bossen?


09 Feb 2011, 12:04
Profile

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post 
Tror inte det är det på den jag har.
Ända där är e en pot där man kan ställa minsta volymen.
Tex om man inte vill det ska va helt tyst i min läget.

Har googlat lite och vekrar så att det är en 25k:are ja ska ha.
Får behålla 250k mellan gitarr å stärkare å en 25k i loopen
bara för att ja kan [8D]


09 Feb 2011, 12:11
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post 
Vilken EB e det du har.. finns u en uppsjö av olika varianter?
Hade ju varit gött me lite extra möjligheter men de jag såg va rätt dyra.
Bossen e ja annars nöjd med. stor å bra å funkar bra å trampa på med skor

frans wrote:

jag har aldrig haft en sådan boss själv men på mina EB så finns det en liten switch där du kan ändra just svepet.kanske att det finns något liknande på bossen?


09 Feb 2011, 12:18
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
Om du har volympedalen i loopen eller efter någon typ av buffer så ska du definitivt ha en 500L.

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


09 Feb 2011, 12:21
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post 
Ja man blir lite lurad när man inte har så stor koll.
På de ställen ja läst så står det att 250k e till gitarr å 25k till keyboard.[:I]

aja man lär sig nått varje dag.
Tackar så mkt för allas svar. blir väll å beställa en 500L från tysken


09 Feb 2011, 14:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 577
Location: Dimension C
Post 
Du skall dock tänka på vad du vill göra med volympedalen.
Vill du enbart styra volymen så är det klokt att ha den i loopen. Vill du dock kunna styra disten, dvs du har dragit på stärkaren eller distpedalen rätt rejält och vill sedan använda volympedalen för att i första hand minska disten då måste du ha den innan stärkaren eller distpedalen.


09 Feb 2011, 20:33
Profile

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post 
Jo det har jag förståt. skillnaden beroende på vart man har den
Hade som sagt ingen fx loop på den förra stärkaren och där blev det som du säger
precis som om man sänker på själva gitarren. Därför vill jag ha den i loopen för att jag vill inte plocka bort nån gain när jag sänker.

Men jag ska se om nån har en 25k å testa innan jag köper. Känns overkill med två volympedaler. Hur funkar en 250k som expression pedal? Eller det ska va en 25k till de å?





magnus wrote:

Du skall dock tänka på vad du vill göra med volympedalen.
Vill du enbart styra volymen så är det klokt att ha den i loopen. Vill du dock kunna styra disten, dvs du har dragit på stärkaren eller distpedalen rätt rejält och vill sedan använda volympedalen för att i första hand minska disten då måste du ha den innan stärkaren eller distpedalen.




10 Feb 2011, 08:47
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post 
Ursäkta men kunnde inte låta bli.

Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">


11 Feb 2011, 10:38
Profile

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post 
Skojjare där [:D]

Mrcool wrote:

Ursäkta men kunnde inte låta bli.

Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">


11 Feb 2011, 10:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 577
Location: Dimension C
Post 
Mrcool wrote:

Ursäkta men kunnde inte låta bli.

Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">


Ja eller åtminstone med en Big Muff [:I]


11 Feb 2011, 13:54
Profile

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post 
Du skulle sett minen på frugan när ja sa att ja har sålt en metall muff [:D]



magnus wrote:

Mrcool wrote:

Ursäkta men kunnde inte låta bli.

Får inte till det med volympedalen - Är det inte bättre att försöka med en kvinna

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">


Ja eller åtminstone med en Big Muff [:I]




11 Feb 2011, 14:27
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.