View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:27



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Lära sig låtar... Tips - hur gör ni? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post Lära sig låtar... Tips - hur gör ni?
Jag sitter med en låtlista på 50 nya coverlåtar som utgör repertoar på ett gig i mitten på maj. Vi har sagt att vi ska "nöta" in 10 låtar i veckan och jag har ägnat helgen åt att med hjälp av Utube och ackordsanalyser komma underfund med hur jag ska spela. Inga problem med det - men fy fan va tråkigt det är! [xx(]

Hur gör ni för att hitta inspiration i liknande lägen? Jag behöver uppmuntran för att orka kämpa vidare i djungeln av låtar som måste "sitta". Men jag gör hellre annat - har till och med dammsugit och tvättat trots att frun varit borta i helgen. [:I]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


27 Feb 2011, 21:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Att sitta allena är nog ingen bra idé tycker jag...om det nu inte är några speciella solon O.dylikt som ska sitta...men då krävs det ju att tonarterna stämmer med eran sångare

Nä, träna med bandet...när vi började, körde vi 3-5 nya låtar vid varje rep, som vi körde egenom 4-5 gånger så att de satt...vid nästa rep körde vi egenom dom ännu en gång så att de satt och samtidigt in med ett gäng nya låtar med samma procedur

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats


27 Feb 2011, 21:10
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Boogiecats wrote:

Att sitta allena är nog ingen bra idé tycker jag...om det nu inte är några speciella solon O.dylikt som ska sitta...men då krävs det ju att tonarterna stämmer med eran sångare

Nä, träna med bandet...när vi började, körde vi 3-5 nya låtar vid varje rep, som vi körde egenom 4-5 gånger så att de satt...vid nästa rep körde vi egenom dom ännu en gång så att de satt och samtidigt in med ett gäng nya låtar med samma procedur

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

En god tanke, men nu bor jag i Norrland och situationen för bandet är att alla har i genomsnitt 4,5 mil till replokalen och samtliga medlemmar jobbar oregelbundna tider utom den unga och lovande sångerskan som går i skolan. [^]

Så vi måste öva var för sig och samlas 1-2 gånger i veckan för att - så att säga - köra ihop oss. Jag är ensam gitarrist, så jag har både komp och solo att ta hänsyn till. Rätt tufft faktiskt! [:o)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


27 Feb 2011, 21:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
äsch, är det inte kul så gör ngt annat[;)] Livet är för värdefullt för att slösas bort på en massa tråkigt[^]



-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


27 Feb 2011, 21:53
Profile WWW

Joined: 17 Feb 2011, 23:56
Posts: 94
Location: Stockholm
Post 
Misstänker att runt hälften av låtarna är av karaktären "typiska coverlåtar". Dessa bör du kunna harva igenom hyffsat snabbt för att mer koncentrera dig på de mer "avancerade" låtarna.

Plocka fram ackorden och spela med till originalet och improvisera loss solon och plock tills du känner att låten sitter i sin form i ryggen. Därefter återgår du till detaljerna och filar.

Samtidigt kanske ni ska fundera på om inte 50 låtar är lite väl mycket att repa in och samtidigt få kvalitet på. Det är bättre att kunna köra 3 set â 10 låtar + 4 extralåtar som låter j-ligt bra än att köra 5 set med halvdana låtar....

sedan håller jag med om att det är roligare att repa med hela bandet, samtidigt som det suger om 3 har repat som f-n och en inte har det.....då slösar man tid och blir frustrerad.

Jag blir inspirerad av att spela till originallåtarna i bakgrunden och improvisera och leka....därefter sitter det hyffsat.
De enkla "skitlåtarna" som bara måste spelas men som man inte vill spela funkar det likadant med......spela till originalet och improvisera som fasen....då blir det kul samtidigt som man kanske snubblar över lite varianter av låten...

Maila över listan, så kanske du kan få lite inspiration härifrån...

Kämpa på....


Det är gött att rocka!


27 Feb 2011, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post 
Quote:
Jag är ensam gitarrist, så jag har både komp och solo att ta hänsyn till. Rätt tufft faktiskt!
Jag tycker att du i tidigare inlägg har beskrivit dig som en rutinerad gitarrist som spelat både det ena och det andra. Vad har hänt helt plötsligt - var är det tidigare visade självförtroendet?

//BoB


27 Feb 2011, 21:56
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Jag brukar göra en spellista på de låtar som ska repas in, och låta dem tjata i bakgrunden tills jag nästan är less på dem. Sen går det mycket fortare att gå igenom och sätta låtarna i ryggraden.

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


27 Feb 2011, 21:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
BlueOnBlue wrote:

Quote:
Jag är ensam gitarrist, så jag har både komp och solo att ta hänsyn till. Rätt tufft faktiskt!
Jag tycker att du i tidigare inlägg har beskrivit dig som en rutinerad gitarrist som spelat både det ena och det andra. Vad har hänt helt plötsligt - var är det tidigare visade självförtroendet?

//BoB

Haha, jadu. LIVET. Med tre barn som nyss bildat egna hem och som har en miljon frågor om det ena och det andra, ett arbete som kräver mycket tid. Hundar ska rastas fyra gånger om dagen, mm... Nej, jag har drabbats av en tillfällig svacka där jag ifrågasätter min tillvaro. För tio år sedan lovade jag mig själv att aldrig mer bli involverad i ett coverband - men likafullt står jag här nu och har skitkul. Utom just när det gäller korvstoppningen med nya låtar. [:o)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


27 Feb 2011, 22:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
CemGoc wrote:

Misstänker att runt hälften av låtarna är av karaktären "typiska coverlåtar". Dessa bör du kunna harva igenom hyffsat snabbt för att mer koncentrera dig på de mer "avancerade" låtarna.

Plocka fram ackorden och spela med till originalet och improvisera loss solon och plock tills du känner att låten sitter i sin form i ryggen. Därefter återgår du till detaljerna och filar.

Samtidigt kanske ni ska fundera på om inte 50 låtar är lite väl mycket att repa in och samtidigt få kvalitet på. Det är bättre att kunna köra 3 set â 10 låtar + 4 extralåtar som låter j-ligt bra än att köra 5 set med halvdana låtar....

sedan håller jag med om att det är roligare att repa med hela bandet, samtidigt som det suger om 3 har repat som f-n och en inte har det.....då slösar man tid och blir frustrerad.

Jag blir inspirerad av att spela till originallåtarna i bakgrunden och improvisera och leka....därefter sitter det hyffsat.
De enkla "skitlåtarna" som bara måste spelas men som man inte vill spela funkar det likadant med......spela till originalet och improvisera som fasen....då blir det kul samtidigt som man kanske snubblar över lite varianter av låten...

Maila över listan, så kanske du kan få lite inspiration härifrån...

Kämpa på....


Det är gött att rocka!

Tack för erbjudandet. Men jag fixar det nog på egen hand. Jag var bara ute efter lite inspiration och kanske lite uppmuntrande ord på vägen. Vi behöver 50 låtar. Och vi ska fixa det, var så säker. [:)]

Trummisen hade satt upp "Djingis Khan" på låtlistan, vilket fick både mig (rock och bluesare) och basisten (punkare/hårdrockare) att reagera kraftigt. Nånstans måste man dra gränsen, för böveln! [;)] Låt-helvetet försvann illa kvickt från låtlistan i torsdags. [:D]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


27 Feb 2011, 22:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post 
Quote:
Haha, jadu. LIVET. Med tre barn som nyss bildat egna hem och som har en miljon frågor om det ena och det andra, ett arbete som kräver mycket tid. Hundar ska rastas fyra gånger om dagen, mm... Nej, jag har drabbats av en tillfällig svacka där jag ifrågasätter min tillvaro. För tio år sedan lovade jag mig själv att aldrig mer bli involverad i ett coverband - men likafullt står jag här nu och har skitkul. Utom just när det gäller korvstoppningen med nya låtar. [:o)]

Skrev du inte att du jobbade halvtid och var musiker på halvtid i ett tidigare inlägg? Då borde det finnas gott om tid!?

//BoB


27 Feb 2011, 22:28
Profile

Joined: 06 Jul 2008, 20:33
Posts: 85
Location:
Post 
Det här läste jag häromdagen. Jag tyckte att det var intressant och lite handfasta tips.

http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2011/Mar/The_Working_Guitarist_You_ve_Got_the_Gig_Now_Learn_Those_Songs.aspx

Daniel


27 Feb 2011, 22:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
FenderBender wrote:

Boogiecats wrote:

Att sitta allena är nog ingen bra idé tycker jag...om det nu inte är några speciella solon O.dylikt som ska sitta...men då krävs det ju att tonarterna stämmer med eran sångare

Nä, träna med bandet...när vi började, körde vi 3-5 nya låtar vid varje rep, som vi körde egenom 4-5 gånger så att de satt...vid nästa rep körde vi egenom dom ännu en gång så att de satt och samtidigt in med ett gäng nya låtar med samma procedur

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

En god tanke, men nu bor jag i Norrland och situationen för bandet är att alla har i genomsnitt 4,5 mil till replokalen och samtliga medlemmar jobbar oregelbundna tider utom den unga och lovande sångerskan som går i skolan. [^]

Så vi måste öva var för sig och samlas 1-2 gånger i veckan för att - så att säga - köra ihop oss. Jag är ensam gitarrist, så jag har både komp och solo att ta hänsyn till. Rätt tufft faktiskt! [:o)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


Ok...Jag med är ensam gitarrist....är faktiskt utan piano annat bös också, enbart bas och trummor...sjunger gör jag med...

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats


27 Feb 2011, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
BlueOnBlue wrote:
Skrev du inte att du jobbade halvtid och var musiker på halvtid i ett tidigare inlägg? Då borde det finnas gott om tid!?

//BoB

Skrev nog inte det i något inlägg, men jag tror det står i min profil. Nåväl, tid finns nog i det långa loppet. Men inte inspiration just nu. [:(]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


27 Feb 2011, 22:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post 
Mitt tips är att lyssna mycket på de låtarna du ska lära dig. Både aktivt och som bakgrundsmusik.

Jag brukar lägga upp en spellista i winamp samt använda en plug-in som heter pacemaker för att ändra tempo och tonart på låtarna om det behövs..

Lycka till! Det kommer säkert att gå bra, även om det är tråkigt att nöta in många låtar på kort tid.

http://www.pigsinspace.se


27 Feb 2011, 22:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Boogiecats wrote:
Ok...Jag med är ensam gitarrist....är faktiskt utan piano annat bös också, enbart bas och trummor...sjunger gör jag med...

Jag är ensam gitarrist utan keyboardist eller pianist. Vi har precis engagerat en kanonbra sångare som både kan lira munspel - och kompgitarr. Men han är uppbokad mars månad ut, så jag kan inte räkna med honom förrän om en månad. [:(] Tjejen som sjunger kan också kompa på gitarr, men hon har inte riktigt det som krävs om man ska vara kritisk. Dock är hon en fena på percussion och rytminstrument. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


27 Feb 2011, 22:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
FenderBender wrote:

Boogiecats wrote:
Ok...Jag med är ensam gitarrist....är faktiskt utan piano annat bös också, enbart bas och trummor...sjunger gör jag med...

Jag är ensam gitarrist utan keyboardist eller pianist. Vi har precis engagerat en kanonbra sångare som både kan lira munspel - och kompgitarr. Men han är uppbokad mars månad ut, så jag kan inte räkna med honom förrän om en månad. [:(] Tjejen som sjunger kan också kompa på gitarr, men hon har inte riktigt det som krävs om man ska vara kritisk. Dock är hon en fena på percussion och rytminstrument. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">



du tycks ha stora problem

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats


27 Feb 2011, 22:44
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Boogiecats wrote:

FenderBender wrote:

Boogiecats wrote:
Ok...Jag med är ensam gitarrist....är faktiskt utan piano annat bös också, enbart bas och trummor...sjunger gör jag med...

Jag är ensam gitarrist utan keyboardist eller pianist. Vi har precis engagerat en kanonbra sångare som både kan lira munspel - och kompgitarr. Men han är uppbokad mars månad ut, så jag kan inte räkna med honom förrän om en månad. [:(] Tjejen som sjunger kan också kompa på gitarr, men hon har inte riktigt det som krävs om man ska vara kritisk. Dock är hon en fena på percussion och rytminstrument. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">



du tycks ha stora problem

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

Jo. Kanske är det just därför jag lider av koncentrationsproblem... [:(] En bra keyboardist skulle sitta fint nu! [:)] Men de växer inte på träna, åtminstone inte i mina farvatten. [B)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


27 Feb 2011, 22:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post 
Mitt bästa tips - ägna mera tid för repetition - och ägna mindre tid för deltagande i Forum av olika slag. Inspiration och resultat kommer med arbetet man lägger ner!

//BoB


27 Feb 2011, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Boogiecats wrote:

FenderBender wrote:

Boogiecats wrote:
Ok...Jag med är ensam gitarrist....är faktiskt utan piano annat bös också, enbart bas och trummor...sjunger gör jag med...

Jag är ensam gitarrist utan keyboardist eller pianist. Vi har precis engagerat en kanonbra sångare som både kan lira munspel - och kompgitarr. Men han är uppbokad mars månad ut, så jag kan inte räkna med honom förrän om en månad. [:(] Tjejen som sjunger kan också kompa på gitarr, men hon har inte riktigt det som krävs om man ska vara kritisk. Dock är hon en fena på percussion och rytminstrument. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">



du tycks ha stora problem

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

Jo. Kanske är det just därför jag lider av koncentrationsproblem... [:(] En bra keyboardist skulle sitta fint nu! [:)] Men de växer inte på träna, åtminstone inte i mina farvatten. [B)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


27 Feb 2011, 22:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post 
Men det är något som inte stämmer om det blir för mycket så man hellre dammsuger och tvättar. Om det inte är kul varför håller man då på?

Och ska ni verkligen spela 50 coverlåtar på en spelning? [:0] Om varje låt med mellansnack tar i genomsnitt 4 minuter (vilket förmodligen är lågt räknat) så tar det mer än tre timmar. Pallar publiken att stå snällt och lyssna så länge?


27 Feb 2011, 23:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post 
Man måste nog se lite proffsigt på det, att det är ett jobb man måste göra för att bandet ska fungera. Allt tar sin tid, och tiden måste man avvara för att lära sig låtarna man ska spela. Belöningen blir att låtarna sitter direkt i repan utan något tjaffs och att man sen möter publiken välrepad!

pudas


27 Feb 2011, 23:31
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
pudas wrote:

Man måste nog se lite proffsigt på det, att det är ett jobb man måste göra för att bandet ska fungera. Allt tar sin tid, och tiden måste man avvara för att lära sig låtarna man ska spela. Belöningen blir att låtarna sitter direkt i repan utan något tjaffs och att man sen möter publiken välrepad!

pudas

Exakt! Vi är lite för rutinerade för att lämna något åt slumpen. [^]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">


27 Feb 2011, 23:32
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post 
Personligen så gillar jag att jobba med låtarna
Dels göra upp körscheman och så kör jag även med antingen powertabs eller guitar pro. Har en app till min telefon som jag tycker funkar utmärkt. Kan ju också testa å hitta backingtracks till vissa låtar

Tricket för att inte tappa motivationen när jag övar är att jag tränar på ett par låtar samtigit. Vissa är lätta och man skall egentligen bara sätta vad som skall spelas när (vers, ref stick) medans de svårare kanske behövs lite mer övning på att sätta ett svårare solo osv.


Så Varvar man övningen med låtar man egentligen bara repeterar å de man måste öva på. Man måste också ta pauser. Spela nått annat? ta en kopp kaffe?

Bästa är att öva låtarna hemma så att man kan dem å vet hur låten spelas. Sen är det ju a och o att man träffas å repar tillsammans. Gäller bara att göra sin hemläxa. Gäller för alla i bandet. Är trots allt sina polares tid man spiller om man ska träna på saker under repan som man kunde gjort hemma.

Har man tight tidplan och många låtar är det viktigt att man använder tiden väl. Ibland träffas man bara för att ha kul å skoja men har man ett gig som väntar så får man ju se det lite som ett jobb ibland kanske?


27 Feb 2011, 23:38
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Jag brukar börja med att lyssna på låtarna så mycket det bara går. Lägger in dom i iPoden och lyssnar på dom om och om igen tills man kan nynna vad endaste liten grej i låten. På bussen, när man ska sova, när man lagar mat och stöder, tom på skithuset om så krävs [:D]

Sen sätter man sig när och plockar dom systematiskt. Del för del, och repeterar tills man kan varje del. Använd gärna något program tex Transcribe! om det är någon klurigt ackord som spelas för snabbt eller någon snabb räcka som man inte hinner med. Jag brukar gå runt och spela upp låtarna i mitt huvud. Märker jag att jag inte kan komma ihåg harmonik, rytmik, form etc bara genom att tänka på låten, då kan jag helt enkelt inte den tillräckligt bra.

Ett annat tips (om du inte redan gör det), är att inte tänka på låtar som tex C-G-Am-F. Tänk på dom som 1-5-6m-4 (tex, finns olika system att skriva moll). Som du ser, så representerar varje siffra var i tonarten ackorden befinner sig i förhållande till tonarten/roten. På så sätt, är det mycket lättare att byta tonart, samt att håll koll på harmoniken överlag.

Se till att ha stenkoll innan du kommer till repan. Replokalen är ingen plats för att plocka grejer, eller försöka få någon figur under fingrarna. Sånt ska folk (alla i bandet) gjort hemma. Replokalen är bara till för att spela ihopa låten i princip. Tyvärr så gör ju folk sällan det dom ska... [:D]

Kolla även länken SED gav, den innehåller mycket nyttigt angående ämnet.


28 Feb 2011, 09:02
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post 
Tips för inspiration vet jag inte om jag har. Men kan beskriva hur jag själv gör. Har ju hänt att man ska vicka med ett coverband och snabbt får en lista på 40 låtar som ska läras in på kanske två veckor.
Men det är alltid ett gäng låtar med som man kört förut.

Men jag gör så att jag kollar hur många dagar jag har och hur många låtar jag måste lära mig per dag. Sen gör jag en spotifylista och tar dom en i taget.
-Börjar med att bara lyssna på låten en gång utan att spela. Fokusera på formen, vers/ref/ver/ref/brygga osv
-Lyssnar på den en gång till och spelar med/plankar
-Fastnar man på något parti så stannar man där och repeterar tills det sitter.
-Kör hela låten igen och spelar med. Först när man kan spela med genom hela låten går jag vidare.
Sen går man tillbaka och repeterar alla låtar man just spelat.

Så kanske man tar 3-5 låtar på en dag. Mera blir svårt att göra grundligt.

Lyssna med hörlurar! För att höra detaljerna bättre.

Jag brukar också skriva ner lite anteckningar om varje låt. Ibland också notera hela låten med ackord/noter.
I tidsbrist blir det svårt att komma ihåg allt då är det lika bra att skriva ner det på papper hur låten går. Fördelen med att kunna ackord/noter! Då behöver man inte vara orolig inför rep/gig ifall man kommer ihåg det eller inte.

Och som tidigare nämnts så får man se det som jobb. Giget är belöningen. Men ju mera man jobbar med att lära sig låtar desto fortare går det.

http://www.danielsoderback.com
http://www.myspace.com/southbeck


28 Feb 2011, 10:20
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Håller med de som anser att 50 låtar är för mycket för ett gig, ni hinner aldrig igenom! Sätt upp en spelordning för detta gig, 10-13 låtar per set, och lär er resten senare. Det gäller att vara effektiv.

En del av låtarna är säkert ren rak rock'n roll. Kör enkelt om ni inte hinner med att repa allt perfekt. Bättre att köra enkelt, tight och bra än avancerat och otight med missar. Bestäm dig i vilket läge du lirar solo i förväg.

Att det blir tråkigt beror mest på att ni har för hög ambitionsnivå på för kort tid, enligt min mening. Man bygger repertoaren med tiden. Det behöver inte vara perfekt på ett gig, bra början, bra slut och bra attityd däremellan.

Öva dessutom på det du inte kan, och inte på det du kan redan. Blir lätt att man lirar det man kan, eftersom det känns roligare.

Image


28 Feb 2011, 11:04
Profile WWW

Joined: 09 Aug 2010, 20:05
Posts: 102
Location:
Post 
Jag tycker att SED's länk tidigare i tråden sammanfattar det hela på ett bra sätt. Jag använder både Transcribe och Amazing Slowdowner men föredrar den senast nämnda då jag tycker att det programmet är lite enklare att jobba med, men det är ju en smaksak.

En viktig sak tycker jag är hur man disponera tiden. Kolla i kalendern hur mycket tid som finns för övning och gör upp en arbetsplan. Sen när du väl ska öva så låser du dörren, stänger av mobiltelefonen och alla chat/mailfunktioner och jobbar fokuserat (fick just detta tipset på en föreläsning första veckan på musikhögskolan för många herrans år sedan och det kanske var en av dom viktigaste sakerna jag lärde mig där!).

En annan sak som jag alltid gör och tycker funkar bra för mig är att jag skriver ner alla låtar: ackord, form och små anteckningar om tex vilket gitarrljud som ska användas, när man ska spela/vara tyst mm. Detta hjälper mig att lyssna mer fokuserat och gör att jag minns allt mycket bättre. Jag skulle aldrig få för mig att använda anteckningarna på giget då jag anser att man bör kunna det utantill men däremot om det uppstår en diskussion i replokalen om tex formen på en låt eller liknande är det bra att ha allt nedskrivet.

Om man lever enbart på att spela musik så får kan man kanske inte vara så kräsen med vilka gig man tar men om man har sin inkomst på annat håll så tycker jag att man bara ska tacka ja till det som känns 100% bra i maggropen när man blir tillfrågad om giget. Allt annat brukar resultera i ångest och dålig inspiration/motivation. Det är åtminstone den erfarenhet jag har av det hela.

Det underlättar ju också om dom man ska spela med har samma musikaliska uppfattning om saker och ting. Hade någon i bandet föreslagit låten Djingis Khan så hade jag förmodligen ifrågasatt hans/hennes omdöme och lagt benen på ryggen. Men där är ju smaken olika.

Se till att kunna dina grejer (låtar, texter, stämmor, gitarrer, pedaler/sound etc) så bra som det bara går när du kommer till replokalen och hoppas att dom andra gör detsamma. Det finns inget som är så tröttsamt/respektlöst som när folk inte har koll på vad dom ska spela när man väl är i replokalen. Där vill man ju bara spela ihop sig. Öva får man göra hemma.

Jag tycker att allt detta tillsammans bidrar till inspirationen. Ju mer involverad och desto proffsigare attityd jag har när jag tar mig an ett projekt desto enklare blir det att hitta motivationen. Annars kanske man ska syssla med något annat ett tag. I och med att man bara lever en gång så är det ju dumt att lägga ner tid på sånt som inte känns meningsfullt. Det ger ju bara ångest.

Lycka till!
/johan


28 Feb 2011, 11:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 14:40
Posts: 482
Post 
Vad är det för fel på Djingis Khan?


pEr


28 Feb 2011, 16:14
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
FenderBender wrote:
Trummisen hade satt upp "Djingis Khan" på låtlistan, vilket fick både mig (rock och bluesare) och basisten (punkare/hårdrockare) att reagera kraftigt. Nånstans måste man dra gränsen, för böveln!

Undrar hur Djingis låter med ståbas........, den ska vi nog testa till veckan[:)]

lpstd wrote:
Och ska ni verkligen spela 50 coverlåtar på en spelning? [:0] Om varje låt med mellansnack tar i genomsnitt 4 minuter (vilket förmodligen är lågt räknat) så tar det mer än tre timmar. Pallar publiken att stå snällt och lyssna så länge?

Jodå, de pallar bara de får röra på sig & fylla på vätska.
Det längsta vi hållit på är drygt (med vätske/pisspaus 10-15 minuter i timmen) 5 1/2 timme i (iaf inledningsvis) 29 graders värme...

Med hänsyn till att vi kör ganska raka rocklåtar förstås:
Inspiration....ibland får man psyka sig till att tycka saker är roliga, att träna sångstämmor när det rinner snor i halsen är ingen höjdare - men det går det med.
När jag är less på det mesta brukar jag köra avslappning några minuter & sedan ta 3 riktigt djupa andetag, så djupa att det gör ont i bihålorna & svartnar för ögonen - sedan är man syresatt, pigg & positiv[:)]. Funkar lika bra oavsett om jag ska köra bil eller spela, fast spela är tveklöst roligare så det behövs förstås inte lika ofta då...

Måste det vara exakt?
Själv tycker jag det är urbota tråkigt att lyssna på någon som spelar som skivan (fast oftast lite saktare) & lyssnar i så fall hellre på originalet hemma i stereon.
Utrymme för omarrangerande m.a.o - helst ska låten inte kännas igen på en gång av lyssnarna (fast det måste förstås vara bra ändå).
Om något är knepigt att höra vad som görs på skivan brukar jag importera till Sonar & Eq:a fram den detaljen - oftast gäller det texterna.

Se till att ha "egen" tid till låtplockandet.

När du är ute med doggarna, eller gör annat mindre koncentrationskrävande, kan du gå igenom låtarna i skallen, det är lika viktigt som att spela dem - mental träning liksom. & man kan ju få idéer dessutom.....

Om ni har färdiga setlistor är det ju bara att börja i ena änden & gneta på - en låt i taget.......& det <i>går "]lättare när man kommer igång.

Går du i alla fall inte "igång" - köp en ny gitarr, det brukar inspirera eller göra att man försöker rättfärdiga köpet[:D]

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson


28 Feb 2011, 18:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post 
Lyssnar på låten en gång, sen spelar jag med låten samtidigt som jag lyssnar (plockar ut partier som är kluriga, vilket det sällan är i coverlåtar).
Är det en svår låt spelar jag igenom den en gång till och kanske skriver ner formen på ett papper (arrangemanget alltså).

Sen kommer jag oftast ihåg den till jag skall spela den live.
Spelar jag den inte live inom en vecka så glömmer jag bort den.
Spelar jag den live så kommer jag oftast ihåg den i några år iallafall.

Ju fler låtar man lär sig ju enklare blir det.
Men att använda ackordanalyser på internet gör en bara en björntjänst, det är öronen som kommer ihåg låtar, sällan fingrarna.
Plockar man ut dem själv så kommer man ihåg dem mycket lättare sen.
Kan man den i huvudet, kan nynna den i huvudet, så hör man ju vad som skall komma. Man behöver inte minnas var man skall trycka, man hör var man skall tycka.

Vill man inte lära sig det man skall så kanske man skall hoppa över det?

/Magnus


28 Feb 2011, 21:26
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], Polytone and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.