View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 06:08

Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
typ 2204/plexi Switch OBS!!!KLAR!!! bilder och lj 
Author Message

Quote:
Japp. Det är kul att labba med värden under 33k ibland, i low gain-stärkare. Ger liv i tonen och en speciell feeling i anslaget som du säger. Men, när man har en krets som distar lite mer, tre gainsteg eller mer, blir det för hårt och vasst med 10k.

Labbade med den på Pignose G40V (ungefär2204) .. tyckte nog det var bäst helt utan.... Men jag tror på dej... och det blir mer marshall med en 68k lr nått!
+ en lustig grej med G40V var C13 efter treble pot (har aldrig sett en sån förut) gjorde susen mot skrikiga frekvenser!

Quote:
Men du kan också testa en 500pF (eller mindre) mot jord från punkten 4 i din switch, dvs. efter 470k-motståndet (eller efter 68k-motståndet in i V2A om du har en bypasskonding på 470k-motståndet, det är inte så himla bra om signalen går från anod rakt ned i jord).

hmmm... vet inte riktigt var du far efter men jag gissar att få ner höga frekvenser till jord och typ skydda röret vid switchning lr?
ok det här är kanske idiotiskt men blir inte "coupling capen"(C11) en cap ner till jord i frånkopplat läge?
ok om du förklarar vad det gör så....ska jag prova!
en grej till... vill ju inte påverka plexi-läget så efter 68k-motståndet in i V2A känns inte så angeläget.
Jag skall iallafall prova en bypass konding på 470k resistorn å kanske 100p på anod(bara för att veta vad det gör.)

Quote:
Du kan med fördel också pröva lyfta 0.68-kondingen på V2A katod (på switch?).

Hade ingen där från början men den gjorde guld för plexi läget som du säger.... och asså det är tight som fan därinne nu... tja om jag skippar min förberedda FX loop så kanse jag kan klämma in en switch till. lr 2.... funderar på att prova en switchad 100k ner till gjord efter MV i 2204 läget.... har sett det på vissa "boutiqe" stärkare vad gör den? e nyfiken!!

Tack igen Gunnar uppskattar verkligen din input även om det kanske inte verkar så!

22 Feb 2011, 02:27
Profile ICQ YIM WWW

granis wrote:

Ahh...Grolsch-säkrad gitarr, me like! [8D]

[url="http://www.fröken-ur.se/"]Rätt tid är nu...[/url]

Bättre än schaller!! Å gööööör gott![:D]

22 Feb 2011, 02:32
Profile ICQ YIM WWW

Färdig voicad 2204 läge! Har satt en
1: V2a katod switch (2uF/ingen/0.68uF)
2: bypass 1nF konding på mixer resistorn 470k efter V1b.
3. en "trängre" 10nF konding innan V1b.
4. 470pF konding till gjord efter master.
5. 100p bypass på V1b anod resistor.
6. satt en tråkig filt över ljudet med- V1a grid resistor på 68k. den ryker nog!

2204 lät bra (särskilt med V2a bypass av) men började "sissla å typ oscillera när man vred på gain volymen tills den "kanalen" la av.... felsökte å hadde mig... bytte V1 rör --FUNKAR IGEN- ett gain steroid monster!! MEN jag är orolig att något är ostabilt lr liknande eftersom röret gått sönder iofs ett gammalt kina rör.

[<b>u]så om någon kan se något fel kring V1b så vore jag tacksam för råd.?[/u]</b>

Annars låter hon helt underbart!
ser ut enligt följande:
Image

06 Mar 2011, 15:18
Profile ICQ YIM WWW

V1b saknar bias dvs ett motstånd till jord på gallret. Kasta dit ett motstånd från gallret till jord (1-2M) eller koppla om kondingen FÖRE 1M ohm.

b

06 Mar 2011, 16:21
Profile

Eller ta bort den kondensatorn helt, ersätt med bygel.

Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
Zagray! demoklipp http://www.youtube.com/vacuumvoodoo

06 Mar 2011, 16:24
Profile WWW

gammelnalle wrote:

V1b saknar bias dvs ett motstånd till jord på gallret. Kasta dit ett motstånd från gallret till jord (1-2M) eller koppla om kondingen FÖRE 1M ohm.

b

Quote:

Alex

Ok om jag sätter 1M resistorn till jord mellan 10nF kondingen och gridmotståndet så blir det bra menar ni?
Vill ha kondingen kvar. för den gjorde mumma för voicingen!

06 Mar 2011, 17:53
Profile ICQ YIM WWW

gammelnalle wrote:

b

Quote:

Alex

Ok om jag sätter 1M resistorn till jord mellan 10nF kondingen och gridmotståndet så blir det bra menar ni?

rätt uppfattat- gallret måste ha "ohmskt" motstånd till jord- det är så den får sin bias.

b

06 Mar 2011, 19:08
Profile

Man vill väl gärna ha motstånd på bägge sidor om en konding va....

<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

06 Mar 2011, 19:47
Profile

Det kan ju inte vara fysiskt möjligt att en 10nF utan motstånd till jord efter kan göra något för voicingen?????????
På vilket sätt då?

06 Mar 2011, 19:50
Profile

Tubis wrote:

propal2 wrote:

Det kan ju inte vara fysiskt möjligt att en 10nF utan motstånd till jord efter kan göra något för voicingen?????????
På vilket sätt då?

nähä!! ok då var det väl placebo!! dådå!!! jag gjorde ju iofs flera grejer samtidigt så det var väl något annat jag hörde!!! sorry Tubis!
jag trodde att kondingen fungerade ungefär som en kopplings konding! men inte!! tydligen.
och e läxan rätt då när 1M kommer efter 10nF?
Tubis wrote:

Man vill väl gärna ha motstånd på bägge sidor om en konding va....

eller behöver jag ännu ett motstånd innan oxå som Tubis skriver.... det finns ju i på kopplat läge i 470k efter volume??
tacksam för svar!!!

06 Mar 2011, 20:57
Profile ICQ YIM WWW

Image

10 Mar 2011, 16:09
Profile ICQ YIM WWW

jag trodde att kondingen fungerade ungefär som en kopplings konding! men inte!! tydligen.
Det ÄR en kopplingskonding men för att det även ska bli ett högpassfilter så måste en resistans till jord eller en serieresistans följt av en virtuell jord till efter.
Sätter du en 1M efter 10n så blir det -3dB vid 15.9Hz så du hör nog inte mycket skillnad........

propal2 wrote:
eller behöver jag ännu ett motstånd innan oxå som Tubis skriver.... det finns ju i på kopplat läge i 470k efter volume??
tacksam för svar!!!

Inte säkert att man behöver motstånd någonstans med kondingen blir ju helt öppen i "switchögonblicket" och det är väl inte att rekommendera designmässigt. Sen kanske det fungerar ändå. Men vill man försöka få switchningen så tyst som möjligt.....

10 Mar 2011, 16:42
Profile

V2A galler hänger i luften under själva omkopplingen: risk, om inte garanti, för smällar.
Tillbaka till den omskrivna 10NF vid V1B. Jag skulle skippa den som jag skrev tidigare, flytta 470k som ligger till jord efter 1nF/470k där den nyinsatta 1M sitter.
Denna 1M motstånd får flyttas till V2A före 68k gallersoppern till jord, samtidigt byts 470K från omkopplarens (eller är det relä?) "4" till jord mot 1M. Inga luckor i lagen för smällar att krypa igenom.

Det är iaf vad jag skulle göra, ditt val är fritt.

Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
Zagray! demoklipp http://www.youtube.com/vacuumvoodoo

10 Mar 2011, 17:11
Profile WWW

F'låt...vad för virtuell jord? hur, var?

Jag sa inte att det fanns en här jag sa att det var vad som krävdes för att en 10nF skulle förvandlas till ett högpassfilter bla....

10 Mar 2011, 17:13
Profile

Tubis wrote:

propal2 wrote:

Det ÄR en kopplingskonding men för att det även ska bli ett högpassfilter så måste en resistans till jord eller en serieresistans följt av en virtuell jord till efter.
Sätter du en 1M efter 10n så blir det -3dB vid 15.9Hz så du hör nog inte mycket skillnad........

propal2 wrote:
tacksam för svar!!!

Inte säkert att man behöver motstånd någonstans med kondingen blir ju helt öppen i "switchögonblicket" och det är väl inte att rekommendera designmässigt. Sen kanske det fungerar ändå. Men vill man försöka få switchningen så tyst som möjligt.....

OK då e d lika bra jag tar bort 10nF kondingen helt igen! eftersom det ohörbart! enklast så.
Men om jag sänker 22nF kondingen till 10nF efter V1a så gör det skillnad.... skumt.. du behöver inte förklara.....jag måste inte fatta allt!!!! Men det påverkade plexi läget så det vill jag inte!!
Vill bara påpeka att switchen verkade helt tyst både innan jag satte dit 10nF som efter. Ren flax kanske jag vet inte!!

Tack så mycke för svar å info!!

10 Mar 2011, 18:05
Profile ICQ YIM WWW

VacuumVoodoo wrote:

F'låt...vad för virtuell jord? hur, var?

V2A galler hänger i luften under själva omkopplingen: risk, om inte garanti, för smällar.
Tillbaka till den omskrivna 10NF vid V1B. Jag skulle skippa den som jag skrev tidigare, flytta 470k som ligger till jord efter 1nF/470k där den nyinsatta 1M sitter.
Denna 1M motstånd får flyttas till V2A före 68k gallersoppern till jord, samtidigt byts 470K från omkopplarens (eller är det relä?) "4" till jord mot 1M. Inga luckor i lagen för smällar att krypa igenom.

Det är iaf vad jag skulle göra, ditt val är fritt.

Alex

Hänger i luften!! då får den la hänga i luften då med sin 68k antenn!!
Inte hört några smällar... men gör jag det.... skall jag följa doktorns ordination!
Stor Fet omkopplare.... inget relä!

Tack Alex!

10 Mar 2011, 18:21
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 76 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3