| Author |
Message |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
 Bra reverbpedal
Skulle behöva lite tips om nån schysst reverbpedal. Har bara ägt förstärkare med inbyggd reverb innan men väntar på leverans av en Egnater Tweaker kommande vecka och kommer nog att vilja ha en reverbpedal till den. Så tips mottages tacksamt. Gör inget om dom inte är alltför dyra [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 12 Mar 2011, 01:01 |
|
 |
|
someuse
Joined: 11 Jan 2004, 13:35 Posts: 204
|
Lemmy wrote: Skulle behöva lite tips om nån schysst reverbpedal. Har bara ägt förstärkare med inbyggd reverb innan men väntar på leverans av en Egnater Tweaker kommande vecka och kommer nog att vilja ha en reverbpedal till den. Så tips mottages tacksamt. Gör inget om dom inte är alltför dyra [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
http://www.youtube.com/watch?v=9CyRLfj4gTk <hr noshade size="1"> 
|
| 12 Mar 2011, 02:17 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
someuse wrote: Lemmy wrote: Skulle behöva lite tips om nån schysst reverbpedal. Har bara ägt förstärkare med inbyggd reverb innan men väntar på leverans av en Egnater Tweaker kommande vecka och kommer nog att vilja ha en reverbpedal till den. Så tips mottages tacksamt. Gör inget om dom inte är alltför dyra [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
http://www.youtube.com/watch?v=9CyRLfj4gTk <hr noshade size="1">  Bra tips, låter bra på klippen, tar dessutom minimalt med plats på bordet [:)] Tack! Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 12 Mar 2011, 11:10 |
|
 |
|
someuse
Joined: 11 Jan 2004, 13:35 Posts: 204
|
Lemmy wrote: someuse wrote: Lemmy wrote: Skulle behöva lite tips om nån schysst reverbpedal. Har bara ägt förstärkare med inbyggd reverb innan men väntar på leverans av en Egnater Tweaker kommande vecka och kommer nog att vilja ha en reverbpedal till den. Så tips mottages tacksamt. Gör inget om dom inte är alltför dyra [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
http://www.youtube.com/watch?v=9CyRLfj4gTk <hr noshade size="1">  Bra tips, låter bra på klippen, tar dessutom minimalt med plats på bordet [:)] Tack! Si fractum non sit, noli id reficere Aint no thang. <hr noshade size="1"> 
|
| 12 Mar 2011, 13:08 |
|
 |
|
joelsilfver
Joined: 28 Mar 2008, 21:26 Posts: 204 Location:
|
kan tipsa om trex tonebug reverb. jag har den och den låter löjligt bra, särskilt om man betänker det låga priset: http://www.youtube.com/watch?v=XK-iEjavq5w
|
| 12 Mar 2011, 18:13 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Den lät ju klart trevligt på klippet. Thanks Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 12 Mar 2011, 20:03 |
|
 |
|
Freppezon
|
Lemmy wrote: Skulle behöva lite tips om nån schysst reverbpedal. Har bara ägt förstärkare med inbyggd reverb innan men väntar på leverans av en Egnater Tweaker kommande vecka och kommer nog att vilja ha en reverbpedal till den. Så tips mottages tacksamt. Gör inget om dom inte är alltför dyra [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
Den absolut bästa créme of créme är: Wet Reverb som tillverkas med hjälp av högkvalitativa Tyska algoritmer. Låter ruskigt likt höginspelade reverb-snuttar,dvs reverb-apparater som kostar som ett mindre hus. Rekommenderas om du vill ha den bästa, (kanske inte är den skysstaste) med den är den bästa! [:D] WETâ„¢ Reverb Pedal
|
| 12 Mar 2011, 20:13 |
|
 |
|
Freppezon
|
Lemmy wrote: Skulle behöva lite tips om nån schysst reverbpedal. Har bara ägt förstärkare med inbyggd reverb innan men väntar på leverans av en Egnater Tweaker kommande vecka och kommer nog att vilja ha en reverbpedal till den. Så tips mottages tacksamt. Gör inget om dom inte är alltför dyra [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
Jag hoppas du valde Tweaker 88-för lite mera "oumph" och fastare botten! [:D] KT-88 är aldrig fel!
|
| 12 Mar 2011, 20:50 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Freppezon wrote: Lemmy wrote: Skulle behöva lite tips om nån schysst reverbpedal. Har bara ägt förstärkare med inbyggd reverb innan men väntar på leverans av en Egnater Tweaker kommande vecka och kommer nog att vilja ha en reverbpedal till den. Så tips mottages tacksamt. Gör inget om dom inte är alltför dyra [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
Jag hoppas du valde Tweaker 88-för lite mera "oumph" och fastare botten! [:D] KT-88 är aldrig fel! Nix, är den "vanliga" 15w Tweakern. O 15w är mer än nog för hemmabruk. Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 12 Mar 2011, 23:00 |
|
 |
|
MatsRune
Joined: 11 Jan 2009, 18:54 Posts: 201 Location:
|
Det finns många reverbpedaler som låter imponerande när man hör dem i stereo men som förlorar väldigt mycket på att köras i mono, vilket man ju oftast gör med gitarr. Av dem jag testat så tycker jag faktiskt Boss RV-5 klarar mono bäst
//MatsRune
|
| 13 Mar 2011, 11:54 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
T rex har en billig och bra reverb pedal som låter helt okey för slantarna
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 13 Mar 2011, 11:57 |
|
 |
|
Hoffe
Joined: 18 Jul 2007, 19:45 Posts: 1929 Location: Karlstad
|
Nya TC Electronics Hall of Fame verkar lovande. Tom billigare än T-Rex Tonebug hos tysken: http://www.thomann.de/se/tc_electronic_hall_of_fame.htmJag funderar allvarligt på att skaffa en sådan till min Egnater Rebel 20 topp. /Thomas
|
| 13 Mar 2011, 20:38 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Ja jag såg den också. Finns i alla fall mycket att ratta på den  Tonebuggen är ju dock billigare på musikbörsen o ännu billigare på Jam än på Thomann Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 13 Mar 2011, 21:17 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Jag gillar Boss FRV-1 bäst av alla jag testat, visst den är väldigt â€Â
|
| 14 Mar 2011, 08:18 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Det blev en T-Rex Tonebug [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 14 Mar 2011, 16:41 |
|
 |
|
Freppezon
|
Lemmy wrote: Det blev en T-Rex Tonebug [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
Är det den vi får se på blocket om 2 veckor! [:D]
|
| 14 Mar 2011, 18:19 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Freppezon wrote: Lemmy wrote: Det blev en T-Rex Tonebug [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
Är det den vi får se på blocket om 2 veckor! [:D] Och med det menar du? Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 14 Mar 2011, 18:23 |
|
 |
|
Freppezon
|
Lemmy wrote: Freppezon wrote: Lemmy wrote: Det blev en T-Rex Tonebug [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
Är det den vi får se på blocket om 2 veckor! [:D] Och med det menar du? Si fractum non sit, noli id reficere Det skulle förstås vara ett [;)],inget![:D]
|
| 14 Mar 2011, 18:54 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Ja du Freppezon, du kanske har rätt. Men då får den nog vara riktigt jävla dålig i så fall, och då har dom verkligen lyckats maska den ordentligt på klippen på tuben. [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 14 Mar 2011, 19:15 |
|
 |
|
Freppezon
|
Lemmy wrote: Ja du Freppezon, du kanske har rätt. Men då får den nog vara riktigt jävla dålig i så fall, och då har dom verkligen lyckats maska den ordentligt på klippen på tuben. [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
Jag har inte alltid rätt! Men det är inte bara en parameter när det gäller pedaler, att ta hänsyn till. Det är åtminstone 3. Det är ju förstärkaren,om den ska vara pre/post-amp-loop, och om det "klickar" dvs trivs med just din förstärkare (i det här fallet) rör-varianten. Alla pedaler trivs inte heller med vissa förstärkare,eller andra pedaler (precis som vi människor.) En del Fenderförstärkare tex låter lite kallt,och i kombination med en pedal som låter kallt och fizzligt kan resultatet bli rena is-grottan 14.000 fkr. Hur det låter i din Tweaker har jag ingen aning om. Av dom klippen (av döma) låter Tweakern jättebra. Tweaker 88 (låter jätte-jättebra.) Men som sagt med 15W blir det ju ingen ENORM jättebra basrespons med så liten låda och halvöppet slutstycke samt "mindre" trafo. 90% av ljudet sitter ändå i fingrarna! [:D] Det blev visst fler än 3 parametrar! -Ja där ser du hur komplicerat en så enkel sak som en pedal kan bli! [:D]
|
| 14 Mar 2011, 19:56 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Freppezon wrote: Lemmy wrote: Ja du Freppezon, du kanske har rätt. Men då får den nog vara riktigt jävla dålig i så fall, och då har dom verkligen lyckats maska den ordentligt på klippen på tuben. [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
Jag har inte alltid rätt! Men det är inte bara en parameter när det gäller pedaler, att ta hänsyn till. Det är åtminstone 3. Det är ju förstärkaren,om den ska vara pre/post-amp-loop, och om det "klickar" dvs trivs med just din förstärkare (i det här fallet) rör-varianten. Alla pedaler trivs inte heller med vissa förstärkare,eller andra pedaler (precis som vi människor.) En del Fenderförstärkare tex låter lite kallt,och i kombination med en pedal som låter kallt och fizzligt kan resultatet bli rena is-grottan 14.000 fkr. Hur det låter i din Tweaker har jag ingen aning om. Av dom klippen (av döma) låter Tweakern jättebra. Tweaker 88 (låter jätte-jättebra.) Men som sagt med 15W blir det ju ingen ENORM jättebra basrespons med så liten låda och halvöppet slutstycke samt "mindre" trafo. 90% av ljudet sitter ändå i fingrarna! [:D] Det blev visst fler än 3 parametrar! -Ja där ser du hur komplicerat en så enkel sak som en pedal kan bli! [:D] Jag kan för lite om tekniken, vad som påverkar vad etc, och jag vet att det ofta är en chansning att köpa pedaler man inte testat. Ibland blir det bra, ibland inte. Det återstår att se. Tro inte att jag inte gillar dina inlägg, kändes lite som det lät så när jag i efterhand läser vad jag skrivit tidigare, jag sätter stort värde på alla som tar sig tid att skriva i mina trådar och har lite info att ge. Lite lär man sig alltid. Har lyssnat på flera klipp på den Wet reverb'en du rekommenderade och den låter också riktigt bra enligt mitt tycke. Men det är ju likadant med den, otestat är det svårt att veta [8D] Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 14 Mar 2011, 22:07 |
|
 |
|
joelsilfver
Joined: 28 Mar 2008, 21:26 Posts: 204 Location:
|
t-rex pedal är riktigt bra.. jag hade ställt in mig på att köpa en holy grail innan. sen fick jag nys om tonebug-pedalen och testade den, som sagt, bra köp enligt mig.
|
| 14 Mar 2011, 22:08 |
|
 |
|
someuse
Joined: 11 Jan 2004, 13:35 Posts: 204
|
Lemmy wrote: Skulle behöva lite tips om nån schysst reverbpedal. Har bara ägt förstärkare med inbyggd reverb innan men väntar på leverans av en Egnater Tweaker kommande vecka och kommer nog att vilja ha en reverbpedal till den. Så tips mottages tacksamt. Gör inget om dom inte är alltför dyra [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
Skulle precis skriva att du åtminstone borde testa Malekkon innan du köper nåt annat men såg att jag var sent ute. Den och att lämna min sd-1 till Stinkfoot är de bästa pedalköp jag gjort på år och dar. Detta klipp är rätt talande - även om youtubeklipp inte ska tas som intäkt för någonting. http://www.youtube.com/watch?v=3Pi4tp5PnBw<hr noshade size="1"> 
|
| 15 Mar 2011, 19:07 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
someuse wrote: Lemmy wrote: Skulle behöva lite tips om nån schysst reverbpedal. Har bara ägt förstärkare med inbyggd reverb innan men väntar på leverans av en Egnater Tweaker kommande vecka och kommer nog att vilja ha en reverbpedal till den. Så tips mottages tacksamt. Gör inget om dom inte är alltför dyra [:)]
Si fractum non sit, noli id reficere
Skulle precis skriva att du åtminstone borde testa Malekkon innan du köper nåt annat men såg att jag var sent ute. Den och att lämna min sd-1 till Stinkfoot är de bästa pedalköp jag gjort på år och dar. Detta klipp är rätt talande - även om youtubeklipp inte ska tas som intäkt för någonting. http://www.youtube.com/watch?v=3Pi4tp5PnBw<hr noshade size="1">  Den låter onekligen bra. Tyvärr är det lite svårt för mig att testa då jag inte bor i närheten av nåt ställe som säljer dom, känner heller ingen som har nån. Men men, blir jag inte nöjd med tonebugen så får jag väl byta helt enkelt  Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 15 Mar 2011, 23:52 |
|
|