View unanswered posts | View active topics It is currently 01 Jul 2026, 03:59

Reply to topic  [ 18 posts ] 
skambud... 
Author Message

Post skambud...
nu när vi ändå skriver om hur man ska uppföra sig i säljestrådar måste jag ta upp det absolut löjligaste uttrycket som är överaskande frekvent i säljesannonser.

det roliga med formuleringen är att många använder sig av den men att den inte betyder någonting.

jag tänker på fraser av den här typen: "jag tar emot bud men inga skambud". vissa irriterar sig sedan över att man ändå får skambud.

men hur ska någon veta vad du anser är skambud?

vad man istället borde göra är att tänka efter var gränsen för skambud är. kommer man fram till att det är 5000 så skriver man helt enkelt "tar emot bud men inte under 5000". då slipper man ju förfasa sig över de "skambuden" som annars skulle trilla in.

01 Apr 2011, 12:53
Profile

nu när vi ändå skriver om hur man ska uppföra sig i säljestrådar måste jag ta upp det absolut löjligaste uttrycket som är överaskande frekvent i säljesannonser.

det roliga med formuleringen är att många använder sig av den men att den inte betyder någonting.

jag tänker på fraser av den här typen: "jag tar emot bud men inga skambud". vissa irriterar sig sedan över att man ändå får skambud.

men hur ska någon veta vad du anser är skambud?

vad man istället borde göra är att tänka efter var gränsen för skambud är. kommer man fram till att det är 5000 så skriver man helt enkelt "tar emot bud men inte under 5000". då slipper man ju förfasa sig över de "skambuden" som annars skulle trilla in.

Precis, köparen kanske anser att det är ett skampris i annonsen och att hans bud är rimligt pris...

01 Apr 2011, 13:17
Profile

Ja det är ju relativt enkelt att kolla pris på ex nya saker som finns hos tysken , eller andra grejer som säljs ofta beggat.

Men när detta argument kommer på en ovanlig pryl eller vintage gitarr blir det ju helt vansinnigt fel.

som den här :

Nr 1
" Ni som vet vad detta är vet också va dom kostar , så annars hör inte av Er "

Nej, vi vet inte vad din omlackade 60-tals gitarr 'kostar' för priserna är över hela paletten , och även OM Jag vet det så är det inte säkert att säljaren vet det och då blir det helfel.

Nr 2

En del som sätter ut ett pris som '5000 eller bud' menar att de 5000 ska ses på samma sätt som ett utgångsbud i en auktion , och accepterar allts bud HÖGRE än 5000 , numer tolkas det ju mer som att 5000 är det högsta priset och man skall lägga bud UNDER [B)] begärt pris...

så dessa säljare blir chockade när dom erbjuds 4000 istället

01 Apr 2011, 14:29
Profile ICQ WWW

ja, allternativ nummer ett är faktiskt väldigt roligt. om du nu tycker att det är så självklart vad grejen du försöker sälja kommer gå för så är det väl lika bra att skriva det.

i allternativ nummer två tycker jag igen att säljaren får skylla sig själv om han sätter kaffet i vrångstrupen om någon råkar buda 4000. för det första får han skylla sig själv då han inte tillräckligt utförligt beskrivit hur han vill att budgivningen ska gå till. han kunde till exempel skrivit "bud över 5000" istället. för det andra så borde han sluta jaga upp sig över att få något bud som ligger lägre än vad han vill ha. det är ju bara att ignorera om det känns fel.

01 Apr 2011, 16:50
Profile

Då låter skamliga förslag bättre [;)][:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

01 Apr 2011, 18:29
Profile WWW

Handlar inte allt detta snack om pris/skambud osv EGENTLIGEN om HUR VI FRAMFÖR våra bud, vilken ton och respekt vi visar varandra (om vårt kunnande framförallt)??

Själv har jag inga problem med att ta emot ett alldeles för lågt bud om det framförs med respekt och i god, trevlig ton. Har väl hänt ett flertal gånger att jag skickat iväg prylar innan jag fått betalt (och även fått prylar innan jag hunnit föra över)och gjort affärer på alla möjliga vis med byteshandel och dyl. Sånt funkar bara om man har respekt för den man dealar med.

Viktigt att Bojen får fortsätta med den stil som ändå varit tongivande genom de år jag har hängt här och det är inte de som tjafsar om pris och annat som kan förstöra detta- det är alla vi som står på den andra sidans tysthet som kan paja forumet.

Min åsikt!

Matte

mslcases@gmail.com

01 Apr 2011, 18:58
Profile

Allt är Martin Luthers fel, det här med skam alltså. [:)]

M-J

Edit: Stavning

01 Apr 2011, 22:36
Profile ICQ WWW

Skambud för mig är allt under 50% av nypris på en vara som är i bra skick. Blir rätt kokt när folk kommer med sådana. [}:)]

01 Apr 2011, 22:42
Profile ICQ WWW

Grejen är ju att personen naturligtvis tar emot skambud ändå. De hamnar ju i hans inkorg på mailen (eller i hans telefon).
Jag kan inte begripa hur svårt det kan vara att bara tacka nej till för låga bud eller be om lite mer.

Så jävla upptagen är väl ingen att den inte har tid att läsa ett mail med för låga siffror i?

Är budet uppenbart oseriöst så är det väl bara att trycka bort mailet.

Förstår inte allt gnäll. Är man så rädd för skambud så får man väl sätta ut ett fast pris?
Är man så rädd för kommentarer i tråden så är det väl bara att annonsera någonstans där möjligheten att kommentera inte finns?

01 Apr 2011, 22:43
Profile

Skambrud för mig är allt under 50% av nypris på en vara som är i bra skick. Blir rätt kokt när folk kommer med sådana. [}:)]

Skambrud för mig,är en sån man träffar sent på natten på krogen [:D]

"Its the man,not the gears"

01 Apr 2011, 22:49
Profile WWW

löjligaste är ju såna vintage gringubbar som sätter ut nån gammal gitarr och skriver inget pris men INGA SKAMBUD och fråga INTE vad priset är.

vilka mini-kuk-surkukar

KUK !

01 Apr 2011, 22:58
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

löjligaste är ju såna vintage gringubbar som sätter ut nån gammal gitarr och skriver inget pris men INGA SKAMBUD och fråga INTE vad priset är.

vilka mini-kuk-surkukar

KUK !

Spindeln, det där var förmodligen det roligaste jag läst sedan jag konfirmerade mig.

01 Apr 2011, 23:05
Profile ICQ YIM WWW

vilka mini-kuk-surkukar

KUK !

[:D]
Det här forumet behöver en "Like" knapp.

Image

01 Apr 2011, 23:54
Profile WWW

Japp, det största ofoget av alla är väl ändå att inte skriva ut vad prylen som man vill ha sålt kostar? Hela "Pris: Bud"-grejen känns så jäkla tramsigt. Som om man vill trissa upp värdet på sin gamla skitgitarr. Kan folk inte bara vara vuxna och skriva att "Jag vill ha X kronor för denna gitarren, om det finns fler spekulanter är det högst bud som gäller". Kom igeeen nuvaaa [:D]

02 Apr 2011, 09:36
Profile

spindeln wrote:

vilka mini-kuk-surkukar

KUK !

Ja det tar ju bort även de som ev är seriöst intresserade, känns inte bekvämt att gå in i diskussion med den säljaren...

Att sälja vintagegitarrer av lite dyrare stuk är knepigt , man får nog jobba ett tag på att få rätt prisbild, att ex slänga ut en kraftigt moddad gura för 465.000 på Blocket och tro att någon ska nappa är ju att förstörsa chanserna att sälja den till 'rätt pris'

När säljaren förstår sitt misstag kan han ju inte direkt sänka med 50% , skulle se konstigt ut.

Nästan 100% av business med gamla gitarrer sker offline, genom personlig kontakt eller på de mässor etc som finns.

Jag tror ibte Blocket funkar för dessa affärer, krävs en personlig kontakt. De som köper är ofta kändisar eller andra samlare och dom hugger inte på vad som helst

02 Apr 2011, 10:00
Profile ICQ WWW

"Roligast" av allt tycker jag ändå är när det står i annonser; "Säljes till högstbjudande, först till kvarn!" Hur i h-e funkar det?

/Sixten

02 Apr 2011, 12:16
Profile WWW

Tjatvarning från min sida...

Men som jag ser det och har fått lära mig vid köp utav dyrare saker.
Meddetsamma du har kört den nya bilen en vecka så är det bort ca 30 procent från nypriset.

Med det samma du har lyft ut tex en Gibson SG Custom Shop från affären så har priset på den sjunkit till ca 50-60 procent utav priset i affären. Får du mera betalt så bra för dig.

Ända orsaken jag kan tänk mig att betala mera är om jag måste ha gitarren med all makt eller har spelat den och vet att det är en extra väl ljudande gitarr.

Varken Fender eller Gibson gör att man fortfarande har sina pengar kvar i synnerhet om man spelat på den ett halv år.

Och priset har inget att göra med vad den kostat... som när folk säger att en Gibson Les Paul R7 kostar 40000 kronor... alla vet att det är BULLSHIT!!!!

En Sån Gitarr går för runt ca 25000kronor ny idag eller annars är det det aktuella priset som gäller.

02 Apr 2011, 13:40
Profile ICQ YIM WWW

hottahejti wrote:

Flukather wrote:

Skambrud för mig är allt under 50% av nypris på en vara som är i bra skick. Blir rätt kokt när folk kommer med sådana. [}:)]

Skambrud för mig,är en sån man träffar sent på natten på krogen [:D]

"Its the man,not the gears"

Jag får nog åkalla Freud! [:D]

02 Apr 2011, 15:42
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]