View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 13:57



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Egnater Tweaker - Delay 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Egnater Tweaker - Delay
Fick igår min Tweaker levererad från Guitarguitar i England.
Och när jag kopplade på lite pedaler och så upptäckte jag ett litet problem. När jag satte delay-pedalen (en Biyang Baby boom Time Machine) i loopen så blev ljudet väldigt muddigt när jag hade den påslagem
Och efter lite googlande så hittade jag lite info om att detta är ett problem just med analoga delays, finns tydligen nån fix som Egnater gör kostnadsfritt som ska lösa detta men jag har ingen större lust att skicka den till USA för detta.

Min fråga är, om någon annan har en Tweaker och vad ni i så fall kör med för Delay pedal (om ni använder någon).
Digitala delays ska tydligen inte va nåt problem med, men vill kolla lite för säkerhets skull.

Noteras kan också att när jag kör delayet i loopen på min Hot Rod Deluxe är det inga som helst problem. Låter också ok när jag kör den före pre-amp'en i Tweakern, men det medför ju andra problem i stället.



Si fractum non sit, noli id reficere


16 Mar 2011, 12:41
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1189
Location: Uppsala
Post 
Sitter pedalen i loopen eller framför? Är ljudet bara dovare eller distar det också?
Analoga delay har ju ett ganska begränsat frekvensomfång (diskanetn skärs bort) vilket gör att själva ekoljuden blir dovare (eller varmare som det heter på mojo-språk [8D]). Detta förstärks vid varje repeat. Fast normalt så är inte diskanttappet så påtagligt varför skillnaden mellan ett digialt och analogt delay är så där jättestor vid normal användning.

I ditt fall låter det som om du har pedalen framför stärkaren och kör med hyfsat mycket dist. Då kan det låta rätt illa faktiskt eftersom ljudet så att säga grötar ihop sig då även repeaten förstärks rätt rejält av stärkaren.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


16 Mar 2011, 12:53
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
abergh wrote:

Sitter pedalen i loopen eller framför? Är ljudet bara dovare eller distar det också?
Analoga delay har ju ett ganska begränsat frekvensomfång (diskanetn skärs bort) vilket gör att själva ekoljuden blir dovare (eller varmare som det heter på mojo-språk [8D]). Detta förstärks vid varje repeat. Fast normalt så är inte diskanttappet så påtagligt varför skillnaden mellan ett digialt och analogt delay är så där jättestor vid normal användning.

I ditt fall låter det som om du har pedalen framför stärkaren och kör med hyfsat mycket dist. Då kan det låta rätt illa faktiskt eftersom ljudet så att säga grötar ihop sig då även repeaten förstärks rätt rejält av stärkaren.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


Nej det är just när jag har den i loopen som problemet uppstår. När jag slår på delayet så blir ljudet riktigt dovt. Så fort jag slår av det är det ok igen. När jag testar framför stärkaren är det inget problem med dovhet i ljudet.

Sorry, hade missat i första inlägget att det enbart är problem i loopen.

Si fractum non sit, noli id reficere


16 Mar 2011, 13:00
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Är det hela ljudbilden som blir dov, eller bara delaysvaret?
Låter det OK om du kör delayet före stärkaren istället för i loopen?

Erik R


16 Mar 2011, 13:50
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
d95err wrote:

Är det hela ljudbilden som blir dov, eller bara delaysvaret?
Låter det OK om du kör delayet före stärkaren istället för i loopen?

Erik R


Hela ljudbilden blir dov, och det låter ok om jag kör det före stärkaren. Som jag skrev i första inlägget är problemet i sig känt, och Egnater åtar sig att fixa det på nåt sätt men då måste man skicka in stärkaren. Efter att ha googlat en del på problemet så verkar det va samma problem med t.ex MXR Carbon Copy.
Så det jag är ute efter är förslag på bra digitala delay, och gärna lite input från någon annan som kör delay i loopen på en Tweaker.

Si fractum non sit, noli id reficere


16 Mar 2011, 13:54
Profile

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post 
Lemmy,

jag hade också ett litet problem med delay och min Egnater Rebel 20 och skickade ett mail till Egnater i USA. Efter två dagar kom det ett mail från Mr Bruce Egnater himself:

"FYI, the problems you had heard about with delay pedals in the loop was simply a matter of mismatching of levels. The loop level on certain models was high enough to overload sensitive pedals like the MXR CarbonCopy and similar types. This isn't related to the strangeness you are experiencing.

Thanks

Sincerely,
Bruce Egnater"

Jag tyckte att det var lite coolt att Bruce själv svarade[:)]

Image


19 Apr 2011, 20:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
nuffe wrote:

Lemmy,

jag hade också ett litet problem med delay och min Egnater Rebel 20 och skickade ett mail till Egnater i USA. Efter två dagar kom det ett mail från Mr Bruce Egnater himself:

"FYI, the problems you had heard about with delay pedals in the loop was simply a matter of mismatching of levels. The loop level on certain models was high enough to overload sensitive pedals like the MXR CarbonCopy and similar types. This isn't related to the strangeness you are experiencing.

Thanks

Sincerely,
Bruce Egnater"

Jag tyckte att det var lite coolt att Bruce själv svarade[:)]

Image


Jepps, såg han hade skrivit ungefär samma sak på The gear page i nån tråd gällande detta problemet. Men jag löste det genom att skaffa ett digitalt delay, en TC Electronics Flashback. Funkar klockrent [:)]

Ja han verkar va rätt angelägen, han hade t.o.m i nån tråd bett om ursäkt för att han var sen med svar, men det var för att han hade varit på Crossroads festivalen där dom var en av sponsorerna.

Si fractum non sit, noli id reficere


19 Apr 2011, 21:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.