View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Aug 2026, 16:01

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Kinakopia eller kap? 
Author Message

Post Kinakopia eller kap?
http://www.blocket.se/goteborg/El_gitar ... ?ca=15&w=2

03 Aug 2011, 12:21
Profile

Troligtvis kina,ring och hör efter.
Mvh BI

BI

03 Aug 2011, 14:54
Profile ICQ YIM WWW

Vid hastig blick.... Med tanke på volypottens placering mot stränghållaren (eller rättare sagt stränghållarens placering) och TRC skruven mot sadeln så luktar det kina lång väg.

Tittar lite mer... Pickupsarjarna liknar Epiphone Les Paul

Oj, det fanns fler bilder.
Tittar grundligt på baksidan switchlocket för stort och sist men inte minst, när började Gibson med scarfjoint på sina Les Paul Standards? [:o)]

03 Aug 2011, 16:04
Profile ICQ WWW

Kina, får en känsla av att det börjar bli hög tid att se UPP med vad man köper..och utav vem.
Vore kul iofs om man fick Gibson kvalite för 3000 kr...Men det får man ju inte,, cheapguitars.com....paylessguitars.com och alla andra tjing tjong sajter.com som säljer bleka (verkligen bleka) kopior på
gamla fina klassiker som Gibson, Gretsch m.fl lurar egentligen ingen
då detta sker helt öppet och till priset av karamellpengar, blåsarna kommer i andra och tredje led som vill ge sken av
"äkta vara" hos falsariet och till "fina" pengar som i köparens ögon ska se ut som ett klipp !
Om man betalar ett par hundra för en gura ..då låter den också gura som kostar ett par hundra...mycket enkel matematik.
Att Kineserna med all säkerhet <u>kan</u> bygga gitarrer eller vad som helst lika bra eller bättre än vi i västerlandet är det väl ingen som betvivlar....Vi som har några år på nacken minns nog -60 talet och : Made in Japan..när man ville poängtera att något var skit.
Det säger vi inte idag..Kvalite = Nippon/Japan vad det än gäller
Jag håller för troligt att: <u>Made in China </u> för samma erkännande i morgon.

One white, two blue..nothing to eat, plenty to do

03 Aug 2011, 18:21
Profile ICQ WWW

Grejen är att det är ganska lätt att bli lurad av en bild, även för någon som skriver på ett nördigt gitarrforum. Jag är övertygad att jag skulle genomskåda en Kina-kopia om jag fick prova gitarren på plats men bara en bild på nätet - jag ser ingen skillnad, Ibanez-gubbe som man är.
Det är väl därför många som lägger ut dessa annonser endast säljer gitarrerna om de får skicka dem.

04 Aug 2011, 12:36
Profile

De 2 blåsningar som är vanligast är...

1 man säljer en kinakopia för typ 5000:- ("lika bra som orginalet men till halva priset") , när den eg inte är värd mer än kanske 1000-1500:- , man behöver inte ens påstå att det är en Gibson

2 Fender..... Man köper omärkta delar från Kina skruvar ihop dom och sätter på en Fenderdekal, sen säljs dom som orginal, kanske inte första gången , men nästa...

Finns även hybrider till 2 , dvs man sätter en kinahals på en riktig Fenderkropp med serienr och allt.

VARJE gång man sätter en förfalskad gitarr på marknaden , genom att importera den eller bygga ihop själv så ökar man risken att någon framöver ska bli lurad, samt bidrar till att misstänksamhet och annat ökar.

04 Aug 2011, 13:23
Profile ICQ WWW

Jag vet att jag var inne på nån sida... how to spot a fake guitar..... eller nåt men nu hitar jag den inte..

04 Aug 2011, 13:55
Profile

Vinyljunkie wrote:

Jag vet att jag var inne på nån sida... how to spot a fake guitar..... eller nåt men nu hitar jag den inte..

Var och varannan egenhopsatt gura på Bojen har Ju Fenderloggan på en icke Fenderhals, varit flera stycken i sommar ,senast en nu på förstasidan....

Stor närbild på Allpartshuvudet med Fenderlogga....

Det är ju någonting som verkar mer eller mindre accepterat nu.
Har själv slutat anmäla blocketannonser , det är bara att sluta bry sig.

04 Aug 2011, 15:42
Profile ICQ WWW

Har själv slutat anmäla blocketannonser , det är bara att sluta bry sig.

På Bojen är falskskyltade gitarrer ej tillåtna att sälja. Däremot händer det att vi som rattar inte ser allt, men maila gärna en länk till de tveksamma annonserna till admin@ljudbojen.com så tar vi en titt...

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

04 Aug 2011, 15:46
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]