View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 22:38

Reply to topic  [ 27 posts ] 
EQ till Spotify ! 
Author Message

Post EQ till Spotify !
En EQ till Spotify som funkar klockrent. GRYMT !

http://www.equalify.me/

Se bara till att exe-filen hamnar i Spotifymappen vid setup.

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">

18 Aug 2011, 17:45
Profile WWW

Varför skulle man vilja ha en EQ till Spotify? [:I]

David

20 Aug 2011, 08:38
Profile WWW

David

Tänkte jag också först, men efter att ha testat så fattar jag inte att de inte har stoppat i en EQ redan från början...

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">

20 Aug 2011, 09:11
Profile WWW

De flesta ljudkort har ju nån EQ-funktion/program. Använder man det och låter allt ligga "platt" i alla andra program så låter det alltig som man vill ha det. Alltid. Men nu finns möjligheten och det kommer säkert komma till användning hos några.

20 Aug 2011, 09:39
Profile ICQ YIM WWW

Hmm.. Jag har aldrig känt att ljudet från Spotify skulle behöva utjämnas gentemot andra ljud d.v.s. annan musik jag spelar upp från datorn.

David

20 Aug 2011, 10:56
Profile WWW

Hmm.. Jag har aldrig känt att ljudet från Spotify skulle behöva utjämnas gentemot andra ljud d.v.s. annan musik jag spelar upp från datorn.

David

Nä, fast det beror ju på vad man lyssnar igenom. När jag lyssnar på mina trötta gamla datorhögtalare så saknar jag både bas och diskant och då kan jag dra upp det. Lyssnar jag genom monitorerna eller hörlurarna så tycker inte jag heller att det behövs något eq-ande egentligen.

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">

20 Aug 2011, 11:03
Profile WWW

David

Varför skulle man vilja ha Spitify ?
det vaersta som haent musiker och kompositoerer !
BS aer vad det aer !

Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch

20 Aug 2011, 22:53
Profile WWW

David Wikström wrote:

David

BS aer vad det aer !

Bapman

- Lydia Lunch

Surkuk. Det är ju snarare det bästa som har hänt de turnerande artisterna, sedan folk började piratkopiera. Nu sprids ju åtminstone musiken så att artisterna får publik.

[url="http://www.gertrud.se"]Image[/url]

21 Aug 2011, 00:16
Profile

David

21 Aug 2011, 13:12
Profile WWW

Bapman wrote:
BS aer vad det aer !

Bapman

- Lydia Lunch

Spotify vill man ha för att man kan lyssna på det allra mesta i musikväg precis var som helst och när som helst förutsatt att man har en internetuppkoppling. Lite som att ha en MP3-spelare med miljoner och åter miljoner spår.
Som jag förstår det är det inga artister som är tvungna att låta sitt material vara åtkomligt på Spotify, det är fritt val.

För övrigt anser jag att du är en surkuk, i alla fall just nu. [^]

21 Aug 2011, 14:55
Profile ICQ YIM WWW

Bapman wrote:

David Wikström wrote:

David

BS aer vad det aer !

Bapman

- Lydia Lunch

Surkuk. Det är ju snarare det bästa som har hänt de turnerande artisterna, sedan folk började piratkopiera. Nu sprids ju åtminstone musiken så att artisterna får publik.

[url="http://www.gertrud.se"]Image[/url]

ignorans

Bapman

- Lydia Lunch

21 Aug 2011, 15:12
Profile WWW

Bapman wrote:
BS aer vad det aer !

Bapman

- Lydia Lunch

Spotify vill man ha för att man kan lyssna på det allra mesta i musikväg precis var som helst och när som helst förutsatt att man har en internetuppkoppling. Lite som att ha en MP3-spelare med miljoner och åter miljoner spår.
<font color="red">Som jag förstår det är det inga artister som är tvungna att låta sitt material vara åtkomligt på Spotify, det är fritt val.
</font id="red">

ignorans

Bapman

- Lydia Lunch

21 Aug 2011, 15:13
Profile WWW

ignorans

Hur menar du?

21 Aug 2011, 15:19
Profile

Spotify använder jag endast för att "knycka" och konvertera låtar till mp3 för att maila till bandet inför repetitioner. Köpa plattor för att man vill ha enstaka låtar känns inte som ett bra alternativ idag.

Utbudet på Spotify är lysande och jag hittar oftast vad jag söker vilket tidigare var riktigt svårt men idag går det som smort.

//BoB

21 Aug 2011, 15:31
Profile

Bapman wrote:

Jesperado wrote:

Bapman wrote:
BS aer vad det aer !

Bapman

- Lydia Lunch

<font color="red">Som jag förstår det är det inga artister som är tvungna att låta sitt material vara åtkomligt på Spotify, det är fritt val.
</font id="red">

ignorans

Bapman

- Lydia Lunch

Upplys oss lite ignoranta då, hur funkar det?

21 Aug 2011, 15:36
Profile ICQ YIM WWW

Spotifys framgångar når knappt några gränser. På ett år har musiktjänsten på nätet blivit en dunderhit och har kallats den just nu starkaste motpolen till den illegala fildelning.
Spotify
Upphovsmännens ersättning

Men ersättningen till artisterna och upphovsmännen visar sig hittills vara väldigt liten.
För varje lyssning på Spotify blir upphovsmännen och/eller artisterna ersatta från två olika håll. En peng från Stim, som hyser alla upphovsmän, och en peng från skivbolaget som ersätter artisten.
0,23 öre per låt
Kulturnyheterna har nu fått ta del av vad Stims avtal med Spotify genererade under tjänstens fem första månader - 0,23 öre per lyssning.
Lady Gagas Pokerface är den just nu mest streamade låten på Spotify med en miljon lyssningar - för det betalar Spotify sammanlagt 2300 kronor till Stim.
Vad som sedan slutligen hamnar i kompositörens plånbok beror på kompositörens förlagskontrakt.
Men vanligast är att av detta kvarts öre går 0,16 öre till upphovsmannen.
Spotify har sedan starten exploderat, något som Stim hoppas öka utbetalningen.
- Förhoppningen är att avräkningen i oktober visar på lite mer, med tanke på att antalet användare ökat, säger Tomas Ericsson, chef för media och internationella marknander.
På Stim tycker man inte att denna ersättning är anmärkningsvärt liten utan de är glada för att få betalt överhuvudtaget.
- Många av Spotifys användare kommer ju från den illegala fildelarsidan så nu får man ju i alla fall pengar, säger Tomas Ericsson.
Samma avtal mellan Spotify och skivbolagen
Enligt uppgifter till Kulturnyheterna får mindre skivbolag samma peng från Spotify för varje lyssning - 0,23 öre. Ett vanligt avtal för ett mindre skivbolag ger sedan 15 procent av detta till artisten - 0,036 öre.
0,19 öre till singer/songwriter
En artist som både framfört och skrivit låten själv, som företräds ett litet skivbolag får alltså 0,19 öre för varje gång någon väljer att lyssna på den via Spotify.
Sekretess
Detta rör som sagt mindre skivbolag ? vad de stora har för avtal med Spotify, Sony BMG och Universal bland annat, ligger under stenhård sekretess.
Enligt Stim använde 340 000 svenskar Spotify i mars i år, en siffra som enligt Stim, ökar med 30 000 användare om dagen. Under Spotifys fem första månader betalades en halv miljon kronor ut till Stim.
Spotify finansierar sin nättjänst på två sätt. Gratistjänsten är reklamfinansierad och prenumerationstjänsten kostar 99 kronor i månaden.
Kulturnyheterna

Bapman

- Lydia Lunch

21 Aug 2011, 16:23
Profile WWW

Jo, vi vet att det funkar så. Vad har det med ignorans att göra? Vem är ignorant?

21 Aug 2011, 16:31
Profile

Bapman wrote:

Quote:
Spotifys framgångar når knappt några gränser. På ett år har musiktjänsten på nätet blivit en dunderhit och har kallats den just nu starkaste motpolen till den illegala fildelning.
Spotify
Upphovsmännens ersättning

Men ersättningen till artisterna och upphovsmännen visar sig hittills vara väldigt liten.
För varje lyssning på Spotify blir upphovsmännen och/eller artisterna ersatta från två olika håll. En peng från Stim, som hyser alla upphovsmän, och en peng från skivbolaget som ersätter artisten.
0,23 öre per låt
Kulturnyheterna har nu fått ta del av vad Stims avtal med Spotify genererade under tjänstens fem första månader - 0,23 öre per lyssning.
Lady Gagas Pokerface är den just nu mest streamade låten på Spotify med en miljon lyssningar - för det betalar Spotify sammanlagt 2300 kronor till Stim.
Vad som sedan slutligen hamnar i kompositörens plånbok beror på kompositörens förlagskontrakt.
Men vanligast är att av detta kvarts öre går 0,16 öre till upphovsmannen.
Spotify har sedan starten exploderat, något som Stim hoppas öka utbetalningen.
- Förhoppningen är att avräkningen i oktober visar på lite mer, med tanke på att antalet användare ökat, säger Tomas Ericsson, chef för media och internationella marknander.
På Stim tycker man inte att denna ersättning är anmärkningsvärt liten utan de är glada för att få betalt överhuvudtaget.
- Många av Spotifys användare kommer ju från den illegala fildelarsidan så nu får man ju i alla fall pengar, säger Tomas Ericsson.
Samma avtal mellan Spotify och skivbolagen
Enligt uppgifter till Kulturnyheterna får mindre skivbolag samma peng från Spotify för varje lyssning - 0,23 öre. Ett vanligt avtal för ett mindre skivbolag ger sedan 15 procent av detta till artisten - 0,036 öre.
0,19 öre till singer/songwriter
En artist som både framfört och skrivit låten själv, som företräds ett litet skivbolag får alltså 0,19 öre för varje gång någon väljer att lyssna på den via Spotify.
Sekretess
Detta rör som sagt mindre skivbolag ? vad de stora har för avtal med Spotify, Sony BMG och Universal bland annat, ligger under stenhård sekretess.
Enligt Stim använde 340 000 svenskar Spotify i mars i år, en siffra som enligt Stim, ökar med 30 000 användare om dagen. Under Spotifys fem första månader betalades en halv miljon kronor ut till Stim.
Spotify finansierar sin nättjänst på två sätt. Gratistjänsten är reklamfinansierad och prenumerationstjänsten kostar 99 kronor i månaden.
Kulturnyheterna

Bapman

- Lydia Lunch

Ignoransen kom nog trots allt inte från min sida...

På vilket vis menar du att artister är tvungna att lägga ut sitt material på Spotify? Såvitt jag fortfarande kan förstå är det frivilligt?

21 Aug 2011, 16:47
Profile ICQ YIM WWW

så borde du veta att spotify promotar inte
artister till att tjäna pengar vare sig genom ersättning
ifrån spotify eller leder till ökade inkomster ifrån spelningar.
myter om vad som är lönsamt fluktuerar över tid ifrån skivindustrin.
ibland ska det turneras för att promota cd/lp/mp3 försäljning
ibland så ska det säljas /( ge bort i detta fall) , detsamma för att promota
livegig som ska ge inkomster , sanningen är att undantaget för ett få "smarta" mainstream artister som startat egna bolag som håller alla rättigheter , så är det musikindistrin som tjänar pengar inte artisterna.
Vad beträffar att välja att ligga på spotify så kan man säga
dels att många avtal skrevs innan spotify men avhandlar alla framtida rättigheter
och i många fall så kan skivbolagets internationella samarbetspartner ha förbihållit sig
rätten gentemot t.ex. det svenska att välja distributions form. m.m.m.m

och vad beträffar ignoramus så är väl de flesta musiker , både på proffs och amatör nivå
okunniga vad beträffar branschens väl genomtänkta ekonomistrategier. Även de som utger sig för att vara bevandrade i handelshögskolans curriculum

Bapman

- Lydia Lunch

21 Aug 2011, 16:47
Profile WWW

Bapman wrote:

Ignorant snack...

Bapman

- Lydia Lunch

Det är väl fortfarande så att det är upp till varje artist om man vill ha sitt material på Spotify eller inte? Är det så att man har ett avtal med sitt skivbolag som ger dem rätten att lägga ut materialet på Spotify skulle man kanske tänkt på det när man skrev avtalet.
Med tanke på att de enda artister (eller åtminstone nästan) som valt att inte lägga ut sitt material på Spotify är de riktiga giganterna som är miljonärer resten av livet oavsett vad som händer så kan det knappast vara så värdelöst som du påstår...

21 Aug 2011, 17:02
Profile ICQ YIM WWW

Bapman wrote:

Ignorant snack...

Bapman

- Lydia Lunch

Det är väl fortfarande så att det är upp till varje artist om man vill ha sitt material på Spotify eller inte? Är det så att man har ett avtal med sitt skivbolag som ger dem rätten att lägga ut materialet på Spotify skulle man kanske tänkt på det när man skrev avtalet.
Med tanke på att de enda artister (eller åtminstone nästan) som valt att inte lägga ut sitt material på Spotify är de riktiga giganterna som är miljonärer resten av livet oavsett vad som händer så kan det knappast vara så värdelöst som du påstår...

varfoer tror du att man vaelja bort spotify
naer spotify inte ens fanns eller att man kan vaelja avtal som skivbolagen ingaar sinsemellan eller varfoer, om det nu aer som du sager , att det aer de riktiga "giganterna" mainstream som valt att inte laegga ut musik paa spotify trots att om det aer som du saeger saa spelar det inte dem naan roll,
de har ju pengar som raecker livet ut. Kan det vara saa att de inte har saa mycket staalar som musikindustrin vill att vi ska tro, att det handlar om naat som kallas IMAGE i vilket det ingaar att tjaena maaaasssvvvisss med pengar oavsett om man goer skitmusik eller inte.
och att de artisterna kanske ar de enda som har moejlighet att ha kontroll oever sitt material och ha ordentlig juridisk hjaelp.
kan det vara saa tror du ??????

Bapman

- Lydia Lunch

21 Aug 2011, 17:24
Profile WWW

Bapman wrote:

Jesperado wrote:

Bapman wrote:

Ignorant snack...

Bapman

- Lydia Lunch

varfoer tror du att man vaelja bort spotify
naer spotify inte ens fanns eller att man kan vaelja avtal som skivbolagen ingaar sinsemellan eller varfoer, om det nu aer som du sager , att det aer de riktiga "giganterna" mainstream som valt att inte laegga ut musik paa spotify trots att om det aer som du saeger saa spelar det inte dem naan roll,
de har ju pengar som raecker livet ut. Kan det vara saa att de inte har saa mycket staalar som musikindustrin vill att vi ska tro, att det handlar om naat som kallas IMAGE i vilket det ingaar att tjaena maaaasssvvvisss med pengar oavsett om man goer skitmusik eller inte.
och att de artisterna kanske ar de enda som har moejlighet att ha kontroll oever sitt material och ha ordentlig juridisk hjaelp.
kan det vara saa tror du ??????

Bapman

- Lydia Lunch

Nej, det tror jag inte.
Jag tror snarare att Spotify är reklam som inte bara är gratis utan till och med inkomstbringande. Win-win.

21 Aug 2011, 17:45
Profile ICQ YIM WWW

Bapman, vad är det för fel med lite ersättning när alternativet är ingen ersättning vid nedladdning?
Spotify är det bästa som hänt på flera år.
Jag tycker du har ungefär samma korkade inställning som skivbolagen och vilka är det som inte hängt med i teknikens utveckling? Man måste anpassa verksamheten efter rådande situation inte bara gräva ner huvudet i sanden och skrika att det va bättre förr.

-------------------------------------------------------------
http://www.rikkelie.com
email: lavrell (at) gmail.com

21 Aug 2011, 18:08
Profile

jag anser att musik till gratis nedladdning eller att laata folk betala vad de har lust till istaellet foer att musikindustrin tjaenar stora pengar paa vad normalt folk anser vara ett arbete , aer laaaaangt baettre och vad spotify skulle goera reklam foer foerutom gratis musik vete faan. och lite ersaettning va faan menar du ???
0,036 öre per lyssning aer inte lite , det aer mindre aen ingenting ,
om man har svaart att fatta att detta aer en helt koerd agenda daa vet jag inte vad man ska saega.
detta aer ett laangt baettre alternativ till den vanliga musikindustrin och aer oeppna med vad de tar foer sin tjaenst.
http://bandcamp.com
Bapman

- Lydia Lunch

21 Aug 2011, 19:01
Profile WWW

Bapman wrote:

jag anser att musik till gratis nedladdning eller att laata folk betala vad de har lust till istaellet foer att musikindustrin tjaenar stora pengar paa vad normalt folk anser vara ett arbete , aer laaaaangt baettre och vad spotify skulle goera reklam foer foerutom gratis musik vete faan. och lite ersaettning va faan menar du ???
om man har svaart att fatta att detta aer en helt koerd agenda daa vet jag inte vad man ska saega.
detta aer ett laangt baettre alternativ till den vanliga musikindustrin och aer oeppna med vad de tar foer sin tjaenst.
Bapman

- Lydia Lunch

Ignorans.

21 Aug 2011, 19:12
Profile ICQ YIM WWW

Bapman wrote:

Bapman

- Lydia Lunch

Ignorans.

du har säkert helt rätt

Bapman

- Lydia Lunch

21 Aug 2011, 19:21
Profile WWW

Ehm... vad diskuterar vi i den här tråden då? Image

21 Aug 2011, 23:59
Profile WWW
Reply to topic   [ 27 posts ]