View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 15:05



Reply to topic  [ 21 posts ] 
dekaler 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post dekaler
Såg tips nedan, men fattade inte riktigt eller undrar om nya tips.
Jag behöver något genomskinligt att skriva tone, drive,level å vise versa på. vore snyggt att ha det i vitt då min pedal är ganska mörk.
Sen går det väl bara att klarlacka fast det?
Går det att skriva ut på en overheadfilm eller blir det en tjock kant när man lackar då?
blir det snyggt om man tar ett färgat papper å skriver allt på och lackar fast över hela pedalen? Känns svårt att få det exakt då. Men det är väl bara att skriva ut 10 papper tills man får alla dekaler att sitta på exakt rätt plats.
Nu ska jag ner i källaren å måla min nybyggda fulltone OCD. Jävlar va förbaskat bra den låter!!
Hare gött!!


17 Feb 2011, 15:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2002, 13:22
Posts: 1148
Location:
Post 
Sorry en helt annan fråga
Va det ett kitt din OCD eller du hittade nått bra schema nån stans?


17 Feb 2011, 16:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Om du har tillgång till en Dymo LabelMananger eller något sånt så finns det genomskinnlig "tape" att printa ut på.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


17 Feb 2011, 17:32
Profile WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
Jag brukar använda mig av vattendekaler, de finns att köpa tex på http://www.rebell.com/
Det finns två utföranden klara samt vita.
Det finns ju lite olika sätt att använda dem på, problemet brukar ju vara att få vit text då det är ett fåtal skrivare som faktiskt printar i vitt. Då kan man ta en vit dekal och printa den i en bakgrundsfärg samt ha texten vit, som exempel kan du kika på denna som jag gjorde så med:

Image

Alternativt kan man måla pedalen vit, och printa på en klar dekal och via färgen på pedalen få vit text, som jag gjort på den här:

Image

Jag brukar gör som så att jag printar dekalen när jag är nöjd med grafiken, därefter klarlackar jag den innan jag blöter och lägger på den, annars går den lätt sönder. När jag lagt på den så får den torka i ett dygn. sedan får den ett X antal lager klarlack med slipning (1200 våtslippapper) emellan varven, då försvinner gärna de ev kanter som blir där dekalen är skuren. Hoppas något går att förstå[:D]

/Krister

Edit: Din pedal var mörk, då brukar det vara svårt att lyckas bra med klar dekalfilm, de gör sig bäst mot en ljus bakgrund.

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


17 Feb 2011, 19:25
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post 
Man tackar!!
Jag förstod inte riktigt (printa vitt med bakrundsfärg)
att jag skriver ut något vitt på t.ex en grön bakgrund i något program. Programtips?
Jag testade det. pedalen är mörkgrön. fick inte alls ut samma grön som på pedalen.
tjosan!!


18 Feb 2011, 20:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
tokfan wrote:

Man tackar!!
Jag förstod inte riktigt (printa vitt med bakrundsfärg)
att jag skriver ut något vitt på t.ex en grön bakgrund i något program. Programtips?
Jag testade det. pedalen är mörkgrön. fick inte alls ut samma grön som på pedalen.
tjosan!!


Nä det är inte så lätt att förklara, jag vet att jag är väldigt opedagogisk.
Provar igen i alla fall[:o)]

Tar trampan enligt bild nedan som exempel, den är målad helt i svart. Jag har då använt mig av ett vitt dekalark som jag printat helsvart, texten har jag gjort vit, printern printar ju ingen vitfärg, så texten blir utan toner, mao vit då som dekalarket är.
Jag använder mig av Coreldraw för att skapa grafiken.

Image

/Krister


Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


19 Feb 2011, 19:22
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post 
Nu fattar jag.
Testade att göra en tattar-variant.
Gjorde layouten med penna på ett papper å klarlackade.
Färgen flöt ut överallt å pappret sitter som skit.
Men den ska nog sparas så. Ett fint minne av mina första försök.
Eller jag får se.
Sparade länken till dekalsidan. Min OCD pedal får bli lite seriösare.
Det andra var en tafflig tubescreamer.


19 Feb 2011, 19:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post 
är det dessa du kör med? http://www.rebell.com/dekaler/dekalfilm ... rk-a4.html

använder du också:
http://www.rebell.com/dekaler/dekalvats ... -film.html

eller vad annars?

Jag börjar bli peppad på att ta tag i det här. kan bli riktigt snyggt ju. blev inspirerad.


20 Feb 2011, 17:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
tokfan wrote:

är det dessa du kör med? http://www.rebell.com/dekaler/dekalfilm ... rk-a4.html

använder du också:
http://www.rebell.com/dekaler/dekalvats ... -film.html

eller vad annars?

Jag börjar bli peppad på att ta tag i det här. kan bli riktigt snyggt ju. blev inspirerad.


Jag kör på dem fast för laserskrivare.
Dekalvätskor har jag inte testat.

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


20 Feb 2011, 19:10
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post 
vad kör du med istället för vätskor.
vatten?


21 Feb 2011, 22:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
tokfan wrote:

vad kör du med istället för vätskor.
vatten?



Ja, dekalen klarlackar jag ett varv, sedan får den ligga i ett ljumet vattenbad för att släppa från underpappen, sedan drar man av den på pedalen.

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


21 Feb 2011, 23:59
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post 
Nu har jag äntligen fixat delapapper som jag printat på.
Nu är jag lite nervös. Har bara ett papper.
Klarlack på blanka sidan först, sen i vatten, är det en blöt hängande slamsa jag sedan ska försöka få på rätt plats?
Går det att göra om eller sitter den där den sitter så fort den nuddat pedalen?
sedan torka, sedan lacka.
Varför sandpappra med vatten? (vanligt sandpapper?)
Hur gör jag med hålen? petar jag hål på direkten när det är blött eller lackar jag flera gånger innan?

hoppas det här går vägen.
tjo!


13 Mar 2011, 18:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post 
en fråga i förbifarten;
hur fick du fast lysdioden på din pearl pedal?
jag köpte diod med hållare på moodysounds som var ganska stor.
Har nu hittat plasthållare på clasohlson som är snyggare.
din syndes det ju inte ens någon hållare på över huvud taget.


13 Mar 2011, 21:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
tokfan wrote:

Nu har jag äntligen fixat delapapper som jag printat på.
Nu är jag lite nervös. Har bara ett papper.
Klarlack på blanka sidan först, sen i vatten, är det en blöt hängande slamsa jag sedan ska försöka få på rätt plats?
Går det att göra om eller sitter den där den sitter så fort den nuddat pedalen?
sedan torka, sedan lacka.
Varför sandpappra med vatten? (vanligt sandpapper?)
Hur gör jag med hålen? petar jag hål på direkten när det är blött eller lackar jag flera gånger innan?

hoppas det här går vägen.
tjo!


Vilken storlek är det på din dekal, till en 1590B låda klämmer man ju in flera dekaler på samma papper, hoppas du tänkte på det innan du printade[;)]

När du klippt ut dekalen så blötlägger du i ljummet vatten, när hela dekalen släppt från underpappen så lägger du upp den på boxen <u>med</u> underpappen och håller den på en sida i läge och drar försiktigt bort underpappen som då snällt och fint släpper om den är helt lös, du vill inte ha dekalen lös som en trasa utan se till att underpappen är med som stöd. Har den inte blötts upp helt så sitter den fast och då brukar dekalen gå sönder när du försöker dra av den på trampan. Då har du dekalen på plats och kan försiktigt justera den i läge, den brukar inte nypa direkt. För att den ska nypa mot lådan stryker du ut luftbubblor och vatten med en mjuk trasa eller dylikt. Sedan få att torka ett dygn.
Våtslippapper brukar jag använda för att resultatet brukar bli bra, funkar säkert med annat också. Hålen brukar jag peta upp innan jag lackar.

Lycka till!

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


13 Mar 2011, 22:04
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post 
Man tackar!
Då är det bara att göra sista målningen på pedalen först. Har målat om och tafflat på ett papper med layout på och vise versa, så den ser inte jämn ut. Jag antar att den måste vara ganske perfekt för att dekalen ska sitta bra i slutändan.
Jag har två pedaler och layouter på g så Jag skrev ut tre olika layouter till varje pedal på pappret.
I morgon blir det nog dags för pedal nr 1.


13 Mar 2011, 23:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
tokfan wrote:

en fråga i förbifarten;
hur fick du fast lysdioden på din pearl pedal?
jag köpte diod med hållare på moodysounds som var ganska stor.
Har nu hittat plasthållare på clasohlson som är snyggare.
din syndes det ju inte ens någon hållare på över huvud taget.



En dutt snabblim bara.

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


14 Mar 2011, 09:49
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post 
Sådär ja.
Det gick åt pipan.
All färg lossnade från dekalen.
Har jag köpt gammalt papper, skriver med fel bläck eller helt enkelt
är för dålig för denna uppgift.
När dekalen legat i vattnet nån minut släppte färgen.
Har tre försök på mig.
Det tredje testade jag att klarlacka först. Då flöt färgen ut lite på dekalen. Det borde väl inte vara att jag fingrat på den för mycket innan eftersom all färg släpper överallt.
Det var tråkigt.


14 Mar 2011, 13:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
tokfan wrote:

Sådär ja.
Det gick åt pipan.
All färg lossnade från dekalen.
Har jag köpt gammalt papper, skriver med fel bläck eller helt enkelt
är för dålig för denna uppgift.
När dekalen legat i vattnet nån minut släppte färgen.
Har tre försök på mig.
Det tredje testade jag att klarlacka först. Då flöt färgen ut lite på dekalen. Det borde väl inte vara att jag fingrat på den för mycket innan eftersom all färg släpper överallt.
Det var tråkigt.


Ja det var tråkigt[V]
Jag har aldrig testat med bläckstråle så det är svårt att komma med tips. Har märkt att även med laserskrivare kan ibland grafiken lösas upp av klarlacken, speciellt om man lägger på ett tjockt lager.
Testa med laserdekaler istället och låna någons skrivare[?]

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


14 Mar 2011, 14:36
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post 
Jag körde med laser och lånade skrivare.
Kanske ska fega lite med lacken första rundan.
Då kanske det inte flyter ut.
Har fått kontakt med en nisse på en tåg å modell affär.
Han hade en snubbe som kanske kunde hjälpa till. Han körde
med bläck-nål-skrivare. Det var tydligen det bästa sa han.
Fast man kan ju inte kontakta han varenda gång man ska göra en dekal.


21 Mar 2011, 15:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post 
förästen, hur fick du din pedal så svart?
Är det verkligen bara utskrivet med svart färg i skrivaren?
Min blev lite grå-sunkig när jag försökte. Ska ta det via universitets skrivar-avdelning. Där borde de ju ha bra grejjer om det är det som gör det.
tjo


21 Mar 2011, 15:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
tokfan wrote:

förästen, hur fick du din pedal så svart?
Är det verkligen bara utskrivet med svart färg i skrivaren?
Min blev lite grå-sunkig när jag försökte. Ska ta det via universitets skrivar-avdelning. Där borde de ju ha bra grejjer om det är det som gör det.
tjo


Hela pedalen är först målad i svart, sedan är den svarta etiketten aplicerad ovanpå. Lite nyansskillnad är det väl.

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


24 Mar 2011, 20:55
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.