View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 11:57



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Förstärkaren spelar orent 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 486
Location: Västernorrland
Post Förstärkaren spelar orent
Min förstärkare har börjat spela orent på det som ska vara en ren kanal. Jag provade att byta slutrör men ingen förändring. Återstår då att kolla rören i försteget. Är det mera sannolikt av någon av rören där spökar? Eller kan det vara något helt annat?

Det blir i och för sig en "snygg" orenhet men tanken är ändå att den rena kanalen får förbli ren en bra bit upp i volym.
Förstärkaren ifråga är en Fender Blues DeLuxe som "distar" tidigare än den normalt gör varför det känns som att den inte är helt frisk.

//BoB


Last edited by BlueOnBlue on 02 Sep 2011, 13:49, edited 1 time in total.



02 Sep 2011, 13:41
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post Re: Förstärkaren spelar orent
Tips: Berätta vad det är för förstärkare och lite mer detaljer om vad du märker så blir det nog lättare få bra svar.


02 Sep 2011, 13:43
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 486
Location: Västernorrland
Post Re: Förstärkaren spelar orent
Konstigt att ingen hade något att säga i detta ämne, jag hade hoppats på några tips.

Hälsningar
//BoB


14 Sep 2011, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Förstärkaren spelar orent
BlueOnBlue wrote:
Konstigt att ingen hade något att säga i detta ämne, jag hade hoppats på några tips.

Hälsningar
//BoB


Hej BoB!

Mja,,,det har med att det du har berättat kan vara orsak till en uppsjö av olika fel.
Hur är det med volymen, är även stärkan efektsvag?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Sep 2011, 20:52
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 486
Location: Västernorrland
Post Re: Förstärkaren spelar orent
Tack för ditt svar Amp Healer! Som jag skrev i början så beter sig stärken som vanligt förutom att den distar på den rena kanalen. Alltså ingen effektförlust eller volymsänkning.

Hälsningar
//BoB


14 Sep 2011, 21:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Förstärkaren spelar orent
"stärken" är ganska anonymt, huh?
Vicka på förstegsrören - dvs glapp i kontakten.
Är det en Laney är det nödvändigt :shock:


14 Sep 2011, 21:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Förstärkaren spelar orent
BlueOnBlue wrote:
Tack för ditt svar Amp Healer! Som jag skrev i början så beter sig stärken som vanligt förutom att den distar på den rena kanalen. Alltså ingen effektförlust eller volymsänkning.

Hälsningar
//BoB


Då har du nog fått nått skummelfel,för skulle det vara nått med pre-amprören så skulle det även märkas i gain läget då samma rör används.
Så man få kolla på det som bli inkopplat i det rena läget. Det kan vara din volym pott som glappar eller reläena som inte funkar 100% igt längre.

http://www.webphix.com/schematic%20heav ... deluxe.pdf

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Sep 2011, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 486
Location: Västernorrland
Post Re: Förstärkaren spelar orent
rudmark wrote:
"stärken" är ganska anonymt, huh?


Hallå Rudmark, om du läser min första tråd så ser du "stärken" är en Fender Blues DeLuxe. Vicka på rören gör ingen skillnad tyvärr :D

//BoB


14 Sep 2011, 21:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.