View unanswered posts | View active topics It is currently 27 May 2026, 14:48

Reply to topic  [ 16 posts ] 
När hypen har lagt sig... 
Author Message

Post När hypen har lagt sig...
Vilka delay är de bästa/mest prisvärda?

Jag kör en stereorigg med två Marshalltoppar för tillfället där den ena har effektloop och den andra inte (1987).
Jag vill ha tips på vilka två delay jag bör ha till dessa. Just nu äger jag en TC flashback som jag gillar mångsidigheten i och toneprint funktionen (hade de bara släppt mjukvaran hade det inte funnits lågra gränser för den här pedalen, jo tap-tempo, men vafan).

Jag vill alltså gärna ha ett delay som jag kan byta mellan två olika presets på snabbt. Ett slapback och ett längre för solon ca. 300ms.

Helst får den gärna ha olika sound såsom digitalt och analogmodulering. (har svårt att bestämma mig för om jag gillar analogt eller digitalt bäst.

Vad jag vet stämmer TC nova delay in på beskrivningen, men håller den fortfarande måttet efter att hypen har lagt sig?

17 Sep 2011, 21:08
Profile

Post Re: När hypen har lagt sig...
Kör Nova Delay nu (igen...) i en parallell loop och det funkar bra. Förr hade jag en stärk med enbart seriell loop och då tyckte jag den var svår att få in snyggt i ljudbilden- den tog över för mycket alt hördes inte alls.

Har riktigt svårt för denna typ av presethantering- stega upp bland presets. Kör nu bara två olika delayer från denna burk och då funkar det ju bra, bara växla mellan dessa och dessutom gör taptempofunktionen det lättare att anpassa dessa två till det man spelar. Totalt kan man ha 9 presets i ND, men jag kan inte för mitt liv fatta hur man skulle klara det i en livesituation utan separat midikontroll, men den torde funka kanon i en midirigg.

Tycker inte att den låter speciellt analog el varm som många vill ha det. Visst, modulation i tre steg hjälper till och nån form av eq på delaysvaren finns också, men om det är ett varmt, mjukt echo typ tape du vill åt så är t ex Repeater bättre på det.

Subdivision delen gillar jag mycket på ND, använder dotted eights på ett ljud- funkar till mycket mer än bara the Edge/U2. Gör att svaren inte drunknar i takten när man lirar med andra. Delaytiden ställd på 400 ms och ganska lågt ställd repeat. Mitt andra ljud är ett kort slapliknande delay med det sista subdivisionalternativet- ger ett skönt skägg till komp i 6/8, men funkar också till annat.

Man bör också lägga ner lite tid till kalibrering av insignalen, lite meckigt men gör stor skillnad. Speciellt viktigt om du vill använda det dynamiska delayet (tystare när du spelar, högre i pauserna).

Har aldrig kört det i stereo, men kan inte tänka mig att det blir sämre för det!

Ja, lite ris och ros om Nova Delay- har du möjlighet att testa i din rigg, så gör det!

Matte

18 Sep 2011, 06:53
Profile

Okej, att det inte lät varmt är ju något som får det att gå fetbort. Jag behöver ett som kan göra både och...

Egentligen hade ett dual delay av någon typ funkat skitbra. Gärna med som du säger EQ för delaysvansen, modulation och taptempo, finns detta?

18 Sep 2011, 12:36
Profile

Något av Strymon-delayerna med favorite-switch eller ett Empress är mitt förslag.

18 Sep 2011, 14:06
Profile ICQ WWW

Tycker fortfarande DL4 är en otroligt underskattad pedal!
Där har du 3 presents + tap tempo och det bästa av allt en Loop vilket
är skitkul om man sitter hemma och vill lira till något funkigt och sen lappa
på med annat. Klart det finns bättre rent soundmässigt men ändå!!

Nova delayet är bra med sina 9 present o allt men va fan, man halkar ju
på deras små jävla knappar när man skall tappa osv..

Ljudmässigt tycker jag Strymon , och eventide låter svinbra ljudmässigt.
Eventide har flera presents oxå som man kan mixa vilket kan vara coolt.

Replican låter smör om man gillar lite 80 tals sound sololjud men löjligt hypead!

Re-20 låter oxå bra med lite rattande om man gillar stort gitarrljud ..bra mix
mellan Reverb och Delay. Dock viktigt att dra ner volymratten på själva pedalen
då..finns även Tap tempo på den.

Nåja, lite tips kanske?

18 Sep 2011, 14:26
Profile ICQ WWW

Jag har haft min Boss DD20 i över 6 år nu och är fortfarande nöjd med den. Bra delay sounds, 5 presets och tap-tempo. Och den har överlevt en väldig massa gigs och inspelningar utan att någonsin knasa på något sätt. Jäkligt behändig att köra live. Jag har min i en paralell loop-pedal så jag kan styra effektvolymen med en stor ratt på loop-pedalen vilket gör det hela ännu mer flexibelt live där jag ofta tycker att man behöver finjustera delay-volymen.

18 Sep 2011, 16:42
Profile

DD-20 eller Line6'en och sen ett bra analogt delay som komplement kanske hade varit något, ska kolla närmre på dom.

Rent ljudmässigt, vilken av de två låter bäst? Har hört att det finns lite moddar till Line6'en som ska få den att låta bättre också, ska kolla upp det.

18 Sep 2011, 21:46
Profile

Den vanligaste modden på dl-4 är väl den som tar bort volymtappet, en rätt enkel mod som säkert Albin/Moody el Zeta55 här på bojen kan fixa. Sen gör Keeley nån mod som dessutom tillför lite highend, byter ut dac:arna mot dyra Bucket B, t ex. Men dyrt blir det....

Jag hade dd-20 hemma ett par veckor, men den klickade aldrig för mig...tyckte alla modes lät för lika...men visst, i kombination med nån annan typ analog el tape echo så borde det väl bli bra.

Har du testat de-7:an? I tape echo läget så låter den mycket dyrare än den kostar...

Matte

18 Sep 2011, 22:26
Profile

Löda kan jag göra själv om jag vet vad modden innebär.

Jag har provat DE-7'an för lääääänge sedan, den lät rätt schysst men är väl inte riktigt vad jag är ute efter just nu.
Hittar jag inte någon smidig riktigt välljudande lösning så lutar det åt att antingen köpa två bra delaypedaler (minns att jag trivdes jävligt bra med Carbon Copyn) eller att sätta ihop ett rack med typ G-major och slänga alla pedalerna på rackhyllor och switcha allt med typ en GCX eller liknande.

DL-4'an går bort eftersom man inte kan välja vilka ljud man ska ha modulation på (verkar det som?). Annars hade den varit kanon.

18 Sep 2011, 22:59
Profile

DL4 fungerar dåligt i effektloopar ifall du ska använda en sådan. Jag har haft både DD20 och DL4 men blev inte jätteimpad av någon av dem. Line6 Echo Pro är ok ifall du kan tänka dig en rackenhet. Jag gillar Lexicon MPX1 också.

19 Sep 2011, 18:36
Profile

Just nu lutar det faktiskt åt Eventide Time factor. Det verkar vara precis vad jag är ute efter. Ska kolla in den ordentligt.

Någon som provat den?

19 Sep 2011, 20:44
Profile

nilo wrote:
Just nu lutar det faktiskt åt Eventide Time factor. Det verkar vara precis vad jag är ute efter. Ska kolla in den ordentligt.

Någon som provat den?

Time Factorn finns knappt i Sverige ännu tror jag. Jag har för mig att någon här på Bojen fick köpa ett ex av thesegoto11 för att dom fick ett ex för mycket som demo.

20 Sep 2011, 07:33
Profile

Steven wrote:
nilo wrote:

Någon som provat den?

Time Factorn finns knappt i Sverige ännu tror jag. Jag har för mig att någon här på Bojen fick köpa ett ex av thesegoto11 för att dom fick ett ex för mycket som demo.

Jobbigt med grejer som heter nästan lika...Eventide Timefactor har funnits i ett par år, men däremot Strymon Timeline, den har knappt hunnit hypats färdigt på The Gear Page än...då kommer den till Europa! :D

Timefactor är skitbra, du blir säkert nöjd, Nilo!

Matte

20 Sep 2011, 09:52
Profile

clapton71 wrote:
Timefactor är skitbra, du blir säkert nöjd, Nilo!

Matte

Kan inte annat än hålla med; Timefactorn är riktigt bra! Sångarn i bandet har en dylik. Kompetent pryl, helt klart!

TimeLine är väldigt intressant, dock! Hypad, men t.ex. på HRI (hugeracksinc.com) verkar det som att man inte är lika imponerade... Att läsa specarna noga innan man cashar upp är nog en väldigt bra idé. :)

Låter det bra så är det antagligen bra...

20 Sep 2011, 13:35
Profile

Steven wrote:
nilo wrote:

Någon som provat den?

Eller Time Line snarare. Svårt att skilja på alla ord ibland... Timefactor finns så klart.

20 Sep 2011, 15:14
Profile

Boss DD-20. Inte världens sexigaste men otroligt kompetent.

17 Oct 2011, 11:08
Profile WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]