|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
JohannesEkborg
Joined: 22 Feb 2010, 12:19 Posts: 340 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Delaypedal med tap tempo
Då var vi inne i pedalträsket igen, haha! Har en Fender Princeton Reverb på väg, ska använda en Danelectro Transparent Overdrive till den, och hade även tänkt skaffa en delaypedal med tap tempo. Med onboard reverb & tremolo + overdrive och delay kommer jag nog i alla fall vara nöjd i några måndader innan jag börjar skaffa fler effekter  Har kollat på en mängd olika pedaler, vill helst inte att den ska kosta för mycket (helst under 2000 spänn). Deluxe Memory Boy verkar sjysst, men vissa verkar inte vara nöjda med delayljudet i den. TC Electronics Flashback verkar grym ljudmässigt, men det verkar bökigt att inte ha en tap tempo utan att behöva slå på gitarren för att bestämma tempo mitt i en låt live. Deluxe Memory Man med tap tempo är säkert helt otroligt, men den är även svindyr. Vad det gäller analogt vs digitalt vet jag inte längre vad jag ska tro, analogt kan man alltid lita på, samtidigt så går ju digital teknik framåt snabbt. Jag är tacksam för alla tips och råd!
_________________Spelar i Mojo Harvest. Vår Facebook innehållandes senaste speldatum/musikvideos m.m hittar du här
|
| 23 Sep 2011, 21:14 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
 Re: Delaypedal med tap tempo
TC Nova och TC Repeater har bägge tap tempo, många olika variationer på studsarna (sub-division) och olika typer av delay som analog, dynamisk, slap, reverse mm. Bägge har dessutom samma typ av taptempo som Flashback, audiostrumming om man skulle föredra det. Nova D har presets, 9 st, och midi, Repeater har inga presets men låter liite varmare i grundljudet.
Har bägge just nu, men en av dem ska säljas eller bytas bort. PM:a mig om du är intresserad.
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 23 Sep 2011, 23:10 |
|
 |
|
monk
|
Strymon El Capistan. Den låter bra både före förstärkaren och i loopen.
|
| 24 Sep 2011, 10:24 |
|
 |
|
JohannesEkborg
Joined: 22 Feb 2010, 12:19 Posts: 340 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Har hört mycket bra om El Capistan och Brigadier. Förutom att tap tempo knappen tydligen låter en hel del vilket verkar vara meckigt under inspelningar och så.
Var inne på Diamond Memory Lane Jr, tyckte den lät grymt, tills jag läste detta:
"Changing the tempo, no matter what the setting is, will mute whatever is currently repeating while filling up the buffer for the new tempo. Well, at least, the dry signal is left untouched. I am hoping that they will offer an update to the firmware so that this will be alleviated. What a glaring design flaw on an otherwise fantastic delay!" Det verkar vara ett hårdvarufel som inte går att korrigera genom att uppdatera pedalen.
_________________Spelar i Mojo Harvest. Vår Facebook innehållandes senaste speldatum/musikvideos m.m hittar du här
|
| 25 Sep 2011, 16:55 |
|
 |
|
v_kivi
|
clapton71 wrote: TC Nova och TC Repeater har bägge tap tempo, många olika variationer på studsarna (sub-division) och olika typer av delay som analog, dynamisk, slap, reverse mm. Bägge har dessutom samma typ av taptempo som Flashback, audiostrumming om man skulle föredra det. Nova D har presets, 9 st, och midi, Repeater har inga presets men låter liite varmare i grundljudet.
Har bägge just nu, men en av dem ska säljas eller bytas bort. PM:a mig om du är intresserad.
Matte Nova Delay har väl inge MIDI 
|
| 03 Oct 2011, 23:53 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
v_kivi wrote: clapton71 wrote: TC Nova och TC Repeater har bägge tap tempo, många olika variationer på studsarna (sub-division) och olika typer av delay som analog, dynamisk, slap, reverse mm. Bägge har dessutom samma typ av taptempo som Flashback, audiostrumming om man skulle föredra det. Nova D har presets, 9 st, och midi, Repeater har inga presets men låter liite varmare i grundljudet.
Matte Nova Delay har väl inge MIDI  Helt riktigt, där finns ingen midi...men på Nova Drive, minsann Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 04 Oct 2011, 22:48 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|