View unanswered posts | View active topics It is currently 27 May 2026, 10:07

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Hjälp med pedalbygge! 
Author Message

Post Hjälp med pedalbygge!
Har byggt ihop kretsen http://www.aronnelson.com/gallery/main.php?g2_view=keyalbum.KeywordAlbum&g2_keyword=vero&g2_itemId=43173 men har flyttat hela näst sista raden till höger ett steg till så att jag har kunnat klämma in en diod till. Dvs jag har lagt till en tom rad till mellan de två befintliga dioderna. Jag har satt den mitt emellan de två som är med på ritningen och med strecket uppåt. Det borde väl funka?

Sen undrar jag över kopplingen till switch och jack mm. Har ett kopplingsschema som verkar funka bra http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=76 (det är schema nr 5 som jag vill använda) men jag blir inte klok på en sak. Visst, det blir mycket sladd till jord, men utifrån detta schema så ska det läggas till 3 jordsladdar från pottarna oxå. Eller två? (om jag sätter en jumper mellan drive 1 o 2) Eller en? (om jag sätter en jumper till från level 1 till drive 1 o 2) Funkar det?

Sen... På pcb-schemat så står det att out är level 2. Men på schemat för switchar och jack så kopplas out från pcb till fotomkopplaren. Hur gör jag här? Kan jag koppla en sladd till samma ställe på fotomkopplaren som sladden från pcb, dvs två sladdar till samma ställe. Är det så det är tänkt?

En sista. På pcb-schemats högra sida så går en svart sladd ut utan benämning. Den antar jag är jord oxå då den är det på vänstra sidan på samma spår. Måste den vara inkopplad oxå någon stans eller kan jag lämna den fri?

Mycket frågor och rörigt antar jag. Jag har funderat mig gråhårig och får inte ihop det. Så om någon som vet direkt kunde hjälpa till så vore jag väldigt tacksam. För er som kan sånt här är det säkert busenkelt. :oops:

11 Oct 2011, 10:54
Profile WWW

Post Re: Hjälp med pedalbygge!
1. Ja, det ska funka om jag förstår dig rätt.
2. stämmer bra vid en snabb överblick.
3. du kan koppla jorden mellan öronen på potarna. Huvudsaken är att alla får kontakt med jord i slutändan.
4. Jag antar att det är tänkt att du tar signalen från öra 2 på levelpoten och kopplar till switchen där "out" annars är kopplat.
5. Ja, detta är också jord. Allt på den "strippen" är jord. Du kan använda den om du vill, men det är inte nödvändigt. Men det är ju kanske bra om man vill dra sladdar snyggt osv.

11 Oct 2011, 17:33
Profile

nilo wrote:
3. du kan koppla jorden mellan öronen på potarna. Huvudsaken är att alla får kontakt med jord i slutändan.
4. Jag antar att det är tänkt att du tar signalen från öra 2 på levelpoten och kopplar till switchen där "out" annars är kopplat.
5. Ja, detta är också jord. Allt på den "strippen" är jord. Du kan använda den om du vill, men det är inte nödvändigt. Men det är ju kanske bra om man vill dra sladdar snyggt osv.

Tack för svar! Ska ge mig på detta i kväll och se om det funkar. Om jag förstår rätt så är out från pcb någon av de andra som går till lug 3 och sen drar man då en sladd från lug 2 - som benäms som out - till out på switchen. Dvs den längst upp till höger? Verkar vettigt. Sen drar jag bara jumpers mellan jord på potarna och slutligen en sladd från sista örat till jord på inputjacket. Om detta stämmer så känns det som om jag har det under kontroll.

Tack för hjälpen!

11 Oct 2011, 17:48
Profile WWW

Shoegazers Anonymous wrote:
nilo wrote:

Tack för svar! Ska ge mig på detta i kväll och se om det funkar. Om jag förstår rätt så är out från pcb någon av de andra som går till lug 3 och sen drar man då en sladd från lug 2 - som benäms som out - till out på switchen. Dvs den längst upp till höger? Verkar vettigt. Sen drar jag bara jumpers mellan jord på potarna och slutligen en sladd från sista örat till jord på inputjacket. Om detta stämmer så känns det som om jag har det under kontroll.

Tack för hjälpen!

Precis vad jag menade om jag tolkade dig rätt :D

11 Oct 2011, 20:25
Profile

nilo wrote:

Det funkade! Tack ännu en gång. Fick lite panik när det blev lite väl många sladdar över, fick inte ihop mattematiken. Men med din hjälp så blev allt solklart. :D

11 Oct 2011, 20:51
Profile WWW

Shoegazers Anonymous wrote:
nilo wrote:

Det funkade! Tack ännu en gång. Fick lite panik när det blev lite väl många sladdar över, fick inte ihop mattematiken. Men med din hjälp så blev allt solklart. :D

Vad kul!

Hur låter den?
Ska vara snarlik MXR Distortion +. Så blir du sugen på en sådan istället är det bara några kondingar, kanske någon resistor samt byte till Germaniumdioder.

11 Oct 2011, 21:55
Profile

nilo wrote:
Vad kul!

Hur låter den?
Ska vara snarlik MXR Distortion +. Så blir du sugen på en sådan istället är det bara några kondingar, kanske någon resistor samt byte till Germaniumdioder.

Ja, de är nästa lika dom två har jag förstått. Jag har modifierat den här på lite olika sätt så jag vet inte vad den låter som, men den låter väldigt bra! Speciellt med gain på minimum och level på max - vilket ger unity level men med lite skönt grit. Låter som en stooor stärkare som är på väg att spricka upp på ett trasigt sätt med mycket övertoner och ett ganska trasigt taggtrådigt ljud. Jag efterlyste i en annan tråd för ett tag sen en kompressor som knorrar till ljudet på samma sätt som i Lunas låt Still At Home. Den här låter exat så fast utan kompressor då. Drar man på mer gain blir den lite mer åt DS-1 karaktär + någonting som jag inte kan sätta fingret på.

Jag byggde denna för att kunna få till kretsen på pcb på samma sätt som pedalen INDIE som jag gör. Men den är baserad på en byggsats som är moddad så utmaningen blir att få den här att låta lika så att jag kan bygga den på frihand sen. Så det blir till att göra en till nu men med socklar på kretskortet där jag vill labba vidare. Kul är det iaf. Speciellt när man kommer fram till en version som blev något annat men väldigt bra det med. Blev fast framför stärkaren när jag testade den, kunde inte sluta spela och testade den med alla gitarrer. Så den kanske rent av hamnar på pedalbordet till slut. :D

12 Oct 2011, 13:58
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]