|
Polytune eller Pitchblack?
| Author |
Message |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10955 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 Re: Polytune eller Pitchblack?
oyan wrote: Pitchblack tycker jag är ok, lite slö och kass display i ljus om man jämför med nya bossen tu-3 och turbotune, har köpt polytune, funkar perfekt även bakom dist/od pedal  , jag giggar ganska mycket och behöver snabbkolla ibland, och den har inte visat fel än... förstår inte vad ni pratar om. Mest av nyfikenhet, har du jämfört mot andra apparater? Alltså stämt i polymode och sen provat mot andra apparater? Eller, för all del, stämt G strängen i polymode och sen kollat samma sträng i singlemode, redan då visar den ju fel. Att den stämt fel i polymode, alltså, att strängen är för hög (G strängen är där det märks mest). Hur som helst. Har man inga problem med det så är det ju guld. Funktionen är ju super smart. Själv har jag ofta problem när många i bandet har olika märken på stämapparater och olika märken inte stämmer samma. Speciellt för var det ju väldig jobbigt, då inte ens flera av samma modell stämde samma. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 29 Dec 2011, 08:12 |
|
 |
|
oyan
Joined: 25 Sep 2007, 21:08 Posts: 580 Location: Skåne, Hörby
|
Magnus Olsson wrote: oyan wrote: Pitchblack tycker jag är ok, lite slö och kass display i ljus om man jämför med nya bossen tu-3 och turbotune, har köpt polytune, funkar perfekt även bakom dist/od pedal  , jag giggar ganska mycket och behöver snabbkolla ibland, och den har inte visat fel än... förstår inte vad ni pratar om. Mest av nyfikenhet, har du jämfört mot andra apparater? Alltså stämt i polymode och sen provat mot andra apparater? Eller, för all del, stämt G strängen i polymode och sen kollat samma sträng i singlemode, redan då visar den ju fel. Att den stämt fel i polymode, alltså, att strängen är för hög (G strängen är där det märks mest). Hur som helst. Har man inga problem med det så är det ju guld. Funktionen är ju super smart. Själv har jag ofta problem när många i bandet har olika märken på stämapparater och olika märken inte stämmer samma. Speciellt för var det ju väldig jobbigt, då inte ens flera av samma modell stämde samma. /Magnus Jag har inte jämfört med andra, men jag har kört polymode, och det har inte känts ostämt, och det har funkat med resten av bandet. Sen har den funnits på marknaden ett tag.... och de kan ha uppdaterat programvaran? Jag köpte min för 2 veckor sedan!? SEN.. kan det ju vara att du är extra känslig för väldigt små diffar i stämningen, som inte spelar sån brölar musik som jag Men det finns ju en usb port på den... går det att ändra något där? eller uppdatera programvara. Annars så har jag provat de flesta stämmarna på marknaden, och denna är ju klart snyggast.... det är viktigt. OCH den funkar ju även utan poly... som en vanlig stämmare. /Öye
_________________***************************************************************** "Notuern" citat: "Ptja, men jag tycker att Marcello låter som en shreddande Bryan May" http://www.myspace.com/whindie
|
| 29 Dec 2011, 08:29 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Magnus Olsson wrote: Alltså stämt i polymode och sen provat mot andra apparater?
Eller, för all del, stämt G strängen i polymode och sen kollat samma sträng i singlemode, redan då visar den ju fel. Att den stämt fel i polymode, alltså, att strängen är för hög (G strängen är där det märks mest).
Alltså som sagt, den har inte samma noggrannhet i poly-läge, och jag förstår inte vitsen att jämföra det med en annan stämmare, förutom då en annan polystämmare. Varför skulle någon stämma g-strängen i polymode överhuvudtaget? T.ex Pitchblack är inte en polystämmare, och då ska man jämföra den med polytunes normalläge, en sträng i gången. Pitchblack har en noggrannhet om +/-1 cent, Polytune +/- 0.5 cent i "singelläge".
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 29 Dec 2011, 11:55 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10955 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Lynxtrap wrote: Magnus Olsson wrote: Alltså stämt i polymode och sen provat mot andra apparater?
Eller, för all del, stämt G strängen i polymode och sen kollat samma sträng i singlemode, redan då visar den ju fel. Att den stämt fel i polymode, alltså, att strängen är för hög (G strängen är där det märks mest).
Alltså som sagt, den har inte samma noggrannhet i poly-läge, och jag förstår inte vitsen att jämföra det med en annan stämmare, förutom då en annan polystämmare. Varför skulle någon stämma g-strängen i polymode överhuvudtaget? T.ex Pitchblack är inte en polystämmare, och då ska man jämföra den med polytunes normalläge, en sträng i gången. Pitchblack har en noggrannhet om +/-1 cent, Polytune +/- 0.5 cent i "singelläge". Hur jag tänker är att man använder polyläge för att se om allt stämmer på gitarren. Men om den visar fel i polymode så har ju informationen inte av något värde, man måste kolla strängarna en och en för att veta om det stämmer rätt i vilket fall. Det är ju väldigt mycket mer än 0,5 cent det stämmer fel. Hur som helst, är folk nöjda är det ju inget att tjafsa om. Men som jag ser det är polytunes styrka polyläget, och det är inte att lita på, ganska meningslöst blir det ju då. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 29 Dec 2011, 12:49 |
|
 |
|
Flukather
|
+- 20 cent i polyläget, det är mycket det.
|
| 29 Dec 2011, 13:21 |
|
 |
|
oyan
|
Flukather wrote: +- 20 cent i polyläget, det är mycket det. Jag har nu testat och jämfört, inte är det några 20 cent+/- mycket lite om ens nått, ni har väl fått måndags ex  Testat med 3 olika stämmare + polyn. No problem. Som sagt kan vara programvara???
_________________***************************************************************** "Notuern" citat: "Ptja, men jag tycker att Marcello låter som en shreddande Bryan May" http://www.myspace.com/whindie
|
| 29 Dec 2011, 13:27 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Magnus Olsson wrote: Men som jag ser det är polytunes styrka polyläget, och det är inte att lita på, ganska meningslöst blir det ju då.
Jo i så fall så... Jag ser nog snarare polyläget som dess svaghet, även om det kan ge ett grovt hum om det är bråttom på scen. När man ska stämma en sträng som är off blir det ju ändå automatiskt i singelläge. Jag vet inte om jag sett nån förstahandsuppgift om precisionen i polyläget. Men alltså 0,5 i singelläget. Det är lite det 
|
| 29 Dec 2011, 13:36 |
|
 |
|
jazzfromhell
|
Lynxtrap wrote: Magnus Olsson wrote: Men som jag ser det är polytunes styrka polyläget, och det är inte att lita på, ganska meningslöst blir det ju då.
Jo i så fall så... Jag ser nog snarare polyläget som dess svaghet, även om det kan ge ett grovt hum om det är bråttom på scen. När man ska stämma en sträng som är off blir det ju ändå automatiskt i singelläge. Jag vet inte om jag sett nån förstahandsuppgift om precisionen i polyläget. Men alltså 0,5 i singelläget. Det är lite det  +1 Den är ju mer exakt i singelläge än Pitchblack samt den syns väldigt mycket bättre i solljus. Två stora plus där över PB.
_________________ "Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken
|
| 29 Dec 2011, 13:42 |
|
 |
|
K-G
|
oyan wrote: Flukather wrote: +- 20 cent i polyläget, det är mycket det. Jag har nu testat och jämfört, inte är det några 20 cent+/- mycket lite om ens nått, ni har väl fått måndags ex  Testat med 3 olika stämmare + polyn. No problem. Som sagt kan vara programvara??? Jag har följt denna tråd med ett visst intresse och även googlat en del och där beskrivs ju samma problem att den inte stämmer i polyläget...är det inte rimligt och tro att de har uppdaterat programvaran på dessa Polytune?
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 29 Dec 2011, 13:49 |
|
 |
|
Flukather
|
oyan wrote: Flukather wrote: +- 20 cent i polyläget, det är mycket det. Jag har nu testat och jämfört, inte är det några 20 cent+/- mycket lite om ens nått, ni har väl fått måndags ex  Testat med 3 olika stämmare + polyn. No problem. Som sagt kan vara programvara??? Det är ett känt faktum att poly-läget är värdelöst, du kan försöka dividera hur mycket du vill, det ändrar inte det faktumet  Den update som släpptes var bara för mer funktioner, ingen förbättring utav hur (o)exakt den är. Måndags-ex av en stämapparat, du måste skämta? 
|
| 29 Dec 2011, 14:11 |
|
 |
|
Walain
|
Den sanna essensen av nörderi, bråka om vilken stämapparat som stämmer minst dåligt. 
|
| 29 Dec 2011, 14:19 |
|
 |
|
oyan
|
Faktum kvarstår att den stämde i poly läge... jag har testat inte ens en dif.... testade även med nerstämd gitarr som stämmer i D, samma där... det är ni som ser dåligt eller nått, kasst intonerade instrument... 
|
| 29 Dec 2011, 14:32 |
|
 |
|
Flukather
|
oyan wrote: Faktum kvarstår att den stämde i poly läge... jag har testat inte ens en dif.... testade även med nerstämd gitarr som stämmer i D, samma där... det är ni som ser dåligt eller nått, kasst intonerade instrument...  Det är fan troll-varning på dig 
|
| 29 Dec 2011, 15:51 |
|
 |
|
oyan
|
Flukather wrote: oyan wrote: Faktum kvarstår att den stämde i poly läge... jag har testat inte ens en dif.... testade även med nerstämd gitarr som stämmer i D, samma där... det är ni som ser dåligt eller nått, kasst intonerade instrument...  Det är fan troll-varning på dig  Troll... eller inte, jag har sagt mitt polutune äger 
|
| 29 Dec 2011, 15:59 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
 Detta ska testas i kväll...
|
| 29 Dec 2011, 19:34 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Testat. Polyläget är förvånansvärt precist. Visar vilka strängar som är ostämda och åt vilket håll de ska. Absolut tillräckligt precist för en normal livesituation med band. Det gör alltså vad det är till för. "Inte ens en diff" är att ta i. "Värdelöst" är ett grundlöst påstående. Nu orkar jag inte skriva ett ord till om den där j-la stämapparaten, men man måste ju få rätt 
|
| 30 Dec 2011, 01:02 |
|
 |
|
oyan
|
Lynxtrap wrote: Testat. Polyläget är förvånansvärt precist. Visar vilka strängar som är ostämda och åt vilket håll de ska. Absolut tillräckligt precist för en normal livesituation med band. Det gör alltså vad det är till för. "Inte ens en diff" är att ta i. "Värdelöst" är ett grundlöst påstående. Nu orkar jag inte skriva ett ord till om den där j-la stämapparaten, men man måste ju få rätt  Tack  nu sätter vi punkt
|
| 30 Dec 2011, 09:02 |
|
 |
|
Freppezon
|
Turbotuner?...någon som testat?
|
| 30 Dec 2011, 11:03 |
|
 |
|
kjelle
|
Freppezon wrote: Turbotuner?...någon som testat? Om du kollar inläggen ovan, är vi flera som rekommenderar Turbon. Byggd som en tanks, noggrannast, TBP, syns i alla ljusförhållanden, liten på pedalbordet, justerbar, snabb och väldigt lätt att stämma efter. En del tycker att det är svårt att få stroboskopet helt stilla, men det beror på gitarren, inte på Turbon. Eftersom den är så noggrann, räcker det med att stroben står nästan stilla, du hör knappt eller inte alls skillnaden mot helt stilla. Helt enkelt den pedalstämmare som känns mest proffsig av alla. Nackdelen är väl priset, mellan drygt en tusenlapp via billigaste internet site utan moms/tull, till 1600:- på TGT11. Jag köpte min av Paul Guy för 1500:- inkl frakt.
| 30 Dec 2011, 14:59 |
|
|