View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Jun 2026, 22:06



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Gretsch, skräpgitarr? 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Gretsch, skräpgitarr?
En gitarrhandlare avrådde mig från att köpa en Gretsch eftersom han ansåg att dessa var skräpgitarrer: dåligt hantverk, kasst material och i stort behov av justering och service. Den är inte i klass med t.ex. Gibson eller Fender. Vad har ni för åsikt om detta?


02 Jan 2012, 01:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10955
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Det beror ju på vilka Gretch man pratar om.

Det är ju en obeskrivlig skillnad på dessa två.
Image 2241:-

Image 139,883:-

Den senare är helt säkert på nivå med vilken Fender eller Gibson man vill.

Man undrar vad han menar med "i klass med t.ex. Gibson eller Fender"?
Det är ju en del skillnad på dessa två också.
Image 3669:-

Image 37,493:-


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Jan 2012, 02:08
Profile WWW

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Han pratade nog generellt om Gretsch men i synnerhet om halvakustiska, eftersom det var en sådan jag var ute efter.


02 Jan 2012, 02:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Renfield wrote:
Han pratade nog generellt om Gretsch men i synnerhet om halvakustiska, eftersom det var en sådan jag var ute efter.


Antar att han bara pratar om nya guror? Att Gretsch hade grava problem med bindings och annat på 60-talet är ju välkänt, men att de i många fall är hett eftertraktade vintageguror är lika sant det...

Men även vad gäller nya guror är det ju rätt brutal skillnad mellan deras billigare Electromatic-modeller och de dyrare Japantillverkade serierna. För att inte tala om de USA-tillverkade Custom Shop-modellerna. Deras billigare modeller brukar dock såvitt jag sett få ganska bra omdömen, i vart fall just de halvakustiska (5120 etc). Som Magnus antyder tror jag inte man kan säga något mer generellt om Gretschar än Fenders eller Gibsons.

Han kanske bara hade sämre marginal på Gretschar än på nåt annat märke? 8)

/D


02 Jan 2012, 02:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
har 2 st...en från -03 och en från -05 och dessa är tillverkade i Japan som sedemera skickades till USA för en slutmontering och en sista kvalitétskoll...

Dessa 2 guror är de enda i min arsenal som jag aldrig ens har funderat på att byta bort pågrund av att det kanske skulle kunna finnas nåt bättre för mej...

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


02 Jan 2012, 07:12
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2856
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Är det inte Fender som äger Gretsch numera? Eller är jag fel ute :? :shock: igen?

Har en Gretsch (Korea) westerngitarr, en sån med trekantigt hål, svart, mycket snygg och välbyggd tycker jag.

Men Gretsch har ju alltid varit ett märke som gått sina egna vägar, lite som Rickenbacker. Inte alla som uppskattar lite udda lösningar kanske? Men skräp är det inte på något sätt.


02 Jan 2012, 08:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Jag har haft två japanska Gretsch av nyare årgångar och bägge har sannerligen varit mycket bra gitarrer på alla sätt och vis

För övrigt ska man nog vara försiktig med att lyssna på gitarrhandlare för mycket, de är säljare och vill sälja de gitarrer de har på väggen eller de gitarrer de har bäst marginal på. Jag kommer ihåg hur hårt JAM kritiserade Gibson-gitarrer i allmänhet när JAM startade. Det hela berodde tydligen på en schism mellan JAM och leverantören, och vips så var Gibson en skitgitarr :o

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


02 Jan 2012, 09:40
Profile WWW

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Nysse ? :D

Jag har varit hos honom och hört en harang liknande den du hört haha.
Han puffar ju för sinna importgrejer.

Äger själv några gretschar (japanbyggda) som är mycket bra.


02 Jan 2012, 09:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Jag har en Anniversary tillverkad i Japan och det är en gitarr av mycket hög kvalitet på alla sätt, borde vara det eftersom nypriser är rejält högt.
Har haft ett par Korea-byggen, hollows, och med tanke på priset är det kvalitet som är förvånande.


02 Jan 2012, 09:57
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 911
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
]

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 12:13, edited 1 time in total.



02 Jan 2012, 11:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Mmannen wrote:
Som tidigare inlägg säger så beror det kanske på var de är byggda. USA & Japan lär väl vara bra skulle jag tro.


Det är bara Custom Shop som tillverkas i USA, så det urvalet är ju rätt begränsat. Men som antyds ovan får nog även Korea-tillverkningen ses som klart prisvärd.


02 Jan 2012, 12:02
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Den där Spectrasonic ovan, lirar inte hurricane på en sådan i säsongens omgång av på spåret? de verkar ha fått gretsch-spons i augustifamiljen, vimlar ju av gretschar där


02 Jan 2012, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 08 Mar 2008, 17:58
Posts: 3440
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Men e de inte så att Gretsch har en hel del tillverkning i Kina just nu och de kan ju va dessa han menar. Eller e jag oxå fel ute :roll:. Sen ligger de såklart en hel del i de som Josh nämnde, att handlare tjänar kanske mer på en annan gura som han säljer, precis som med tv-apparater. Sen kan väl en Kinagura vara helt okej oxå, men jag tycker nog ändå ofta att de e sådär.
Mvh Daffyd

_________________
Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com


02 Jan 2012, 13:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 15259
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
En klassiker är ju de musikaffärer som också importerar vissa märken själv, dessa är alltid SÅ MYCKET BÄTTRE än allt annat oavsett det är stärkare, gitarrer , mickar etc... vad som är ALLRA BÄST är ju såklart att de har dubbel marginal på dessa varor.

_________________



02 Jan 2012, 13:37
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
daffyd wrote:
Men e de inte så att Gretsch har en hel del tillverkning i Kina just nu och de kan ju va dessa han menar.


Möjligt. Men jag var å klämde på några electromatic i mellandagarna hos Gitarren och de var Made in Korea hela högen. Bl a deras budgetversion av country gentleman och de andra, ändå hyfsat dyra för att vara Korea.
Pluggade inte ens in dem, men fick ingen bra känsla, kändes... nja


02 Jan 2012, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
daffyd wrote:
Men e de inte så att Gretsch har en hel del tillverkning i Kina just nu och de kan ju va dessa han menar. Eller e jag oxå fel ute :roll:. Sen ligger de såklart en hel del i de som Josh nämnde, att handlare tjänar kanske mer på en annan gura som han säljer, precis som med tv-apparater. Sen kan väl en Kinagura vara helt okej oxå, men jag tycker nog ändå ofta att de e sådär.
Mvh Daffyd


Tror inte man kan säga något mer generellt om Kinaguror än om Mexiko-, Japan- eller USA-diton. Men vilka Gretschar är det egentligen som görs i Kina? De billigare hollowbodiesen görs ju som sagt i Korea (och kostar i vart fall kring 5-8000), så i så fall är det väl de allra enklaste solida som görs i Kina (typ den Magnus postade bild på ovan).


02 Jan 2012, 14:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
När det gäller Gretsch så gäller nog uttrycket "man får vad man betalar"...jag har kännt på de billiga från Korea och de är helt okej, men de kan inte jämföras med de från japan

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


02 Jan 2012, 17:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Aug 2009, 14:20
Posts: 873
Location: Stockholmsområdet
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Ja, Electromatic vs Japan tillverkade är natt och dag.

Har en Duo Jet, Teradafabriken 2007, det hantverket är GEDIGET :lol:

/ Jonas

_________________
"Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"


02 Jan 2012, 19:08
Profile

Joined: 03 Aug 2008, 03:50
Posts: 135
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
JA - Gretsch guitarer er noget skrammel.......MEN de lyder super og har en helt anderledes lyd en Fender og Gibson og det er netop det som gør Gretsch guitarer interresante og gode guitarer/instrumenter.....

Lyt til The Beatles/George Harrison, chet Atkins, Duane Eddy m. fl..og nyd lyden af Gretsch guitarer...

Pee


02 Jan 2012, 22:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 May 2006, 19:10
Posts: 1162
Location: Östergötland
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Per Ørum wrote:
JA - Gretsch guitarer er noget skrammel.......MEN de lyder super og har en helt anderledes lyd en Fender og Gibson og det er netop det som gør Gretsch guitarer interresante og gode guitarer/instrumenter.....

Lyt til The Beatles/George Harrison, chet Atkins, Duane Eddy m. fl..og nyd lyden af Gretsch guitarer...

Pee


Jag förstår nog inte allt du skriver :oops:
men de gretschar jag har/haft har inte varit sämre än de gibson och fenders jag har/haft så det kan inte bara vara ljudet som är intressant?


02 Jan 2012, 23:30
Profile WWW

Joined: 03 Aug 2008, 03:50
Posts: 135
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Det jeg skriver skal forståes positivt..

Gretsch byggede/bygger guitarer anderledes og med andre materialer, hvilket giver guitaren en anderledes lyd, som ligger noget fra lyden i Fender og Gibson bl. a.

Jeg har selv 2 stk - en Tennessean fra 1967 og en 6120 fra 1989 og er Gretsch fan, selvom jeg oftest spiller på Fender, Gibson m.m., men til musik oprindelig udført af dem jeg nævner passer en Gretsch perfekt..

Bedste hilsener
Per


02 Jan 2012, 23:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Tack för alla tips och svar! Gretsch Spectrasonic var verkligen oerhört snygg!
Nej, det var inte Nysse utan på det halvlegendariska Ajax i Lund.


06 Jan 2012, 02:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Jul 2009, 16:20
Posts: 2044
Location: Tjockhult 08 Stockholm
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Tror nog att den handlaren menar att valet av "virke" & "hårdvara" är undermålig,
spelmässigt är det väl ingen gitarr idag som är "dålig" men börjar man titta på trä och hårdvara så ser/hör man ganska snabbt skillnaden.
Man får som skrivet vad man betalar för...., diggar man lågbudget så är det toppklass,
när man inte har en kvalitets kontroll innan och ser vad det är man bygger av så blir det såhär...
Halsar går av utan nämnvärd orsak p.g.a. fällskador o.s.v.. stall böjer sig när man vill prova lite grövre strängar, mickar slutar funka utan orsak, stämskruvar som tar slut på ett par månader, elektronik som skrapar och glappar...

(inte konstigt att en 70-80 tals japan som ratades då är riktigt bra med dagens mått mätt)

_________________
It´s all in the ears of the beholder

https://edlersrevolution.bandcamp.com/


06 Jan 2012, 10:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2001
Location: Göteborg
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Jag skulle inte vilja påstå att Japantillverkade Gretschar är skräp, men de är inte riktigt värda sitt pris tycker jag. Jag hade tidigare en Tennessee Rose som var en fruktansvärt fin gitarr att titta på, men kvalitetsmässigt höll den inte måttet riktigt. Bandstavarna var vassa och stack ut osv. Så de är inte skräp men Gibson håller en betydligt högre kvalitet än Gretsch i mina ögon.


06 Jan 2012, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2103
Location: Åkersberga
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
[quote="Bobrefill"]Nysse ? :D

Jag har varit hos honom och hört en harang liknande den du hört haha.
Han puffar ju för sinna importgrejer.

Av någon anledning tänkte jag också på Nysse :mrgreen: .

Och för övrigt:
Känns det bra, låter bra och får dig vilja spela är det bra.
H/
Bosse Ö

_________________
bneostman@live.se


07 Jan 2012, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 08 May 2006, 12:42
Posts: 268
Location:
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Bobrefill wrote:
Per Ørum wrote:
JA - Gretsch guitarer er noget skrammel.......MEN de lyder super og har en helt anderledes lyd en Fender og Gibson og det er netop det som gør Gretsch guitarer interresante og gode guitarer/instrumenter.....

Lyt til The Beatles/George Harrison, chet Atkins, Duane Eddy m. fl..og nyd lyden af Gretsch guitarer...

Pee


Jag förstår nog inte allt du skriver


Skäms och sätt dig i skolbänken... "Lyder" betyder "låter", "anderledes" betyder "annorlunda", "netop" betyder "precis" och "nyd" betyder "njut".


07 Jan 2012, 12:56
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Hej.

Var och en gillar ju sin "vattenvälling" och när det kommer till sådant som gitarrer finns lika många åsikter som det finns lirare.
Alla märken har kontirnuerligt kommit ut med mindre lyckade produkter de byter träslag och andra delar och det blev inte bra,
detta har pågått ända sedan denna cirkus startade.

Vem minns inte alla dessa Italienska,Tyska och för den delen Svenska skräpinstrument från 60-talet, men man skall inte tro
att det är så mycket bättre i dag. Det är nog färre brands i dag men det innebär bara att i dag finns dessa skräpinstrument att köpa
bland dessa och därför är det säkert så att man får vad man betalar för även i dag oavsett vad det står för namn på headstocken.
Jag har varit med om instrument där halsen vridigt sig både på Gretsch och Fender så det finns inga garrantier.

Men det klart vanligaste problemet är att halsen går av och det händer i stort bara Gibsoninstrument och ofta LP, man vägrar att
tillverka dem på rätt sätt med tanke på materialet man använder, så man måste klassa det som ett rent tillverkningsfel, för det går
att förhindra, många andra materialproblem kan var mycket svåra att förutse.

Mvh,
26rednef


07 Jan 2012, 13:34
Profile

Joined: 12 Sep 2011, 19:07
Posts: 141
Post Re: Gretsch, skräpgitarr?
Här är min erfarenhet av Electromatic , jag har en electromatic 5122 som efter en hel del justering och byte av delar är riktigt fin att spela på, det går tilloch med att dykbomba bigsbyt nu ett par gånger utan att den stämmer ur sig men det är långt ifrån hur den betedde sig från början

när jag fick hem den så var jag ganska besviken ,rörde man bigsbyt så fick man stämma om direkt ,massor med bandrassel och bananhals, tycker man ska kunna vänta sig mer av och kunna spela en helkväll direkt på en gitarr för 7-8000:-

när de gäller själva bigsbyt så är det också besvikelse i sig, det hade som fasta lägen när man rörde det olastat pga. att kullagrena inte var i linje med varandra och därför ströp axelns rörelse, riktigt uselt faktisk men gick att rikta ganska lätt
och vad är dessutom iden med att man inte får röra armen löst i rotation? slipade bort stoppklacken med.

det flytade stallet var så dåligt anpassat för lockets form att det tippade när bigsbyt användes, dessutom så var skruvarna som ställer höjden på stallsadeln inte i linje med hålen i sadeln så den var svårjusterad ,gick inte att rädda, fick bygga ett nytt stall. passade på att byta bort den justerbara sadeln då för att skruvarna skramlade när man spelade.

resterande gick att ordna till med vanligt fix o trix och att helt enkelt smörja upp mekaniken som aldrig sett smörjmedel.

angående mickarna så gillar inte jag gretschbuckerserna speciellt, dom är fula och lite karaktärslösa men det är ju mer en fråga om smak. här passar ju som tur är mickar av filtertrontyp

,Ah hursom. favoritgitarr nu, men märkligt att de kan sälja dom så uselt ihopsatta, fattar inte!


07 Jan 2012, 14:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 116 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.