View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Sep 2026, 17:23

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Spela in med Single coil, få bort brum? 
Author Message

Post Spela in med Single coil, få bort brum?
Ja, jag har suttit ooch meckat lite därhemma i Cubase med att spela in. men jag får snart utslag av brummet som uppstår pga Tele mickarna.
Underbart tyst blire när man kopplar in en humbucker gura, men det låter inte lika gött 8) Kör jag helt på Clean så brummar (cycle hum kallas det kanske på engelska?) det inte nåt hörbart, men såfort man lägger till en OD eller dist i Amplitube så kommer det.

Tele -> M-Audio Fasttrack pro -> Cubase med amplitube som effekt VST

*Hur gör ni andra som spelar in hemma på datorn?

*Ska man på nåt vis "skydda" sig mot övriga strömkällor?

*noise gate tycker jag tar bort udden, har testat lite olika varianter men blir liksom aldrig riktigt bra =/
Ifall ni lyckats med noise gate el. liknande kan ni väl beskriva hur ni gått tillväga.

/Matte

09 Jan 2012, 13:38
Profile

Post Re: Spela in med Single coil, få bort brum?
Prova att snurra lite i stolen du sitter i... :oops:

09 Jan 2012, 13:43
Profile

Marko wrote:
Prova att snurra lite i stolen du sitter i... :oops:

haha tack för tipset :lol: ... jag har testat att flyttat runt lite i lägenheten men det är svårt att hitta en perfekt position, får testa mer ikväll med just positioneringen. inga andra tips? =)

Last edited by Din_Mentor on 09 Jan 2012, 13:53, edited 1 time in total.

09 Jan 2012, 13:45
Profile

Jag har ju en tele med Area T mikar, som är tysta. Men just Amplitude har jag kört med andra telecasters med Fender eller Lundgren mikar, som inte är noise cancelling. Jag fick inte mer brum än i förstärkaren. Vissa studioapparater har nätaggregat som genererar mycket brum, t.ex. Behringer kompressorer. Har du provat med jordlyft eller t.ex. separera ljudkortets spänningsmatning? Ingen dimmer igång i inspelningsrummet? Kanske lite mindre gain :wink: ?
Rätt ingång på ljudkortet, d.v.s. en högimpediv?

Du kanske har koll på allt detta, jag bara spånar på, eftersom jag inte hade problemet. Jag kör med ett RME Fireface ljudkort, in på kanal 1 som är instrumentanpassad.

09 Jan 2012, 13:50
Profile WWW

Är allt kopplat till jord?

och som någon annan sa....vrid på dig
Lite brum kan vara ett plus i inspelningen
Det går ju oxå att eq:a bort mycket

09 Jan 2012, 14:22
Profile WWW

Om du har dimmade spottar eller lampor, släck dem. Trafos har en tendens att skapa brum.
Har du gammal CTR-bildskärm byt till flatskärm, alternativt stäng den under inspelning.
Och som någon skrev ändra riktning så hittar du en brumfri vinkel.

09 Jan 2012, 16:23
Profile ICQ WWW

Kolla även jordkabeln mot stallet. :)

09 Jan 2012, 16:25
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Det är en tele, brukar jordas via skruvarna, ju! :wink: ( Det vill säga, om det är en traditionell stallmik med metallbotten)

09 Jan 2012, 17:01
Profile WWW

Förutom allt som nämnts, testa också att justera volymerna mot varandra i olika delar av signalkedjan. Lite beroende på var brummet alstras förstås.
Med din rig (exakt samma som jag kör hemma) har du en massa volymkontroller i kedjan (ingång till ljudkortet, ingång till cubase, en massa olika i Amplitube från pedaler och förstärkare till högtalarsimuleringen).
Testa var det funkar bäst att höja eller sänka. Grundregeln är ju att ha så hög nivå som möjligt först i kedjan. Men i vissa fall stiger brummet tillsammans med signalen, beroende på var det kommer ifrån. Och "apparaterna" i Amplitube reagerar ju som riktiga grejor på hög insignal - förstärkare börjar dista osv.)

09 Jan 2012, 17:42
Profile

Spelar du in på en bärbar ? Koppla isf loss nätkablen då du spelar in.

09 Jan 2012, 19:46
Profile ICQ YIM WWW

kjelle wrote:
Jag har ju en tele med Area T mikar, som är tysta. Men just Amplitude har jag kört med andra telecasters med Fender eller Lundgren mikar, som inte är noise cancelling. Jag fick inte mer brum än i förstärkaren. Vissa studioapparater har nätaggregat som genererar mycket brum, t.ex. Behringer kompressorer. Har du provat med jordlyft eller t.ex. separera ljudkortets spänningsmatning? Ingen dimmer igång i inspelningsrummet? Kanske lite mindre gain :wink: ?
Rätt ingång på ljudkortet, d.v.s. en högimpediv?

Du kanske har koll på allt detta, jag bara spånar på, eftersom jag inte hade problemet. Jag kör med ett RME Fireface ljudkort, in på kanal 1 som är instrumentanpassad.

Detta med jordlyft och spänningsmatning vet jag ej vad det är riktigt men du får gärna förklara =) Ingen dimmer. hehe gainen får man nog experimentera vidare med efter vad jag läst om nu (se nedan) Japp rätt ingång skall det vara, valt "inst" = instrument vid jacket.
Ljudkortet drivs ju via USBn in i datorn, dock finns det uttag för en vanlig strömadapter, men det skall tydligen användas när den körs som en vanlig DI, separat från datorn då "– Connect the optional 9V DC 500mA power supply to this jack when using the Fast Track Pro as a stand-alone 24-bit A/D converter."

persuader wrote:
Är allt kopplat till jord?

och som någon annan sa....vrid på dig
Lite brum kan vara ett plus i inspelningen
Det går ju oxå att eq:a bort mycket

Om allt är kopplat till jord?, ptja jag har ju jordfels brytare i säkrings skåpet i lägenheten, så då bör det väl vara det?

Vrida sig gjorde rätt mycket, men finns ändå ett visst högfrekvent "fiizzzzz" ljud kvar.

Stout wrote:
Om du har dimmade spottar eller lampor, släck dem. Trafos har en tendens att skapa brum.
Har du gammal CTR-bildskärm byt till flatskärm, alternativt stäng den under inspelning.
Och som någon skrev ändra riktning så hittar du en brumfri vinkel.

Har plattskärm så det ska inte spela nån roll.
Testade nyss att fimpa ner precis allt, drog alla övriga automatsäkringar och drog ut alla kontakter förutom datorns, gjorde nada skillnad :P
testade att flytta runt USB-ljudkortet i rummet, ingen skillnad.

FenderBender wrote:

Blir en liten skillnad i oljudet när jag lägger an handen mot stallet, men det jobbiga högfrekventa "fizzz" ljudet är kvar tyvärr, så det är inte just oljud orsakat av gitarrens jordning, verkar det som iaf =)

Lynxtrap wrote:
Förutom allt som nämnts, testa också att justera volymerna mot varandra i olika delar av signalkedjan. Lite beroende på var brummet alstras förstås.
Med din rig (exakt samma som jag kör hemma) har du en massa volymkontroller i kedjan (ingång till ljudkortet, ingång till cubase, en massa olika i Amplitube från pedaler och förstärkare till högtalarsimuleringen).
Testa var det funkar bäst att höja eller sänka. Grundregeln är ju att ha så hög nivå som möjligt först i kedjan. Men i vissa fall stiger brummet tillsammans med signalen, beroende på var det kommer ifrån. Och "apparaterna" i Amplitube reagerar ju som riktiga grejor på hög insignal - förstärkare börjar dista osv.)

Tack för tipset, skall experimenteras med =)
Detta kanske man ska testa... sökte runt lite på nätet o fann denna tråd ang nivå på inspelning.

http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/15038/6837/

"The stuff about "not using all the bits" approaches untrue urban myth status.
The old enemy in the analogue world was noise. We all learned recording techniques based upon that premise, whether we worked in the analogue world, or just learned from those who did so.
Noise IS NOT A REAL FACTOR in digiworld.
Keeping levels low helps almost every aspect of what people thought was bad about digital (harshness, tinniness, crunchiness, distortion).
You could even record -40 to -50 dB down, and be better! But -12 to -18 is great."

WebGringo wrote:
Spelar du in på en bärbar ? Koppla isf loss nätkablen då du spelar in.

Har stationär men tack ändå för tipset =)

/Matte

09 Jan 2012, 20:50
Profile

Några fler tips:
http://mixonline.com/recording/ai/audio_summer_diy_fun/
http://www.computerhope.com/issues/ch000411.htm
http://www.stevelarkins.freeuk.com/comp ... erence.htm

09 Jan 2012, 21:20
Profile

Det är inte din tinnitus som spökar? :wink: Sorry, det var inte seriöst.

Men, jag tror du kan utesluta jordproblem, om störningen är av karaktären högfrekvent FIZZ. Om det var jordproblem, borde det vara 50Hz eller någon låg multipel av det, som stör. Kan vara någon högfrekvent frekvens i datorns power supply, som inte filtreras bort tillräckligt. Om du nu har isolerat bort allt utom datorn, borde du ju pröva med en annan dator.

Texten du kopierade om att det skulle vara en myt att man ska optimera signalnivån på den inspelade signalen, den verkar ju inte vara riktigt seriös. Sant är att man inte ska överstyra en digitalomvandlare och det är kanske det viktigaste. Men om man inte höjer den analoga ingångssignalen till en vettig nivå måste man senare förstärka hela den inspelade signalen, inklusive bruset, som ligger ungefär konstant. D.v.s. förhållandet mellan brus/signal blir lägre. Det blir bättre om man spelar in med fler bitars upplösning, t.ex. 24 i.s.f. 16, men den relativa upplösningen blir sämre, om man bara använder en del av det möjliga signalspannet. Elementär elektronikkunskap, inkl. A/D omvandlarteknik, om man nu har studerat det. Ingångssignalen är alltid analog, och bär med sig dåligt signal/brusförhållande hela vägen efter D/A omvandling.

Om du har jordfelsbrytare, säger det ingenting om du har bra jord i din rigg. Även om apparaterna har jordade kontakter, och jordade förgreningsdosor används, används den jordanslutningen inte, om du inte ansluter riggen till elnätet i ett jordat vägguttag.

Det där med att separera spänningsmatningarna faller nog bort nu när du skriver att det är endast datorn som är spänningsmatad, eftersom ljudkortet drivs via USB kabeln. Annars var tanken att inte ansluta allt i samma dosa, i princip. Jordlyft kan man göra på vissa apparater, för att undvika att signalkablar jordansluts i båda ändar, med en liten skillnad i spänning, som orsakar en liten jordström. Även det borde falla bort, speciellt som det inte är jordbrum du har problem med.

Last edited by kjelle on 09 Jan 2012, 21:47, edited 1 time in total.

09 Jan 2012, 21:34
Profile WWW

Såhär fint låter det ;)
http://soundcloud.com/dinmentor/brus

bra exempel är precis i början av filen, i mitten backar jag med stolen o vrider runt lite.

Tackar tackar! =)
Jag kör genom hörlurar så länken om högtalare som tar upp oönskat ljud går bort i detta fallet,
men en sån där ferrit ring?

"The noise mostly plagues amps with plastic input jacks? "
Mitt är i plast + även kabelns ände som möter... Fast nu kanske det är lite väl high tech nivå? vad vet jag :P vad som än hjälper! =)

Image

09 Jan 2012, 21:42
Profile

kjelle wrote:
Det är inte din tinnitus som spökar? :wink: Sorry, det var inte seriöst.

Men, jag tror du kan utesluta jordproblem, om störningen är av karaktären högfrekvent FIZZ. Om det var jordproblem, borde det vara 50Hz eller någon låg multipel av det, som stör. Kan vara någon högfrekvent frekvens i datorns power supply, som inte filtreras bort tillräckligt. Om du nu har isolerat bort allt utom datorn, borde du ju pröva med en annan dator.

Texten du kopierade om att det skulle vara en myt att man ska optimera signalnivån på den inspelade signalen, den verkar ju inte vara riktigt seriös. Sant är att man inte ska överstyra en digitalomvandlare och det är kanske det viktigaste. Men om man inte höjer den analoga ingångssignalen till en vettig nivå måste man senare förstärka hela den inspelade signalen, inklusive bruset, som ligger ungefär konstant. D.v.s. förhållandet mellan brus/signal blir lägre. Det blir bättre om man spelar in med fler bitars upplösning, t.ex. 24 i.s.f. 16, men den relativa upplösningen blir sämre, om man bara använder en del av det möjliga signalspannet. Elementär elektronikkunskap, inkl. A/D omvandlarteknik, om man nu har studerat det. Ingångssignalen är alltid analog, och bär med sig dåligt signal/brusförhållande hela vägen efter D/A omvandling.

Om du har jordfelsbrytare, säger det ingenting om du har bra jord i din rigg. Även om apparaterna har jordade kontakter, och jordade förgreningsdosor används, används den jordanslutningen inte, om du inte ansluter riggen till elnätet i ett jordat vägguttag.

Hehe selektiv Tinnitus, bara att trycka på Off när man tröttnat. Bra va? :lol: 8)

jag ska nog testa med min lille laptop, se om det blir skillnad =) återkommer om det.

jag har ett sånt här fint uttag, vad jag förstått skall det vara jordat vägguttag.

Image

09 Jan 2012, 21:46
Profile

Det jag hör i början skulle mycket väl kunna komma från t.ex. lysrör, apparat, eller så. Om det vore något skräp från nätaggregatet i datorn, borde det vara högre frekvens (kanske). Mikarna (SC) är rätt bra på att plocka upp störningar från lysrör. Ingen lågenergilampa i närheten, eller kopplad till samma väggurtag? En bra tankeställare är att ungefär hälften av alla LED lampor är klassade som icke godkända, just för att tillverkarna plockat ihop lysdioder med elektronik och inte testat helheten för störningar på nätet.
För övrigt är det väl hyfsat mycket gain, stör inte mig när du väl lirar, och skulle mycket väl kunna låta så live eller vid rep. En omväg är att använda Cubases volymautomatisering, och köra en "learn session" med handen/musen på volymregeln och dra ner volymen på tysta partier. Ingen lösning på grundproblemet, men en metod runt det.

EDIT: En tankeställare, det låter som om du har mycket kompression på. Vid låga signalnivåer, höjer kompressorn signalen totalt, så även brus och brum. Kompressorer är kända för att öka brus o brum. När du klämmer i med guran, trycker kompressorn ner hela signalen. Jag tycker att det låter som en kompressor med relativt lång releasetid (bruset ökar en kort men märkbar tid efter att gitarren tystnat). Kör du Amplitude med någon preset? Dom innehåller ofta massor av komponenter. Testa utan preset och "trampa" bara igång någon form av dist, i "pedalform" eller i förstärkarna.

09 Jan 2012, 21:58
Profile WWW

kjelle wrote:
Det jag hör i början skulle mycket väl kunna komma från t.ex. lysrör, apparat, eller så. Om det vore något skräp från nätaggregatet i datorn, borde det vara högre frekvens (kanske). Mikarna (SC) är rätt bra på att plocka upp störningar från lysrör. Ingen lågenergilampa i närheten, eller kopplad till samma väggurtag? En bra tankeställare är att ungefär hälften av alla LED lampor är klassade som icke godkända, just för att tillverkarna plockat ihop lysdioder med elektronik och inte testat helheten för störningar på nätet.
För övrigt är det väl hyfsat mycket gain, stör inte mig när du väl lirar, och skulle mycket väl kunna låta så live eller vid rep. En omväg är att använda Cubases volymautomatisering, och köra en "learn session" med handen/musen på volymregeln och dra ner volymen på tysta partier. Ingen lösning på grundproblemet, men en metod runt det.

EDIT: En tankeställare, det låter som om du har mycket kompression på. Vid låga signalnivåer, höjer kompressorn signalen totalt, så även brus och brum. Kompressorer är kända för att öka brus o brum. När du klämmer i med guran, trycker kompressorn ner hela signalen. Jag tycker att det låter som en kompressor med relativt lång releasetid (bruset ökar en kort men märkbar tid efter att gitarren tystnat). Kör du Amplitude med någon preset? Dom innehåller ofta massor av komponenter. Testa utan preset och "trampa" bara igång någon form av dist, i "pedalform" eller i förstärkarna.

Körde igång Laptopen inne i sov rummet = nada störning mer än "vanligt brum", på default preseten i amplitube 3 var detta, går tillbaka till datorn och kopplar in ute i vardagsrummet. Piiiiiiiiiiiiiiiiiiip :D måste vara datorns nätagg som är störmomentet eller nåt i den stilen. men håller jag handen på strängarna (typ mutar) så minskas det drastiskt, men man hör ändå att det finns där. Brumma får det gärna göra, men det där jäkla pipet/fizzet blir man galen av =P

ska göra en ljudfil i default preseten, alltså inga effekter enbart clean. Sen koppla på dist, verkar som så fort man får lite gain så blir det där störljudet väldigt märkbart, annars hörs det inte så värst.

09 Jan 2012, 22:55
Profile

Din_Mentor wrote:
Körde igång Laptopen inne i sov rummet = nada störning mer än "vanligt brum", på default preseten i amplitube 3 var detta, går tillbaka till datorn och kopplar in ute i vardagsrummet. Piiiiiiiiiiiiiiiiiiip :D måste vara datorns nätagg som är störmomentet eller nåt i den stilen. men håller jag handen på strängarna (typ mutar) så minskas det drastiskt, men man hör ändå att det finns där. Brumma får det gärna göra, men det där jäkla pipet/fizzet blir man galen av =P

ska göra en ljudfil i default preseten, alltså inga effekter enbart clean. Sen koppla på dist, verkar som så fort man får lite gain så blir det där störljudet väldigt märkbart, annars hörs det inte så värst.

Och om du håller andra handen på datorns plåthölje? :wink:
och om du tar laptopen och sätter dig vid stationära med stationen avslagen?

09 Jan 2012, 23:05
Profile

ptja, här kommer ett till först helt cleant (default preseten) och sen inkopplad amplitube TS-9 variant med vol o gain på ca 50% o tone på max.

http://soundcloud.com/dinmentor/brus2

danix wrote:
Och om du håller andra handen på datorns plåthölje? :wink:
och om du tar laptopen och sätter dig vid stationära med stationen avslagen?

Hehe Skall testa, du gissar på dålig jord i datorn eller? ;-) återkommer om det, kanske imorn dock. Gäsp, nu har man kopplat sladdar och brytare och skit hela kvällen, nu får det va nog för ikväll =)

09 Jan 2012, 23:14
Profile

Lite uppföljning,
nuddade jag vid usb kontakten på baksidan datorn så att jag vinklade den lite i jacket så försvann det högfrekventa ljudet så jag tänkte att det var lite halvdan kontakt kanske, köpte en ny USB kabel med ferrit kärnor => blev bättre men fanns ändå kvar lite av det där piiiiiiip-ljudet.
Testade igårkväll att stoppa i fler USB jack kopplat på moderkortet och numera kan jag inte påstå att jag hör mer brum eller annat single coil oljud än med min BOSS ME-70... :) EDIT: snarare mindre =)

Great success, skönt att bli av med det irritationsmomentet iaf :)
Flyttar jag bara pallen nu till rätt plats och vrider mig dit där det blir som minst störning så blir det helt ok ljud numera =)

12 Jan 2012, 23:24
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]