View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2026, 17:13

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
JJ eller TAD? 
Author Message

Post Re: JJ eller TAD?
Izzy wrote:
The harma valves are burnt in to stabilize the valve at full working voltages for 4 hours longer than the JJ items and the harma valves are selected with tight parameters on gain and GM. Hence why the jj items are a lower cost item

Vad vinner man på att bränna in dem? Låter de bättre eller driftar de bara mindre (vilket är ointressant för mig som ju kollar bias när jag vill).
/Gunnar

Att de driftar mindre framgår av svaret du fick. 4tim låter lite dock. Skulle vara intressant att veta hur lång tid totalt ett harma bränns in. Vad jag hört brändes tex Mullard el34 in under tiotals tim vid fabriksmatchning.

Siffran du fick för harmarören borde tyda på att normal inbränningstid är väldigt låg, annars borde ju inte 4 tim göra ngn jätteskillnad.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

04 Jan 2012, 13:08
Profile WWW

Och här kom så svar från TAD.

--------------------------------------
Dear Gunnar,

the JJ EL34 and E34L are same except the E34L is emitting a higher current Ia at same bias setting. The control grid is more effective and this is cause the Grid 1 is a better quality. At least this is what JJ told us many years ago.

The TAD E34L is the TAD burn-in, quality screened, selected, matched and guaranteed JJ E34L.
if you like to learn more about TAD tube screeening then please have a look into our information brochure:
https://sslsites.de/www.tubeampdoctor.c ... s-2011.pdf

Mit freundlichen Grüßen / with kind regards,

Andreas Hecke
--------------------------------------------------

Och så här skriver man i sin redogörelse för vad testerna går ut på:

---------------------------------------------------

At TAD in Germany tubes get stabilized with a TAD
custom-made burn-in equipment which goes far beyond
the scale of ex factory tubes.

During this procedure the tubes cathode surface gets formatted. This
equals the emission and is offering increased dynamic headroom which
leads to a better overall response and smooth tone. TAD Tubes with maximum
reliability, consistency and sturdiness for one goal: the ultimate tone!

-----

Before a TAD Tube gets accepted at all we perform extensive sample
evaluation testing for consistency, power test, shock resistance test,
soak test (long term operation at full power) and of course a musical
test in known amplifiers to learn about its sound character in different
styles. The main tests are made after a propper pre-aging to stabilize
the cathode emission. While most tube test equipment does work at
250V as a maximum we built our test rig to operate at voltages of 360
to 600V depending on the tubes being tested.

Every TAD Tube is tested by our qualified staff. Each pentode is inspected,
tapped while operating and listened for noise floor, hum and odd
noise. Finally measured for a set of parameters and matched by Ia (PC)
and Gm (TC). We do test batches of 400 to 500 pieces per run to allow
tightest tolerances of typically 0.5mA for PC.

All TAD Tubes and boxes get labeled with the PC and TC test results
and a unique serial number to identify every tube we’ve ever tested.
We permanently verify and monitor selected and matched TAD Tubes
by using them every day in our own amp service department and in the
TAD Amp Kits we assemble.

This is the most complete quality control system we can imagine. All
done in-house at TAD in Germany.
-----------------------------------------------------------

Jag kan inte bedöma om det är vederhäftigt eller inte. Man säger att man inspekterar visuellt och testar audiellt varje enskilt rör. Så läser jag det i alla fall.

Om "burn in"-processen leder till ökad dynamiskt headroom och därmed bättre respons och en mjukare ton...pjta, va!? Typ som cryo-behandling, fast tvärtom då.

Ja vad säger ni? Inte särskilt många kommentarer kring det som egentligen var Watfords svar :(
Och här från TAD får vi mkt mer information, där de bland annat hävdar sådant som några av er starkt ifrågasatte. Vem har rätt :? Ös på!

/Gunnar

10 Jan 2012, 00:27
Profile

Jag skall kommentera men först måste allt som har med subjektivt tyckande filtreras bort så att bara de verifierbara tekniska bitarna återstår. Det lär inte bli många :twisted: Detta från en ganska nöjd TAD kund.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

10 Jan 2012, 02:06
Profile WWW

Just faktorn att dom testar rören på en högre spänning tror jag är en fördel.
En del rör beter sig väldigt olika beroende på vilken spänning som läggs på, jag hade en Taylor testare förut som mätte på 250 v anodspänning och köpte senare den Maxi matcher jag nu använder. Maxin mäter på 400 v och jag har märkt en betydande skillnad.

10 Jan 2012, 09:20
Profile

JTM wrote:
En del rör beter sig väldigt olika beroende på vilken spänning som läggs på, jag hade en Taylor testare förut som mätte på 250 v anodspänning och köpte senare den Maxi matcher jag nu använder. Maxin mäter på 400 v och jag har märkt en betydande skillnad.

Som jag förstår gör de dessa tuffa tester som beskrivs inledningsvis, t.ex. kör dem i olika stärkare osv, på rörtyper som de ska ta in i sortiment. Allt det där gör de naturligtvis inte på varje enskilt rör som sedan säljs. Bara så vi inte missförstår vad de skriver.

Vilka spänningar de sedan använder när de gör bulk-testerna framgår inte. Men det är kanske full juice då med.

/Gunnar

10 Jan 2012, 11:36
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Jag skall kommentera men först måste allt som har med subjektivt tyckande filtreras bort så att bara de verifierbara tekniska bitarna återstår. Det lär inte bli många :twisted: Detta från en ganska nöjd TAD kund.

Men är du "ganska nöjd" för att det du hittills fått levererat från TAD har klarat en hård granskning av verifierbara tekniska aspekter eller är det ett "subjektivt tyckande" därför att de grejor du fått levererat funkar, låter schysst i jämförelse med annat, få returer och haverier osv :wink: Bara måste fråga :)

Själv blir jag impad (bara lite, men ändå) av ambitionen så som den uttrycks av TAD. Om det sedan bara är corporate bullshit eller har en tekniskt vederhäftigt grund... ja, det behövs verkligen ljus här. Jättekul och värdefullt om du (och andra som kan) lägger lite tid på och kommenterar det.

/Gunnar

10 Jan 2012, 11:45
Profile

JTM wrote:

Ja, jag kan komma ihåg några tillfällen där rör som testats under sådana förhållanden (250V) och då var OK, rusade okontrollerbart när de utsattes för "normal" B+ (typ 440V) på tomgång.

Vid andra tillfällen har man ju sett par och kvartetter som varit matchade vid 250V spreta å det grövsta vid högre belastning. Skulle aldrig lita på en matchning som inte åtminstone är i närheten av den ström man tänker utsätta rören för.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

10 Jan 2012, 14:53
Profile WWW

Izzy wrote:
VacuumVoodoo wrote:

Men är du "ganska nöjd" för att det du hittills fått levererat från TAD har klarat en hård granskning av verifierbara tekniska aspekter eller är det ett "subjektivt tyckande" därför att de grejor du fått levererat funkar, låter schysst i jämförelse med annat, få returer och haverier osv :wink: Bara måste fråga :)

Själv blir jag impad (bara lite, men ändå) av ambitionen så som den uttrycks av TAD. Om det sedan bara är corporate bullshit eller har en tekniskt vederhäftigt grund... ja, det behövs verkligen ljus här. Jättekul och värdefullt om du (och andra som kan) lägger lite tid på och kommenterar det.

/Gunnar

Jag sitter här och väntar på den spännande fortsättningen... :)

12 Jan 2012, 10:29
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2