View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 13:18

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Mäta output från förstärkaren? 
Author Message

Post Mäta output från förstärkaren?
Jag funderar på att tjacka en Weber Mass (attenuator) och det skulle vara intressant att kunna mäta hur många watt som mina stärkare spottar ur sig. Då undrar jag 1) Hur går jag till väga praktiskt för att mäta med en multimeter (om detta fungerar alls), och 2) Räcker det att mäta på peak watt för att veta om stärkarens output håller sig inom gränsen för vad attenuatorn påstås klara av, eller måste jag ta reda på RMS-effekten?

22 Jan 2012, 18:55
Profile

Post Re: Mäta output från förstärkaren?
Har en Weber Mass 50 om du är intresserad :)

23 Jan 2012, 00:21
Profile

Vad är det för förstärkare resp slutrör?

Weber har nog tagit i i sina specar för att slippa bli stämda, så om han säger "50W" så menar han nog att hans MASS kan användas till det mesta som har 2 st 6L6, EL34, 5881 och kanske t o m KT66.

Säger han "100W" så menar han nog detsamma, fast med 4 rör.

Tror inte du behöver mäta, med andra ord.

23 Jan 2012, 00:27
Profile

En attenuator fungerar som en spänningsdelare, dvs den fördelar signalen mellan högtalaren och ett motstånd, eller man kan också säga ett värmeelement. Det beror alltså på hur mycket du dämpar. Först när du ställer attenuatorn på 0 får den hela effekten.

http://kuhnamps.com

23 Jan 2012, 09:30
Profile ICQ WWW

För att mäta effekten behöver du en dummy load, ett oscilloskåp och en signalgenerator. Kör in en ren sinusvåg på 1kHz i slutsteget och mät högtalarsignalen med oscilloskåpet. Dra upp signalnivån tills precis innan sinusvågen börjar deformeras. Dela spänningen med 1.41 för att få RMS. Effekten är nu RMS-värdet upphöjt till två, delat med dummy loadens motstånd. Ska det vara riktigt exakt behövs en distorsionsmätare så man kan avgöra precis vid vilken signalnivå mätningen ska göras, men det är lite överkurs i sammanhanget.

P=U*I, U=R*I => P=(U*U)/R

Exempel: 8 ohms dummy load, oscilloskåpet visar 20V peak. 20/1.41=14.2. (14.2*14.2)/8=25W

(Hoppas jag räknat rätt...) :)

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

23 Jan 2012, 09:42
Profile

Kucera: Jag äger redan en 50W Mini Mass. Funderar på att köpa en 100-wattare. Men tack för erbjudandet.

Ballz: Jag har en Ampeg VT-40 som sägs ge 60 W. Jag tror också att Weber gör grejer med god marginal på beräkningarna, men han skriver:

"If you are going to dime your amp out and attenuate it down to very quiet volumes then we recommend using an attenuator that is rated for twice the power of your amp's rated output."

Jag har för mig att han poängterade detta mer förr i tiden. Nu skriver han även:

"If you are simply going to dial an amp up to where it starts to breakup in the clean channel and then knock it down a few dB so the club owner and the sound man are happy, then using a 50 watt attenuator for a 50 watt amp will be ok."

Min plan är att kunna dra upp min VT-40 så att den distar. Men den distar relativt tidigt på volymen, speciellt sedan jag konverterade den från 6L6/7027 till EL34.

Så min tanke med att mäta peak-watten är att se hur högt den faktiskt går. Jag har tyvärr inte utrustningen som d95err talar om. Tänkte dock att om jag har en dummy load så skulle jag kunna bränna på med volymen på max och en gitarr inpluggad och se hur högt watten går som max åtminstone. Men jag skiter nog i det och köper 100-watts-Massen -- det verkar tillräckligt.

23 Jan 2012, 12:54
Profile

Ja, det lär nog funka. Kontinuerlig maxeffekt lär du ju inte köra alltför länge ändå.

Sen är ju problemet med en dummy load är att den måste ha rätt impedans (dvs inte bara ett motstånd) och klara hela effekten för att du ska kunna mäta korrekt. Har du bara ett motstånd, eller fel impedans så lär stärkaren ge mindre uteffekt.

Och en 100W last/dummy med nåtsånär korrekt impedans är precis vad MASSen är :lol:

23 Jan 2012, 14:49
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]