View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Oct 2026, 00:47

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Tips på att lära sig spela med finger picks? 
Author Message

Post Tips på att lära sig spela med finger picks?
Jag får knappt någon känsla av strängarna när jag använder finger picks, det är som att spela i luften. Finns det något bra sätt att lära sig?

15 May 2012, 23:20
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Tips på att lära sig spela med finger picks?
Du menar att du spelar med "fingerplektrum"?
Sådana prylar du sätter på lång och pekfinger?

Jag använder sällan plektrum för att jag tycker det är ivägen.

Prova utan dessa, gör du redan det så är det väl bara vanan som saknas.

16 May 2012, 07:10
Profile WWW

Om du använder fingerpicks i metall så finns ett gammalt banjo-knep att böja till toppen med en tång så att den hamnar i bättre vinkel jämtemot strängarna. Men det är svårt att få känsla i fingerplektrum tycker jag också. Som vanligt är det väl bara att nöta, för att vänja sig. Eller så kör man bara med tumplektrum och jobbar upp fingertopparna på övriga fingrar.

16 May 2012, 14:02
Profile

Hej.

Jag håller med Chatte, att använda fingrana som de är med lite naglar om det behövs. Det gör det lätt att byta mellan olika stilar.
Sedan är ju en fråga om man skall använda tummen för baspicking eller plektrum. Själv föedrar jag plektrum, vilket då innebär
att man får använda långfingern och neråt för picking. Började med det en gång i tiden och det funkar bra även för vanligt
plektrumspel man kan lätt slänga in fingrarna som förstärkning.

Mvh,
26rednef

16 May 2012, 17:35
Profile

?
http://www.tonedeafmusic.co.uk/products ... o-etc.html

Jag har tänkt prova dessa hur länge som helst men aldrig kommit till skott...

pEr

03 Jun 2012, 14:01
Profile

Det är väldigt svår grej det där och det tar många år att lära sig riktigt Fingerpicking.

Jag kan inte själv heller men jag kan lite grann. Jag började med att spela ackorden med fingrarna, på så sätt kunde jag slå an fler toner på en och samma gång och skapa en melodi.

Det är väldigt svårt dock för du försöker få fingrarna och göra rörelser som de inte är vana vid, och man måste göra det tillräckligt för att det ska "sitta" och bara flyta på av sig själv.

Sen så försökte jag lära mig Knopfler låten That's What it is, du vet den där solon. Otroligt svårt det med, det går snabbt också.

Det gick till slut och nu kan jag spela det, men absolut inte Chet Atkins style, det är för svårt och jag har inte tid att lära mig. Vore dock kul och kunna.

Det svåra är att separera tummen från resten av fingrarna. I dags läge så använder jag tummen och de andra fingrarna, och det går bra. Men egentligen så ska man låta tummen stå för basrytmen och resten av fingrarna för melodin.

DET är otroligt svårt tycker jag.

04 Jun 2012, 00:43
Profile

Den här frågeställningen måste ju delas i två delar:
- Fingerplektrum, som jag egentligen tror Renfield undrar över. Det blir en helt annan känsla, man träffar strängen "utanför" fingret, och måste helt enkelt övas in. Nödvändigt eller inte går inte att svara på. Man får ett annat sound helt enkelt. T.ex. bluegrassbanjo låter inte som det ska utan fingerplektrum. Jag har börjat på banjo i blygsam skala, med metallplektrum på tumme, pekfinger och långfinger, och jag håller med, det är helt enkelt SVÅRT om man inte är van. Men, vill man ha det soundet, är det ett måste. Personligen tycker jag inte om soundet på gitarr, och vill inte lägga ned tiden på att testa.
- Fingerspel över huvudtaget. Inte så svårt, men svårt att vänja om sig, när man är van vid plektrum. Öppnar många möjligheter till kombinationer, som inte nås med bara plektrum. Personligen föredrar jag "hybrid picking" med plektrum + långfinger/ringfinger. Svårt att lira Steve Cropper licks utan det! :wink: Men, förmodligen inte det Renfield undrar över.
Vill man bli duktig på baskomp med tummen och annat med övriga fingrarna, kan jag bara rekommendera bluegrass fingerpicking, körs så mest hela tiden. Tommy Emmanuel är en mästare på detta område, kolla YT.

04 Jun 2012, 12:10
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]