| Author |
Message |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2044 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
 Re: Nördtråd deluxe: vad kör ni på för prylar och varför?
Som huvud "rigg" En 75á Gibson vinge Dunlop Rotovibe Colorsound fuzz-wha-straight Roland CE-2 Roland AP-2 Klon centaur Marshall JMP 50W Park 4x12" med 70tals element G12M x 2 och G12H x 2 (fin kombination som ger både bett och mos)
Annars en Fender Bandmaster som låter fint som den är uti en Fender 2 x12" från rent till smutsigt ljud (ambivalent om den ska säljas eller inte) Finns några andra gitarrer också, en gammal MM som funkar till det mesta med och några flöjd o.s.v...när det ska flöjtas...
Ett 301 bandeko finns också för den dagen jag sätter in en loop i marshallen, en tidsfråga s.a.s.
Men det var länge sedan dom tjänstgjorde i publikt sammanhang, blir studio tjänstgöring för dom allt som oftas...och då behövs inte loopen i marshallen...
Varför då kan man ju alltid fråga sig, det funkar fint och låter himla gott
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
Last edited by Jo E on 29 May 2012, 08:20, edited 1 time in total.
|
| 28 May 2012, 12:47 |
|
 |
|
Svullo
|
Brukar bli: Les Paul m Classic-57 Eller strata in i: CS-2 - Ts-808 - Ts-9 - Super reverb.
Det låter bra och funkar, håller på och mixtrar en hel del förståss, men det brukar alltid sluta med ovanstående.
|
| 28 May 2012, 13:20 |
|
 |
|
Majkel
|
Nördtrådar är kul... Efter att man har sålt av en massa gitarrer och stärkare senaste året så är det detta som är kvar och som används vid gig och studiojobb: Stärkare:- Mesa Boogie RoadKing II - Marshall 1987x Plexi 50W (moddad av AmpHealer) - Marshall JCM800 2205 50W - Mesa Boogie 2x12" Road Ready (Vintage30 / 70th Anniversary) - Mesa Boogie Thiel 1x12" (EVM12L) Gitarrer:- Gibson Les Paul Standard Faded - Honey Burst -06. Mahogny, RW-bräda (36th Anniv PAF, DiMarzio PAF Pro) - Fender Plus Strata - See-through-svart -93. Ask, RW-bräda (Lace Sensor blue, silver, red) - Charvel San Dimas Pro Mod - Svart. Al, Lönnbräda (SD Custom 78-model, DiMarzio PAF Joe) - Carnes Custom Guitars Professional Series - Honey/Lemon Tigertopp. Al/Lönntopp, Lönnbräda. (DiMarzio AT1, 2st DiMarzio HS3) - Carnes Custom Guitars Deluxe Pro. Mahogny/Lönntopp, RW-bräda (håller på med bygget i skrivande stund) Pedaler etc:- Xotic BB-preamp - DOD YJM308 - Chandler Tube Driver (rackmodellen) - Deluxe Memory Man (gamla klassiska modellen) - TC Chorus/Flanger pedal - TC G-Major II - TC 2290 Delay - Lexicon PCM70 Varför? Detta är vad som passar mig och min spelstil bäst och det jag även använder mest i studion för att skapa gitarrsound. Köper saker som jag sen moddar lätt eller hårt efter mina önskemål och behag, bryr mig inte så mycket om vad som är rätt/fel...behöver jag en viss gura så försöker jag fixa en sån (Custombygger) eller köper en om det finns beggat/nytt. Är jättenöjd med mina gitarrer...har olika guror för olika ändamål och mikrofonkombinationerna har hittat rätt vilket känns kalas. Fattas dock en telegura i samlingen...hmm...står näst på tur som det ser ut nu. En grym liverig som dessutom är relativt lätt att ta med sig är Mesa RoadKing II med 1x12" lådan samt TC G-Major II, låter RIKTIGT bra...ljudet från EV-elementet skär igenom trummor/bas utan problem och gitarren hörs utan att man behöver spela livet ur stärkaren. Min 1987-Plexi är moddad av Owe (AmpHealer) för att kunna få mer dist/häng och den använder jag väldigt ofta för crunch eller feta distade guror...sjukt spett i den, gärna med en PAF-bestyckad gura, om jag säger så. JCM800:an går varm även den...kör gärna fullt spett på rena kanalen och kör DOD-overdriven för ett nice skitigt ljud med grym attack. BB-preampen är som gjord för Mesan...shit vilket häng man får med den...den har räddat många sololjud i studion, vad gjorde man utan den?! I studion kör jag ofta Tube Drivern in i Plexin för överstyrning som låter guld uppmickad...lägger ofta på lite skönt fett reverbsound från PCM70'n och adderar med det dynamiska delayet från 2290'n...bättre än så blir det inte i mina öron. Använder även Memory Man-delayet när det är blues eller lite mer rent/crunchigt gitarrsound...gillar verkligen det feta ljud som den ger. Nästa steg i utvecklingen blir en telegura och minst en Twin Reverb eller en Twin och en Deluxe Reverb...hmm...det tar aldrig slut känns det som...det är alltid nåt nytt som man "måste" ha. 
|
| 29 May 2012, 01:50 |
|
 |
|
1331
|
Det här är de viktigaste prylarna i min rigg...
*Gibson Les Paul Deluxe -72
*Marshall Supa Wha *Lovepedal Tchula *Lovepedal BBB11 *Cusack ScreamerFuzz *Xotix RC Booster *Xotic EP Booster *Loopmaster A/B-Y *Analogman ARDX20 Delay
*Bad Cat Wildcat 2 x 12 combo
Utöver det finns det en hög med andra saker som används ibland...som tex Gibson ES 135, Fender strata, Telecaster, Analog.man Comprossor, Analog.man Phase 45, TC electronics BLD, Tremolo, Crybaby, Fat Dist mm..
Jag skulle egentligen kunna klara mig med Gibson Les Paul Deluxe - BBB11 - A/B-Y - Bad Cat
Men det är ju kul att kunna variera ljudet på ett "enkelt" sätt...
|
| 29 May 2012, 08:15 |
|
 |
|
Henkie
|
Gibson SG med Duncan Pearly Gates-mickar. Billig Faded-modell, men den är banne mig utmärkt. Äger två stycken. Har även en HPD-strata som är bra, men jag har börjat tröttna på distade strataljud i allmänhet. Det finns undantag, men jag föredrar helt enkelt Gibsonljudet nu för tiden. Gillar hur SG:n låter och att den ser tuff ut trots den är helt fantastiskt ergonomisk och har helt obehindrad tillgång till de höga banden. Pluggas in en Marshall Super Lead från 1969, som jag hade turen att hitta för ungefär en tredjedel av vad den borde kostat. Låter helt sanlöst fantastiskt magnifikt och kräver inte så mycket motivering, låter verkligen Marshall när det är som bäst.  Det bästa är att det inte behövs getingdist för att få trevligt häng i den, behövs knappt någon boost trots skitgubbemickar i gitarren. Boostar ibland solona med en Danelectro-overdrive, som faktiskt gör jobbet ganska bra trots att de kostar kaffepengar. Har ryckt två slutrör så att den går på 50 watt, vilket är bra då det innebär att jag kan maxa den under rep.  Använder därtill en Zakk Wylde wah som jag råkade byta till mig trots att jag inte ens gillar Zakk eller hans ljud. Tycker den funkar riktigt hyfsat, men visst finns det lite GAS på en Bonamassa wah... Har det senaste typ året brukat en Line 6 M13 för effekter. Den är på många sätt väldigt vettig, men switcharna börjar glappa, så jag skiter nog i den och slänger ihop ett mediokert pedalbord istället. Blir en Korg Dt-10, Danelectron (men kommer säkert köpa något dyrare i sinom tid bara för att), ett analogt Ibanez-delay, Zakk wah:n och en Phase 90 eller liknande för lite flummiga ljud. Dessutom så har jag tröttnat lite på overdrivesen i den. De har funkat bra med andra stärkare, men då Super Leaden har så äckligt bra grundljud så tycker jag inte att de känns riktigt 100 längre. Detta kopplas slutligen in i en hembyggd 2x12:a med Eminence Governor-element.
|
| 29 May 2012, 09:09 |
|
 |
|
Jean
|
Roland sh-201 rakt in i PA't
|
| 29 May 2012, 09:16 |
|
 |
|
JonasSweden1
Joined: 27 Aug 2009, 14:20 Posts: 873 Location: Stockholmsområdet
|
Rigg 1: Tokai Stratocaster/Fender Telecaster > Boss BD-2 > Flynn Amps Hawk Booster > "Woodstock" Tweed Deluxe, ibland en splash reverb. Alt. spelas Deluxen ren utan några pedaler alls. Eller med endast reverbpedal, lååååååååång decay - mycket snyggt!! Rigg 2: Gibson SG/Greco Les Paul > MI Audio Boost n Buff alt. MXR Dynacomp > Marshall JMP 2104 På senare tid körs 2104:an utan pedaler med en Alex's Attenuator Sen är det så att även SG/LP låter bra i Tweedriggen, tweaka mid och treble lite grann bara. Dock tycker jag alltjämt att single coils inte låter lika bra som buckers i Marshall, men det är min åsikt. Vet att om detta tviste de lärde..... Dessa två riggar låter i alla fall väldigt bra helt enkelt i mina öron - från rent till ösig rock n' roll ton - i synnerhet Woodstocks Deluxe hanterar hela paletten med utmärkt tonkvalitet 
_________________ "Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"
|
| 29 May 2012, 09:52 |
|
 |
|
Jyda
|
Sånt jag kör på live.
Gitarr: Suhr S3 med en strata som backup/omväxling.
Stärkare: Oftast Elmwood Modena M60 Ibland Cornford Roadhouse 30
Pedaler: BB Preamp TC Nova Delay Morley Bad Horsie
_________________ The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler
|
| 29 May 2012, 11:03 |
|
 |
|
N/A
|
Gura 1: Fender Telecaster '52 Heavy Relic Ltd. Gura 2: Fender 50th Anniversary American Deluxe Stratocaster Gura 3: PRS Sunburst 22
Stärk: Custom by Cougar, Mystic Blue Star
Låda: Tube Town 2x12, Celestion G12-65
Reverb: Fuchs Plush Verbrator Delay: T-Rex Replica Boost: Xotic EP Booster Overdrive: Xotic BB Preamp Wah wah: Colorsound Supa Wah Wah
|
| 29 May 2012, 11:44 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
FÖR NÄRVARANDE (tenderar att ändras hela tiden, ju....):
Fender Telecaster Baja Koch Twintone m Cannabis Rex Blodpudding TS OD Carl Martin Red Repeat delay Lovepedal Babyface Tremolo
På ingång: Suhr Riot, Boss RV-5 och en Dod Vibro Thang.
Takamine MIJ akke.
En strata saknas, men det får vänta till hösten. Är väldigt glad i min Baja tele, ett fantastiskt exemplar!
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 29 May 2012, 11:52 |
|
 |
|
dejv
|
Mina lägenhetsprylar är:
Jazzmaster Limited Edition -94 med "AVRI"-mickar och orange drops. Orange Squeezer Fuzz Factory (i garderoben för tillfället) Super Duper 2 in 1 Zendrive EHX Deluxe Memory Boy EHX Holy Grail Plus Boss DD-7 Marshall JCM800 4210 från -87, recapad (alldeles för högljudd, letar mindre) Shure Beta58 T.C. Electronic Desktop Connect 6
_________________ attack, decay, sustain, release
|
| 30 May 2012, 17:14 |
|
 |
|
Richard Lainegard
|
För tillfället är "main-riggen" Gitarr: PRS McCarty '58 Stärkare: KOCH Jupiter combo Pedaler: en sjuhelsikesmassa, för många att lista tycker jag, och en bild säger mer än tusen ord (detta är ett av borden) 
_________________ DrSlim wrote: Äh. Jävla radhuspop för bag-in-boxpimplande Audiägare i illasittande chinos.
|
| 30 May 2012, 17:54 |
|
 |
|
Makten
|
HPD-Strata från Gitarrdelar.se med Musikrafthals, Hoscokropp och Fralin SP-43-mickar. Halsen är endast lackad på huvudet och istället ollad på baksidan.  Härom dagen köpte jag därtill en Marshall JTM-1C som är väldigt trevlig, men tyvärr också dyr. Den tjusiga krullsladden är bara "för display" eftersom den låter apa. Till detta använder jag en Proco RAT och en Artec Analog delay (som inte är analogt men låter ungefär som ett dylikt). Varför? Jo, för att jag gillar Strator i traditionell stil men jag vill helst ha en fet hals, rostfria band och liiiite biffigare mickar. Dessutom står jag inte ut med oljud från G-strängen, så att det går att justera magnetpolerna är synnerligen förnämligt. Förstärkaren är det enda jag hittat som låter riktigt bra vid så låga volymer som jag använder i lägenheten, men så är den ju gruvligt snygg också. En bild till på gitarren kan vi kosta på oss... Stratocaster by Martin Hertsius, on Flickr Förut tyckte jag att det såg illa ut utan Fenderlogga, men jag börjar gilla det. 
|
| 30 May 2012, 21:26 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
Har lite olika prylar som jag lattjar med. Just nu blir det mest Les Paul genom en SF Super Reverb från 72. Rätt in oftast. Ibland en EP Booster för att mätta ljudet lite till. Varför? älskar kombinationen Gibsongitarr / Fenderstärk. Finns så sjukt många favoritplattor från sent 60-tal, tidigt 70-tal som är inspelade med precis den kombinationen.
|
| 30 May 2012, 23:55 |
|
 |
|
Richard Lainegard
|
Makten wrote: HPD-Strata från Gitarrdelar.se med Musikrafthals, Hoscokropp och Fralin SP-43-mickar. Halsen är endast lackad på huvudet och istället ollad på baksidan.  Härom dagen köpte jag därtill en Marshall JTM-1C som är väldigt trevlig, men tyvärr också dyr. Den tjusiga krullsladden är bara "för display" eftersom den låter apa. Till detta använder jag en Proco RAT och en Artec Analog delay (som inte är analogt men låter ungefär som ett dylikt). Varför? Jo, för att jag gillar Strator i traditionell stil men jag vill helst ha en fet hals, rostfria band och liiiite biffigare mickar. Dessutom står jag inte ut med oljud från G-strängen, så att det går att justera magnetpolerna är synnerligen förnämligt. Förstärkaren är det enda jag hittat som låter riktigt bra vid så låga volymer som jag använder i lägenheten, men så är den ju gruvligt snygg också. En bild till på gitarren kan vi kosta på oss... Stratocaster by Martin Hertsius, on Flickr Förut tyckte jag att det såg illa ut utan Fenderlogga, men jag börjar gilla det.  SNygg gura, vad kör du för radius och strängar?
_________________ DrSlim wrote: Äh. Jävla radhuspop för bag-in-boxpimplande Audiägare i illasittande chinos.
|
| 31 May 2012, 08:21 |
|
 |
|
Makten
|
fretdance wrote: SNygg gura, vad kör du för radius och strängar? Jag har ingen aning, men troligen 9,5 tum. Strängar kör jag vad som helst som känns rätt för tillfället och nu sitter det nog ett Earnie Ball 9-46-set på. Strängtillverkare märker jag liten eller ingen skillnad mellan, men plektrum är jag desto petigare med. 
|
| 31 May 2012, 09:07 |
|
 |
|
Jean
|
En sak jag reflekterade över ang alla dessa kukmätar tävlingar här på bojen Är det nån som spelar oxå? Är ju aldrig några kolla in mitt band / min musik trådar?
|
| 31 May 2012, 10:28 |
|
 |
|
southbeck
|
Jean wrote: En sak jag reflekterade över ang alla dessa kukmätar tävlingar här på bojen Är det nån som spelar oxå? Är ju aldrig några kolla in mitt band / min musik trådar? Spela? Vadå gitarr? Förstår inte riktigt vad du menar nu.
|
| 31 May 2012, 11:07 |
|
 |
|
Jean
|
southbeck wrote: Jean wrote: En sak jag reflekterade över ang alla dessa kukmätar tävlingar här på bojen Är det nån som spelar oxå? Är ju aldrig några kolla in mitt band / min musik trådar? Spela? Vadå gitarr? Förstår inte riktigt vad du menar nu. Spela gitarren, slita ned banden och sänka andrahands värdet? Obscent!!
|
| 31 May 2012, 11:49 |
|
 |
|
P90
|
Jean wrote: Spela gitarren, slita ned banden och sänka andrahands värdet? Obscent!! Kan man väl inte göra? det är ju att relikera prylarna. 
_________________ /Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 31 May 2012, 12:15 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Jean wrote: En sak jag reflekterade över ang alla dessa kukmätar tävlingar här på bojen Är det nån som spelar oxå? Är ju aldrig några kolla in mitt band / min musik trådar? Har sett flera sådana trådar här på detta forum de senaste veckorna!
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 31 May 2012, 13:23 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Jean wrote: En sak jag reflekterade över ang alla dessa kukmätar tävlingar här på bojen Är det nån som spelar oxå? Är ju aldrig några kolla in mitt band / min musik trådar? Jag ser inte vad det är som är "kukmätar"-grejen i det här. Jag själv tycker det är kul att se/höra vad folk använder för prylar för att få fram ett gitarrljud de är nöjda med. Inte konstigare än så.
|
| 31 May 2012, 13:35 |
|
 |
|
Jean
|
nilo wrote: Jean wrote: En sak jag reflekterade över ang alla dessa kukmätar tävlingar här på bojen Är det nån som spelar oxå? Är ju aldrig några kolla in mitt band / min musik trådar? Jag ser inte vad det är som är "kukmätar"-grejen i det här. Jag själv tycker det är kul att se/höra vad folk använder för prylar för att få fram ett gitarrljud de är nöjda med. Inte konstigare än så. " why so serious ? "
|
| 31 May 2012, 14:05 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Jean wrote: " why so serious ? " Nej, det är inte som att jag blev upprörd, det var bara ett konstaterande som jag hoppades på skulle locka fram ett svar om var i detta "kukmätar"-grejen ligger. Jag uppskattar nämligen jättelätta setuper som Maktens, precis lika mycket som jag uppskattar Majkel otroliga arsenal av schyssta prylar. Tycker det är skitcool med bara förstärkare och gitarr, men allt beror ju på vad man spelar för musik.
|
| 31 May 2012, 14:28 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2044 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Jean wrote: En sak jag reflekterade över ang alla dessa kukmätar tävlingar här på bojen Är det nån som spelar oxå? Är ju aldrig några kolla in mitt band / min musik trådar? Självklart med varierande resultat viewtopic.php?f=4&t=67530viewtopic.php?f=4&t=62335
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 31 May 2012, 14:43 |
|
 |
|
monk
|
Det är ju kul med prylar och många gitarrforum handlar till största delen om prylar. Jag ser det inte som någon snoppmätartävling. Majkel är vår Rocco Siffredi i så fall. Jag är själv materialare. Spelar för att det är kul och har inga ambitioner att bli någon virtuos. Sedan finns det så många oupptäckta monstergitarrister på det här forumet så man kanske inte vågar lägga upp klipp och bli totaldissad. Det finns en avdelning på tgp som handlar om musikteori. Du kanske skulle hänga där istället. Eller starta en vem kan spela snabbast tråd.
|
| 31 May 2012, 15:30 |
|
 |
|
Tribal_Tech
Joined: 24 Oct 2005, 20:39 Posts: 1173 Location: Lund, Sweden
|
Hej!
Har egentligen ingen huvudgitarr, utan brukar variera mellan 3 olika beroende på vilken genre eller vilket humör jag är på. Det blir oftast (i rangordning som de kommer) min Tyler/Suhr tele/-66 Tele. Pedalbordet består av: Turbo Tuner, BBB Lovepedal 07, Providence SOV-2, Cmat mods deluxe compressor, RC Booster, TS-9 (hemmabygge, moddad), Zen drive, Frantone Vibutron, BJFE chorus, T-rex Replica. Min huvudförstärkare är en Bad Cat Cub II R, men ibland blir det en Fender blues jr m Cannabis Rex element i, om jag inte vågar ha min bad cat på stället (spelar i spexorkester där det spills en hel del öl överallt).
MvH Daniel
|
| 31 May 2012, 17:09 |
|
 |
|
Overdriver
|
Vi som inte kan spela måste ju ha nåt kul brukar jag säga... Köpa prylar med andra ord Kolla länken nedan på mitt (halvavsomnande)band
|
| 31 May 2012, 17:11 |
|
 |
|
salesman
|
Hejsan
Som ett Peter Green fan kör jag såklart en Historic R8. Med ett Marshall sound, LP Vox wah och en Blackheart Handsome Devil 15w helrörs.
Troligen blir det någon form utav Fender reissue eller silverface så småningom. Och kanske en ny Historic eller något Vintage.
Last edited by salesman on 31 May 2012, 20:36, edited 1 time in total.
|
| 31 May 2012, 18:03 |
|
 |
|
malignatius
Joined: 13 Dec 2004, 23:22 Posts: 1264 Location: Helsingborg
|
Huvva. Jag spelar alldeles för sällan. Men när jag spelar på min kammare blir det främst min Gretsch White Falcon Jr. eller Country Gentleman Jr. Även en Moddad Melodymaker med Lollar p90 får lite speltid då och då. Har en Ts-9:a och en ny införskaffad TC- Hall of fame i pedalbanken samt en Fulltone octafuzz och en Guv'nor. Detta går sedan in en Vox Li'l Nighttrain. Ibland driftar jag mig till använda Apple's mainstage och då är det främst en A-30 simulering som jag gillar.
|
| 31 May 2012, 20:32 |
|
|