View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 00:37

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Glad nyhet för Gibson, äntligen ingen mer baked maple!(?) 
Author Message

Post Glad nyhet för Gibson, äntligen ingen mer baked maple!(?)
Gibson Settles with Department of Justice
Government agrees it will not prosecute Any Criminal Action against Gibson

"...This allows us to get back to the business of making guitars. An important part of the settlement is that we are getting back the materials seized in a second armed raid on our factories and we have formal acknowledgement that we can continue to source rosewood and ebony fingerboards from India, as we have done for many decades."

:mrgreen: :D :mrgreen: :D 8)

http://www2.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/Gibson-Comments-on-Department-of-Justice-Settlemen.aspx

Kan vi anta att det är det sista vi ser av bakad lönn :?:

Last edited by Din_Mentor on 07 Aug 2012, 08:30, edited 2 times in total.

07 Aug 2012, 08:10
Profile

Post Re: Glad nyhet för Gibson, äntligen ingen mer baked maple!
Kan man tänka sig att det kommer en större drive på Gibson-gitarrer med bakade halsar på 4-soung snart då?

07 Aug 2012, 08:25
Profile

Post Re: Glad nyhet för Gibson, äntligen ingen mer baked maple!(?
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/gita ... agligt-tra

Indien nämns också i artikeln men det är väl antagligen trä från Madagaskar man får böta för.

Micke

07 Aug 2012, 08:40
Profile ICQ WWW

Hej.

Någon större skillnad ljudmässigt beronde på greppbrädans träslag gär kanppast att förvänta sig. Kan i bästa fall ge lite mer topp med rosewood och ebenholz, men om det är hörbart när tonen passerat mikrofoner, effekter och förstärkare är mycket osäkert andra saker har större påverkan,
och i princip är det inget fel alls med lönn i grepbrädan framför allt när man för övrigt har mahogny i halsen, det är en riktigt bra kombination.

Mvh,
26rednef

07 Aug 2012, 09:20
Profile

Post Re: Glad nyhet för Gibson, äntligen ingen mer baked maple!
glassfinger wrote:
Kan man tänka sig att det kommer en större drive på Gibson-gitarrer med bakade halsar på 4-soung snart då?

Hoppas! Hade ju varit riktigt chill

07 Aug 2012, 09:21
Profile

26rednef wrote:
Hej.

Någon större skillnad ljudmässigt beronde på greppbrädans träslag gär kanppast att förvänta sig. Kan i bästa fall ge lite mer topp med rosewood och ebenholz, men om det är hörbart när tonen passerat mikrofoner, effekter och förstärkare är mycket osäkert andra saker har större påverkan,
och i princip är det inget fel alls med lönn i grepbrädan framför allt när man för övrigt har mahogny i halsen, det är en riktigt bra kombination.

Mvh,
26rednef

så du menar mer topp från rosewood i jämförelse med lönn? Jag tvekar och påstår att det är tvärtom..

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Last edited by Joshunznera on 07 Aug 2012, 12:07, edited 1 time in total.

07 Aug 2012, 09:48
Profile WWW

Kul att de kan fortsätta såga ner ebenholz :wink:

Visst är det schysst med ebenholz-bräda (eller en riktigt fin och tät rosewood-dito) men är det egentligen så stor skillnad mot en baked maple ? Någon som verkligen har jämfört eller är det som vanligt att det är bättre med ebenholz för att det "ska" vara så?

Gitarrister i allmänhet och LP-spelare i synnerhet verkar vara ett osedvanligt konservativt släkte (kolla bara deras frisyrer ala 1970).
Själv vill jag ha en LP med Brazze-bräda så jag är lika god kålsupare, men frågan är om det låter bättre med en sån..

Jag skulle vilja ha en jämföresle ljudmässigt mellan olika brädor; Ebony, RW, baked Maple, Resin etc etc. Finns det ngn sån test tro?

07 Aug 2012, 09:54
Profile WWW

26rednef wrote:
Hej.

Mvh,
26rednef

Jovisst kan det vara det. Problemet är väl att Gibson smugit in den bakade lönnen på billigare instrument i brist på rosewood och ibland har dessa instrument inte riktigt levt upp till vad man kan förvänta sig vad Gibson bör leverera.
Jag antar att det inte hjälper att många som favoriserar Gibson är konservativa när det gäller specifikationer (gäller även undertecknad till viss del) och Gibsons tidigare försök att använda lönn varit relativt misslyckade.
Men om dom kör en drive på 4-sound så kanske man skall ge det en chans.

Om den bakade lönnen försvinner så kanske den tom blir hypad om ett par år och återkommer med VOS-specs från Gibsons customshop. :wink:

07 Aug 2012, 10:04
Profile

Lite ovetande om det där med bakad lönn, men bakade man den för att den skulle bli mörk eller av ljudmässiga skäl?

07 Aug 2012, 10:48
Profile

Goran wrote:
Lite ovetande om det där med bakad lönn, men bakade man den för att den skulle bli mörk eller av ljudmässiga skäl?

Estetiska skäl garanterat. En pålle med lönnbräda går inte att sälja. Den ser inte klok ut heller för den delen. (Jo jag är lite konservativ.) :mrgreen:

07 Aug 2012, 10:54
Profile

Joshunznera wrote:
Jag tvekar och påstår att det är tvärtom..
Och jag håller med. I den mån greppbrädan märkbart påverkar ljudet är det mer snärt och topp i både lönn och ebenholts, som är hårda träslag, jämfört med rosewood som är mjukare.

07 Aug 2012, 11:27
Profile

Hade baked mapel på melody maker v:et nyligen, och har andra gitarrer med rosewood och har haft både ebenholtz och pao ferro (eller vad det nu heter).. Undrar om det egentligen har varit greppbrädan som har stått för ngn dels alls vad gäller olikheterna i ljud... Jag ställer mig lite tveksam till det... I alla fall inte i ngn större utsträckning... Men det är vad jag TROR...

Sedan är väl baked maple rätt stryktåligt?

Tycker hur som helst att baked maple påminner utseendemässigt om pao ferro, och är därmed snyggt IMHO..

07 Aug 2012, 12:10
Profile

Jag förstår inte varför både Gibson och Fender insisterar på att endast bygga gitarrer med endast Indisk och Ebenholz.

Jag menar det finns så många olika rosewood där ute som fortfarande inte används, i alla fall inte i någon större skala. Och de har både utseendet och tonen att kunna användas.

Hittills användas de flesta av de inom handbyggda klassiska gitarrer. Men det finns så mycket av den varan att det räcker åt alla, och priset är mindre än indiskt och ebenholz.

Ta t.ex Cocobolo. Kommer närmast i släkt med brasilianskt rosewood, har en otroligt snygg utseende och en jädrans ton.

Pau Ferro, används bara av Fender för SRV gitarrerna. Väldigt vacker!

Bubinga, eller afrikansk rosewood. Något dyrare än de andra, men väldigt vacker. Används mest av Rickenbacker.

Kingwood, otroligt vacker, mest in klassiska gitarrer.

Snakewood, också väldigt vacker.

Och listan fortsätter. Dessa träslag är ännu oupptäckta av dessa stora tillverkare, så om man vill vara steget före så kan man special beställa av Musikraft.

Men det vore kul om de gjorde en serie gitarrer med typ Bubinga, eller Cocobolo. För omväxlingens skull och jag tror att det skulle vara ett stort hit, större än Baked maple.

That's my 2 cents.

Image
Image
Image
Image

07 Aug 2012, 12:49
Profile

För att förtydliga lite för de som inte orkat läsa hela uppgörelsen, det handlar om att Gibson köpt trä via en tysk leverantör som via en underleverantör köpt in Ebenholtz 'blanks' från Madagascar trots att de endast hade dispens för rosewood från samma land.

Det är ursprungslandets egna regler och lagar som ska efterföljas av importören, Gibson är dock som tillverkare skyldiga att känna till och kontrollera att deras leverantörer sköter sig.

Man får inga anklagelser mot sig , lovar att bättra kontrollen samt får erlägga en symbolisk muta/avgift på 350tkr $ till myndigheten.

Man kan fortsätta importera från Indien utan risk via sin leverantör , men om landets regler/lagar ändras har man bara 60 dagar på sig att agera.

07 Aug 2012, 13:46
Profile ICQ WWW

Crimson wrote:
Jag förstår inte varför både Gibson och Fender insisterar på att endast bygga gitarrer med endast Indisk och Ebenholz.

Jag menar det finns så många olika rosewood där ute som fortfarande inte används, i alla fall inte i någon större skala. Och de har både utseendet och tonen att kunna användas.

Hittills användas de flesta av de inom handbyggda klassiska gitarrer. Men det finns så mycket av den varan att det räcker åt alla, och priset är mindre än indiskt och ebenholz.

Ta t.ex Cocobolo. Kommer närmast i släkt med brasilianskt rosewood, har en otroligt snygg utseende och en jädrans ton.

Pau Ferro, används bara av Fender för SRV gitarrerna. Väldigt vacker!

Bubinga, eller afrikansk rosewood. Något dyrare än de andra, men väldigt vacker. Används mest av Rickenbacker.

Kingwood, otroligt vacker, mest in klassiska gitarrer.

Snakewood, också väldigt vacker.

Och listan fortsätter. Dessa träslag är ännu oupptäckta av dessa stora tillverkare, så om man vill vara steget före så kan man special beställa av Musikraft.

Men det vore kul om de gjorde en serie gitarrer med typ Bubinga, eller Cocobolo. För omväxlingens skull och jag tror att det skulle vara ett stort hit, större än Baked maple.

Cocobolo är svårt att limma och rejält allergiframkallande. Snakewood är väldigt dyrt. Bubinga är för ljust för att göra köparna nöjda, många vill ju ha så mörk bräda som möjligt. Baked maple lider ju av samma färgproblem. East Indian rosewood har väl börjat odlas på plantager, är säkert lättare att få tag i stora kvantiteter på lagligt sätt nu.

07 Aug 2012, 13:49
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror dom i första hand väljer de traditionella träslagen för det är vad kunderna vill ha , kan dom få tag i det i stora stabila kvantiteter till ett
någorlunda pris så kör dom på det spåret. Däremot är man inte rädd att byta spår om tillgång eller kostnader rusar iväg, det har ju detta med Echebe , Baked maple osv visat.

Jag tror inte man kastar bort den kunskapen utan fortsätter använda inhemska träslag för de billigare modellerna, rosewood och Ebony till de dyrare.

På sikt inser man att det är farligt att bara lita på exotiska träslag, en ändring i reglerna ger dom bara 60 dagar att ställa om (på det dom har i innevarande lager, kanske 30 dagar till), det känns nog riskfyllt.

Det Gibson verkar reagera hårdast på är själva sättet man blev raidad på med beväpnade agentstyrka , samt att inga anklagelser gavs
trots att allt trä beslagtogs

07 Aug 2012, 15:35
Profile ICQ WWW

En icke försumbar aspekt vad gäller val av träslag i greppbrädan är hur det känns att spela på den. Antagligen minst lika viktigt som de ljudmässiga skillnaderna.

07 Aug 2012, 19:55
Profile

Jag har en '60s Tribute med baked maple. Halsen har en helt grym känsla. I ett blindtest skulle jag antagligen valt den jag har (har testat en del MYCKET dyrare som jag inte gillar), och... den är nästan svart - skitsnyggt.

More baked maple to the people!!!

07 Aug 2012, 19:58
Profile

Marshall wrote:
En icke försumbar aspekt vad gäller val av träslag i greppbrädan är hur det känns att spela på den. Antagligen minst lika viktigt som de ljudmässiga skillnaderna.

exakt! Jag hade en nytillverkad Hagström Viking med ngn slags "resin" i greppbrädan. Oerhört skön och såg dessutom ut som mörk ebenholtz 8)

07 Aug 2012, 20:01
Profile WWW

Det finns diverse mörkbruna träslag som nog går lika bra som rosewood, ebenholtz är det nog lite svårare med rent visuellt. Men det skiter jag i, tycker Gibsonmodellerna med rosewood är snyggare ändå.

Bakad lönn är säkert bra, men är i mina ögon ganska fult. :arrow:

07 Aug 2012, 23:47
Profile ICQ YIM WWW

Själv skulle jag vara mer sugen på en Gibson med helt obakad lönnhals, som i Raw Power-serien:

http://www2.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/the-new-raw-power-guitars-401.aspx

Och i så fall helst det här naturnära lönnmonstret. Notera att hela gitarren är gjord i lönn:

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Studio-Raw-Power.aspx

08 Aug 2012, 11:41
Profile

Provade en SG med bakad lönn idag. Brädan såg förfärlig ut, torr och liksom grå. Och ganska rått utgjord också.
Men, det var ju en sån där fattigmans-SG faded - kan ju ha med saken att göra.

08 Aug 2012, 14:04
Profile

Jag testade en Melodymaker Les Paul igår. Den har enligt specifikation lönn i kroppen, mahognyhals och bakad lönnbräda.
Jag tycker att det var en sjungande resonans i den gitarren.
Klarar man sig med bara en stallbucker så är det sjukt mycket gitarr för pengarna; 2700:- för en Gibson är BILLIGT!
Jag skulle inte skämmas för att ställa mig på scen med den gitarren. :)

Låter det bra så är det antagligen bra...

09 Aug 2012, 10:34
Profile

Objektivt sett är ju lönn ett alldeles utmärkt greppbrädesmaterial. Det är bara att såväl bakad som obakad lönn i mitt tycke ser förjävligt ut på Gibsons. :arrow:

09 Aug 2012, 11:41
Profile ICQ YIM WWW

Jag var i köptagen efter en SG standard strax efter hela Trä import incidenten exploderade i Gibsons ansikte, så jag kunde inte få fatt i en med rosewood längre, vilket kändes trist...
Köper man en ny gura så vill man ju ha den som den skall vara enligt tradition, inte nån tillfällig lösning.

Därav tycker jag det är kanon att de verkar återgå till de vanliga träslagen! :)

09 Aug 2012, 12:43
Profile

http://m.youtube.com/#/watch?v=QxQgLOu_C9w

En jämförelsevideo..

09 Aug 2012, 18:37
Profile

Spider-Man wrote:

En jämförelsevideo..

Fast det blir ju meningslöst att jämföra dessa två gitarrer, de är visserligen blå båda två men de har ju olika mickar...

F.ö tycker jag att den med baked maple har snyggast fretboard :)

Här är en kul kille med en LP Custom med bakad bräda!

http://www.youtube.com/watch?v=tMkg9gJL ... ure=fvwrel

09 Aug 2012, 20:08
Profile WWW

Såg det där med kockarna först nu.. Ha ha..

09 Aug 2012, 20:34
Profile

Joshunznera wrote:
Spider-Man wrote:

En jämförelsevideo..

Fast det blir ju meningslöst att jämföra dessa två gitarrer, de är visserligen blå båda två men de har ju olika mickar...

F.ö tycker jag att den med baked maple har snyggast fretboard :)

Här är en kul kille med en LP Custom med bakad bräda!

http://www.youtube.com/watch?v=tMkg9gJL ... ure=fvwrel

http://www.youtube.com/watch?v=qf61M3lBraY
Framåt 20 min eller så, fast man kan kolla från början om man har tid :)

09 Aug 2012, 22:35
Profile

Joshunznera wrote:
Marshall wrote:

exakt! Jag hade en nytillverkad Hagström Viking med ngn slags "resin" i greppbrädan. Oerhört skön och såg dessutom ut som mörk ebenholtz 8)

Resinator wood ja, det är väl inte trä helt och hållet utan något laminerat träkompositmaterial om jag inte minns galet. Har en modern Viking. Är huuuur grym som helst faktiskt för den pengen. Använder den ofta i studion och även live.

09 Aug 2012, 22:41
Profile WWW
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next