| Author |
Message |
|
Andreas Nyström
|
 Byta inlägg i greppbräda någon?
Håller på att skruva ihop en Jaguar av lite olika delar. Halsen är en allparts och jag skulle vilja ha clay dots istället för dom fula plastdotsen. Köpte en uppsättning clays från GMF men vågar fan inte försöka mig på att byta ut dom.
Är det någon som kan rekommendera en trevlig gitarrmek med erfarenhet som kan göra det åt mig och kanske ordna en ny översadel samtidigt?
|
| 05 Aug 2012, 10:07 |
|
 |
|
holmis63
|
 Re: Byta inlägg i greppbräda någon?
I närheten av Boden, inte en aning Jag brukar anlita Åke Björnstad om det är nåt jag inte vågar mig på själv men han verkar ju i Gbg! Har alltid varit mer än nöjd med hans jobb, allt från refret till skärmning.
|
| 05 Aug 2012, 10:23 |
|
 |
|
Andreas Nyström
|
Behöver inte vara i Boden, jag kan skicka den, bara det blir bra gjort.
Har haft mindre lyckade erfarenheter av lokala förmågor tidigare tyvärr.
|
| 05 Aug 2012, 10:37 |
|
 |
|
holmis63
|
Då rekomenderar jag Åke varmt, han är av den gamla typen, besvärar sig med att förklara vad han kommer att göra och med vad han gjort när det är klart! Inte speciellt dyr heller, jag betalade 2500-3000 (kommer inte ihåg exakt) för refretten av min gamla strata, lönnbräda vilket är lite besvärligare då man måste bryta lacken osv, blev bättre än fretjobbet som var gjort från fabrik kan jag ju säga, mycket proffsigt!! Kolla hans hemsida här. http://www.gitarrmakaren.se/Gitarrmakar ... ommen.html
|
| 05 Aug 2012, 10:50 |
|
 |
|
Andreas Nyström
|
Åker faktiskt till GBG ikvöll men jag ser att han har semester just nu.
Tar gärna emot fler förslag. Jonken härjar visst inte så långt härifrån så det var ju frestande.
Har inte gjort klart elektroniken i Jaggan heller så det är nog någon vecka bort innan det blir dags att ta tag i setupen.
|
| 05 Aug 2012, 11:36 |
|
 |
|
salesman
|
Jag bytte en gång på en Les paul Classic från Gröna till vita. Och det va extremt lätt jag värmde upp plasten med en lödkolv och lyfte bort dem. Och sen satte dit nya och limmade.
|
| 05 Aug 2012, 17:50 |
|
 |
|
theshoobes
|
salesman wrote: Jag bytte en gång på en Les paul Classic från Gröna till vita. Och det va extremt lätt jag värmde upp plasten med en lödkolv och lyfte bort dem. Och sen satte dit nya och limmade. Ja, något som detta borde väl funka?
|
| 05 Aug 2012, 18:34 |
|
 |
|
Andreas Nyström
|
Snackade lite med Jonken på telefon och efter det tog jag mod till mig och värmde bort dom gamla inläggen. Han ska få montera dom nya dock och byta översadel. 
|
| 13 Aug 2012, 19:55 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
theshoobes wrote: salesman wrote: Jag bytte en gång på en Les paul Classic från Gröna till vita. Och det va extremt lätt jag värmde upp plasten med en lödkolv och lyfte bort dem. Och sen satte dit nya och limmade. Ja, något som detta borde väl funka? Lite mera pyssel är det ju , fylla med spackel , slipa osv..... Du vill ju ha en helt slät yta att spela på
| 13 Aug 2012, 22:17 |
|
 |
|
salesman
|
Yes du har så rätt jag slipade efteråt men spackel behövdest ej. Om jag minns rätt så va nya inläggen aningen tjockare än dom gamla så endast en slipning behövdest. Man kan även ta till vara på spånorna från greppbrädan ifall man behöver fylla ut lite så kan man blanda det med lim. Men jag skall vara ärlig det är snart 10 år sen jag gjorde detta men det är inte svårt om man är normal händig... vilket gitarrister och musiker inte alltid är...  Jag tror jobbet resulterade i en superextraminimal scalloppering.
|
| 14 Aug 2012, 00:48 |
|
 |
|
Andreas Nyström
|
Ja, nu är dom bytta! Jonken gjorde ett tokigt bra jobb! Han tillverkade också en perfekt översadel i renhorn och fixade vinkeln på halsfickan så jag slipper shimsa halsen Måste säga att nästa gång jag behöver nåt gjort på en gitarr är det Jonken som gör jobbet! Kan inte rekommendera honom tillräckligt mycket, grymt nöjd är jag! Nu har jag bara lite småfix kvar innan min jagga är klar. 
|
| 17 Aug 2012, 13:37 |
|
|