View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Sep 2026, 17:59

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Göra eget aluminiumstall 
Author Message

Post Göra eget aluminiumstall
Vad tror ni om att göra ett eget stall?

Jag har ett rullstall på min Ibanez AFS80T som vill på att skallra och sno ton på höga E-strängen. Jag funderar på att fila till ett eget stall och har hittat några lämpliga bitar aluminium i garaget så jag tänkte bara ta pelarborren och borra två hål för stolparna och sen har och börja såga ut och fila till ett stall liknade http://www.comptonbridges.com/aluminumbridges

Vad tror ni om min ide, det borde ju gå ganska bra att såga och sen slipa med smärjel, bandputs, dremel och fil för att sen avsluta med våtslip och polering med autosol.

Vad tror ni om min ide?

14 Aug 2012, 10:52
Profile

Post Re: Göra eget aluminiumstall
busse wrote:

Jag har ett rullstall på min Ibanez AFS80T som vill på att skallra och sno ton på höga E-strängen. Jag funderar på att fila till ett eget stall och har hittat några lämpliga bitar aluminium i garaget så jag tänkte bara ta pelarborren och borra två hål för stolparna och sen har och börja såga ut och fila till ett stall liknade http://www.comptonbridges.com/aluminumbridges

Vad tror ni om min ide, det borde ju gå ganska bra att såga och sen slipa med smärjel, bandputs, dremel och fil för att sen avsluta med våtslip och polering med autosol.

Vad tror ni om min ide?

Problemet blir ju vinklarna i stolp-hålen; då stallet lutas ofta mer åt diskantsidan. Detta innebär att borrningen inte kan göras med optimal fit -eftersom stolparnas vilkel upp från kroppen är den samma.
Det enda sättet är i så fall att "naila" optimal fit på arc-rundningen ovanpå stallet. Och detta är ganska tufft & få till.

Där emot tror jag att du skulle få ett optimalare resultat att satsa på stolplåsning istället. Dvs; bygga Tone Pro. Då kan du luta/ställa in stallet optimalt & låsa det -så att det inte rör sig alls när strängarna åker fram & tillbaka på dess övre yta. Detta i kombination med hög polerade strängskåror skulle ge garanterat stämnings stabilitet i Bigsby svajjet.

Om du bygger ett fast aluminium stall från scratch; kan även passa på och få bättre intornering för sträng tjockleken du skall använda på guran. Genom att använda ett T-O-M -stall till att justera perfekt intornering; och sedan mäta ut rätt intornering till ditt fasta aluminium stall ifrån T-O-M stallets optimalt justerade klackar. Detta jobb blir i princip det samma som man gör på en stallsadel i aukustiska gitarrer när man vill uppnå korrekt intornering på dessa över en speciell strängtjocklek.
En stor fördel är ju att du kan använda ett vanligt T-O-M -stall som justeringsverktyg; och slippa investera Ex i en "intornator":

Image

/ Jonken

14 Aug 2012, 12:36
Profile

Jag tänkte så här att stolparna på rosewood basen bör ju sitta parallelt och i vinkel i förhållande till varandra och om man då borrar i pelarfräsen så kommer hålen exakt. Sen får man forma ovansidan av stallet i förhållande till stolphålen, det borde ju inte vara värre än att göra en sadel till en akustiskgitarr, där med inte sagt att det är enkelt. Funderar på om man inte kan mäta ut höjderna på respektive stallsadel i förhållande till rosewood "basen" och på så sätt få "böjningen" på ovansidan eller förhållandet som skiljer mellan höga och låga E-strängarna.

Har funderat på låsskruvar ala Tone Pros, har inte sett ett Tone Pro vad jag kommer ihåg så jag vet inte rikitgt hur dom ser ut, är det helt enkelt lite för stora stolphål och sen låser man glappet mot stolparna med stoppskruvarna?

Intoneringen hade jag tänkt göra så att bara ta måtten ifrån orginalstallets korrekt justerade sadlar och försöka fila till det fasta aluminiumstallet efter det.

Tror att ett spetsigare stall av Compton typ är enklare att få till bra än ett bredare och rundare stall liknande Tru-Arc vilket säkert bli känsligare att tillverka för att verkligen få strängen ligga på rätt plats på stallet och intonera rätt.

14 Aug 2012, 19:31
Profile

har ett hemmagjort på min G5122 som funkar finfint, gjorde hela stallet, underdel i körsbär och overdel i någon slags hårdare alu-legering som låg. men förstår inte vad problemet att borra skulle vara?, hur menar du att stallet lutar mer mot diskantsidan, ah kanse är sent bara:)?

ordningen blev som följer, intonerade med oginalstallet, borra stallpinnarna mot träet och gänga, borra sedan upp hålen i alut, borra hela vägen igenom träet så jag kunde stifta stallet i dom hålen mot kroppen sen.

ritsa greppbräderadien mot ämnet och fila.
mätte upp avstånden mellan de justerbara "stall-vad-dom-nu-heter-bitarna" och överför i ett par ritsar på nya som jag filade intoneringen efter.

eftersom det är bigsby på så fila jag strängjacken v-formade så låser strängarna i o hela stallet åker med lite när man svajjar, funkade bäst så tyckte jag. resultatet=snyggt och bra utan skaller o inga trasiga knogar mot det tråkiga justerbara.
blev lite annorlunda ljud mot innan

men var väl ungefär så du menade att göra?, kommer bli bra.

15 Aug 2012, 00:07
Profile

Vad jag tror i detta fallet är;
"sex ståendes på huvud i en rank kanot utför en vild fors jagad av 40 förbannade människoätande infödingar som e hungriga i för dig okänt territorium".
Det e vad jag tror. 55 dollar? Värderar du inte din egen tid det minsta? :shock:

Jag e snubben med tillgång till laser,vatten å CNC i fleraxliga maskiner....jöss,tom chassiena vi tar fram bockas CNC...men det här.? 350 spänn ink mtrl?
Näfan...

15 Aug 2012, 00:10
Profile

MickeLunken wrote:
har ett hemmagjort på min G5122 som funkar finfint, gjorde hela stallet, underdel i körsbär och overdel i någon slags hårdare alu-legering som låg. men förstår inte vad problemet att borra skulle vara?, hur menar du att stallet lutar mer mot diskantsidan, ah kanse är sent bara:)?

ordningen blev som följer, intonerade med oginalstallet, borra stallpinnarna mot träet och gänga, borra sedan upp hålen i alut, borra hela vägen igenom träet så jag kunde stifta stallet i dom hålen mot kroppen sen.

ritsa greppbräderadien mot ämnet och fila.
mätte upp avstånden mellan de justerbara "stall-vad-dom-nu-heter-bitarna" och överför i ett par ritsar på nya som jag filade intoneringen efter.

eftersom det är bigsby på så fila jag strängjacken v-formade så låser strängarna i o hela stallet åker med lite när man svajjar, funkade bäst så tyckte jag. resultatet=snyggt och bra utan skaller o inga trasiga knogar mot det tråkiga justerbara.
blev lite annorlunda ljud mot innan

men var väl ungefär så du menade att göra?, kommer bli bra.

Japp det är ju ungefär som jag har tänkt göra det hela.

Frågan är vad som är bäst då det gäller Bigsby svaj, jag har hört att vissa tycker att Bigsby funkar bättre om hela stallet rör sig på stolparna då man svajar. Fråga är vad som funkar bäst, stum monterat eller rörligt.

Hur tycker du ljudskillnaden blev med ditt aluminiumstall jämfört med orginalstallet?

Racing wrote:
Vad jag tror i detta fallet är;
"sex ståendes på huvud i en rank kanot utför en vild fors jagad av 40 förbannade människoätande infödingar som e hungriga i för dig okänt territorium".
Det e vad jag tror. 55 dollar? Värderar du inte din egen tid det minsta? :shock:

Jag e snubben med tillgång till laser,vatten å CNC i fleraxliga maskiner....jöss,tom chassiena vi tar fram bockas CNC...men det här.? 350 spänn ink mtrl?
Näfan...

Det är ju hur man ser det, det kan ju vara ganska spännande det där med sex i kanoten :wink: dock inget för mig för jag kan inte simma. Borra och fila aluminium i garaget känns lite säkrare, visst finns vissa risker men jag bedömmer dom som små :wink:

Jag värderar min tid väldigt mycket och speciellt sen vi fick barn, då man har två pojkar på drygt 1 och 2.5 år plus två älghundar som skall hållas igång så är tid en bristvara. Men det är ju intressant och kul att tillverka saker själv.

Samma sak med mina stärkarbyggen och effektbyggen, skulle jag räknat timmar på mitt Vibro Masterbygge och arbetat övertid de timmarna skulle det nog varit billigt att köpa en Fender Vibro King och beställa ett nytt kabinett för att få den som topp. Mitt senaste reverbbygge har ju också tagit ganska många timmar hittils för att funkar och då fattas ännu kabinettet och klokast hade varit att köpa en TC Hall of fame pedal som är ett mer flexibelt reverb för en tusing men det hade ju inte varit lika kul.

15 Aug 2012, 08:00
Profile

jo detdär med att svajja stallet eller inte så tror jag helt klart på att svajja stallet, tänker såhär att vill man att 6 strängar med olika förutsättningar ska antingen löpa lika lätt mot en glatt yta eller sitta fast i en trög och hjälpas åt att tilta stallet någon millimeter tror jag mer på det sista.

tänkte åt den glatta varianten först men förutsättningarna för att det ska sitta fast finns ju egentligen inte, är för hör höjd från kroppen för att det ska kunna sitta still.
möjligtvis på gibsonstallvarianten med stallskruvarna direkt i kroppen, typ sg eller nåt? .

ja ljudskillnaden:) ah kommer inte riktigt ihåg mer än att jag upplevde det lite fylligare, kan bero mycket på stallets kontakt mot kroppen med, och träet, orginalstallet var skitdålig passform på så blev många ändringar samtidigt

15 Aug 2012, 22:47
Profile

MickeLunken wrote:
jo detdär med att svajja stallet eller inte så tror jag helt klart på att svajja stallet, tänker såhär att vill man att 6 strängar med olika förutsättningar ska antingen löpa lika lätt mot en glatt yta eller sitta fast i en trög och hjälpas åt att tilta stallet någon millimeter tror jag mer på det sista.

tänkte åt den glatta varianten först men förutsättningarna för att det ska sitta fast finns ju egentligen inte, är för hör höjd från kroppen för att det ska kunna sitta still.
möjligtvis på gibsonstallvarianten med stallskruvarna direkt i kroppen, typ sg eller nåt? .

ja ljudskillnaden:) ah kommer inte riktigt ihåg mer än att jag upplevde det lite fylligare, kan bero mycket på stallets kontakt mot kroppen med, och träet, orginalstallet var skitdålig passform på så blev många ändringar samtidigt

Okej då vet jag lite mer, ser faktiskt ut som att orginal stallet rör sig då man svajar trots att det har rullsadalar. Misstänker dock att trycket på rullarna är så högt att dom har svårt att röra sig. Du råkas inte ha en bild på stallet för lite inspiration?

15 Aug 2012, 22:53
Profile

busse wrote:

Vad tror ni om min ide?

Har ett sånt Compton-stall fast i rostfritt och är väldigt nöjd med det. Såklart kan man göra något liknande med hyfsat enkla medel, men tveksam om det är värt besväret - jämtemot att beställa ett färdigt. Det är ju den sista lilla exaktheten som gör den stora skillnaden. Om du skickar dom uppgifter på halsprofil, strängtjocklek och spacing så får du ett stall som är helt anpassat för din gura - spårat, polerat och körklart.
Stallet funkar jättebra med bigsby. Inget skaller, förbättrad ton och håller stämningen. Kommer aldrig gå tillbaka till rullsadlar. Och det räcker att intonera E-strängarna, vilket är lite skönt.

16 Aug 2012, 10:08
Profile

isana wrote:
busse wrote:

Vad tror ni om min ide?

Har ett sånt Compton-stall fast i rostfritt och är väldigt nöjd med det. Såklart kan man göra något liknande med hyfsat enkla medel, men tveksam om det är värt besväret - jämtemot att beställa ett färdigt. Det är ju den sista lilla exaktheten som gör den stora skillnaden. Om du skickar dom uppgifter på halsprofil, strängtjocklek och spacing så får du ett stall som är helt anpassat för din gura - spårat, polerat och körklart.
Stallet funkar jättebra med bigsby. Inget skaller, förbättrad ton och håller stämningen. Kommer aldrig gå tillbaka till rullsadlar. Och det räcker att intonera E-strängarna, vilket är lite skönt.

Kanske man ändå skulle ta och beställa ett och en ny bas så man vet att allt passar ihop rätt. Frågan är ju vad man skall köpa, aluminium, mässing, koppar eller stål.

Jag gillar ju klart distinkt ljud med "twang" så då är frågan vad ger mest "twang" typ Duane Eddy?

16 Aug 2012, 14:18
Profile

busse wrote:

Kanske man ändå skulle ta och beställa ett och en ny bas så man vet att allt passar ihop rätt. Frågan är ju vad man skall köpa, aluminium, mässing, koppar eller stål.

Jag gillar ju klart distinkt ljud med "twang" så då är frågan vad ger mest "twang" typ Duane Eddy?

Gör det, tror inte du kommer ångra det. :)

Skulle gissa att samtliga av dessa ger dig mer twang än rullsadlarna. Han beskriver olika ljudkaraktärer på websidan (jazz, country etc) men jag vet inte hur stor skillnad materialvalet egentligen gör. Men oavsett material så har stallen större massa och ger bättre klang och mer sustain. Samt att man slipper ev. buzz, dålig intonering och att strängarna kör fast och stämmer ur.

På min b-bender telecaster har jag en stallklack av titan, en mässning och en aluminium enligt tillverkarens rekommendation. Nu sitter de ju på olika strängar så det är lite svårt att säga, men jag är inte helt säker att jag hade märkt någon större skillnad, inpluggad och med alla andra parametrar inräknade. :oops:

16 Aug 2012, 16:09
Profile

Jag får väl se hur jag gör, aluminium beskrivs ju som country, country rock och det borde ju innebära "twang".

Anledningen till att jag själv funderat på aluminium om jag skulle göra ett eget stall är den att aluminium är mjukt och ganska enkelt att berarbeta själv och att jag har lämpliga bitar liggandes i garaget.

Nån som har koll på vad fraken från USA går på för ett sånt där Compton stall?

17 Aug 2012, 10:44
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]