View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 12:42

Reply to topic  [ 14 posts ] 
"Fixed bias" och total resistans på 6L6GC? 
Author Message

Post "Fixed bias" och total resistans på 6L6GC?
Ok, nu e jag igång igen med mina funderingar.

Jag försöker fatta databladet för ett 6L6GC för att röna ut maximal resistans man får ha i serie med control-griden eller pin 5 på röret.
På min 50 caliber får jag serie-resistansen till g1 till ca 454Kohm.
På en 5F6a är serieresistansen 276Kohm?
I databladet står det:
Grid No 1 Circuit Resistence
Fixed Bias 0,1 MΩ 0,1 MΩ
Self Bias 0,5 MΩ 0,5 MΩ

Vad är det jag inte fattar?
Får man inte lasta griden högre än 100k vid fixed bias och hur i allsin dar tänkte mesa om jag nu har tänkt rätt? :D

22 Aug 2012, 18:36
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: "Fixed bias" och total resistans på 6L6GC?
Bump!?

23 Aug 2012, 16:10
Profile ICQ YIM WWW

Det databladet säger är, att om du har 6L6 med katodbias, så får det vara max 500kohm mellan styrgaller och signaljord. Alltså inte i serie, typ gridstopper, eller någon last eller så, utan galler till jord helt enkelt.
Och, om du har fixed bias, d.v.s. jordade katoder på 6L6:an och negativ bias-spänning på gallret, så får det var max 100kohm mellan galler och den negativa bias-spänningen.
Men detta har Fender struntat i sedan tidernas begynnelse och har haft 220k vid fixed bias i alla sina "gamla" stärkare. Kanske/troligen finns det nyare Fender med lägre värde.

mvh

https://www.facebook.com/ahjelmamp

23 Aug 2012, 17:31
Profile

Finns det någon stärkartillverkare som ens byr sig om de där extremt lågra värdena? Jag kollade på Engl P-ball fixed bias och där sitter det 330k per rör plus 2k2gridstopper. Kopplingskondingarna blir ju så jädra bulkiga om man ska ha 100k där............

23 Aug 2012, 18:27
Profile

AHjelmAmp wrote:
Det databladet säger är, att om du har 6L6 med katodbias, så får det vara max 500kohm mellan styrgaller och signaljord. Alltså inte i serie, typ gridstopper, eller någon last eller så, utan galler till jord helt enkelt.
Och, om du har fixed bias, d.v.s. jordade katoder på 6L6:an och negativ bias-spänning på gallret, så får det var max 100kohm mellan galler och den negativa bias-spänningen.
Men detta har Fender struntat i sedan tidernas begynnelse och har haft 220k vid fixed bias i alla sina "gamla" stärkare. Kanske/troligen finns det nyare Fender med lägre värde.

mvh

Men blir det inte så att rören drar för mycket ström när detta värde överskrids?

23 Aug 2012, 18:29
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:
Finns det någon stärkartillverkare som ens byr sig om de där extremt lågra värdena? Jag kollade på Engl P-ball fixed bias och där sitter det 330k per rör plus 2k2gridstopper. Kopplingskondingarna blir ju så jädra bulkiga om man ska ha 100k där............

Johan!
Nu när jag sett ett livstecken från dig så har jag en off topic fråga.
Jag såg på EF att du tänkte beställa ett Rigol skop.
Blev det så och är du nöjd med det?

23 Aug 2012, 18:32
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Tubis wrote:

Johan!
Nu när jag sett ett livstecken från dig så har jag en off topic fråga.
Jag såg på EF att du tänkte beställa ett Rigol skop.
Blev det så och är du nöjd med det?
Jag har det hemma men har inte startat det än, åkte på en muskelruptur i vaden i sommar så jag sitter som ett paket mer eller mindre efter att jag släpat mig hem från jobbet. Med ny respekt för alla handikappade i rörelseapparaten. Men det kommer nog till använding när jag börjar få ihop mididprojet och måste hitta allt som jag kopplat fel......
Men dom bedyrade ju att det funkade bra på SEF och det var halva pricet där jag beställde så då slog jag till. 3000lök blev det ju bara vilket är kaffepengar. Funderar på att bygga nån drullesäkring på ingångarna bara så jag inte knäcker dem med för hög spänning om jag glömmer att byta probe.

23 Aug 2012, 18:45
Profile

Ok. Låter bra.
Jag beställde precis ett.
Ang. "drulle-säkring" så skulle det vara intressant att veta om det sitter någon säkring internt som skydd.
Dock är ju en säkring inte till för att skydda elektronik, utan för att förhindra brand kan man väl säga?
Så frågan är ju om något hinner paja före säkringen om man skulle skicka på 500VDC på en 1X probe?

Trist med skadan förresten, hoppas du repar dig.

23 Aug 2012, 19:16
Profile ICQ YIM WWW

Jag funderade i banorna med zenerdiod på ingången som får ta smällen vid överspänning. Jag vet inte vad scopet har för eget skydd dock vilket kanske är fullgott?

23 Aug 2012, 19:20
Profile

Det ser dock ut som att probarna som följer med inte vill ha mer än 300V vid 10X.
Hmm...
Så länge man ska kolla signal och håller sig borta från DC så är det väl inga problem.
Det blir ju värre om man vill proba på anoderna eller kolla DC rippel t.ex.

23 Aug 2012, 19:52
Profile ICQ YIM WWW

Finns högspänningsprobar att köpa som tål kV.....

23 Aug 2012, 19:54
Profile

Dock ser jag att det är 300Vrms.
Var hamnar Vrms om man har 500VDC?
Borde väl bli en bra bit under 300Vrms så jag tror nog fan de e lugnt.

23 Aug 2012, 19:59
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:
Finns högspänningsprobar att köpa som tål kV.....

mmm.
Fast en sån här skulle ju räcka
http://www.ebay.com/itm/New-4-100MHZ-x1 ... 336e6eca37

23 Aug 2012, 20:00
Profile ICQ YIM WWW

AHjelmAmp wrote:
mvh

Egentligen är det DC resistans mellan gallret och kraftjord som avses. (det blir oftast samma som signaljord).
Anledningen till att det anges maxvärden har med gallerläckströmmen att göra.
Gallerläckströmmen är jonström, inte elektronström, när den strömmen flyter genom den totala DC resistansen som förbinder gallret med jord bildas där (på gallret) en positiv potential.
Denna positiva gallerpotential minskar potentialskillnaden mellan galler och katod och kan i absolut sämsta fall orsaka strömrusning genom röret.

Vid katodbias har vi vis självreglerande verkan av den potentialskillnaden och därför tål systemet större resistans (m.a.o. större positiv potential på gallret pga av läckströmmen) mellan galler och jord.
Potentialen på gallret blir positiv och orsakar ökning av katodströmmen, detta ger högre potential på katodresistorn--->potentialskillnaden mellan katod och galler minskar--->katodströmmen minskar. Röret hittar självt ett jämviktsläge.

Vid fast bias finns ingen sådan självreglerande mekanism och därför tillåts väsentligt lägre galler-jord resistans, denna inkluderar biaskretsens resistans.

Men det är inte många som bryr sig och får man rör som läcker lite gallerström så ser man att tomgångströmmen driver iväg. Spara det i alla fall, det funkar nog bra i en förstärkare med katodbias istället.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

23 Aug 2012, 20:53
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]