View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 21:58

Reply to topic  [ 157 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Projekt Beach 2013 har startat... 
Author Message

Post Projekt Beach 2013 har startat...
Efter en rejäl slaskhelg (lite som sista natten med gänget :mrgreen: ) har stunden kommit för ett avstamp. Från och med idag är det LCHF och utökad motion som gäller för mig - målet är att vara i bättre form nästa sommar. :)

Vägde in mig på 100,6 pannor, med kläder, i morse. Jag ska försöka kämpa tills 20 kg är borta. Wish me luck!!! :roll:

Nu väntar tre helvetesveckor helt utan bröd, kolhydrater och alkohol :shock: . Jag kommer nog att sakna mjölken mest.

Tips om vad man kan äta och metoder att göra tillvaron lättare mottages med tacksamhet. :D

Last edited by FenderBender on 03 Sep 2012, 16:05, edited 1 time in total.

03 Sep 2012, 13:54
Profile ICQ WWW

Post Re: Projekt Beach 2012 har startat...
Jag tror inte LCHF är speciellt nyttigt i det långa loppet. Jag är skeptisk till det sanslösa intaget av fetter. Smör, grädde, ost osv och är tveksam till vad det gör med kärlen.

Jag har detoxat vid några tillfällen och då inte enkom för viktnedgång. Det är slavmat i två veckor och sen gradvis trappa upp till mer vanlig kost.
Kika gärna in denna boken:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153429788

Om det inte är för dig så önskar jag dig lycka i LCHFandet.

03 Sep 2012, 14:03
Profile

glassfinger wrote:
Jag tror inte LCHF är speciellt nyttigt i det långa loppet. Jag är skeptisk till det sanslösa intaget av fetter. Smör, grädde, ost osv och är tveksam till vad det gör med kärlen.

Jag har detoxat vid några tillfällen och då inte enkom för viktnedgång. Det är slavmat i två veckor och sen gradvis trappa upp till mer vanlig kost.
Kika gärna in denna boken:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153429788

Om det inte är för dig så önskar jag dig lycka i LCHFandet.

Alla är saliga på sin tro Sanlösa mängder av vad som helst är inte bra.
Det enda som är säkert är att det finns inga "dieter".
Ren matematik- tillför kroppen mindre energi än vad den förbränner så går man ner i vikt- men gör dieten att Tjåkkisen blir konsekvent i sitt energi intag så är det väl bra.

Dessutom är vikt ointressant- vad kroppen klarar av är det intressanta- med en funktionell kropp så hamnar man per automatik på "rätt" vikt.

03 Sep 2012, 14:57
Profile ICQ WWW

Lycka till! Jag har redan kört racet, tog 30 kg på 5 mån, sedan 7-8 kg till. Var nere under 68kg (startade på 105!) till förra våren utan att egentligen göra så extremt mycket. Minskade mest på kolhydraterna (potatis/pasta/ris osv) samt åt lite mindre portioner och käkade/käkar inget på kvällarna. Har mest bara gått ca 3 km om dagen i högt tempo och tränat lite i övrigt, mest styrketräning. Håller mej nu på ca 72 kg utan problem. Äter inget lighttjafs utan det ska vara vispgrädde i såsen och Bregott på mackorna osv, funkar hur bra som helst bara man inte överdriver mängden man äter. Skippa chipsen/skräpet på kvällarna också, det är nog en stor bov i det hela liksom godis förstås. Tillåter mej lite fikabröd, glass, god choklad osv i helgerna däremot. Även olika sorters nötter lite då och då. Dricker nog totalt sett mindre öl också men lika mycket vin som tidigare. Man mår förbaskat mycket bättre utan extrakilona :) !

Micke

Last edited by javelin70 on 04 Sep 2012, 08:17, edited 1 time in total.

03 Sep 2012, 15:29
Profile ICQ WWW
Är det inte beach 2013 som du ska sikta på? :D

03 Sep 2012, 15:46

Fullerton wrote:

Vinterbad :D !

03 Sep 2012, 15:53
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:
Ren matematik- tillför kroppen mindre energi än vad den förbränner så går man ner i vikt- men gör dieten att Tjåkkisen blir konsekvent i sitt energi intag så är det väl bra.

Diet handlar i mångt och mycket om att hitta en metod för att hålla blodsocker nivåer stabila över dygnet genom att "äta rätt". Men det är ju det som är trixet så att säga.
Men visst handlar det strypa tillflödet av energi.

03 Sep 2012, 15:54
Profile

glassfinger wrote:
Tobbe z wrote:

Diet handlar i mångt och mycket om att hitta en metod för att hålla blodsocker nivåer stabila över dygnet genom att "äta rätt". Men det är ju det som är trixet så att säga.
Men visst handlar det strypa tillflödet av energi.

Sant- man får inte en fungerande kropp eller hjärna med blodsocker som går upp och ner mellan ytterligheterna.

Inte direkt lösningen :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=qRuNxHqwazs

03 Sep 2012, 16:02
Profile ICQ WWW

Fullerton wrote:

Tack för den upplysningen - det blev fel av bara farten... :oops: :mrgreen: :wink:

03 Sep 2012, 16:06
Profile ICQ WWW

Post Re: Projekt Beach 2013 har startat...
Håller med Tobbe Z och några till. Jag tränar en hel del, och väger också en hel del ( :wink: ). Väger in på 95-97kg i naturkostymen. Specialdieter brukar ofta leda till viktminskning, men också uppgång när man tröttnar. Bristsjukdomar, och likaså problem beroende på överskott är en klar risk. Att äta allsidigt är det som är mest beprövat, och gärna med bra fiskinslag. Kosttillskott för motionärer är inte detsamma som intag av t.ex. vitaminer via grönsaker och frukt, eller mineraler via vanlig föda. Upptaget av dessa är kopplat till bl.a. fetter i födoämnena.

Det är inte svårare än att om du gör av med mer kalorier än du sätter i dig, så kommer du att både gå ner i vikt, och få en starkare och mer välmående kropp. Kombinerat med en allsidig kost, och att du unnar dig lagom mycket av det du gillar, kommer att göra dig till en lycklig människa (eller lyckligare!).

Om LCHF får dig att sänka kaloriintaget till rätt nivå, jämfört med vad du förbrukar, är det naturligtvis på rätt väg. Glöm inte motionen bara! Och med motion, kommer du att behöva en lagom nivå av kolhydrater i maten.

Lycka till!

03 Sep 2012, 17:05
Profile WWW

hmm nu blev jag inspirerad! Men LCHF vet jag inte. Bör väl gålika bra med LCNSFF diet* och då mår nog dessutom kroppen bättre. Receptet blir väl att köra det gamla vanliga minus fikabröd och godis, samt ta bort hälten av kolhydraterna på lunchen och öka mängden sallad och bönor istället. Åsså lite fler promenader med jycken

Öl dricker jag bara typ 2 i veckan och det kommer jag att fortsätta med. Chips håller jag inte heller på med. Däremot äter jag "lördagsgodis" och det kanske man ska klippa helt. Faan att det ska vara så gott med kolhydrater!

OK Fb, jag utmanar dig! Låt oss publicera våra BMI nu så stämmer vi av igen till nyår. Den som tappas mest BMI i % vinner. Deal?

* Low Carb Not So Fucking Fat

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

03 Sep 2012, 17:44
Profile WWW

Jag gick ned ca.12kg det året jag träffade min fru, det berodde nog på bättre mat och mindre chips å sånt i kombination med att jag cyklade dagligen och gick hundpromenader, ägnade mig även åt annan fysisk aktivitet som mc-körning i skogen och.. ja jag träffade min fru ja..

Nu är jag ful, fet och femtio och skulle behöva gå ned 15kg men frågan är: är det värt det? :mrgreen:
Glöm inte att summan av lasterna är konstant. :wink:

03 Sep 2012, 17:54
Profile

Gjorde ett ryck här i Juli, utförde någon form utav träning varje dag(gym, löpning eller promenad) och åt enbart kött/kyckling med sallad och lite rotfrukter. Gick ner drygt 8kg på 3 veckor.

Men det känns inte värt det, tycker om mat för mycket för att utesluta vissa typer helt som man gör med LCHF. Något jag inte tänkt på heller var att hela garderoben var tvungen att förnyas, inget satt ju snyggt längre.

Nu ligger jag stabilt runt 76kg på mina 183cm. Äter onyttigt igen men jag ser till att träna ordentligt.

03 Sep 2012, 18:41
Profile

Då har jag vägt in!

88.5 kg och 175cm gör BMI 28.6.

Vad startar du på Fb?

03 Sep 2012, 18:57
Profile WWW

Lägg upp en startbild, helst i profil! :lol:

Ang. LCHF så låter det som väldigt mycket att hålla energiprocenten från fett på 80%, men vi pratar som sagt energiprocent och inte volymprocent på tallriken. Det kan vara så enkelt som att skippa potatisen till en måltid och byta ut mjölken i såsen till vispgrädde.

Har ätit så i flera år och har finfina blodvärden. Att jag inte går ned mer i vikt än jag gör beror på att jag är allför kär i öl... men jag gick ned 12 kilo och har hållt den vikten oavsett hur mycket bertz det rinner ned i strupen.

Många brukar säga att man kan äta vad som helst bara man rör sig ordentligt, men det är nys. Det kommer alltid att gå fortare att äta än att springa.
Men visst - har du rätt anlag (spinkisgener) och ett rörligt liv så kan man kosta på sig mer kolhydrater, men sitter man stilla 98% av sin vakna tid så kan man inte äta som en professionell skogshuggare. Typ.

Lycka till! :D

03 Sep 2012, 19:23
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Då har jag vägt in!

Vad startar du på Fb?

BMI kan jag inte räkna ut, men jsg vägde in på 100,6 kg och 174 cm.

03 Sep 2012, 20:22
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Joshunznera wrote:
Då har jag vägt in!

Vad startar du på Fb?

BMI kan jag inte räkna ut, men jsg vägde in på 100,6 kg och 174 cm.

BMI= 33.2

03 Sep 2012, 20:35
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Då har jag vägt in!

Vad startar du på Fb?

Kan inte alla få va me?? :oops: :oops:

03 Sep 2012, 21:35
Profile

Blues66 wrote:
Joshunznera wrote:
Då har jag vägt in!

Vad startar du på Fb?

utmärkt ide! :)

03 Sep 2012, 21:36
Profile WWW

Jag är på.

101kg, 175cm

Har kört med mycket promenader + en del simning ett tag, o har väl långsamt gått ner ca 3 kg. Några speciella dieter ger jag mig inte in på. Satsar mer på lite mindre portioner och lätt käk på kvällar.

BMI kan man räkna ut här, även om man efter vad jag hört inte ska jämföra BMI med någon annan då det handlar mycket om benstomme och muskelmassa, och inte bara fett.

http://www.bmitest.se/

Mitt BMI var förresten 33

03 Sep 2012, 22:06
Profile

23
liten formsvacka nu, ska ÖKA min BMI i höst :lol:

03 Sep 2012, 22:25
Profile

Joshunznera wrote:
Blues66 wrote:

utmärkt ide! :)

Ska bara leta fram vågen. :roll: Min räddning är att jag är 180 cm lång. :wink:

Hur ska man egentligen tolka BMI-index? När jag tränade kampsport och var i mitt livs bästa form la jag på mig drygt 10 kg men det var bara muskler, nu väger jag något mindre men musklerna är inte lika spänstiga längre (milt uttryckt :wink: ). BMI som mätvärde blir lite konstigt.

/R

03 Sep 2012, 22:54
Profile

Renegade wrote:
Ska bara leta fram vågen. :roll: Min räddning är att jag är 180 cm lång. :wink:

Hur ska man egentligen tolka BMI-index? När jag tränade kampsport och var i mitt livs bästa form la jag på mig drygt 10 kg men det var bara muskler, nu väger jag något mindre men musklerna är inte lika spänstiga längre (milt uttryckt :wink: ). BMI som mätvärde blir lite konstigt.

/R

Precis så sa en som jobbade på gym till mig, BMI är veckotidningstjafs var väl hur han uttryckte sig. Finns väl nåt mer sånt där värde har jag för mig som tar hänsyn till fettmassa (eller vad det heter) också... hur de nu går till..

03 Sep 2012, 23:03
Profile

japp BMI är för TV tittare ej för fysiskt aktiva personer

Har en kollega med hobbyn "lytaskrot-smörjainsigiolja-ståpåscenistringtanga" han är kraftigt överviktig enl BMI

03 Sep 2012, 23:05
Profile

BMI (vikten(kg), delat med kropplängden(m) i kvadrat) är väl ett helt OK mätetal, om man använder det på ett vettigt sätt, d.v.s. som en fingervisning. Funkar på "lagom" människor, som inte är topptränade åt ena eller andra hållet, d.v.s. på säkert 80-90% av oss.
Själv ligger jag på ca 25-26 i BMI, vilket är precis i toppen på normalvärde, på gränsen till övervikt. Både jag och den läkare jag frågat tycker att, med all min kajakträning och dess påverkan på kroppen, det är ett riktigt bra värde. Det bör alltså tolkas utifrån hur tränad man är.

Mina mål kommer inte att vara viktrelaterade till 2013, snarare styrke- och konditionsmål. Når jag vad jag vill med dessa, får vikten bli vad den blir.

Men FB, med BMI på 33 skulle jag göra precis som du nu gör, d.v.s. göra något åt det. Att du bestämt dig för att gå ner är värt en applåd, koppla sen ihop det med lite regelbunden träning, så kan du unna dig några Lapin dessutom. :D

03 Sep 2012, 23:19
Profile WWW

de som dissar BMI som mätvärde är i regel de som har ett högt BMI :wink:

Jag måste visst ner ca 15 kg för att ha "normalt" BMI, men jag vet att min övervikt knappast är mer än 10kg. Skit samma, här gäller det att tappa några kilon, inte att vinna BMI-racet :)

Sitter och väntar på ett plan och är hungrig.. Undrar vad man ska ta för ngt gott av frukostbrickan idag då. Yoghurt, kaffe grönsaker skinka, en hård macka och ägg får det bli. Dvs en normal flygplansfrukost minus det mjuka brödet. Nu är jag på G!

04 Sep 2012, 05:02
Profile WWW

Jag är på.
Vi har kört i ca 3 veckor nu frun och jag.
Har precis avslutat 1 timmes promenad före frukost.
Fokus vikt/midjemått.

Kör hårt :D

04 Sep 2012, 07:28
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Jag måste visst ner ca 15 kg för att ha "normalt" BMI, men jag vet att min övervikt knappast är mer än 10kg. Skit samma, här gäller det att tappa några kilon, inte att vinna BMI-racet :)

Sitter och väntar på ett plan och är hungrig.. Undrar vad man ska ta för ngt gott av frukostbrickan idag då. Yoghurt, kaffe grönsaker skinka, en hård macka och ägg får det bli. Dvs en normal flygplansfrukost minus det mjuka brödet. Nu är jag på G!

Jag dissar inte BMI som ett personligt mätverktyg. Det jag sagt tidigare i tråden är sånt som baseras på vad experter inom området sagt till mig. Dvs att värdet är personligt och vad som är ett bra BMI värde kan variera från person till person.

Jag vet att jag har ett högt BMI värde, jag vet också att jag väger för mycket. Min träning just nu, grundmålet med den är att jag ska må bättre, få bättre kondition, sova bättre etc... kan det också ge bieffekten att jag förlorar några kg är det bara positivt.

04 Sep 2012, 08:02
Profile

Joshunznera wrote:

Det kan ju vara så att de som dissar BMI är för feta enligt normen men har ersatt fettet med muskler........

Kraft väger- BMI är för räkor!

04 Sep 2012, 08:32
Profile ICQ WWW

Prova med att dra ner på mängden av allt. Tex öl, mat, godis mm. Har själv gått ner 8kg, från 86kg till 78kg, genom att äta o dricka samma saker som innan, MEN mindre av allt. Ofta äter man i åldern 40+ alldeles för mycket om man jämför vad man gör av med rent fysiskt. Undantag finns självklart, men dessa har sällan problem med vikten. :wink:

http://www.myspace.com/henhousebluesband

04 Sep 2012, 10:09
Profile WWW
Reply to topic   [ 157 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next