| Author |
Message |
|
FillmoreEast
|
 Dags för en Fuzztråd
Låt höra! Har vi några Fuzz Freaks här? och isånafall, vilka är era favorit fuzzpedaler? Har haft lite olika fuzzar genom åren, och just nu sitter jag på Stu Castledine Tonebender MkII, Dunlop Fuzz Face germanium, Dunlop Fuzz Face "Hendrix" silicon, Electro Harmonix Big Muff, Roger Mayer Voodoo-1 (mer blandning mellan fuzz och dist), "Colorbooster" Colorsound Overdriver/Power Boost klon byggd av en snubbe som kallas Obi. Jag är lite sugen på att testa följande: Analogman Peppermint & Astrotone, Blackout Musket & Death by Audio Apocalypse. 
|
| 01 Oct 2012, 19:17 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Dags för en Fuzztråd
Jag byggde en fuzz face-klon (germanium så klart) men kom aldrig överens med ljudet.  Posta era tips till FillmoreEast så kanske jag ger fuzzen en ny chans. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 01 Oct 2012, 19:20 |
|
 |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
Köpte en Way Huge Swollen Pickle Mk II för ngn vecka sedan, gillar verkligen att det går att skruva fram så många olika fuzz.ljud ur den. http://www.youtube.com/watch?v=Boehiv3VRLE
_________________ If you're too stupid for science - try religion!
|
| 01 Oct 2012, 19:25 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Jag är skitsugen på en Dunlop Joe Bonamassafuzz.. Är ingen fuzzfantast, men den verkar har rätt mjukt/runt Fuzzljud..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 01 Oct 2012, 19:32 |
|
 |
|
Little Wing
|
Älskar fuzzar! Haft mängder, favoriten har varit Fulltone Soul Bender. Haft två st men dumt nog sålt båda. Just nu har jag enbart en ROger Mayer Octavia som är riktigt kul.
_________________ Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com
|
| 01 Oct 2012, 19:33 |
|
 |
|
rocky67
|
men vänta nu..... Finns det inte en pedal-avdelning på detta forum? 
|
| 01 Oct 2012, 19:42 |
|
 |
|
Renegade
|
rocky67 wrote: men vänta nu..... Finns det inte en pedal-avdelning på detta forum?  Har aldrig besökt den. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 01 Oct 2012, 19:49 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
Renegade wrote: rocky67 wrote: men vänta nu..... Finns det inte en pedal-avdelning på detta forum?  Har aldrig besökt den. /R Jag har också missat den Men du Renegade, ge inte upp hoppen om fuzzar. De kan nämligen vara lite kräsna med valet av stärkare man kör in dem i. Jag har nog aldrig fått lika bra resultat med amerikanska förstärkare som med brittiska när det kommer till fuzzar. Visserligen använde ProGuitarShop ofta en Deluxe Reverb RI i sina YouTube videos och det låter ofta fantastiskt, även med just fuzz. Så det är lite utav en gåta det där. Tror att man isf måste spela väldigt högt (med en Fender) så att det börjar komprimera på ett såntdär härligt sätt.
|
| 01 Oct 2012, 20:04 |
|
 |
|
Crimson
|
De flesta boutique fuzzar som görs idag funkar superbra för sovrumsgitarristen. Men när du spelar i band så skär de inte igenom tillräckligt bra.
Prova fram dig, låt blir Youtube klippar för de hjälper inte ett dugg.
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 01 Oct 2012, 20:34 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Jag har bara haft en enda fuzz. Snodde ritningen från JostyKit-katalogen -69/70 och byggde den själv på ett hemsnickrat kretskort ala Veroboard Funkade kanon, jag blev ortens fuzz-mästare och stärkte mina positioner på ungdomsgårdens gitarr-gudsavdelning Sedan dess har jag faktiskt aldrig ägt ngn fuzz
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 01 Oct 2012, 20:39 |
|
 |
|
rocky67
|
Joshunznera wrote: Jag har bara haft en enda fuzz. Snodde ritningen från JostyKit-katalogen -69/70 och byggde den själv på ett hemsnickrat kretskort ala Veroboard Funkade kanon, jag blev ortens fuzz-mästare och stärkte mina positioner på ungdomsgårdens gitarr-gudsavdelning Sedan dess har jag faktiskt aldrig ägt ngn fuzz Den ritningen måste bara fram! Hitta på ett spacigt namn sedan.....
|
| 01 Oct 2012, 20:59 |
|
 |
|
Andrew Blakk
|
Jag älskar fuzzsoundet. Fett och otyglat. Dessväre är det skitsvårt att riffa fort med fuzz. FÖr mycket basmuller och otydlighet i botten. Samtidigt låter riffen skit med vanlig dist typ Mi Audio Crunchbox. Ett dilemma utav rang alltså. Eller skit låter det ju inte men det blir inte samma känsla... Men då snubblade jag över Spindlens Blackout Musket. På den så finns det en rätt som tajtar till botten. Helt perfekt!!! Så nu har jag en tajt fetingfuzz! 
|
| 01 Oct 2012, 21:26 |
|
 |
|
Michael
|
En klon på fulltones 69 pedal fast med AC127or har gjort mig lycklig, den är byggd i en låda med MI boost n buff efter, riktigt bra, fett o dynamiskt. Zeta kanske kan bygga ihop fler om man frågar snällt.
|
| 01 Oct 2012, 21:33 |
|
 |
|
boozter
|
Analogman Sun Face har varit min favoritfuzz i många år. Just nu spelar jag mest med en MJM Brit Bender dock och har även en Joyo Ultimate Octave som faktiskt är riktigt bra. Det största problemet med fuzz är som nämnts att höras i en bandsituation.
|
| 01 Oct 2012, 21:38 |
|
 |
|
Renegade
|
FillmoreEast wrote: Jag har också missat den Men du Renegade, ge inte upp hoppen om fuzzar. De kan nämligen vara lite kräsna med valet av stärkare man kör in dem i. Jag har nog aldrig fått lika bra resultat med amerikanska förstärkare som med brittiska när det kommer till fuzzar. Visserligen använde ProGuitarShop ofta en Deluxe Reverb RI i sina YouTube videos och det låter ofta fantastiskt, även med just fuzz. Så det är lite utav en gåta det där. Tror att man isf måste spela väldigt högt (med en Fender) så att det börjar komprimera på ett såntdär härligt sätt. Har tre rör-Fendrar (nej, fyra - en har jag gömt för frugan i källaren  ) och ingen brittisk men det låter skit och bananer hur jag än gör. Även med Deluxe Reverben. Andra lyckas få bra ljud ur den så pedalen är det inget fel på. Jag är ingen fuzzmänniska helt enkelt. Men med lite inspiration i tråden kanske jag kan bättra mig. /R
|
| 01 Oct 2012, 21:43 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
boozter wrote: Analogman Sun Face har varit min favoritfuzz i många år. Just nu spelar jag mest med en MJM Brit Bender dock och har även en Joyo Ultimate Octave som faktiskt är riktigt bra. Det största problemet med fuzz är som nämnts att höras i en bandsituation. Jimmy Page hördes rätt bra i Zeppelin  Visserligen hade han bara Jones och Bonham att bråka med. Tycker man kommer fram rätt bra även med fuzz, förutsatt att man har en stärkare med bra genomträngande mellanregister. Eller boostar med en lite middig pedal / EQ. Däremot håller jag med om det AndrewBlakk skrev om otajt botten. Riffande med fuzz där det ska vara luft mellan rytmslagen är svårt. Med en Big Muff är det ju mer eller mindre omöjligt. Den pedalen funkar ju bara till solo (ala Fripp, Gilmour..) eller mangelkomp.
|
| 01 Oct 2012, 21:48 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Jag hade en Roger Mayer Mongoose ett tag och den lät makalöst bra men tyvärr tung som ett as, saknade eleminatoruttag så den fick gå. Nu har jag en Way Huge Swollen Pickle men den är väl sådär, funkade rätt bra till riffet i No Quarter.
|
| 02 Oct 2012, 08:42 |
|
 |
|
brolle89
|
Min absloluta favorit är Big muff, just nu kör jag med en "little" Big muff!
Ett måste för alla som spelar stoner/doom!
|
| 02 Oct 2012, 11:43 |
|
 |
|
pudas
|
Två stycken, men båda i kombination med wha-wha. En Shin-ei wha-fuzz och en Jen Double sound. Fuzzen i Jenen är väl i.o.f.s användbar, men fuzz är nog inte min tekopp! Shin-ein däremot låter så knasigt att den plockas fram då och då.
_________________ pudas
|
| 02 Oct 2012, 11:45 |
|
 |
|
Vibrolux
|
Fuzz är kul! Men inte alltid så lätt att få med alla gånger. Jag har en Fulltone 69´ gamla modellen. (Yngströms gamla  ) som har ersatt några olika ex. Fulltone 70´, Dunlops blå Hendrixface, 2 st olika AM sunface. Den har jättebra kontroller för Bias och Contour som ger dig möjlighet att ratta in ganska många olika ljud.  /V
|
| 02 Oct 2012, 13:28 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Nån som testat 'Retro channel' , 'The Fuzz' ??
| 02 Oct 2012, 14:02 |
|
 |
|
Overdriver
|
pudas wrote: Två stycken, men båda i kombination med wha-wha. En Shin-ei wha-fuzz och en Jen Double sound. Fuzzen i Jenen är väl i.o.f.s användbar, men fuzz är nog inte min tekopp! Shin-ein däremot låter så knasigt att den plockas fram då och då. Det kan bero på att fuzzen i shin-enpedalen är en octavfuzz ungefär samma som univox superfuzz. Har en likadan, den låter skitcoolt!
|
| 02 Oct 2012, 18:10 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
Mike Leaf wrote: Nån som testat 'Retro channel' , 'The Fuzz' ?? Inte testat, men har sett några till salu. Det ska väl vara som en Tonebender MkII , men det verkar inte riktigt som att den fick något genomslag..
|
| 02 Oct 2012, 20:09 |
|
 |
|
bamalamalu
|
Har byggt dom flesta fuzzar big muff, fuzz face, tone-benders osv. Den bästa och roligaste hittills är absolut Mosrite Fuzzrite. Den skär igenom som en jäkla cirkelsåg eller som en distad trumpet. Tränger igenom allt.. Massor mellanregister med lite oktav upp. Perfekt för 60-tals garage och Stones satisfaction typ. Låter för för jävligt om tar ackord men grymt för melodier.
|
| 02 Oct 2012, 20:32 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
rocky67 wrote: Joshunznera wrote: Jag har bara haft en enda fuzz. Snodde ritningen från JostyKit-katalogen -69/70 och byggde den själv på ett hemsnickrat kretskort ala Veroboard Funkade kanon, jag blev ortens fuzz-mästare och stärkte mina positioner på ungdomsgårdens gitarr-gudsavdelning Sedan dess har jag faktiskt aldrig ägt ngn fuzz Den ritningen måste bara fram! Hitta på ett spacigt namn sedan..... den fanns på nätet 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Oct 2012, 20:55 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
bamalamalu wrote: Har byggt dom flesta fuzzar big muff, fuzz face, tone-benders osv. Den bästa och roligaste hittills är absolut Mosrite Fuzzrite. Den skär igenom som en jäkla cirkelsåg eller som en distad trumpet. Tränger igenom allt.. Massor mellanregister med lite oktav upp. Perfekt för 60-tals garage och Stones satisfaction typ. Låter för för jävligt om tar ackord men grymt för melodier. Har du byggt en som kallas Buzzaround? 
|
| 03 Oct 2012, 00:34 |
|
 |
|
bamalamalu
|
FillmoreEast wrote: bamalamalu wrote: Har byggt dom flesta fuzzar big muff, fuzz face, tone-benders osv. Den bästa och roligaste hittills är absolut Mosrite Fuzzrite. Den skär igenom som en jäkla cirkelsåg eller som en distad trumpet. Tränger igenom allt.. Massor mellanregister med lite oktav upp. Perfekt för 60-tals garage och Stones satisfaction typ. Låter för för jävligt om tar ackord men grymt för melodier. Har du byggt en som kallas Buzzaround?  Nej den har jag missat  Jag har 2 pedaler som "tävlar" mot varandra. Just nu är det Fuzzrite i den ena och en Jordan Bosstone i den andra. Hmm.. Bosstonen ser ut att förlora och får bli av med sitt skal. Kanske en Buzzaround behöver nytt hem. Mina fuzzar har ungefär samma livscykel som erimitktäftor. The strongest shall survive 
|
| 03 Oct 2012, 18:09 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
Jag hörde en clone på Jordan Bosstone som hette Mahoney Buzz-Tone, som lät helt fantastiskt. Blev lite sugen på att skaffa en själv! 
|
| 04 Oct 2012, 09:30 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Jag menar inte att kapa tråden, men jag måste fråga hur mycket ni fuzzfrälsta använder era fuzzpedaler.. Färgar ni ljudet ibland och kör enskilda riff med fuzzen, eller kör ni med fullt ös jämt på pedalen, använder ni den bara när ni lirar hendrixgrejer och dylikt eller hur oumbärlig är en fuzzpedal? (Försöker förmå mig själv att punga ut 2300 för en Joe Bonamassa Fuzzfacepedal)
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 04 Oct 2012, 19:41 |
|
 |
|
Steven
|
Spider-Man wrote: Jag menar inte att kapa tråden, men jag måste fråga hur mycket ni fuzzfrälsta använder era fuzzpedaler.. Färgar ni ljudet ibland och kör enskilda riff med fuzzen, eller kör ni med fullt ös jämt på pedalen, använder ni den bara när ni lirar hendrixgrejer och dylikt eller hur oumbärlig är en fuzzpedal? (Försöker förmå mig själv att punga ut 2300 för en Joe Bonamassa Fuzzfacepedal) Jag kör med fyra drive-pedaler på pedalbordet för att kunna fixa ett gäng olika sounds. Jag kör fuzzpedalen (PTD Minibone eller Fulltone '69 MKII) för allt från havskitig overdrive till fet-fuzz genom att variera gitarrens volym och anslaget. För mig är fuzz helt nödvändig och roligast. Jag är helsåld på fuzzfacears förmåga att gå från rent till explosivt fuzzspräck bara genom att spela dynamiskt vilket ger en otrolig uttrycksfullhet i ljudet på ett sätt man inte får i en Tubescreamer eller en distpedal IMO. Sen funkar inte fuzzen för alla sounds så jag har även två OD-pedaler och en distpedal på bordet. Jag kör oftast singlecoil gitarrer och stärkaren är en Bad Cat Tremcat inställd på ett halvrent sound.
_________________ Jag sponsrar Ljudbojen!
|
| 06 Oct 2012, 23:34 |
|
|