View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 09:34

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Spela in rör? 
Author Message

Post Spela in rör?
Lämnade in min hot rod deluxe (med v30) till Lh-musik för att byta rören och fräscha upp den. Tog den på gig igår och den hårt och vasst. Tänkte att det kanske har med biasjusteringen att göra men det borde ju kalle på lh ha koll på. Så tänkte att rören kanske måste köras in lite. Kan det stämma? Har nya rör en inkörningsperiod eller borde det låta bra direkt?

06 Oct 2012, 09:52
Profile

du har vant dig med den lite mattare klangen från slitna slutrör kanske... så en viss inkörning kan man nog räkna med, ja. fast vissa rör låter hårt och platt until the bitter end... ett j-vla mysterium det där varför NOS-rör alltid låter bättre.

http://kuhnamps.com

06 Oct 2012, 10:29
Profile ICQ WWW

Post Re: Spela in rör?
v30 låter väl hårt och vasst. Det gör min låda jag har. Gillar dem inte alls. Som övre talare sa så har du väl vant dig med trötta rör till det elementet.

06 Oct 2012, 10:32
Profile

Jepp jag förstår att jag vant mig med en dovare klang när rören vart slitna. Fast elementet funkar riktigt bra i den här stärken och har vart väldigt nöjd med det även när rören var fräscha. Men nu lät det hårt, vasst och även rätt komprimerat. Så pass att jag fick köra utan kompressor. Och då kör jag på en optisk som är rätt diskret.

Men hur är det med rör rent generellt, har dom en inkörningsperiod (typ som högtalare) eller låter dom som dom ska direkt?

06 Oct 2012, 10:39
Profile

Se gärna diskussionen om sk cryo-rör också
http://www.watfordvalves.com/products.asp?id=10

så mitt svar....kanske

06 Oct 2012, 12:05
Profile

southbeck wrote:

Men hur är det med rör rent generellt, har dom en inkörningsperiod (typ som högtalare) eller låter dom som dom ska direkt?

Jo rör har en inkörningsperiod, det kan man se genom att biasen ändras som regel i många nya rör och brukar stabilisera sig efter ca 50 timmar.

Om detta sen påverkar ljdet mer än att vad man hör vid bias justering, har jag inte reflekterat över.

06 Oct 2012, 13:17
Profile

Tubis wrote:
v30 låter väl hårt och vasst. Det gör min låda jag har. Gillar dem inte alls. Som övre talare sa så har du väl vant dig med trötta rör till det elementet.

+1.
Tycker handen på hjärtat det e överhypad skit. Nog för att mitt hjärta ligger i rocknrollen,men va fan...även för metal.?
V30...jag har missat ngt där. Helt klart. Det,eller så e jag för gammal. U tell me.

06 Oct 2012, 17:35
Profile

Tack för svar! Nu handlade inte tråden om vintage 30 element utan om rör och dess inkörningsperioder.
Men vad gäller v30 så tycker jag det är som med allt annat. Det måste in i rätt stärkare och med rätt gitarr där dess egenskaper tillför något bra. Har man en bright gitarr/stärk är det kanske inte så bra val.
I hot rod deluxe funkar dom skitbra. Lite otippat när det är fender.

06 Oct 2012, 17:55
Profile

V30 låter svinbra :twisted:

Tight och fint smask.....om det är rätt låda...

Låter det illa är stärkan sk*t :mrgreen: :wink:

Angående dina rör...
Jag har ingen erfarenhet att de brukar ändra sig så som du beskriver....om inte något vad väldigt fel innan byte.

Byttes det PreAmprör å?

/Hasse

06 Oct 2012, 18:01
Profile

Han bytte slutrören och har för mig att han bara bytte ena förstegsröret. Tror dom andra var ok.
Ska se hur det känns ikväll igen på gig. Prylar är ju så där luriga att ena kvällen tycker man det låter skitbra sen andra kvällen bara skit.. Lokal osv spelar ju också in så kanske tycker det låter kanon ikväll haha

06 Oct 2012, 19:12
Profile

Poängen e att som vanligt e det enda intressanta hur det låter,å med det sagt att det hela kommer ner till att DU skall vara nöjd.
Om du tycker att rörbytet gjort maskinen vass å kall så går det att med mkt små medel förändra den karaktären till ngt som passar dig bättre.
Å som sagt,tanken e att DU skall vara nöjd när allt e sagt å gjort.

Att man sedan uppfattar en given maskin olika från tillfälle till tillfälle ligger nog snarare hos oss som människor än hos maskin i sig.

E det så att du uppfattar att maskin blivit till ngt du inte gillar eller kommer överens med anser jag absolut att du skall hantera den saken. Tex en enkel mod av fasvändaren i den kan förändra det där "vassa/kalla" till ngt du trivs bättre med.

07 Oct 2012, 15:15
Profile

Ja visst är det ju jag som ska bli nöjd.

Har gått igenom ett antal förstärkare (fenders, marshalls, boogies) och hittade hem med den här med v30. Men efter rör bytet känns det inte lika bra. Hade den på gig igår igen. Fortfarande vass. Måste ha presence helt nere och diskanten under kl 10. Dessutom upplever jag att headroomet är mindre. Dom spelar ju sjukt starkt och har aldrig haft problem med det. Men nu sprack den upp lite.

Nåväl. Det jag startade tråden om var alltså en rörfråga och inte så mycket om min stärkare egentligen. Ska kontakta Kalle på Lh igen och se vad han säger.

07 Oct 2012, 15:24
Profile

southbeck wrote:

Nåväl. Det jag startade tråden om var alltså en rörfråga och inte så mycket om min stärkare egentligen. Ska kontakta Kalle på Lh igen och se vad han säger.

Fast jag gav dig ett svar , sen undrar jag hur gamla dina rör egentligen var?
Att gamla rör tappar diskant o efekt, ja det som händer när dom blir slitna.
Kan ju vara som så helt enkelt gillar ljudet från slitna rör och din beskrivning med att ha presence o diskanten lågt ställda tycker jag stämmer bra med hur jag själv upplevt just den stärkan (eller flesta Fenders :wink: )

Om du sen vill att den ska bryta upp tidigare så be Kalle om slutrör med lägre gradering.

07 Oct 2012, 15:37
Profile

Amp Healer wrote:
southbeck wrote:

Fast jag gav dig ett svar , sen undrar jag hur gamla dina rör egentligen var?
Att gamla rör tappar diskant o efekt, ja det som händer när dom blir slitna.
Kan ju vara som så helt enkelt gillar ljudet från slitna rör och din beskrivning med att ha presence o diskanten lågt ställda tycker jag stämmer bra med hur jag själv upplevt just den stärkan (eller flesta Fenders :wink: )

Om du sen vill att den ska bryta upp tidigare så be Kalle om slutrör med lägre gradering.

Rören var nog riktigt slitna. Jag har kört rätt mycket på den i tre år iaf. Och då köpte jag den beggad..

Vill helst inte att den ska spricka upp alls. Hade volymen på bara typ 3 av 10. Kändes mer som att den överstyrde i ingången.

07 Oct 2012, 15:49
Profile

southbeck wrote:

Rören var nog riktigt slitna. Jag har kört rätt mycket på den i tre år iaf. Och då köpte jag den beggad..

Vill helst inte att den ska spricka upp alls. Hade volymen på bara typ 3 av 10. Kändes mer som att den överstyrde i ingången.

Kolla vad du fick för gradering på rören, vill du att det ska bryta upp tidigare så bör dom ligga runt 3-4 på LH:s gradering.
Lägre gradering har lite lägre livslängd än högre, men vad gör man inte för det perfekta ljudet ;)

En annan sak att göra på dessa stärkare är att byta stärkans precenskontroll till en cut kontroll, 250k pot och 2,2n är lämpligt värden för "finlir" av hög diskant.

07 Oct 2012, 16:36
Profile

Köp åtminstone ett Nos förstegsrör.
Jag rekommenderar ett Mullard Longplated låter så jävla bra.
Du förstår när du bytt :wink:

http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=T ... 7+mullard+

08 Oct 2012, 19:40
Profile WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]