View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:59



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gibson Les Paul Traditional - FIXAT! 
Author Message

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Gibson Les Paul Traditional - FIXAT!
Har fått en liten röst i huvudet som försöker övertala mig att det är dags att köpa en ordentlig Les Paul - en äkta Gibson, alltså. Har därför kollat runt lite och fastnat mest för den modell som heter Traditional. Tänkte därför höra om någon här har någon erfarenhet av dessa? Man bör förstås själv testa gitarrer i den här prisklasser, men jag tror inte utbudet är så stort här i närheten. Orkar inte bila halva Sverige runt för att provspela.
Det jag undrar mest över är huruvida denna modell tenderar till att väga mycket - eftersom den inte är chambered som dagens Les Paul Standard.
Övriga omdömen o kommentarer mottages också, så klart!

Lägger in texten från min post nedan.


Ok, så har man då, till slut, skaffat sig en Gibson pålle! Köpte mig en 2012 Gibson Les Paul Traditional Ebony på 4Sound nu då priset blivit så lågt (man vill väl göra plats för de nya 2013-modellerna, antar jag) och jag är supernöjd!
Gitarren är inte för tung för mig, gissar på strax över 4 kg, och den är finfint justerad direkt ur caset. Översadelns skåror har bra djup. Halsen har lagom relief. Sträng -/Mickhöjden passar min smak. Elektroniken funkar också bra med funktionella svep på pottarna - trots att det är linjära 300k för volymen.

Har synat den rätt noga och inte hittat något allvarligt knas med byggkvaliteten, heller. Så antingen har Gibsons kvalitetskontroll oförtjänt dåligt rykte eller så hade jag tur som fick ett bra ex. Skulle jag kritisera något så är det lite halvdålig inpassning av bakluckan för elektroniken (urfräsningen i trät är aningen för stor för själva plastluckan) samt små, små skrapmärken i bindingen på halsen. Ser ut att vara märken efter filen de använder för att slipa ned bindingen där. Absolut inget som känns men det syns om man tittat nära och man skulle lätt ha kunnat polera bort det i fabriken, tycker jag. Banden skulle också må bra av lite slutpolering och jag kommer nog att dra över dem med fint stålull vid nästa strängbyte.

Det viktigaste är ändå att träbitarna klingar bra och det tycker jag verkligen att de gör. Jag har tidigare ägt några Les Paul kopior och denna äkta vara är lika bra eller bättre en den bästa av de jag haft (Greco EGF 1000).

Är således en nöjd Gibson-ägare.

Image
Image
Image

/ Azumi


Last edited by Azumi on 15 Dec 2012, 15:11, edited 3 times in total.



14 Oct 2012, 17:16
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
När jag kollat på Ebay så tror jag inte jag sett nån under 4 kg.


14 Oct 2012, 17:39
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Hur mycket är mycket? De ligger nog oftast över 4 kg men sällan över 5..

Har ägt en, som var tung (vet inte exakt vikt) men den hade superfet hals och bigsby, det bidrar ju.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


14 Oct 2012, 17:49
Profile WWW

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
För mig tror jag att de blir FÖR tunga när de överstiger 4.5 kg, men det är ingen solklar dealbreaker.

/ Azumi


14 Oct 2012, 17:54
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Jag har en Traditional 1960 som väger som en LP ska göra anser jag.
Förstår inte ens varför man vill ha en urfräst LP!

Om man har problem med ryggen, fine. Då kan det göra ont att lyfta ett A4 ark.
Men om man tycker sig bli trött i ryggen av att ha den på sig så bör man träna ryggen istället. :D

Så jag tycker inte du ska bry dig om vikt.
Gillar du gitarren så köp den!


14 Oct 2012, 21:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
jag vill ha en mörkblå från nåt av dom första åren man gjorde Traditional.
trist att den färgen inte verkar ha tagits in till Sverige.
fanns en på Blocket för ett tag sen men har inte sett nån mer beggat sådär.

gillar helt klart Traditional(och då menar jag den vanliga Traditional modellen inte nån av dom andra).
har provat ett par olika nya på 4sound och alla har kännts bra.


14 Oct 2012, 23:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
spufuz wrote:
Om man har problem med ryggen, fine. Då kan det göra ont att lyfta ett A4 ark.
Men om man tycker sig bli trött i ryggen av att ha den på sig så bör man träna ryggen istället. :D



Det är en smaksak och olika personer värderar olika saker , jag har inga problem med ryggen, men jag gillar inte tunga gitarrer.
De tilltalar inte mig, och jag har försökt tänka bort det , men funkar inte. Ofta har dom också ljudmässiga egenskaper jag inte gillar.

Gillar inte blå Les Pauler heller 8) Men smaken är ju delad....

_________________



15 Oct 2012, 08:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Jag har en Traditional med Bigsby, som MB/4 Sounds sålde billigt för något år sen. Väldigt välbyggd och bra, den bästa LP jag ägt helt klart, och det har blivit en del genom åren.
Vad jag inte gillade, och har bytt ut, är de låga värdena på potarna och det klena kablaget. Man slipper i alla fall kretskortet som finns i många nyare Gibson.


15 Oct 2012, 08:37
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Azumi wrote:
För mig tror jag att de blir FÖR tunga när de överstiger 4.5 kg, men det är ingen solklar dealbreaker.

/ Azumi


Bäst är nog om du mailar eller ringer affären du tänkt beställa ifrån och ber specifikt om en gitarr med en vikt som inte överstiger det.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


15 Oct 2012, 08:53
Profile WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Mike Leaf wrote:
spufuz wrote:
Om man har problem med ryggen, fine. Då kan det göra ont att lyfta ett A4 ark.
Men om man tycker sig bli trött i ryggen av att ha den på sig så bör man träna ryggen istället. :D



Det är en smaksak och olika personer värderar olika saker , jag har inga problem med ryggen, men jag gillar inte tunga gitarrer.
De tilltalar inte mig, och jag har försökt tänka bort det , men funkar inte. Ofta har dom också ljudmässiga egenskaper jag inte gillar.

Gillar inte blå Les Pauler heller 8) Men smaken är ju delad....


Du har ju helt klart en poäng där.
Jag var nog lite i macho-träsket och vandrade igår.
Otrolig dubbelmoral från min sida när jag till och med överväger Axe Fx för att slippa bära tunga stärkare! :roll:

Fast ändå känns en LP mer äkta för mig, om den är tyngre.
Sen kanske det rotar sig i att jag inte gillar standard-modellen nåt större i övrigt heller. :wink:


15 Oct 2012, 09:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
we_made_wor_history - Det var kul att höra att de du testat var bra. Jag blir lite skraj angående Gibsons kvalitet när jag surfar runt på diverse gitarrforum och läser hur besviken många verkar på deras gitarrer. Trodde man betalade för en viss kvalitetskillnad när man köpte en Gibson kontra billigare kopior, även om jag är fullt medveten om att man även slantar upp en del för att det står Gibson på huvudet.

/ Azumi


15 Oct 2012, 09:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Azumi wrote:
Jag blir lite skraj angående Gibsons kvalitet när jag surfar runt på diverse gitarrforum och läser hur besviken många verkar på deras gitarrer. Trodde man betalade för en viss kvalitetskillnad när man köpte en Gibson kontra billigare kopior, även om jag är fullt medveten om att man även slantar upp en del för att det står Gibson på huvudet.

/ Azumi



Vad är 'kvalitet' i detta fall?

Fender och speciellt Gibson är alltid under attack på nätet av de som tycker en massa, oftast bottnar det nog i att de anser gitarrerna vara för dyra för den egna plånboken.

Stämde ju kanske för 10 år sedan när dollarn stod i 11 kronor och enklaste LP Standardmodellen låg på 24 tkr i prislistan, men knappast nu.

_________________



15 Oct 2012, 09:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Nja, de billiga W&F o dyl håller inte speciellt bra kvalitet om man ser till priset. Det är inte bara finishen man sparat in på i de fall jag testat och tittat på.
Men de mer normalprissatta håller en bra kvalitet, och det vore ekonomiskt vansinne om Gibson agerade så att man släppte m e m skräp för de tämligen höga priser det rör sig om.
Både Fender och Gibson gjorde det misstaget på 70-talet, och en bit fram, så nog har man lärt sig läxan.


15 Oct 2012, 09:57
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Ja, vad är kvalitet egentligen? För mig är det nog så att det jag förväntar mig när jag köper en Gibson är:

1 * Träbitar av bättre kvalitet (ljudmässigt) än billiga kopior (Tänk BaCH, Epiphone).

2 * Inpassning av detaljer såsom t.ex greppbrädesinlägg eller annan hårdvara ska vara perfekt.

3 * Lackjobb utan skavanker.

Finns så klart fler punkter men dessa är de första jag kommer på. Framför allt vill jag att trät & konstruktion ska vara av märkbart bättre än i billiga gitarrer. Det mesta annat går att byta om det inte passar min smak.

Har haft en BaCH Les Paul tidigare och med tanke på hur bra den var så måste en Gibson kännas & låta oerhört bra för att rättfärdiga priset. En bra kopia som man byter ut hårdvaran på blir mångt mycket billigare och många är ju nöjda med det. Tyvärr, så kan inte jag riktigt skaka av mig känslan av att jag behöver en Gibson. Så det jag velar om är väl om det bara är lyckad PR från Gibsons sida eller om det faktiskt är bättre gitarrer med premiumkänsla.

/ Azumi


15 Oct 2012, 10:27
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Om du tvekar det minsta om Gibson kommer uppfylla dina krav på en gura som är så mycket dyrare än en tex basch så tror jag faktiskt att svaret blir nej. Om man prioriterar kostnad först så tror jag inte man nånsin blir nöjd med en gitarr som är så pass mycket dyrare, för så mycket bättre är de inte om man prioriterar kostnad först och jämför priserna.
3ggr dyrae är inte 3ggr bättre. Priset stiger betydligt mer än vad kvalitetn gör.

Förutom på japanguror för de är alltid kickassawesome :lol:


15 Oct 2012, 10:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Du får nog testa och avgöra själv.

Tillverkarna lämanr ju inte ut info om exakt vilka träslag (ursprung och kvalitetsangivelse) man använder , bara generell info som att det är Mahogny och Lönn.

Det är ingen revolutionerande skillnad mot en bättre kopia , snarare kanske lite bättre på alla punkter. Sen finns det exemplar där man misslyckats med någon lackskarv eller sylikt, det är ju mer eller mindre handgjorda instrument (förutom fräsning av träbitarna)

_________________



15 Oct 2012, 10:39
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Haft en Vintage V100 i två år nu och är helnöjd. Bästa mickarna jag haft på en LP, lättspelad och håller stämningen nästan perfekt. Den spöar de BaCH och Epiphone jag haft rakt upp o ner. Bra vikt, precis 4 kg. Kan tänka mig att de flesta V100 väger över det.
Ändå vill jag också ha en Gibson.
Och då tilltalas jag mest av 2008 Standard-varianten. Tycker den verkar låta bra, och där är jag nästan garanterad att gitarren väger under 4 kg. Gillar inte heller tunga as.


15 Oct 2012, 11:39
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
från vilka år är det baked maple på Traditional?
jag ska ev sälja en av mina gitarrer och antingen skaffa mig en beggad 90-tals Std eller en nyare Traditional tänkte jag och jag vill
INTE ha baked maple på gitarren.

när kom Traditional förresten? 2008?

jag håller med om det där med att man bör träna kroppen.
jag har ju inte spelat aktivt i nåt band på länge men flera ggr senaste 10 åren har jag fått muskelinflammation i axeln av att jag stått för långa stunder för ofta med Les Paulsen jag hade förut.
när jag däremot varit mer aktiv med TaeKwonDon jag tränar har det inte varit några problem.

känns dock som man borde skaffa sig ordentliga skinnaxelband istället för dom billiga dåliga nylon-strapsen jag brukar ha.
spelar iofs inte lika stor roll med en SG känns det som.


15 Oct 2012, 12:20
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Azumi wrote:
we_made_wor_history - Det var kul att höra att de du testat var bra. Jag blir lite skraj angående Gibsons kvalitet när jag surfar runt på diverse gitarrforum och läser hur besviken många verkar på deras gitarrer. Trodde man betalade för en viss kvalitetskillnad när man köpte en Gibson kontra billigare kopior, även om jag är fullt medveten om att man även slantar upp en del för att det står Gibson på huvudet.

/ Azumi


jag har iofs bara testat samtliga dom där rätt så hastigt inne på 4sound men jag minns att jag fick ett bra intryck iaf.

efter senaste årens prisras och inflation av beggade Gibsons på tex Blocket så tycker jag att dom varit på en vettig nivå prismässigt senaste året nu.
tycker inte dom var det innan.

min 1997 LP Std som jag köpte beggad för 4 år sen
hade han jag köpte den av betalat något i stil med 26 tusen för ny.
det tycker jag är ett rent löjligt pris.

egentligen vill jag nog hellre ha en beggad 90-tals STd
än en nyare Traditional men jag tror dom är rätt så lika i hur bra dom generellt är.
jag hade nog gillat en 90-talare bättre för att den var lite mer insliten bara tror jag.
Traditionalen har ju dock redan såna mickar jag vill ha på från början.


15 Oct 2012, 12:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
we_made_wor_history wrote:
från vilka år är det baked maple på Traditional?
jag ska ev sälja en av mina gitarrer och antingen skaffa mig en beggad 90-tals Std eller en nyare Traditional tänkte jag och jag vill
INTE ha baked maple på gitarren.

när kom Traditional förresten? 2008?

jag håller med om det där med att man bör träna kroppen.
jag har ju inte spelat aktivt i nåt band på länge men flera ggr senaste 10 åren har jag fått muskelinflammation i axeln av att jag stått för långa stunder för ofta med Les Paulsen jag hade förut.
när jag däremot varit mer aktiv med TaeKwonDon jag tränar har det inte varit några problem.

känns dock som man borde skaffa sig ordentliga skinnaxelband istället för dom billiga dåliga nylon-strapsen jag brukar ha.
spelar iofs inte lika stor roll med en SG känns det som.


Det är inte baked maple på den vanliga traditional, bara på "satin" och kanske någon annan specialmodell. Den som bara heter Traditional ska vara ok.

Hur som, fattar inte din vurm för 90-talare.. Jag tycker själv att makeovern som kom 2002 hade ganska många fördelar:

* Roligare mickar (fast håller med om att 57orna i traditional är ännu roligare)
* Smal binding i cutawayen
* 50´s eller 60´s halsprofil
* Nickelhårdvara istället för krom

Finns säkert fler saker också..

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


15 Oct 2012, 12:47
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
skaffar jag en 90-talare igen så har jag tänkt byta ut dom där 490/498 pickupsen.

jag gillar bara Gibsons med tjockare halsar så mig spelar det inte så stor roll att det både finns tjocka och smala halsar på nyare LPs.
kan ju ändå inte ha en med smal.

nickel hw hade jag iofs gärna haft istället för krom.

det där med bindningen spelar mig ingen roll.
tror inte ens jag lagt märke till den skillnaden om inte nån påpekat den.


15 Oct 2012, 12:56
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Vad har ni emot baked maple?
Jag har det på min 1960 satin och den låter kanon.
Bättre än standard IMO.


15 Oct 2012, 13:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
spufuz wrote:
Vad har ni emot baked maple?
Jag har det på min 1960 satin och den låter kanon.
Bättre än standard IMO.

Ja vad är det för fel på det?
Att det inte använts traditionellt svider lite hos mig, men om man bortser från det?
Jag gillar lönnbrädor bättre än rosewood på Fender, och tycker generellt att HB-gitarrer låter för mörkt, så baked maple borde göra susen där?


15 Oct 2012, 13:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
spufuz wrote:
Vad har ni emot baked maple?
Jag har det på min 1960 satin och den låter kanon.
Bättre än standard IMO.


Det är nog traditionen som spökar , plus det hemska namnet...

Istället för ett vackert exotiskt träslag i brädan får man ett inhemskt 'bonnaträd' som är kört i ugnen för att bli brunt.
Och till samma pris....

8)

Ungefär så....

Men det låter säkert förträffligt ... Och alla trädkramare blir ju glada.

_________________



15 Oct 2012, 14:02
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Missa inte "nya" Gibson Les Paul Standard 2012
Gibson har gjort om och gjort rätt.
och den assymetriska halsen känns väldigt bra tycker jag - varken tunn eller tjock på nå vis...

_________________
Lasse


15 Oct 2012, 14:18
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
har inte testat en LP med baked maple än men jag tror inte jag gillar skillnaden i ljud som det borde innebära.
jag tycker den vanliga kombinationen av mahogany-kropp och hals,
lönn-topp och sen rosewood på greppbrädan ger den tonen jag vill ha i gitarren.
har gitarren sen lönn-greppbräda istället för rosewood så borde det
ge mer "sprill" i ljudet och det vill jag inte ha på en Les Paul.
hade hela kroppen varit i mahogany kanske resultatet blivit nåt jag gillar men nu finns det ju redan lönntopp på den modellen så..


15 Oct 2012, 20:43
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Jun 2005, 00:29
Posts: 686
Location: Stockholm
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Jag har en Gibson Traditional som tyvärr får för lite speltid.
Är lite sugen på ett byte till en Gibson SG 67 med P-90 - men var hittar man en sån??


15 Oct 2012, 22:55
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Gibson Les Paul Traditional
Ok, så har man då, till slut, skaffat sig en Gibson pålle! Köpte mig en 2012 Gibson Les Paul Traditional Ebony på 4Sound nu då priset blivit så lågt (man vill väl göra plats för de nya 2013-modellerna, antar jag) och jag är supernöjd!
Gitarren är inte för tung för mig, gissar på strax över 4 kg, och den är finfint justerad direkt ur caset. Översadelns skåror har bra djup. Halsen har lagom relief. Sträng -/Mickhöjden passar min smak. Elektroniken funkar också bra med funktionella svep på pottarna - trots att det är linjära 300k för volymen.

Har synat den rätt noga och inte hittat något allvarligt knas med byggkvaliteten, heller. Så antingen har Gibsons kvalitetskontroll oförtjänt dåligt rykte eller så hade jag tur som fick ett bra ex. Skulle jag kritisera något så är det lite halvdålig inpassning av bakluckan för elektroniken (urfräsningen i trät är aningen för stor för själva plastluckan) samt små, små skrapmärken i bindingen på halsen. Ser ut att vara märken efter filen de använder för att slipa ned bindingen där. Absolut inget som känns men det syns om man tittat nära och man skulle lätt ha kunnat polera bort det i fabriken, tycker jag. Banden skulle också må bra av lite slutpolering och jag kommer nog att dra över dem med fint stålull vid nästa strängbyte.

Det viktigaste är ändå att träbitarna klingar bra och det tycker jag verkligen att de gör. Jag har tidigare ägt några Les Paul kopior och denna äkta vara är lika bra eller bättre en den bästa av de jag haft (Greco EGF 1000).

Är således en nöjd Gibson-ägare.

/ Azumi


Last edited by Azumi on 15 Dec 2012, 13:11, edited 1 time in total.



15 Dec 2012, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2008, 21:29
Posts: 1106
Location: Nedre Norrland
Post Re: Gibson Les Paul Traditional - FIXAT!
Grattis till inköpet !

/Magnus :mrgreen:

_________________
http://www.tinypedals.se


15 Dec 2012, 12:06
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Gibson Les Paul Traditional - FIXAT!
utan bilder har det inte hänt! :wink:

Men grattis till inköpet!


15 Dec 2012, 12:17
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.