|
Projekt Beach 2013 har startat...
| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
 Re: Projekt Beach 2013 har startat...
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: Hur mycket av varje blev det då? Jag får en känsla av att din tisdagskvällsbantning hade räckt för att hålla mig närd i 3-4 dagar  haha jo det blev väl mer än lovligt, men ändå rätt sparsamt. Äter man 10 rätter är det svårt att inte bli proppmätt även om man tar bara lite av varje Men va faan, man måste ju få unna sig också. I morgon blir det den vanliga dieten igen. Ät som tidigare men snåla på kolhydraterna och öka mängden frukt och grönt. Svårare än så behöver det visst inte vara Klart man ska unna sig lite gott ibland. Det är förstås svårare att hålla dieter när man är på resande fot. Själv kör jag lördagsgodis igen så här i vuxenåldern  Just nu så kör jag ganska högt kaloriintag då jag tränar ganska hårt (ligger på ca 3500kcal per dag). I vinter när ni andra frossar på julmat och flytande nyårskalorier ska jag dock deffa och kommer då att lägga mig på ca 1200kcal per dag under ett par veckors tid. Sen är det toppform på 72kg som gäller 
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 02 Oct 2012, 21:03 |
|
 |
|
Blues66
|
Joshunznera wrote: så kom man då iväg till Iland till sist. Fascinerande ställe. Och vilka restauranger!! sitter just hemkommen och inser att jag fortfarande känner mig rätt mätt efter gårdagens 10-rätters avsmakningsmeny på en mycket bra japansk/isländsk crossover-restaurang i centrum av Reykjavik såhär bantar jag en tisdagskväll i oktober: fishmarket lobster soup lobster soup with roasted coconut flakes, boiled with coconut milk, mussels and mandarins ........... LCHF? jomen det var det väl, man fick kryssa lite mellan kolhydraterna emellanåt men i princip var det ju bara proteiner och grönsaker  Hahaha! Den där menyn tycker jag att jag känner igen, var det Fiskmarka-vaddetnuhette? Jäkla trevligt ställe i alla fall, tur att min islänning hade repkonto....
|
| 02 Oct 2012, 22:47 |
|
 |
|
christian-h
|
Jag startade mitt projekt redan 2011 i november. 6 veckors nutrilett, sedan bara protein i olika former. Under 800 kcal/dag och runt en mils promenad. Innan sommaren nådde jag målvikten på 85 kg och ligger där omkring nu med, 83-85 men med en betydligt större muskelmassa, samt kondition.
Övervikten berodde på att jag helt enkelt fortsatte att äta som jag gjorde efter att jag slutat med ishockey(+ lite mer) och helt utan träning... Det misstaget gör jag inte om.
Om allt går som det ska så ska jag förhoppningsvis damma av skridskorna snart, fantastiskt roligt. Detta gör att gitarrspelandet inte prioreteras på något sätt alls och det känns faktiskt bra. En hobby mot en annan, tillsvidare.
_________________ Med vänliga hälsningar, Christian
|
| 02 Oct 2012, 23:46 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Blues66 wrote: Hahaha! Den där menyn tycker jag att jag känner igen, var det Fiskmarka-vaddetnuhette? Jäkla trevligt ställe i alla fall, tur att min islänning hade repkonto.... Yes, där var det! Närå, jag betalade inte denna gång Riktigt bra och trevligt ställe som sagt
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Oct 2012, 07:06 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: Hur mycket av varje blev det då? Jag får en känsla av att din tisdagskvällsbantning hade räckt för att hålla mig närd i 3-4 dagar  haha jo det blev väl mer än lovligt, men ändå rätt sparsamt. Äter man 10 rätter är det svårt att inte bli proppmätt även om man tar bara lite av varje Men va faan, man måste ju få unna sig också. I morgon blir det den vanliga dieten igen. Ät som tidigare men snåla på kolhydraterna och öka mängden frukt och grönt. Svårare än så behöver det visst inte vara Frukt ska man nog också vara försiktig med. Innehåller mycket socker som ombildas till kolhydrater. Däremot är det fritt fram med nötter i alla former och färger - så länge de inte är kanderade eller på annat sätt sötade. En favorit är rostade mandlar. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 03 Oct 2012, 13:15 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: Frukt ska man nog också vara försiktig med. Innehåller mycket socker som ombildas till kolhydrater. Däremot är det fritt fram med nötter i alla former och färger - så länge de inte är kanderade eller på annat sätt sötade. En favorit är rostade mandlar.  jo så är det ju, men man ska ändå inte äta mer än typ tre äpplen om dagen. Vindruvor är värst och det äter jag bara i flytande form. Bananer är för barn Nötter är gott och det tar jag en näve ett par gånger om dagen. Rostade mandlar låter gott, ska ta och testa det, kanske salta dom lite också..
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Oct 2012, 20:49 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Frukt ska man nog också vara försiktig med. Innehåller mycket socker som ombildas till kolhydrater
Det där är nog mest en myt som inte har nån grund i verkligheten.....
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 12 Oct 2012, 16:37 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Plexiglas wrote: Frukt ska man nog också vara försiktig med. Innehåller mycket socker som ombildas till kolhydrater
Det där är nog mest en myt som inte har nån grund i verkligheten..... Nej ngn myt är det nog inte.. Fruktsocker är inte mycket bättre än vanligt socker från fettbildningssynpunkt. I USA består en stor del av energiintaget hos befolkningen av just frukt... Fruktsockerintag påverkar insulinproduktionen som i sin tur bl.annat styr fettlagringen i kroppen Nej numera är nog de flesta eniga om att det är kolhydraterna som är den stora bidragsgivaren i västvärldens midjeomfång. Fett är inte heller så bra att äta för mycket av, men det sätter sig främst i blodet och kärlen. Inte runt magen
|
| 12 Oct 2012, 17:27 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Joshunznera wrote: Plexiglas wrote: Frukt ska man nog också vara försiktig med. Innehåller mycket socker som ombildas till kolhydrater
Det där är nog mest en myt som inte har nån grund i verkligheten..... Nej ngn myt är det nog inte.. Fruktsocker är inte mycket bättre än vanligt socker från fettbildningssynpunkt. I USA består en stor del av energiintaget hos befolkningen av just frukt... Fruktsockerintag påverkar insulinproduktionen som i sin tur bl.annat styr fettlagringen i kroppen Nej numera är nog de flesta eniga om att det är kolhydraterna som är den stora bidragsgivaren i västvärldens midjeomfång. Fett är inte heller så bra att äta för mycket av, men det sätter sig främst i blodet och kärlen. Inte runt magen Är det sk "fruktos" pga fruktätande du pratar om så är det kraftigt ifrågasatt numera, iaf vad jag kunnat läsa mig till. " Frukt och grönsaker har en skyddande effekt för olika cancersjukdomar, högt blodtryck hjärt-kärlsjukdom och typ 2-diabetes. Personer som äter mycket frukt och grönsaker är inte lika ofta överviktiga. Eftersom övervikt ökar risken för sjukdom finns även ett indirekt skydd " "WHO har även räknat ut att 2,7 miljoner liv kan räddas varje år om alla äter tillräckligt med frukt och grönsaker. Att äta för lite frukt och grönsaker skördar fler liv än till exempel alkoholbruk och arbetsmiljörisker."
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
Last edited by Plexiglas on 12 Oct 2012, 18:07, edited 1 time in total.
|
| 12 Oct 2012, 17:47 |
|
 |
|
Plexiglas
|
för att citera en annan artikel:
"Fruktos lagras, till skillnad från glukos som lagras som muskelglukogen, som leverglukogen.... För att toppa lever glukogen krävs 6-7 stora äpplen på raken..... Fruktrika dieter har positiva effekter på kolestorolhalten utan att påverka fettförbränningen..... Efter träningen är målet att återställa muskelglykogenet och fruktos kan som sagt inte lagras som muskelglykogen...För att undvika de negativa effekterna av fruktos bör du istället rikta uppmärksamheten mot raffinerade produkter, och i synnerhet läsk."
|
| 12 Oct 2012, 18:04 |
|
 |
|
Joshunznera
|
projektuppdatering 121018: 83 kg och (fortfarande) 175cm gör BMI 27.1 så hittils 5,5 kg minus på 6,5 vecka. bara 7 kg till så är jag nere i BMI <25 vilket betyder normalviktig enligt tabellen. I mitt fall betyder det att jag blivit smal eftersom jag har en tung benstomme och hyggligt mycket benmuskler  Målet är att vara "klar" med detta projekt till julafton, vilket känns fullt möjligt. Det roliga är att jag inte ens tycker att jag gör några uppoffringar (förutom en del gott kaffebröd som jag numera bara tittar på...) När allt är klart och jag väger 75-76kg kommer jag att återgå till en balanserad kolhydrat-diet, dvs äta lite mer sansat med kolhydrater. Ett par fullkornsmackor på morgonen, eventuellt lite på lunchen (med betoning på lite) och betydligt störra andel grönsaker. Jag är försiiktigt positiv till denna LCLF- diet som visade sig passa mig perfekt Hur går det mer er andra som eventuellt hängde på? FenderBender, Renegade m.fl.
|
| 18 Oct 2012, 16:50 |
|
 |
|
leffje
|
Bra jobbat Josh!! Själv så har jag haft ett låååångt projekt 2010 vikt 88 kg nu 78 kg på modiga 168 cm Viktmässigt så kommer jag nog inte att plocka mer men däremot midjan ska ner, - hittils -10 cm
_________________ Bojen sponsor
|
| 18 Oct 2012, 16:55 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Joshunznera wrote: projektuppdatering 121018: 83 kg och (fortfarande) 175cm gör BMI 27.1 så hittils 5,5 kg minus på 6,5 vecka. bara 7 kg till så är jag nere i BMI <25 vilket betyder normalviktig enligt tabellen. I mitt fall betyder det att jag blivit smal eftersom jag har en tung benstomme och hyggligt mycket benmuskler  Målet är att vara "klar" med detta projekt till julafton, vilket känns fullt möjligt. Det roliga är att jag inte ens tycker att jag gör några uppoffringar (förutom en del gott kaffebröd som jag numera bara tittar på...) När allt är klart och jag väger 75-76kg kommer jag att återgå till en balanserad kolhydrat-diet, dvs äta lite mer sansat med kolhydrater. Ett par fullkornsmackor på morgonen, eventuellt lite på lunchen (med betoning på lite) och betydligt störra andel grönsaker. Jag är försiiktigt positiv till denna LCLF- diet som visade sig passa mig perfekt Hur går det mer er andra som eventuellt hängde på? FenderBender, Renegade m.fl. Har inte räknat ut BMI, men jag är 178cm och väger nu 78kg. Har vägt 86kg. Ska försöka att hålla mig på nuvarande vikt. 
|
| 18 Oct 2012, 16:57 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Sympatidetoxar med sambon just nu och ska hålla på en vecka till.
BMI: 24,5 - 25,1
|
| 19 Oct 2012, 09:48 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Robert Blues Harp wrote: Har inte räknat ut BMI, men jag är 178cm och väger nu 78kg. Har vägt 86kg. Ska försöka att hålla mig på nuvarande vikt.  24,6 är ditt nuvarande BMI, tidigare låg du på 27,1
|
| 19 Oct 2012, 10:06 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: projektuppdatering 121018: Hur går det mer er andra som eventuellt hängde på? FenderBender, Renegade m.fl. Jotack, inte så snabbt som jag skulle vilja. Men jag närmar mig 95 kg och när jag nått dit har jag kommit en fjärdedel av det utsatta målet på 20 kg. Fast jag fortsätter nog tills jag "landar" på 80 kg. 
|
| 19 Oct 2012, 13:45 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Inte nedåt ett hekto!
7 cm minus i midjan sedan i Juni och kraftmålen närmar sej. Hänger med ynglingarna med högre gradering när vi sparrar i Dojon. Vigheten är fortfarande ett bekymmer
Fortfarande fet enligt BMI med andra ord.
Stronger than ever!
|
| 19 Oct 2012, 13:53 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Ni som inte blir av med era överskottskilon kan finna tröst här Feta är friskare än sjukt smala Vikten av träning. Många med övervikt och fetma är lika friska som smala. Ofta friskare. En studie gjord av forskare i Sverige, Spanien och USA visar att sunda livsvanor har stor betydelse även för dem som inte går ner i vikt.http://www.svd.se/nyheter/inrikes/feta- ... 598806.svdSunda livsvanor är tydlgen viktigare än överskottskilon men det ger väl inga brudar på beachen. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 20 Oct 2012, 13:36 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Ni som inte blir av med era överskottskilon kan finna tröst här Feta är friskare än sjukt smala Vikten av träning. Många med övervikt och fetma är lika friska som smala. Ofta friskare. En studie gjord av forskare i Sverige, Spanien och USA visar att sunda livsvanor har stor betydelse även för dem som inte går ner i vikt.http://www.svd.se/nyheter/inrikes/feta- ... 598806.svdSunda livsvanor är tydlgen viktigare än överskottskilon men det ger väl inga brudar på beachen. /R skönt att ngn vågar ta bladet från munnen. Det där är ju en rätt kontroversiell kunskap som man länge försökt förneka, troligen beroende på att man inom läkarkåren vet att det ju också finns en massa problem förknippat med övervikt. Högt blodtryck och höga blodfetthalter tex. Men som sagt, hellre mullig rörlig och glad än en mager rökande soffpotatis. Rätt basic egentligen Precis som att det är nyttigt att ta ett glas rött och en två whisky varje dag, men sånt får man inte berätta i det här landet (ännu).
|
| 20 Oct 2012, 15:46 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Renegade wrote: Ni som inte blir av med era överskottskilon kan finna tröst här Feta är friskare än sjukt smala Vikten av träning. Många med övervikt och fetma är lika friska som smala. Ofta friskare. En studie gjord av forskare i Sverige, Spanien och USA visar att sunda livsvanor har stor betydelse även för dem som inte går ner i vikt.http://www.svd.se/nyheter/inrikes/feta- ... 598806.svdSunda livsvanor är tydlgen viktigare än överskottskilon men det ger väl inga brudar på beachen. /R En studie som är bekostad av Coca Cola... Jo då så att......
|
| 22 Oct 2012, 05:33 |
|
 |
|
Renegade
|
Haraldrig wrote: Renegade wrote: Ni som inte blir av med era överskottskilon kan finna tröst här Feta är friskare än sjukt smala Vikten av träning. Många med övervikt och fetma är lika friska som smala. Ofta friskare. En studie gjord av forskare i Sverige, Spanien och USA visar att sunda livsvanor har stor betydelse även för dem som inte går ner i vikt.http://www.svd.se/nyheter/inrikes/feta- ... 598806.svdSunda livsvanor är tydlgen viktigare än överskottskilon men det ger väl inga brudar på beachen. /R En studie som är bekostad av Coca Cola... Jo då så att...... Lika tillförlitlig som cancerrisken vid tobaksrökning i Philip Morris rapporter alltså? Jag missade Coca Colas inblandning i studien - var framgår det? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 22 Oct 2012, 09:30 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Renegade wrote: Lika tillförlitlig som cancerrisken vid tobaksrökning i Philip Morris rapporter alltså? Jag missade Coca Colas inblandning i studien - var framgår det? /R http://www.nhs.uk/news/2012/09September ... d-fit.aspxSteven Blair heter "kvacksalvaren". Han jobbar åt Coca Cola. Artikeln i SvD är också ganska vilseledande. ca 50% av feta är friskare än de 20% magra som är sjuka 
|
| 22 Oct 2012, 11:37 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Bump! 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 06 May 2013, 18:06 |
|
 |
|
Joshunznera
|
hehe, ja det är ju inga problem att glänsa lite med resultatet när man haft sånt flyt som jag.. Vägde in på BMI 28,6 den 3e Spetember. Nu 8 månader senare har jag 23,3 i BMI och känner mig i stort sett nöjd. Lite valpskinn runt midjan ännu men det ska väl ge sig så småningom. Överskottsfett finns det numera nada av. Kavajstorleken har gått ner från 108 till 96-100 (kort 48-50) och jeansstorleken från 36 till 31. Receptet var enligt plan LCHF med betoning på LC dvs en kolhydratfattig diet. Frukost: En grov macka med massor av pålägg (tjock skiva kött, stekt ägg, Bregott och tomatskivor). Äpple vid 10 och lunch som förr (dvs dagens på lokal) minus ris/pasta/potatis. Middag helt fri från kolhydrater. Godis endat ngn gång ibland och då endast liite. Samma gäller för fikabröd. På helgerna äter jag precis som förr, dvs potatis, pasta, ris etc, men betydligt mindre portioner av det som innehåller mycke kolhydrater. Lassar på mer kött/fisk och grönsaker istället. Och baljväxter i form av humus och falaffel tex Inga inskränkningar betr vin/öl/sprit. Jag har alltid varit måttlig på den punkten (nåja  ) Numera känns det inte som ngn diet längre. Bara ett nytt bättre liv  @Fb: nu har du en formel, sätt igång nu! Det är lättare än du tror
|
| 06 May 2013, 20:05 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: hehe, ja det är ju inga problem att glänsa lite med resultatet när man haft sånt flyt som jag.. Vägde in på BMI 28,6 den 3e Spetember. Nu 8 månader senare har jag 23,3 i BMI och känner mig i stort sett nöjd. Lite valpskinn runt midjan ännu men det ska väl ge sig så småningom. Överskottsfett finns det numera nada av. Kavajstorleken har gått ner från 108 till 96-100 (kort 48-50) och jeansstorleken från 36 till 31. Receptet var enligt plan LCHF med betoning på LC dvs en kolhydratfattig diet. Frukost: En grov macka med massor av pålägg (tjock skiva kött, stekt ägg, Bregott och tomatskivor). Äpple vid 10 och lunch som förr (dvs dagens på lokal) minus ris/pasta/potatis. Middag helt fri från kolhydrater. Godis endat ngn gång ibland och då endast liite. Samma gäller för fikabröd. På helgerna äter jag precis som förr, dvs potatis, pasta, ris etc, men betydligt mindre portioner av det som innehåller mycke kolhydrater. Lassar på mer kött/fisk och grönsaker istället. Och baljväxter i form av humus och falaffel tex Inga inskränkningar betr vin/öl/sprit. Jag har alltid varit måttlig på den punkten (nåja  ) Numera känns det inte som ngn diet längre. Bara ett nytt bättre liv  @Fb: nu har du en formel, sätt igång nu! Det är lättare än du tror + i kanten för att du använder tum som mått på byxor! I övrigt så är det bra att dieten fungerar. Dieter brukar annars vara si så där. Någon baksida med dieten? Själv har jag BMI på ca 21 men det säger ju egentligen ingenting. Nåja, till slutet av juni ska jag nog vara nere på låga 20 i BMI 
|
| 06 May 2013, 22:40 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: + i kanten för att du använder tum som mått på byxor! I övrigt så är det bra att dieten fungerar. Dieter brukar annars vara si så där. Någon baksida med dieten? Själv har jag BMI på ca 21 men det säger ju egentligen ingenting. Nåja, till slutet av juni ska jag nog vara nere på låga 20 i BMI  Nej inga nackdelar med dieten hittills. Utom om jag ska göra ngt kraftkrävande, då har jag för lite depåer vilket blir tydligt vid muskelarbete. Men när man lärt sig detta så är det ju bara att anpassa kosten vid dessa tillfällen och öka pastaintaget inför vedhuggandet  En annan nackdel är att man kan få lite huvudvärk i början och vara lite stingslig innan sockerbehovet har gett sig. Det är dock bara några dar det handlar om, sockerbehovet försvann oväntat fort Värdena har inte försämrats heller. Jag går på regelbundna kontroller hos hjärtläkaren som har kontroll på mina blodvärden, blodtryck och annat. Inga negativa tecken hittills Annars känns det verkligen inte som en diet längre, bara ett annat förhållningssätt till sockret i maten
|
| 06 May 2013, 22:57 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Haraldrig wrote: + i kanten för att du använder tum som mått på byxor!
Finns det ens nåt annat sätt man vanligen uttrycker jeansstorlekar på? Ja, centilong förstås, men det är rimligen sällan aktuellt för medelålders män.
|
| 06 May 2013, 23:15 |
|
 |
|
FenderBender
|
Joshunznera wrote: hehe, ja det är ju inga problem att glänsa lite med resultatet när man haft sånt flyt som jag.. Vägde in på BMI 28,6 den 3e Spetember. Nu 8 månader senare har jag 23,3 i BMI och känner mig i stort sett nöjd. Lite valpskinn runt midjan ännu men det ska väl ge sig så småningom. Överskottsfett finns det numera nada av. Kavajstorleken har gått ner från 108 till 96-100 (kort 48-50) och jeansstorleken från 36 till 31. Receptet var enligt plan LCHF med betoning på LC dvs en kolhydratfattig diet. Frukost: En grov macka med massor av pålägg (tjock skiva kött, stekt ägg, Bregott och tomatskivor). Äpple vid 10 och lunch som förr (dvs dagens på lokal) minus ris/pasta/potatis. Middag helt fri från kolhydrater. Godis endat ngn gång ibland och då endast liite. Samma gäller för fikabröd. På helgerna äter jag precis som förr, dvs potatis, pasta, ris etc, men betydligt mindre portioner av det som innehåller mycke kolhydrater. Lassar på mer kött/fisk och grönsaker istället. Och baljväxter i form av humus och falaffel tex Inga inskränkningar betr vin/öl/sprit. Jag har alltid varit måttlig på den punkten (nåja  ) Numera känns det inte som ngn diet längre. Bara ett nytt bättre liv  @Fb: nu har du en formel, sätt igång nu! Det är lättare än du tror Det tackar jag för. Få se om inspirationen infinner sig. Just nu är jag värsta slasken... 
|
| 07 May 2013, 14:30 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: Det tackar jag för. Få se om inspirationen infinner sig. Just nu är jag värsta slasken...  Du behöver ingen inspiration, bara motivation (och den har du ju). Sedan handlar det enbart om beslutsamhet och lite jävlar anamma.
|
| 07 May 2013, 15:00 |
|
 |
|
Renegade
|
Bumpar tråden med anledning av en artikel jag läste: Vi människor vet däremot exakt hur vi ska mata alla upptänkliga sorters djur. Det spelar ingen roll om det är en noshörning, en ponny eller en späckhuggare. Och när alla tempelelefanter i södra Indien nyligen visade sig vara överviktiga, var det lätt ordnat att få dem att hitta matchvikten igen. Vi kan ge varje djurart rätt kost. Men vi verkar paradoxalt nog nästintill oförmögna att komma på vad vi själva mår bäst av att äta. Vi domesticerar världen, men oss själva verkar vi inte kunna tämja fullt ut. Vissa är dock mer tama än andra. Att det ska vara så svårt!? Läs resten av artikeln på SvD:s ledarsida: Staten mot LCHF-kyrkan http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/st ... 349548.svd/R
|
| 16 Jul 2013, 20:41 |
|
|