| Author |
Message |
|
B.B.A.
Joined: 03 Nov 2011, 15:54 Posts: 646 Location: Ibanez country
|
 Rengöring av rosewood greppbräda??
Korten på bordet, vilket är det bästa sättet att rengöra en rosewood-greppbräda som är rejält besudlad med hudavlagringar och annat skit? Hur gör ni andra?
_________________ Ibanez - New Ideas For Today's Musicians
|
| 10 Jan 2013, 11:25 |
|
 |
|
danielj
|
 Re: Rengöring av rosewood greppbräda??
Jag brukar ta blöt trasa och en liten dutt yes.
|
| 10 Jan 2013, 11:48 |
|
 |
|
rudmark
|
Lacknafta eller Yes eller nåt liknande spraytjosan. Bör oljas in efter.
|
| 10 Jan 2013, 12:00 |
|
 |
|
pikehead
|
Skrapa först bort värsta skiten med en bilfönsterskrapa eller Visakortet. Rengör sen med kemisk bensin eller sprit på trasa, närmast banden kan en mjuk tandborste vara bra. Var försiktig med vatten om du använder det, att dränka brädan är ganska riskfyllt (dock omdebatterad fråga om du gör en sökning).
|
| 10 Jan 2013, 12:05 |
|
 |
|
Daydreamer
|
1. T-röd 2. Halsbalsam (Ernie Ball har funkat för mej)
_________________ Fenderfreak
|
| 10 Jan 2013, 12:32 |
|
 |
|
N/A
|
|
| 10 Jan 2013, 12:48 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Lemon oil har ju varit en het potatis huruvida det torkar ut greppbrädan eller ej. Hittills har jag inte sett till nåt bevis på att så skulle vara fallet. Så jag kör med det. Det både rengör och smörjer på samma gång samt luktar inte lika illa som många andra oljor.
|
| 10 Jan 2013, 12:59 |
|
 |
|
Goran
|
pikehead wrote: Skrapa först bort värsta skiten med en bilfönsterskrapa eller Visakortet. Rengör sen med kemisk bensin eller sprit på trasa, närmast banden kan en mjuk tandborste vara bra. Var försiktig med vatten om du använder det, att dränka brädan är ganska riskfyllt (dock omdebatterad fråga om du gör en sökning). +1
|
| 10 Jan 2013, 13:13 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Brukar torka med babyservetter, dvs bajsservetter. Innehåller aloe vera dessutom, bara det! Smuts nära banden använder jag tandpetare till. Sen smörjer jag in med babyolja. Finns på apoteket och räcker länge och är billigt. Lätt att få tag i dessutom och det funkar jättebra. Mellan eller innan någon av processerna kan man ibland behöva skrapa med kreditkort el dyl som påpekats innan. Ett plektrum funkar oxå och brukar ju finnas nära till hands.
|
| 10 Jan 2013, 13:58 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Börja med att ta ett kreditkort och skrapa mellan banden. Spraya sedan på Lemonoil och vira in halsen i en handduk. Låt stå över natten. Gå sedan lös med kreditkortet och sist med en mjuk tandborste. Torka noggrannt bort allt löst som ev finns kvar, spraya sedan lemonoil över greppbrädan igen, vira in den i handduken och låt den stå en natt till. Torka bort överflödig olja - och kör! Lycka till! 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
Last edited by FenderBender on 10 Jan 2013, 15:21, edited 1 time in total.
|
| 10 Jan 2013, 14:20 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10974 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Du skall absolut gå den väg som Daion_power tipsar om.
Du skall absolut inte ta någon väg där du gnider ner en massa skumma grejer i brädan.
Oftast behöver det inte skrapas med bensin, men är det fantastiskt skitigt så kanske.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 10 Jan 2013, 14:46 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
FenderBender wrote: Börja med att ta ett kreditkort och skrapa mellan banden. Spraya sedan på Lemonoil och vira in handduken i en handduk. Låt stå över natten. Gå sedan lös med kreditkortet och sist med en mjuk tandborste. Torka noggrannt bort allt löst som ev finns kvar, spraya sedan lemonoil över greppbrädan igen, vira in den i handduken och låt den stå en natt till. Torka bort överflödig olja - och kör! Lycka till!  En fråga bara, den handduken som man virar in handduken i, ska man vira in den i en handduk också?  Skämt åsido, jag brukar göra enl Daion's tips, funkar alldeles utmärkt. Sen är det väl risk att debatten om vilken olja man ska använda kommer igång... jag har själv kört med exakt den Oljan som Daion visar och den har funkat kalas. Köpte för några 10'or på Kvantum o lär väl räcka hela livet.... (minst)
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 10 Jan 2013, 15:03 |
|
 |
|
FenderBender
|
Lemmy wrote: FenderBender wrote: Börja med att ta ett kreditkort och skrapa mellan banden. Spraya sedan på Lemonoil och vira in handduken i en handduk. Låt stå över natten. Gå sedan lös med kreditkortet och sist med en mjuk tandborste. Torka noggrannt bort allt löst som ev finns kvar, spraya sedan lemonoil över greppbrädan igen, vira in den i handduken och låt den stå en natt till. Torka bort överflödig olja - och kör! Lycka till!  En fråga bara, den handduken som man virar in handduken i, ska man vira in den i en handduk också?  Skämt åsido, jag brukar göra enl Daion's tips, funkar alldeles utmärkt. Sen är det väl risk att debatten om vilken olja man ska använda kommer igång... jag har själv kört med exakt den Oljan som Daion visar och den har funkat kalas. Köpte för några 10'or på Kvantum o lär väl räcka hela livet.... (minst) Ooops, tack för det. Redigerade. Tja, alla sätt är väl bra utom de dåliga. Huvudsaken är att greppbrädan inte tar skada - och att den blir ren, tänker jag. 
|
| 10 Jan 2013, 15:22 |
|
 |
|
Goran
|
Har använt nästan alla nämnda och onämnda oljor i litteraturen men funnit att Fret Dr är bäst plus att den ger snygg lyster, dyr som den dyraste whiskey men den varar länge (längre än whiskey  ) Mandelolja är annars billigt och bra, om kostnaden för Fret Dr avskräcker. Linolja ska man nog vara lite mer försiktig med, är ju nästan som en lack (minnsinte om det är kokt eller okokt det gäller dock). Citronolja är en mineralprodukt som rengör väldigt bra men jag har en känsla av at den tar bort mer "olja" ur brädan än tillför. Spelar man regelbundet på en rosenträbräda behövs inte inoljning, men ser om och när det behövs.
|
| 10 Jan 2013, 15:48 |
|
 |
|
persuader
Joined: 27 Jan 2006, 19:02 Posts: 1338 Location: Mothvirgin
|
+1 på Fret Dr
_________________ "Constipated people don't give a crap"
|
| 10 Jan 2013, 15:53 |
|
 |
|
FenderBender
|
Goran wrote: Har använt nästan alla nämnda och onämnda oljor i litteraturen men funnit att Fret Dr är bäst plus att den ger snygg lyster, dyr som den dyraste whiskey men den varar länge (längre än whiskey  ) Mandelolja är annars billigt och bra, om kostnaden för Fret Dr avskräcker. Linolja ska man nog vara lite mer försiktig med, är ju nästan som en lack (minnsinte om det är kokt eller okokt det gäller dock). Citronolja är en mineralprodukt som rengör väldigt bra men jag har en känsla av at den tar bort mer "olja" ur brädan än tillför. Spelar man regelbundet på en rosenträbräda behövs inte inoljning, men ser om och när det behövs. Mandelolja, olivolja, rapsolja, jordnötsolja, linfröolja, mfl härsknar med tiden och är inte så lyckade att ha i greppbrädan.
|
| 10 Jan 2013, 15:56 |
|
 |
|
Goran
|
FenderBender wrote: Goran wrote: Har använt nästan alla nämnda och onämnda oljor i litteraturen men funnit att Fret Dr är bäst plus att den ger snygg lyster, dyr som den dyraste whiskey men den varar länge (längre än whiskey  ) Mandelolja är annars billigt och bra, om kostnaden för Fret Dr avskräcker. Linolja ska man nog vara lite mer försiktig med, är ju nästan som en lack (minnsinte om det är kokt eller okokt det gäller dock). Citronolja är en mineralprodukt som rengör väldigt bra men jag har en känsla av at den tar bort mer "olja" ur brädan än tillför. Spelar man regelbundet på en rosenträbräda behövs inte inoljning, men ser om och när det behövs. Mandelolja, olivolja, rapsolja, jordnötsolja, linfröolja, mfl härsknar med tiden och är inte så lyckade att ha i greppbrädan. Har jag aldrig upplevt, men i princip har du rätt.
|
| 10 Jan 2013, 16:00 |
|
 |
|
kjelle
|
Man kunde väl ana att den här tråden skulle hamna i oljedebatten... Nästan lika infekterat och med bipolära läger som politiktrådarna. Min input: Sorry FB för att jag hackar på ditt förslag  , men att ha på ett överskott av olja som inte tas bort är aldrig en bra träbehandlingsmetod. Inga övernattenbehandlingar för mina gitarrer. Låt oljan verka en kort stund, och torka bort överflödet. Överflödig olja torkar och lägger sig som en seg hinna. För mycket blöta kan också luckra upp ytskiktet, och få banden att resa sig. Citronolja brukar beskrivas mer som ett lösningsmedel än en olja, men jag tror att det beror på hur den är blandad i den produkten/fabrikatet man köper. Borde inte vara bra som träbehandling, men jag gissar att många fabrikat blandar i typ paraffinolja, och har med lemon oil för luktens skull. Personligen kör jag med Dr Fret som en del andra. Literpriset är astronomiskt, men det behövs så lite att den lilla flaskan räcker lääänge för oss amatörer. Egentligen tror jag paraffinolja funkar ungefär lika bra, men det är inga stora pengar totalt för Dr Fret ändå. Är det inte alltför skitigt, brukar jag lägga på oljan med en vit skottesvamp, som inte repar. Köp 10-pack, kostar typ 15:-, och klipp/skär till bitar som funkar mellan banden. Gnugga försiktigt och torka bort efter några minuter. Klart! Är det riktigt skitigt kör jag kreditkort och/eller kemiskt ren bensin enligt andras beskrivningar.
Last edited by kjelle on 11 Jan 2013, 10:22, edited 2 times in total.
|
| 10 Jan 2013, 17:33 |
|
 |
|
Groth
|
Daion har receptet för framgång. Dock är min paraffinolja köpt på apoteket och det står "mot förstoppning" på flaskan. Inhandlad på lasarettet i Visby där jag var med en gravid 18-åring på ultraljud, lång historia...
|
| 10 Jan 2013, 20:28 |
|
 |
|
B.B.A.
Joined: 03 Nov 2011, 15:54 Posts: 646 Location: Ibanez country
|
Quote: Inhandlad på lasarettet i Visby där jag var med en gravid 18-åring på ultraljud, lång historia...
Grattis farsan 
_________________ Ibanez - New Ideas For Today's Musicians
|
| 10 Jan 2013, 20:40 |
|
 |
|
Groth
|
B.B.A. wrote: Quote: Inhandlad på lasarettet i Visby där jag var med en gravid 18-åring på ultraljud, lång historia...
Grattis farsan  Det kanske man kunde tro men min relation i det fallet var en annan. 
|
| 10 Jan 2013, 22:52 |
|
 |
|
1337storm
|
Säger väl som dom flesta andra... Har provat en mängd olika oljor och diverse "hemkok" och till slut landat på Fret Doctor som den klart bästa, dyr som sagt, men en flaska räcker i evigheter. Jag låter aldrig mina brädor bli så skitiga att jag måste skrapa, utan det brukar räcka med aceton eller bensin.
_________________ ...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
|
| 11 Jan 2013, 08:53 |
|
 |
|
Crimson
|
Ducks AxxWax funkar både för att polera gitarren samt för fretboard. En bra conditioner för brädan som ger bra lyster och innehåller inga kemikalier eller så.
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 11 Jan 2013, 10:03 |
|
 |
|
kjelle
|
1337storm wrote: Säger väl som dom flesta andra... Har provat en mängd olika oljor och diverse "hemkok" och till slut landat på Fret Doctor som den klart bästa, dyr som sagt, men en flaska räcker i evigheter. Jag låter aldrig mina brädor bli så skitiga att jag måste skrapa, utan det brukar räcka med aceton eller bensin. Inte Aceton!!!  Eller vill du ta bort lacken också?
| 11 Jan 2013, 10:16 |
|
 |
|
Blake
|
Samma som Daion men jag avslutar med Fender Fretboard Conditioner. Det har fungerat fint för mig senaste 5 åren.
|
| 11 Jan 2013, 10:28 |
|
 |
|
holmis63
|
+1 på duck axe vax, har kört med piano polish och lemonoil i evigheter, och så köpte jag detta, kanongrejer som ger en fin yta som håller sig länge!
|
| 11 Jan 2013, 10:37 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Lite ot, men det känns som om halsen mer eller mindre är avklarad... Vad ska man använda till kroppen? Tänker mest på de svarta gitarrerna jag har. Där högerarmen vilar mot kroppen blir det som en hinna som bara smetas fram och tillbaka och som är skitsvår att få bort. Märks främst på högblanka gitarrer och jag antar att det hudavlagringar och kroppsfett som utsöndras genom svetten som bildar detta. Som en tunn film. Någon som känner igen det och har en bra lösning?
|
| 11 Jan 2013, 12:09 |
|
 |
|
kjelle
|
Hittade en bra länk: http://www.cumpiano.com/Home/Articles/A ... 20oil.htmlFinns även lite om polishing av resten av gitarren. Kontentan är väl, enligt herr Cumpiano, så lite olja som möjligt på greppbrädan, undvik silikonbaserade preparat eftersom dom aldrig försvinner, och kontaminerar alla ytor för lackarbeten m.m. Att olja in greppbrädan görs för att undvika sprickor och warping, med den ena sidan limmad och fixerad och den andra utsatt för väder och vind (och våra skitiga fingrar). Behandlar man den bara sidan med fuktspärr, minskas skillnaderna. Överskott av olja, d.v.s. att det ligger kvar på ytan, gör bara att mer skit fastnar. Han har inte så mycket till övers för gitarrpolish, som ofta innehåller just silikonoljor.
Last edited by kjelle on 11 Jan 2013, 14:32, edited 2 times in total.
|
| 11 Jan 2013, 12:43 |
|
 |
|
FenderBender
|
Shoegazers Anonymous wrote: Lite ot, men det känns som om halsen mer eller mindre är avklarad... Vad ska man använda till kroppen? Tänker mest på de svarta gitarrerna jag har. Där högerarmen vilar mot kroppen blir det som en hinna som bara smetas fram och tillbaka och som är skitsvår att få bort. Märks främst på högblanka gitarrer och jag antar att det hudavlagringar och kroppsfett som utsöndras genom svetten som bildar detta. Som en tunn film. Någon som känner igen det och har en bra lösning? Centurio flygelpolish. Hur bra som helst! 
|
| 11 Jan 2013, 12:57 |
|
 |
|
1337storm
|
kjelle wrote: 1337storm wrote: Säger väl som dom flesta andra... Har provat en mängd olika oljor och diverse "hemkok" och till slut landat på Fret Doctor som den klart bästa, dyr som sagt, men en flaska räcker i evigheter. Jag låter aldrig mina brädor bli så skitiga att jag måste skrapa, utan det brukar räcka med aceton eller bensin. Inte Aceton!!!  Eller vill du ta bort lacken också? Aceton använder jag i samband med ombandningar med superlim och/eller på halsar som är renslipade och oljade, annars bensin. Det var därför jag skrev aceton eller bensin.
_________________ ...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
|
| 11 Jan 2013, 16:09 |
|
|