View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Sep 2026, 11:39

Reply to topic  [ 5 posts ] 
FBT 500-R by Racing 
Author Message

Post FBT 500-R by Racing
Ja.
Så var det dags igen. Har alltså byggt ytterligare en av dessa FBT 500-R. Dessa SATANS fula historier!
Men..det fråntar inte att de LÅTER rocknroll ifrån den djupa änden av bassängen.. Å så e det allt denna gången med. Denna gången har jag tagit ut svängarna lite,så just denna maskinen skiljer sig lite från de tidigare,och det genom att den arbetar med en annan typ av fasvändare. Originalets concertina är ersatt med den typen man hittar i Fenders,Marshalls osv osv osv. En longtailed pair,aka LTP.

Image

Bortsett från själva omrumsteringen har jag även denna gången lite mer aktivt jagat brum och brus. Mer eller mindre framgångsrikt. Slutrören e ett par splitternya Philips EL-503...å ngr av er vet vad de där kostar.. :shock:

Image

I nuläget e det som vanligt en enkanalare. En 4 stegs enkanalare,å på svenska innebär det att...tänk Marshall JCM800 2204 fast med mer sträng å mer separation. Naturligtvis är den vad vidare e renoverad,å i denna har jag sparat och moddat tremolot. En hel del tid har spenderats på detaljer å tweaking denna gång. Å...med de erfarenheter jag har av dessa sedan tidigare e det bara att konstatera att det bortsett från detaljer idag flyter på ganska självklart för mig att knåpa ihop dem. Man vet liksom vad som skall till.

Image

Givetvis e den ombyggd till moderna utgångar i form av vanliga telejack. I detta fallet med 8 respektive 16 Ohm. Som synes sitter det en pott baktill denna gången..å se det e en presence kontroll.

I uttagen för jacken till det som var ingång för kanal 2 en gång i tiden sitter det nu överst en masterpott samt nedanför det en midpott till första tonstacken.(Den har två stackar. En i framkant å en i bakkant av preampen)
Japp...båda stackarna e kvar...om än kraftigt ombyggda. Gör i vanlig ordning att det går att krana fram en relativt sett massa olika distformer...eftersom vidare inget steg e uppsatt likt ngt annat.

Pris?
Ptja..ni som varit med en stund vet vad jag brukar ta för dem. E öppen för bytesförslag som alltid å gärna då ngt som e ledset,trasigt eller meningslöst. :mrgreen:

02 Feb 2013, 22:19
Profile

Post Re: FBT 500-R by Racing
Åsså ger vi denna annonsen en spark där bak....
Kåmm å tjööp!! :mrgreen:

22 Feb 2013, 20:19
Profile

Ho-ho!!

12 Mar 2013, 03:07
Profile

Å uuuuuuuupp

25 Mar 2013, 03:01
Profile

Å även denna behöver gå iväg.

Skaffade ju 2 till av dessa så sent som igår,å jag kan ju inte gärna stapla dem på hög eller? :shock: :lol:

21 Apr 2013, 13:12
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]