|
| Author |
Message |
|
Britbender
|
 Re: Snygg relicstrata!
Som lycklig ägare till inte en, utan TVÅ Rebelrelic plankor, så kan jag tillägga att de låter förbannat bra....förutom att vara väldigt vackra OCH sköna att lira på.
så det så !
Attachments:
spongebob-avatar.gif [ 4 KiB | Viewed 2409 times ]
_________________ -Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.
|
| 17 Feb 2013, 21:14 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10976 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Crimson wrote: Gillar du inte relic, So what!? Måste du skriva kommentar efter kommentar om hur Ful, äckligt och dåligt det är? Varför det?
Känns det inte som om forumet skulle tvärdö om folk inte tyckte något? Positivt eller negativt och allt där i mellan, allt har sin plats. "Snygg relicstrata" är som jag ser det en inbjudan till en diskussion om ifall den är snygg eller inte. Eller skall man bara skriva om man tycker att den är snygg? Nej, jag hatar ingenting. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 17 Feb 2013, 21:20 |
|
 |
|
Makten
|
Jag tycker att snyggheten sitter i vetskapen om att gitarren använts till det givna slitaget. Även om en relic ser exakt likadan ut så faller habegäret till noll när jag får veta att den är fejk. Det är lite som att få veta att tavlan av den berömda konstnären man haft på väggen är en förfalskning. Då är det inget roligt längre.
|
| 17 Feb 2013, 21:41 |
|
 |
|
Crimson
|
Nejdå, inte alls det jag menade. Det upp till alla oss att diskutera fritt och komma med egna synpunkter. Men vi kan väl åtminstone hålla med om att vi är vuxna allihoppa här eller hur?
Varför inte bete oss som några då.
Att skriva kommentar efter kommentar om hur jag t.ex hatar Relic och skriva att det är sketful och hade varit lika ful om den hade varit naturlig relic.
Eller att skriva att någons gitarr är en taskig CS relic gitarr när det i själv verket är en äkta vintage och äkta naturlig relic.
Vad hjälper det? Är det bara jag som finner sådana här kommentarer onödiga?
Någon kommer in och skriva att det här ämnet har disskuterats aggressivt i andra forum och andra trådar utan resultat.
Och Relichatar ser endast ordet Aggressiv, och börjar skriva hånfulla kommentarer.
Seriöst!
Visst jag kanske kastar sten i glashus för jag själv tyckte, jag tyckte att gitarren i frågan var snygg.
Men jag predikade knappast om det eller hånade folk som hatar relic. Det är bara onödigt det är allt jag tycker.
När jag säger, tyck vad du vill men håll det för dig själv. Så är det inte ristat i sten. Jag menar mer eller mindre, har du inget snällt att säga säg inget alls.
Hur många trådar har vi sett genom åren där folk försökt lyfta upp relic gitarrer och säga hur grymta de är JUST för att de är relicade?
Hur många har vi sett där folk kastar sten och hatar Relic gitarrer?
Det kanske är jag, men jag tycker att det är onödigt. Speciellt i en sådan tråd är OP letar efter en specifik gitarr. INte vill veta huruvida Relic är fint eller fult.
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 17 Feb 2013, 21:49 |
|
 |
|
surfbrother
|
Ja vist, jag har skrivit att jag tycker den är sketful, men jag har inte haft för avsikt att vara hånfull och upplever inte heller att jag varit det. Har tidigare upplevt att det här är ett forum med rejäl takhöjd, där diskussionen kan gå hög, men om du får bestämma Crimson så verkar takhöjden bli generande låg.
Jag tycker det skulle va trist då det kommer så mycket både roligt och kunskapmässigt ur diskussionerna här.
_________________ Dra röva i koks!
|
| 18 Feb 2013, 00:53 |
|
 |
|
Cabretta
|
Crimson wrote: Eller att skriva att någons gitarr är en taskig CS relic gitarr när det i själv verket är en äkta vintage och äkta naturlig relic. Angående C Blooms gitarr, som jag antar att du syftar på, så skrev jag flera gånger att jag tyckte att det var en cool gitarr. Men jag erkände också villigt att jag tagit fel och trott att det var en CS pga det i mitt tycke alltför kraftiga slitaget (om än coolt). Jag står för att jag tycker att det är ett mega-slitage som man sällan ser, hur det har uppkommit kan jag inte uttala mej om. Angående referensen till Edwards relicerade strata så var det SRV- modellen jag syftade på, tycker fortfarande inte att den är väsensskild från Rebelrelic. http://www.kurosawagakki.com/sh_hama/ka ... ESP-eg.htmOT (Ser dessutom att både SRVn och den Edwardsgitarr du visade bild på står angivna som "laquered finish", men jag har också hört att det är lite si och så med denna "laquered", något man ju också hör rykten om även på Fenders cellulosagitarrer.) Om det verkligen var trådskaparens syfte att endast efterlysa om någon på Bojen köpt den omdiskuterade gitarren, så ber jag om ursäkt för off topic-kladd i hans tråd.
Last edited by Cabretta on 19 Feb 2013, 00:04, edited 1 time in total.
|
| 18 Feb 2013, 01:41 |
|
 |
|
Walain
|
|
| 18 Feb 2013, 08:21 |
|
 |
|
albert
|
Crimson wrote: Hur kan man i hela friden tycka att den här gitarrens relic arbete är gjort precis i samma nivå som en Edwards? En Edwards vars relic arbete är gjort på Polyurethane lack. Något som till och med Murphy inte ens kan få att se autentiskt ut, Polyurethane lack! Det är plast med andra ord. Varför är relic på polyurethane per definition så föraktligt? Det har väl använts av Fender sen slutet av 60-talet och av många kända gitarrister? Måste väl också bli slitna och därmed kunna efterliknas med relicering? Om man nu tycker relic är snyggt... Mats
_________________ Mats
|
| 18 Feb 2013, 08:43 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2818 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Makten wrote: Jag tycker att snyggheten sitter i vetskapen om att gitarren använts till det givna slitaget. Även om en relic ser exakt likadan ut så faller habegäret till noll när jag får veta att den är fejk. Det är lite som att få veta att tavlan av den berömda konstnären man haft på väggen är en förfalskning. Då är det inget roligt längre. Men hur ställer du dig till konstformer som teater, film och litteratur om nu "sanningshalten" i verket är intet, noll och nada? 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?
|
| 18 Feb 2013, 10:35 |
|
 |
|
Cabretta
|
Granis67 wrote: Makten wrote: Jag tycker att snyggheten sitter i vetskapen om att gitarren använts till det givna slitaget. Även om en relic ser exakt likadan ut så faller habegäret till noll när jag får veta att den är fejk. Det är lite som att få veta att tavlan av den berömda konstnären man haft på väggen är en förfalskning. Då är det inget roligt längre. Men hur ställer du dig till konstformer som teater, film och litteratur om nu "sanningshalten" i verket är intet, noll och nada?  Det handlar nog inte om sanningshalten, utan om t.ex upphovsmannen är den man utger för att vara upphovsman. Naturligtvis är många romaner fiction, därmed inte förfalskningar.
|
| 18 Feb 2013, 10:44 |
|
 |
|
henriperkio
|
Der alltid kul med lite relicsnack  jag ville gärna visa upp den och även hoppas på om någon visste var den befann sig. Det är sällan jag får ståpäls av ett konstverk som detta.. Hur man spelar o sliter på en gura ger ju den sin personlighet. Men utseendemässigt har jag inget emot nått som är snyggare n bara lackat o klart som exempelvis denna
|
| 18 Feb 2013, 11:00 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
Magnus Olsson wrote: Känns det inte som om forumet skulle tvärdö om folk inte tyckte något? Jo, precis så känns det. Vi har ju redan ett förbud mot att diskutera politik, ska vi ha ett förbud mot diskussioner om relicering också? Jag tycker att sådana här trådar är underhållande. Att hänvisa till tidigare diskussioner är väl bra om det gäller rena kunskapsfrågor som redan besvarats utförligt. Med tyckande fungerar det inte så. Jag och en kompis ägnade en inte obetydlig del av vår ungdom till att tjafsa om huruvida Fender eller Gibson var bäst. De enstaka gånger vi numera träffas kan vi återuppta det tjafset på ett trivsamt sätt. Det har ingenting med "hat" att göra. Tvärtom. Har nu själv några Gibson som jag spelar på ibland. Kan tänka mig att köpa fler i framtiden också. Men föredrar ändå Fender och gillar fortfarande att tjafsa om saken för skojs skull. Har aldrig "förstått" poängen med relicering. (Alltså, rent allmänt förstår jag förstås precis poängen, men jag kan inte känna för dessa gitarrer på det sätt som entusiasterna gör.)
|
| 18 Feb 2013, 11:05 |
|
 |
|
Granis67
|
Cabretta wrote: Det handlar nog inte om sanningshalten, utan om t.ex upphovsmannen är den man utger för att vara upphovsman. Naturligtvis är många romaner fiction, därmed inte förfalskningar.
Jag för min del känner inte att jag måste ha vetskap om uppkomst av slitage etc. men respekterar givetvis om andra tycker annorlunda.
|
| 18 Feb 2013, 11:24 |
|
 |
|
Britbender
|
_________________ -Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.
|
| 18 Feb 2013, 11:24 |
|
 |
|
Walain
|
Snyggt åldrade! Själv skulle jag kunna tänka mig att ha en fuskåldrad gitarr, MEN jag skulle inte försöka åldra den själv och jag skulle nog inte betala för tjänsten att få den åldrad. Skulle heller inte se det som en anledning till högre pris. Men köpte jag en beggad gitarr jag gillade så skulle jag nog inte bry mig så mycket om eventuellt slitage var äkta eller fusk, det är mest vetskapen om att man själv fuskat som jag inte kommer överens med.. 
|
| 18 Feb 2013, 11:36 |
|
 |
|
Britbender
|
+1 på det egna fuskandet 
|
| 18 Feb 2013, 11:38 |
|
 |
|
Cabretta
|
Britbender wrote: vad tycks ? Mycket snyggt och smakfullt! (Lite som med kvinnor och smink, det blir inte bättre ju mer de tar i  , men även det är ju en smaksak.) EDIT.) By the way, ingen som prövat att relicera sin fru/flickvän än?
|
| 18 Feb 2013, 11:48 |
|
 |
|
Granis67
|
Cabretta wrote: Britbender wrote: vad tycks ? Mycket snyggt och smakfullt! (Lite som med kvinnor och smink, det blir inte bättre ju mer de tar i  , men även det är ju en smaksak.) EDIT.) By the way, ingen som prövat att relicera sin fru/flickvän än? +1 Har försökt mig på att relica min kvinna i över 15 år med resultatet att jag själv trätt in i relic-stadiet. 
|
| 18 Feb 2013, 12:28 |
|
 |
|
Cabretta
|
Britbender wrote: Som lycklig ägare till inte en, utan TVÅ Rebelrelic plankor, så kan jag tillägga att de låter förbannat bra....förutom att vara väldigt vackra OCH sköna att lira på.
så det så ! Är det Rebelrelics egen tillverkning av kropp och hals?
|
| 18 Feb 2013, 12:30 |
|
 |
|
Richard Lainegard
|
Måste säga att jag inte tycker den ser så orealistisk ut, har sett betydligt värre åtgångna äkta strator (50'talare framförallt). Hade tom ett gäng bilder på ett par i Japan på en tidigare inkarnation av hemsidan (som dock är förlorade i tidens dimmor), som var betydligt mer slitna. Sen, om man tycker det är snyggt eller ej? Konstverk? Verktyg? Det är väl som med allt annat, smaken är som baken. Ta en gura som Philip Sayce's arbetshäst, i min mening apsnygg i alla fal 
_________________ DrSlim wrote: Äh. Jävla radhuspop för bag-in-boxpimplande Audiägare i illasittande chinos.
|
| 18 Feb 2013, 13:51 |
|
 |
|
Richard Lainegard
|
Och till Henri; Om du är ute efter en relic, varför inte snacka med Mattias i Vännäs? Han gör ju inte direkt dåliga relicjobb, och bygger dessutom egna guror från scratch.    (bygger ju iofs orelicerat också) 
_________________ DrSlim wrote: Äh. Jävla radhuspop för bag-in-boxpimplande Audiägare i illasittande chinos.
|
| 18 Feb 2013, 14:19 |
|
 |
|
henriperkio
|
Richard Lainegard wrote: Och till Henri; Om du är ute efter en relic, varför inte snacka med Mattias i Vännäs? Han gör ju inte direkt dåliga relicjobb, och bygger dessutom egna guror från scratch.    (bygger ju iofs orelicerat också)  Jag finner att det beror mycket på individuell relic. Den jag hittade via ansiktsbok på rebelrelic var ju galet häftig. Hittar jag en rejält snygg relic blir det att hålla den i sikte. Synd dock på att prislappen ska ligga på över tjugo papp... Vi har ju alla sett fulrelics genom åren 
|
| 18 Feb 2013, 15:51 |
|
 |
|
kjelle
|
Kolla in MJT:s eBay shop för relicade gitarrer/delar. En komplett gitarr går på ca 8-900USD, d.v.s. i runda slängar 6500-7500 fraktat, tullat och klart. Tillsätt mikar och elektronik, och för 8-9000 har du en tele eller strata, lätt kropp från Wildwood Manufacturing, Musikraft hals, cellulosalackad, egen vald färg och relicnivå, med mycket autentiska krackeleringar och allt från bara åldrad finish till heavy relic efter eget val. Inklusive åldraqd mekanik. Måste man se grejorna först, finns det ett antal färdiga kroppar/halsar fotograferade ur många vinklar.
Jag menar inte att det är allas kopp av te, endast att för en bråkdel av Rebel Relic priset kan man få bra grejor. Det står ändå inte Fender på dom, så andrahandsvärdet är ju ofta inte så bra ändå, så varför betala 20-30KSEK? Man har råd att pleka hos Guitarlabs för en perfekt set up, och ändå ha sparat många tusenlappar.
| 18 Feb 2013, 17:05 |
|
 |
|
Osse
|
|
| 18 Feb 2013, 17:13 |
|
 |
|
Cabretta
|
Richard Lainegard wrote: Och till Henri; Om du är ute efter en relic, varför inte snacka med Mattias i Vännäs? Han gör ju inte direkt dåliga relicjobb, och bygger dessutom egna guror från scratch. Det där var riktigt smakfulla jobb, speciellt telen ser riktigt lockande ut. Har han hemsida?
|
| 18 Feb 2013, 17:15 |
|
 |
|
Richard Lainegard
|
kjelle wrote: Kolla in MJT:s eBay shop för relicade gitarrer/delar. En komplett gitarr går på ca 8-900USD, d.v.s. i runda slängar 6500-7500 fraktat, tullat och klart. Tillsätt mikar och elektronik, och för 8-9000 har du en tele eller strata, lätt kropp från Wildwood Manufacturing, Musikraft hals, cellulosalackad, egen vald färg och relicnivå, med mycket autentiska krackeleringar och allt från bara åldrad finish till heavy relic efter eget val. Inklusive åldraqd mekanik. Måste man se grejorna först, finns det ett antal färdiga kroppar/halsar fotograferade ur många vinklar.
Jag menar inte att det är allas kopp av te, endast att för en bråkdel av Rebel Relic priset kan man få bra grejor. Det står ändå inte Fender på dom, så andrahandsvärdet är ju ofta inte så bra ändå, så varför betala 20-30KSEK? Man har råd att pleka hos Guitarlabs för en perfekt set up, och ändå ha sparat många tusenlappar. Denan menar du? SNygga grejer helt klart! http://stores.ebay.com/MJT-Aged-Guitar-Finishes
|
| 18 Feb 2013, 22:59 |
|
 |
|
Richard Lainegard
|
Cabretta wrote: Richard Lainegard wrote: Och till Henri; Om du är ute efter en relic, varför inte snacka med Mattias i Vännäs? Han gör ju inte direkt dåliga relicjobb, och bygger dessutom egna guror från scratch. Det där var riktigt smakfulla jobb, speciellt telen ser riktigt lockande ut. Har han hemsida? Nope, inte i nuläget, han håller på att starta AB (inte med fokus på just relics, även om han får mkt sådana ordrar av förklarliga skäl). Han har en FB-sida som heter "allt om gitarr" dock: http://www.facebook.com/pages/Allt-Om-G ... ts&fref=ts
|
| 18 Feb 2013, 23:01 |
|
 |
|
kjelle
|
Richard Lainegard wrote: kjelle wrote: Kolla in MJT:s eBay shop för relicade gitarrer/delar. En komplett gitarr går på ca 8-900USD, d.v.s. i runda slängar 6500-7500 fraktat, tullat och klart. Tillsätt mikar och elektronik, och för 8-9000 har du en tele eller strata, lätt kropp från Wildwood Manufacturing, Musikraft hals, cellulosalackad, egen vald färg och relicnivå, med mycket autentiska krackeleringar och allt från bara åldrad finish till heavy relic efter eget val. Inklusive åldraqd mekanik. Måste man se grejorna först, finns det ett antal färdiga kroppar/halsar fotograferade ur många vinklar.
Jag menar inte att det är allas kopp av te, endast att för en bråkdel av Rebel Relic priset kan man få bra grejor. Det står ändå inte Fender på dom, så andrahandsvärdet är ju ofta inte så bra ändå, så varför betala 20-30KSEK? Man har råd att pleka hos Guitarlabs för en perfekt set up, och ändå ha sparat många tusenlappar. Denan menar du? SNygga grejer helt klart! http://stores.ebay.com/MJT-Aged-Guitar-FinishesJust det! Jag har en strata och två tele kroppar därifrån. Stratan köpte jag direkt därifrån, snabbt skickat, väl packat, och lysande kvalitet! Enbits swamp ash, ca 1.5kg.
| 18 Feb 2013, 23:02 |
|
 |
|
Richard Lainegard
|
|
| 18 Feb 2013, 23:04 |
|
 |
|
Majkel
|
Njae, relic är inte min grej alls. Gitarrer får gärna vara slitna men dom ska åldras med värdighet i så fall. Tycker ändå att guran i första posten var rätt cool...men mer som ett konstverk (som nån sade).
|
| 18 Feb 2013, 23:24 |
|
|